AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #1 Skrevet 20. juni 2023 Hva skjer da med menneskene inne i ubåten? Og hva er verst? At den imploderer, at vann lekker inn eller at det går tomt for luft? Anonymkode: 36da3...544
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #3 Skrevet 20. juni 2023 Om den imploderer så vil jeg tro de som er inni dør ganske kjapt av de mekaniske påkjenningene en implosjon i et såpass lite fartøy vil påføre, og at ubåten ikke lengre er tett. Jeg tror sjangsen for at de finner de i live er minimal. Anonymkode: 919f5...020 6
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #4 Skrevet 20. juni 2023 Hvis en ubåt imploderer så betyr det at trykket utenfor skroget er større enn det skroget tåler, er det dypt nok så kan det gå så fort at ingen rekker å skjønne hva som skjer. Her er en video der de suger ut luften i en tankvogn, trykket utenfra er større enn det tanken tåler og vognen imploderer. Anonymkode: d2f36...01a 10 8
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #5 Skrevet 20. juni 2023 Hvis en imploderer, så knuses og dør de som er i ubåten. Anonymkode: 6ffda...6e9 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #6 Skrevet 20. juni 2023 De dør umiddelbart av trykket. Det skjer så raskt at de rekker ikke tenke engang. De som er savnet nå ved vraket av Titanic er døde allerede, de har ikke mer oksygen igjen. De er samtidig så dypt at hadde ubåten implodert, så tar det 1 sekund før de dør. Anonymkode: b973d...c2e 6 2
Blåttvann Skrevet 20. juni 2023 #7 Skrevet 20. juni 2023 Jeg hadde absolutt foretrukket om ubåten imploderte heller enn å lekke vann eller gå tom for oksygen. Når de er så langt ned så tar det vel under et millisekund å bli most. Håper virkelig de kommer seg opp igjen! Men jeg som synes det begynner å bli dypt og får "høydeskrekk" når det blir 3 meter dypt hadde jo aldri klart å la meg synke ned i det evige mørke på den måten. En av mine største frykter, som heldigvis aldri vil skje heller så det er ikke noe å være redd for i det daglige akkurat. 😅 16
Blåttvann Skrevet 20. juni 2023 #8 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De dør umiddelbart av trykket. Det skjer så raskt at de rekker ikke tenke engang. De som er savnet nå ved vraket av Titanic er døde allerede, de har ikke mer oksygen igjen. De er samtidig så dypt at hadde ubåten implodert, så tar det 1 sekund før de dør. Anonymkode: b973d...c2e De har nok oksygen til torsdag kl.11:30. 11 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #9 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva skjer da med menneskene inne i ubåten? Og hva er verst? At den imploderer, at vann lekker inn eller at det går tomt for luft? Anonymkode: 36da3...544 Kan den implodere da når båten trossalt er laga for undervann og dybde på flere tusen meter? Den er er laga for å tåle trykket så langt nede. Anonymkode: c0b11...953
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #10 Skrevet 20. juni 2023 Dette her er en skikkelig ekkel sak, kan bare forestille meg den frykten og klaustrofobien(?!) de kjenner på der nede i mørket. Men for meg er det helt hinsides at de i det hele tatt tok sjansen. De måtte jo skrive under på at de risikerte livet, så jeg kaller det bare idioti!! Anonymkode: 83224...33c 14 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 Populært innlegg #11 Skrevet 21. juni 2023 Blåttvann skrev (22 timer siden): De har nok oksygen til torsdag kl.11:30. Det kommer jo an på om de klarer å beholde roen og ikke får panikk. Men jeg håper "u-båten" (den har vel ingen egne motorer engang, kun svært begrensede fremdriftsmuligheter) imploderte voldsomt på vei ned, når de mistet kontakten med forsyningsskipet, og at de inni ikke fikk med seg hva som skjedde. Alt annet er jo bare helt forferdelig. Jeg har lest en god del artikler om denne saken nå. Og jeg syns det er galskap at flere land nå bruker titalls av millioner kroner på å forsøke å finne denne lille, eksperimentelle farkosten som aldri burde ha inneholdt levende mennesker. Det er en liten blikkboks 4 km under havets overflate, og undervannsstrømmer kan ha ledet den hundrevis av kilometer avsted. Man vet heller ikke om de er på havets bunn eller på overflaten. De er uansett boltet inne utenfra, og har ingen muligheter til å åpne luken og få mer oksygen dersom de hadde kommet seg til havoverflaten. Dette er i utgangspunktet en aktivitet for ekstremt adrenalinssøkende eventyrere. Spesialister sier at det aldri burde ha vært mennesker i en blikkboks 4 km under vann i utgangspunktet, og at dette aldri hadde skjedd f eks i militær eller offentlig sammenheng pga den skyhøye risikoen. Saken får enorm dekning internasjonalt pga den store nyhetsverdien, men jeg syns det er galskap å sette inn så ekstreme ressurser for å finne 5 adrenalinjunkies, når sjansen for å finne dem er på promillenivå. Tenk på alle flyktningene som har druknet i Middelhavet fordi de har blitt fraktet i falleferdige skip og kjøpt seg dyre redningsvester fullstappet med høy. Anonymkode: 58b45...7ae 48 8
Blåttvann Skrevet 21. juni 2023 #12 Skrevet 21. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det kommer jo an på om de klarer å beholde roen og ikke får panikk. Men jeg håper "u-båten" (den har vel ingen egne motorer engang, kun svært begrensede fremdriftsmuligheter) imploderte voldsomt på vei ned, når de mistet kontakten med forsyningsskipet, og at de inni ikke fikk med seg hva som skjedde. Alt annet er jo bare helt forferdelig. Jeg har lest en god del artikler om denne saken nå. Og jeg syns det er galskap at flere land nå bruker titalls av millioner kroner på å forsøke å finne denne lille, eksperimentelle farkosten som aldri burde ha inneholdt levende mennesker. Det er en liten blikkboks 4 km under havets overflate, og undervannsstrømmer kan ha ledet den hundrevis av kilometer avsted. Man vet heller ikke om de er på havets bunn eller på overflaten. De er uansett boltet inne utenfra, og har ingen muligheter til å åpne luken og få mer oksygen dersom de hadde kommet seg til havoverflaten. Dette er i utgangspunktet en aktivitet for ekstremt adrenalinssøkende eventyrere. Spesialister sier at det aldri burde ha vært mennesker i en blikkboks 4 km under vann i utgangspunktet, og at dette aldri hadde skjedd f eks i militær eller offentlig sammenheng pga den skyhøye risikoen. Saken får enorm dekning internasjonalt pga den store nyhetsverdien, men jeg syns det er galskap å sette inn så ekstreme ressurser for å finne 5 adrenalinjunkies, når sjansen for å finne dem er på promillenivå. Tenk på alle flyktningene som har druknet i Middelhavet fordi de har blitt fraktet i falleferdige skip og kjøpt seg dyre redningsvester fullstappet med høy. Anonymkode: 58b45...7ae Veldig enig i dette. Milliardærer som de er burde jo betale denne redningen fra egen lomme. Eventuelt firmaet som driver dette idiotiet. For det er idioti. Gjelder også ekstremsportutøvere som basehoppere som må hentes ned av helikopter når de kræsjer i fjellveggen osv. Når man utsetter seg for noe man VET er farlig så burde man også ta konsekvensene. Endret 21. juni 2023 av Blåttvann 14 3
Bombasi Skrevet 21. juni 2023 #13 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det kommer jo an på om de klarer å beholde roen og ikke får panikk. Men jeg håper "u-båten" (den har vel ingen egne motorer engang, kun svært begrensede fremdriftsmuligheter) imploderte voldsomt på vei ned, når de mistet kontakten med forsyningsskipet, og at de inni ikke fikk med seg hva som skjedde. Alt annet er jo bare helt forferdelig. Jeg har lest en god del artikler om denne saken nå. Og jeg syns det er galskap at flere land nå bruker titalls av millioner kroner på å forsøke å finne denne lille, eksperimentelle farkosten som aldri burde ha inneholdt levende mennesker. Det er en liten blikkboks 4 km under havets overflate, og undervannsstrømmer kan ha ledet den hundrevis av kilometer avsted. Man vet heller ikke om de er på havets bunn eller på overflaten. De er uansett boltet inne utenfra, og har ingen muligheter til å åpne luken og få mer oksygen dersom de hadde kommet seg til havoverflaten. Dette er i utgangspunktet en aktivitet for ekstremt adrenalinssøkende eventyrere. Spesialister sier at det aldri burde ha vært mennesker i en blikkboks 4 km under vann i utgangspunktet, og at dette aldri hadde skjedd f eks i militær eller offentlig sammenheng pga den skyhøye risikoen. Saken får enorm dekning internasjonalt pga den store nyhetsverdien, men jeg syns det er galskap å sette inn så ekstreme ressurser for å finne 5 adrenalinjunkies, når sjansen for å finne dem er på promillenivå. Tenk på alle flyktningene som har druknet i Middelhavet fordi de har blitt fraktet i falleferdige skip og kjøpt seg dyre redningsvester fullstappet med høy. Anonymkode: 58b45...7ae Er litt enig i at ressursbruken som nå brukes for å redde dem er galskap, og at båten/ekspedisjonen aldri burde funnet sted, men når det først har skjedd og det har fått slik internasjonal oppmerksomhet, så blir det også galt å bedrive passive redningsaksjoner på lavbudsjett. At båten inneholder en velstående milliardær er nok en av grunnene til både oppmerksomhet og redningsstyrke. Denne båten har vært bort fra "radaren" før, derav meldt savnet etter mange timer radiotaushet, og èn gang var det såvidt at den ikke gikk "under", men da hørte vi ingenting om det. Fuchsia Blix skrev noe meget presist på Twitter i dag: "det er lett å være etterpåklok, men personlig ville jeg ikke dratt på undervannsjakt etter titanic i en eller janky ass balje ved navn TITAN laget av en fyr som er en slags blanding av reodor felgen og ubåt-madsen" . 18
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #14 Skrevet 21. juni 2023 Blåttvann skrev (4 minutter siden): Veldig enig i dette. Milliardærer som de er burde jo betale denne redningen fra egen lomme. Eventuelt firmaet som driver dette idiotiet. For det er idioti. Gjelder også ekstremsportutøvere som basehoppere som må hentes ned av helikopter når de kræsjer i fjellveggen osv. Når man utsetter seg for noe man VET er farlig så burde man også ta konsekvensene. Helt enig. Dette blir jo som spinndyre eventyrreiser opp på Mount Everest, hvor det ligger over 300 lik. Bombasi skrev (2 minutter siden): Er litt enig i at ressursbruken som nå brukes for å redde dem er galskap, og at båten/ekspedisjonen aldri burde funnet sted, men når det først har skjedd og det har fått slik internasjonal oppmerksomhet, så blir det også galt å bedrive passive redningsaksjoner på lavbudsjett. At båten inneholder en velstående milliardær er nok en av grunnene til både oppmerksomhet og redningsstyrke. Denne båten har vært bort fra "radaren" før, derav meldt savnet etter mange timer radiotaushet, og èn gang var det såvidt at den ikke gikk "under", men da hørte vi ingenting om det. Fuchsia Blix skrev noe meget presist på Twitter i dag: "det er lett å være etterpåklok, men personlig ville jeg ikke dratt på undervannsjakt etter titanic i en eller janky ass balje ved navn TITAN laget av en fyr som er en slags blanding av reodor felgen og ubåt-madsen" . Enig med deg i at det er innmari lett å være etterpåklok, men ut i fra hva diverse eksperter sier i nyhetene så er de rimelig tydelige på at det aldri burde ha vært folk inni der i utgangspunktet. Og at det er svært gode grunner til at det har vært en rivende utvikling med ubemannede ubåter de siste tiårene. Mennesker har ingenting å gjøre under så ekstreme forhold, hvert fall når det nærmest ikke er noen muligheter for å redde dem. Altså, USA og Canada leter etter dem fra fly, da de ikke klarer å organisere farkoster som kan gå så dypt før passasjerene slipper opp for oksygen. Ut i fra hva jeg har lest, så finnes det kun et bitte lite knippe farkoster i verden som kan gå 4 km dypt; disse tar ukevis å frakte/mobilisere og er uansett ikke farkoster som klarer å bringe Titan til overflaten. Da de i likhet med Titan kun er submersibles med svært begrensede ressurser, og ikke submarines. Jeg heller sterkt mot at Titan fikk lekkasje og imploderte, eventuelt satte seg fast, da jeg har forstått det slik at den hadde hele 6-7 ulike mekanismer for å komme seg til overflaten. Anonymkode: 58b45...7ae 8 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #15 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det kommer jo an på om de klarer å beholde roen og ikke får panikk. Men jeg håper "u-båten" (den har vel ingen egne motorer engang, kun svært begrensede fremdriftsmuligheter) imploderte voldsomt på vei ned, når de mistet kontakten med forsyningsskipet, og at de inni ikke fikk med seg hva som skjedde. Alt annet er jo bare helt forferdelig. Jeg har lest en god del artikler om denne saken nå. Og jeg syns det er galskap at flere land nå bruker titalls av millioner kroner på å forsøke å finne denne lille, eksperimentelle farkosten som aldri burde ha inneholdt levende mennesker. Det er en liten blikkboks 4 km under havets overflate, og undervannsstrømmer kan ha ledet den hundrevis av kilometer avsted. Man vet heller ikke om de er på havets bunn eller på overflaten. De er uansett boltet inne utenfra, og har ingen muligheter til å åpne luken og få mer oksygen dersom de hadde kommet seg til havoverflaten. Dette er i utgangspunktet en aktivitet for ekstremt adrenalinssøkende eventyrere. Spesialister sier at det aldri burde ha vært mennesker i en blikkboks 4 km under vann i utgangspunktet, og at dette aldri hadde skjedd f eks i militær eller offentlig sammenheng pga den skyhøye risikoen. Saken får enorm dekning internasjonalt pga den store nyhetsverdien, men jeg syns det er galskap å sette inn så ekstreme ressurser for å finne 5 adrenalinjunkies, når sjansen for å finne dem er på promillenivå. Tenk på alle flyktningene som har druknet i Middelhavet fordi de har blitt fraktet i falleferdige skip og kjøpt seg dyre redningsvester fullstappet med høy. Anonymkode: 58b45...7ae Det spørs om to milliardærer som er vant til å få ting levert på sølvfat, er i stand til dette; den psykiske påkjenningen i denne sardinboksen må være enorm, og terskelen for konflikt liten med tanke på hvem som har skyld i dette. Bombasi skrev (24 minutter siden): Fuchsia Blix skrev noe meget presist på Twitter i dag: "det er lett å være etterpåklok, men personlig ville jeg ikke dratt på undervannsjakt etter titanic i en eller janky ass balje ved navn TITAN laget av en fyr som er en slags blanding av reodor felgen og ubåt-madsen" . Én ting er ubåtens konstruksjon, men å kalle den "Titan" når man vet hvordan det gikk med storebror Titanic, er ren idioti. Anonymkode: 2dbdc...eeb 11
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #16 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det spørs om to milliardærer som er vant til å få ting levert på sølvfat, er i stand til dette; den psykiske påkjenningen i denne sardinboksen må være enorm, og terskelen for konflikt liten med tanke på hvem som har skyld i dette. Én ting er ubåtens konstruksjon, men å kalle den "Titan" når man vet hvordan det gikk med storebror Titanic, er ren idioti. Anonymkode: 2dbdc...eeb For øvrig kan man også spørre seg hva som er meningen i å lage underholdning av en gravplass, som jo er det Titanic er; dette har en helt annen etisk dimensjon enn å bestige en fjelltopp eller hoppe i fallskjerm. Anonymkode: 2dbdc...eeb 11 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #17 Skrevet 21. juni 2023 Bombasi skrev (24 minutter siden): Er litt enig i at ressursbruken som nå brukes for å redde dem er galskap, og at båten/ekspedisjonen aldri burde funnet sted, men når det først har skjedd og det har fått slik internasjonal oppmerksomhet, så blir det også galt å bedrive passive redningsaksjoner på lavbudsjett. At båten inneholder en velstående milliardær er nok en av grunnene til både oppmerksomhet og redningsstyrke. Denne båten har vært bort fra "radaren" før, derav meldt savnet etter mange timer radiotaushet, og èn gang var det såvidt at den ikke gikk "under", men da hørte vi ingenting om det. Fuchsia Blix skrev noe meget presist på Twitter i dag: "det er lett å være etterpåklok, men personlig ville jeg ikke dratt på undervannsjakt etter titanic i en eller janky ass balje ved navn TITAN laget av en fyr som er en slags blanding av reodor felgen og ubåt-madsen" . Passende beskrivelse av Blix.. Titan har, som du skriver, mistet kontakten med forsyningsskipet flere ganger før. Dette er mao ren galskap satt i system. Og ja, som du sier så er nok rike passasjerer og nyhetsverdi grunnene til det omfattende søket. Det trappes nok kraftig ned i morgen når det ikke lenger er et mikroskopisk håp om å finne dem i live 😔 Jeg lurer på om de noensinne vil finne ut av hva som skjedde. Men med mindre Titan satte seg fast i vraket så tviler jeg sterkt 😔 Anonymkode: 58b45...7ae 5 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #18 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For øvrig kan man også spørre seg hva som er meningen i å lage underholdning av en gravplass, som jo er det Titanic er; dette har en helt annen etisk dimensjon enn å bestige en fjelltopp eller hoppe i fallskjerm. Anonymkode: 2dbdc...eeb Igjen så er det vel tragedien som gir den ekstra underholdningsverdien. 1700 mennesker omkom. Og det var vel b la grunnleggeren av dette private eventyrerselskapet som snakket om den viktige, vitenskapelige muligheten for å observere Titanic over lang tid, da skipet gradvis spises opp av en type algebakterier og etter hvert vil bli helt borte. Noen estimerer at skipet vil være helt borte allerede i 2030. Men som andre eksperter sier, så er dette fullt mulig gjøre via ubemannede undervannsfartøy. Anonymkode: 58b45...7ae 4 1
LillaGorilla<3 Skrevet 21. juni 2023 #19 Skrevet 21. juni 2023 What Happens When a Submarine Sinks | Last Moments - YouTube 2
LillaGorilla<3 Skrevet 21. juni 2023 #20 Skrevet 21. juni 2023 Side note- nå har en tidligere deltaker på en av disse turene gått ut og sagt at da han var med fikk de med seg kun en sandwich og en flaske med vann så de skulle slippe å måtte benytte seg av de heller spartanske toalettfasilitetene. Det øker vel ikke akkurat sjansene deres dette heller. 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå