AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #61 Del Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lærdom til en annen gang du er med på noe som involverer planlegging, deling av utgifter, o.l., er at du må være 100% konkret på hva du vil og aksepterer, ikke vil og ikke aksepterer. Man kan ikke gardere seg mot alle misforståelser, men det minimerer i det minste risikoen. For eksempel, "Jeg kan maks avse 5000 kr til dette, alle utgifter inkludert" er mye mer konkret enn "Det må ikke bli for dyrt". (Slik folk kastet om seg med penger hele helgen høres det ikke ut som det var 'for dyrt' for dem). Ikke si du setter like mye pris på A og B, hvis det du virkeligheten mener er "Jeg vil mye heller A enn B." Og slett ikke hvis du mener "Jeg vil gjerne A, men ikke B." Du sier du sa du "kunne bidra med (din) del" men "refererte (..) mer til mat/drikke, transport, og ikke et så stort opplegg." Til og med måten du formulerer dette på er uklar. Hvis 'refererte MER til' skal tas bokstavelig så refererte du altså også delvis til andre utgiftsposter enn dem du nevner? Mulig du mente 'utelukkende' i stedet for mer, men du påstår fortsatt ikke at du sa i klartekst hvilke utgiftsposter du var villig til å betale, hvilke du ikke ville betale, og anga et maksimalt beløp. Bare så det er sagt, jeg skjønner situasjonen er kjip og gjør ikke dette for å være flisespikker, men for å gjøre deg mer bevisst om når og hvordan du formulerer deg upresist. Anonymkode: 3e0ae...472 Når TS sa til venninnene at hun ønsket et enkelt utdrikningslag, stilte egen leilighet til disposisjon og sa hun ville være fornøyd med taco og formidlet at hun ønsket at det ikke skulle bli dyrt for noen, da har TS virkelig vært mer enn tydelig nok hva hun ønsket og gikk med på. Å da planlegge en så dyr helg - helt uten å informere henne om sluttsummen ville bli kr 10 000 for henne alene - det er virkelig ikke greit! Det at vennegjengen nå har satt en standard for hva de forventer av et utdrikningslag, så vil dette bli dyrt i årene som kommer når de andre også etterhvert kanskje gifter seg. Det er stor sjanse for at det er flere av de 10 som reiste som egentlig ikke er komfortabel med å bruke så mye penger på ett utdrikningslag. 10 000 kr for utdrikningslag + gave til brudeparet + ev. nye klær, frisør o.l. for de som trenger det... da blir utdrikningslag/bryllup plutselig en så dyr affære at det er flere som trolig ikke vil kunne ta seg råd til å delta. Jeg håper egentlig at noen i den gjengen kjenner igjen TS sin historie her, og at de tar det opp i gjengen, om dette er den standarden de ønsker å legge seg på for fremtiden, om alle egentlig har råd til det. Ikke for å skape misnøye eller negativitet rundt TS sitt utdrikningslag og bryllup, men for å unngå at det blir mer av det i fremtiden, for å unngå at en eller flere vil føle seg utenfor og i realiteten bli ekskludert i fremtiden. Så kan de diskutere hva som er viktigst for dem som venner, og så heller bli enige om at dette var alles første utdrikningslag, at det var et prøveprosjekt, og at de nå har lært noe av det. Uansett hva de lander på - skal alle dele på utgiftene, inkl. bruden selv, da må også bruden få være med i planleggingen av eget utdrikningslag, og ha noe å si om utgiftene. Man pålegger ikke en som straks skal gifte seg en uventet utgift på omtrent kr 10 000 uten å spørre om det er ok, om hun har råd til det. Jeg håper vennegjengen kan enes om at de hadde en flott tur, og sette pris på de felles minnene og holde på det positive ved det - og så bli enige om å lære at de må gjøre ting annerledes i fremtiden, for å sikre at alle har mulighet til å bli med på de andres utdrikningslag. Anonymkode: 45c0d...af1 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå