norw Skrevet 19. juni 2023 #1 Del Skrevet 19. juni 2023 Det å arrangere mesterskap og signere avtaler med fotballspillere, golfspillere etc, har det egentlig noe for seg? Får man et bedre inntrykk av disse landene, eller heller verre? Hva er tanken bak? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 19. juni 2023 #2 Del Skrevet 19. juni 2023 Trodde du mente vaskemiddel for sportsklær, som fjerner lukt. Det virker. 😄 2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 19. juni 2023 #3 Del Skrevet 19. juni 2023 Hvor mange norske barn med Håland drakt har du sett det siste året? Drakten er man city. Disse ungene blir fans av klubben. Klubben eies av Abu Dhabi. Fans forsvarer stort sett alltid klubben sin. Og ikke bare barn. Mange nordmenn mener at "hvor ille kan det være liksom, Håland spiller jo for dem. De gjør jo mye godt også." Sportsvasking i praksis, frontet av Norges største idrettsstjerne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 19. juni 2023 Forfatter #4 Del Skrevet 19. juni 2023 takinova skrev (46 minutter siden): Hvor mange norske barn med Håland drakt har du sett det siste året? Drakten er man city. Disse ungene blir fans av klubben. Klubben eies av Abu Dhabi. Fans forsvarer stort sett alltid klubben sin. Og ikke bare barn. Mange nordmenn mener at "hvor ille kan det være liksom, Håland spiller jo for dem. De gjør jo mye godt også." Sportsvasking i praksis, frontet av Norges største idrettsstjerne. Ja, men fungerer det? Får man et bedre inntrykk av araberlandene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 19. juni 2023 #5 Del Skrevet 19. juni 2023 (endret) norw skrev (4 minutter siden): Ja, men fungerer det? Får man et bedre inntrykk av araberlandene? Kanskje ikke du og jeg. Men de som elsker Man City er jo takknemlig for eieren sin og forsvarer ham og landet hans. Husk at penger ikke betyr noe for disse regimene. Så de har jo totalt renovert hele området rundt stadion med skoler, idrettsanlegg, kjøpesenter og andre ting. Lokalsamfunnet er veldig fornøyd. Sånn kjøper de seg goodwill. De kjøper seg også politisk innflytelse med dette, store fotballklubber har mye makt i seg selv. De kan - som Newcastles saudi arabiske eiere - gjøre noe så banalt som å endre fargen i bortedrakten til laget til grønt og hvitt(landets og islams farger). Dermed normaliserer man dette på Tyneside over tid. Saudi Arabia er "vanlig". De som elsker Hålands prestasjoner er mer tilbøyelig til å tenke "hvor ille kan det være" - fordi det er sånn vi er skrudd sammen. VM i Qatar - ble et utstillingsbilde for regimet, med verdens beste spiller Messi stående med gullet mens Emiren kledde på ham en bisht(religiøst plagg). Mange mente at det var bra de hadde fått vm, nå ble forholdene der nede bedre. En ny rapport viser at etter VM gikk alt tilbake til det vante igjen. Endret 19. juni 2023 av takinova Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #6 Del Skrevet 19. juni 2023 Ja det funker. Er svært få land man er skeptisk til sånne ting. Er stort sett i Nord-Europa. Dra til Afrika, Asia eller Sør-Amerika, der hyller man Qatar-Vm feks. Ingen som tenker boe negativt om sportsvasking der. Anonymkode: cef21...67a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 19. juni 2023 Forfatter #7 Del Skrevet 19. juni 2023 takinova skrev (1 minutt siden): Kanskje ikke du og jeg. Men de som elsker Man City er jo takknemlig for eieren sin og forsvarer ham og landet hans. De som elsker Hålands prestasjoner er mer tilbøyelig til å tenke "hvor ille kan det være" - fordi det er sånn vi er skrudd sammen. VM i Qatar - ble et utstillingsbilde for regimet, med verdens beste spiller Messi stående med gullet mens Emiren kledde på ham en bisht(religiøst plagg). Mange mente at det var bra de hadde fått vm, nå ble forholdene der nede bedre. En ny rapport viser at etter VM gikk alt tilbake til det vante igjen. Er du sikker på det? Jeg ville overhodet ikke hatt et slikt eierskap i favorittklubben min, men ville heller fortsatt vært kritisk. Hvis man kan snakke om sjel i idretten, vil jeg påstå at City har solgt sjela si, og det samme kan skje med United. Det er ikke akkurat fint for en uviss andel av supporterne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #8 Del Skrevet 19. juni 2023 Det virker så absolutt. Anonymkode: 226c7...09d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 19. juni 2023 #9 Del Skrevet 19. juni 2023 norw skrev (23 minutter siden): Er du sikker på det? Jeg ville overhodet ikke hatt et slikt eierskap i favorittklubben min, men ville heller fortsatt vært kritisk. Hvis man kan snakke om sjel i idretten, vil jeg påstå at City har solgt sjela si, og det samme kan skje med United. Det er ikke akkurat fint for en uviss andel av supporterne. Rundt CL finalen kjørte TV2 for en gangs skyld litt kritisk journalistikk om dette. De tok turen til Etihad stadion og i lokalområdet rundt. Folk er veldig takknemlige. Og glade i eieren Sjeik Mansour. Det henger et banner fast på stadion: "THANK YOU SHEIK MANSOUR". Så ja, dette er jeg sikker på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 19. juni 2023 #10 Del Skrevet 19. juni 2023 Reagerer mest på hykleriet, hørte ikke så mye klaging da abramovitsj tok over Chelsea feks. Tror dere han har tjent alle sine penger på ærlig vis. Eller hvor mange latinamerikanere døde under byggingen av fotballstadioner sist gang USA hadde fotball VM Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 19. juni 2023 #11 Del Skrevet 19. juni 2023 Vi ser på sportsvaske-effekten fra Norge,men verden er større. Det kan godt tenkes Manchester City satsningen har mer effekt f.eks.i Brasil eller Nigeria. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå