Gå til innhold

Barnedåp, hva syns dere?


Mills

Anbefalte innlegg

Pluss at den borgelige måten er dønn kjedelig.

En barnedåp i kirken er vel noe av det kjedeligste som finnes. Synes egentlig kirkebryllup er ganske kjedelige også.

Greit med fin dåpskjole/brudekjole og litt prosesjon, men det er jo fem minutter mot en time eller mer med ultraboring preken og salmesang og tresmak i r***

Nei takke meg til borgerlig vielse og navnefest der alt som skjer har mening for meg.

Andre må selvfølgelig få gjøre det som passer dem best, men jeg stusser i mitt indre om ikke mange avlegger ganske falske løfter når de lover kristen oppdragelse. Som jeg har forstått skriver fadderne fx. under på akkurat det, men her kan det godt hende jeg tar feil, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zalomine

Om de skriver under, ja, det er meget mulig, i alle fall lover de det, forran Gid og menigheten, så det bør de jo holde....? Jeg trur også at de fleste ikke tar dette så alvorlig. Og foreldre oppdrar somregel sine barn uten at fadderene blander seg inn i dette. (pappa har en tendesn når noen av fadderbarna hans gjør noe bra å si "selvsagt, jeg er jo fadder på henne/ham", men seriøst, nei, få blander seg inn fordi de er fadder)

Jeg mener likevel at jeg kan døpe mine fremtidige barn i kirka uten å lyve. Jeg vil ikke gi dem en oppdragelse som innebærer søndager i kirka, og å synge for maten hjemme. Men jeg vil synge nattbønn sammen med dem. Til dem når de er små, med dem når de blir større. (Slik jeg til min glede oppdaga at min samboer sang den samme som jeg er oppvokst med til sine søstre sist vi var på besøk (de er bare 10 og 12))

Jeg vil gi mine barn en "moderat kristen oppdragelse" som altså inkluderer kirka mer til høytidligheter, men som likevel slett ikke fornekter en Gud. For slik er jeg oppdradd, og slik føler jeg det inni meg, og slik er jeg og min kjære enig om at slik er det for oss. Jeg er også vant med at pappa leser juleevangeliet høyt for oss alle på julaften, før vi begynner med juletregang og gaver (etter middagen altså) for å minne oss alle om hva vi EGENTLIG feirer. Det synes jeg er en fin tradisjon som jeg vil bringe videre.

For dem som slett ikke føler at de har noen tru på Gud, så ser jeg heller ikke noen grunn til å døpe sine barn. Men for de mange av oss som har en spire igjen av barnetroa, ser jeg ingenting galt i å følge TRADISJONEN å døpe barna i kirka. Jeg gjør det fordi det er en tradisjon, av samme grunn ønsker jeg meg kirkebryllup, men jeg hadde ikke gjort det om jeg ikke TRUDDE på noe av det presten sier! Personlig kristen er jeg ikke, men jeg har likevel nok av barnetrua i meg til å ønkse å ha kirka som ramme rundt slike begivenheter.

Det er min mening. Alle får gjøre som de selv vil. Men å døpe i krika om man ikke føler noe som helst for den religionen? Da er en navnefest mye bedre ja! Fine fester det, har ikek vært i navnefest, men ejg har vært i en borgerlig vielse. Altså ikke ti minutter hos sorenskriveren, men "skikkelig" vielse (utendørs i vakre omgivelser) med masse flotte omstendigheter, og slikt er koselig det. Ingen grunn til å stå i kirka om du ikke VIL, det er mange andre måter å gjøre det på, kjedelig er det ikke nei, det avhenger av hva man gjør utav det.

Jeg viøl bare avslutte med: Alle får gjøre det de føler er rett, og ingen av oss andre skal stille oss til dom over deres valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at man bør ta statskirka på alvor, og døpe barnet sitt der hvis man har tenkt seg til å oppdra barnet i den kristne tro. Hvis ikke, bør man la være. Jeg er selv utmeldt og skal ikke døpe min sønn, men delta på Human Etisk forbunds navnefest. Disse er visstnok meget stemningsfulle. Min sønn skal få ta sitt valg når han er så gammel at han kan reflektrere om tro selv.

Troen skal være personlig, og du skal ikke ta hensyn til hva som er mest praktisk eller hva familien har gjort før deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv kristen, og setter stor pris på at valgene som blir tatt i sammenheng med kirken og dens seremonier er gjennomtenkte.

Ønsker ikke å nekte noen å ta del i måten kirken/menigheten gjør ting på, men får respekt for dem som velger å ikke døpe eller vies i kirken fordi de ikke tror på det.

Jeg har bare lyst til å rette opp to ting som kanskje kom litt skjevt frem.

For det første skriver ikke fadderne under på noe. Men for min egen del har ikke det noen betydning, jeg har det samme ansvaret. Jeg har lovt å be for barnet, og lære det selv å be. Dermed trenger jeg ikke å blande meg opp i oppdragelsen foreldrene har valgt.

For det andre er ikke dåpen bare noe som erstatter omskjæringen. Bibelen forteller at døperen Johannes døpte før Jesus gjorde det. Dåpen symboliserer et nytt liv, fordi mennesket i seg selv ikke klarer å være bare gode. Dessuten er det et sted der Gud gir mennesket Den Hellige Ånd. Slik jeg ser det, betyr det at Den Hellige Ånd blir gitt til barnet gjennom dåpen, så kan det selv velge å ta i mot senere, gjennom å tro.

Komplisert?

Kanskje. Men poenget mitt er at jeg ønsker at mennesker skal vite hva det innebærer å døpe et barn. (Og på grunn av min tro ønsker jo jeg at barna blir døpt, uansett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra svar her og ingen sitter med fasiten til hva som er rett og galt,det er opp til hver enkelt av oss å finne ut av,noen synes det er rett å la barna døpes,mens andre ikke.Tradisjon er vel mest vanlig at folk velger som de gjør.

Jeg er døpt i statskirka og konfirmert i Frikirka og gift i Statskirka,men kan ikke si at jeg tror på Gud for det,men som Lillian skrev...kanskje jeg vil finne ut av det senere.

Jeg var også i tvil da min datter skulle døpes,men lot henne bli døpt,så for hun selv ta den avgjørelsen om hun vil konfirmere seg kristelig eller borgelig.

Det vil bli hennes valg alene,jeg kan ikke ta den avgjørelsen for henne.

Klem Koldbruna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer nok til å døpe barna mine (om jeg får noen), men er ikke helt enig med meg selv fordi jeg da påtvinger dem noe de ikke har valgt selv! Kommer til å lære dem mye om religion fordi jeg selv er interressert i temaet men kommer ikke til å belære dem..håper jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har mye mer respekt for de som tar sine valg bevisst og som tenker over disse spørsmålene, enn for de som bare viser til "tradisjon" eller "familiens ønsker." Man kan ikke gjøre noe bare fordi andre tidligere har gjort det. Man må finne ut om man tror på Gud - hvilke argumenter som taler for at det skal eksistere en Gud. Hvis man kommer fram til at ingen av "Gudsbevisene" holder, så bør man heller ikke snylte på kirken på noen måte. Skjønner at mange synes kirken er en fin bygning, men kirken er minst av alt bare en bygning...

Jeg synes det du sier der bare er tull. Tror du ikke jeg gjør et bevisst valg fordi jeg velger å døpe ungen min i kirken, selv om jeg ikke er personlig kristen? Tror du ikke jeg har tenkt igjennom alternativene? Jo, jeg gjør det fordi det er en tradisjon i min familie. Jeg gjør det fordi vi alltid har brukt kirken til bryllup, dåp, konfirmasjon og begravelse og fordi jeg av den grunn føler en tilknytning til kirken. Tror du virkelig at noen er så enkle at de velger kirken bare fordi bygningen er fin? Jeg synes holdningen din er temmelig umoden.

Hvorfor skal man være med på navnefest hos Human Etisk Forbund hvis man ikke er medlem? Jeg synes i hvert fall det er ganske frekt og ikke minst hyklersk. Jeg er i det minste medlem av statskirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes det du sier der bare er tull. Tror du ikke jeg gjør et bevisst valg fordi jeg velger å døpe ungen min i kirken, selv om jeg ikke er personlig kristen? Tror du ikke jeg har tenkt igjennom alternativene? Jo, jeg gjør det fordi det er en tradisjon i min familie. Jeg gjør det fordi vi alltid har brukt kirken til bryllup, dåp, konfirmasjon og begravelse og fordi jeg av den grunn føler en tilknytning til kirken. Tror du virkelig at noen er så enkle at de velger kirken bare fordi bygningen er fin? Jeg synes holdningen din er temmelig umoden.

Hvorfor skal man være med på navnefest hos Human Etisk Forbund hvis man ikke er medlem? Jeg synes i hvert fall det er ganske frekt og ikke minst hyklersk. Jeg er i det minste medlem av statskirken.

Jeg vil bare knytte noen kommentarer til det du sier ang HEF. Navnefester (og borgerlig konfirmasjon) er ikke forbeholdt medlemmer og man blir heller ikke medlem i HEF av å delta, i motestning til i kirken hvor man blir medlem ved dåpen. Det er en prinsipell forskjell mellom kirken og HEF.

Det er ikke hyklersk å være med på HEFs seremonier, tvert imot. De er lagt opp til å være inkluderende for alle uansett livssyn, og de er ikke forkynnende.

Tror du virkelig at noen er så enkle at de velger kirken bare fordi bygningen er fin?

Ta deg en tur innom bryllupsforumet og se litt på hvorfor folk velger som de gjør. Mange velger kirkebryllup fordi det er "så flott i kirka", ikke fordi de mener noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

heisann.

selv valgte jeg å døpe barna mine nettopp fordi det blir enklere for de å konfirmere seg i kirken. man må må jo være døpt for å gjøre det, og det er ikke så lett for en tenåring å gjøre.

tror at alle barn kommer til himmelen.

tror at vi alle gjør det.

(da jeg ikke tror på et helvete, for det har vi satt i stand selv her på jorden)

hilsen maja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Da jeg var helt ung hadde jeg samme tenkemåte selv til dåp/tradisjoner.

Var vel søkende, trodde/trodde ikke. Så skule vi ha barn og var like sta ang. dåp. Familie prøvde å tegne/forklare uten at det hjelp noe på saken.

Når jeg tenker tilbake blir jeg flau og håper at mine barn ikke blir sånn.

Jeg døpte ikke mine barn.

I dag mener jeg at det var feil av meg. Dem kunne ha fått muligheten til å velge selv når de er voksen for det.(melde seg ut)

Hu ene valgte dåp og konfirmasjon. den andre ikke pga det ble for flaut. De ble forskjellig.

Nå har de barn selv. Den som ikke valgte dåp/konfirmasjon valgte dåp for sitt barn.

Den andre syns det er viktig og skal også ha dåp.

Og hva er galt med tradisjoner??

Slik samfunnet er blitt så er det ve enda viktigere? Tradisjoner skal en ta vare på. Det binder folk sammen også. Det er så mange andre tradisjoner som er blitt borte underveis at de som er igjen må en ta vare på.

Hva med din partner?

Hadde en disk. forleden der den ene ikke ville ha dåp. Ingen i fam. var i kirken og ingen barn døpt. Så for de ville det ikke være noe savn. Partneren hadde lange tradisjoner ang. kirken for seg og sin fam. Så det var en selfølge. Hva gjør man da.

Rådet mitt er da at man døper ungen, så får heller barnet velge om det vil ha fars tradisjoner eller mor som ingenting har.

Tror det er viktig å tenke på annet at man blir "kvalm" med tanke på at det skal være dåp. Det er en liten reflektert tanke over dåp. Syns det skal sterkere grunner til for ikke å døpe.

Så må man ikke glemme at det er to familier å ta hensyn til.

Det er bare slik det er når man får barn. En får straks flere å ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mills ikke innlogga
Da jeg var helt ung hadde jeg samme tenkemåte selv til dåp/tradisjoner.

Var vel søkende, trodde/trodde ikke. Så skule vi ha barn og var like sta ang. dåp. Familie prøvde å tegne/forklare uten at det hjelp noe på saken.

Når jeg tenker tilbake blir jeg flau og håper at mine barn ikke blir sånn.

Må le litt , jeg nærmer meg 30 år, tviler på at jeg blir flau senere fordi fordi jeg tenker meg og og prøver å vær bevisst i mine valg men :roll:

Nei det blir nok dåp tror jeg, vi har snakket en del om det og funnet ut at så lenge vi begge tror, og også ønsker å gjøre det enklest mulig for barnet blir det nok dåp.

Et spørsmål til dere muligens vet svaret på, om en døper seg i frikirka, kan en da konfirmere seg i statskirka om han/hun skulle ønske det??

Takk for mange gode svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...