Gå til innhold

Å ankomme flyplassen én time før avgang, er det risky? Reiser utenlands 🤨


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

-jk- skrev (2 timer siden):

Ja, men å levere bagasjen er jo det første man gjør på flyplassen. Man blir altså ikke forsinket til det momentet, og en time i forkant er mer enn godt nok for akkurat det. 

Forsinkelser kommer gjerne i sikkerhetskontrollen og passkontrollen. 

Tja… Jeg reiste nettopp med Lufthansa. Kunne ikke levere bagasje på annen måte enn å stå i kø. Den køa var lang. Det tok meg 40 minutter. Glad jeg kom to timer før!

Anonymkode: 323d6...5a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Tja… Jeg reiste nettopp med Lufthansa. Kunne ikke levere bagasje på annen måte enn å stå i kø. Den køa var lang. Det tok meg 40 minutter. Glad jeg kom to timer før!

Anonymkode: 323d6...5a0

Ok, har aldri testet Lufthansa så det vet jeg ikke noe om. Automatinnsjekk fungerer altså ikke der? 

Jeg reiser stort sett med Norwegian, og bruker BagID. Trenger derfor ikke engang å sjekke inn på automat, sjekker bare inn i appen en dag i forveien og overfører bagasjelappen til BagID med bluetooth. Da er det bare å slenge kofferten rett på bag-drop og scanne BagID'en 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (1 minutt siden):

Ok, har aldri testet Lufthansa så det vet jeg ikke noe om. Automatinnsjekk fungerer altså ikke der? 

Jeg reiser stort sett med Norwegian, og bruker BagID. Trenger derfor ikke engang å sjekke inn på automat, sjekker bare inn i appen en dag i forveien og overfører bagasjelappen til BagID med bluetooth. Da er det bare å slenge kofferten rett på bag-drop og scanne BagID'en 

Jovisst funker innsjekk på app med Lufthansa. Dette måtte være et unntak. 

Anonymkode: 24fc1...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (36 minutter siden):

Ok, har aldri testet Lufthansa så det vet jeg ikke noe om. Automatinnsjekk fungerer altså ikke der? 

Jeg reiser stort sett med Norwegian, og bruker BagID. Trenger derfor ikke engang å sjekke inn på automat, sjekker bare inn i appen en dag i forveien og overfører bagasjelappen til BagID med bluetooth. Da er det bare å slenge kofferten rett på bag-drop og scanne BagID'en 

Jeg kunne sjekke inn på appen, men automaten sendte meg til køa. Kunne ikke skrive ut tag. I den køa var jeg ikke alene, for å si det sånn. Jeg var helt uforberedt på det, for jeg er vant til å bare droppe av bagasjen. Men hvis  jeg hadde satset på det i tidsskjemaet mitt, hadde jeg mistet flyet. 

Anonymkode: 323d6...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor fortsetter folk å snakke om check-in og bagasje når jeg sier at jeg bare har håndbagasje? 😀

Anonymkode: 0cead...0cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Pluss at du glemmer å nevne at check-in stenger én time før avgang, så da er man like lang som den som akkurat har dukket opp på flyplassen 

Anonymkode: 0cead...0cc

Check-in stenger 45-30 min før avgang på SAS

Anonymkode: 33590...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, AnonymBruker said:

Tja… Jeg reiste nettopp med Lufthansa. Kunne ikke levere bagasje på annen måte enn å stå i kø. Den køa var lang. Det tok meg 40 minutter. Glad jeg kom to timer før!

Anonymkode: 323d6...5a0

Var dette på Gardermoen? I såfall må det ha vært en feil den dagen

Anonymkode: 33590...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Opp! 😁

Anonymkode: 0cead...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.6.2023 den 15.30):

Tja… Jeg reiste nettopp med Lufthansa. Kunne ikke levere bagasje på annen måte enn å stå i kø. Den køa var lang. Det tok meg 40 minutter. Glad jeg kom to timer før!

Anonymkode: 323d6...5a0

Fløy senest i går. Da ropte de opp et fly som kun hadde ti minutter igjen til siste bagasjeinnsjekk, slik at de kunne gå foran.

Om ikke går jeg bare på business, så fikser de det der. 

Pleier å være 30-40 minutter før uten bagasje, en times tid med. 

Anonymkode: 56a95...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fløy senest i går. Da ropte de opp et fly som kun hadde ti minutter igjen til siste bagasjeinnsjekk, slik at de kunne gå foran.

Om ikke går jeg bare på business, så fikser de det der. 

Pleier å være 30-40 minutter før uten bagasje, en times tid med. 

Anonymkode: 56a95...a4d

Stemmer det at de venter på passasjerene som har sjekket inn? 

Anonymkode: 0cead...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Opp! 😁

Anonymkode: 0cead...0cc

Hvorfor? Jeg har sikkert svart her før. Men mente sikkert det samme da som nå, at en time normalt holder på norske flyplasser, MEN man kan fort bli en time forsinket til flyplassen hvis man reiser kollektivt. Eller sikkert med bil også om det er kaos på veien. Så jeg går som regel for to timer om det er mulig. Har opplevd to ganger bare siste par måneder at en time ikke ville holdt. Ikke pga forhold på flyplassen, men pga forhold på vei dit. 

Anonymkode: 9973d...c74

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Stemmer det at de venter på passasjerene som har sjekket inn? 

Anonymkode: 0cead...0cc

Om du først har fått sendt baggasje venter de i det lengste før de flyr, og først etter flere opprop. Det tar veldig lang tid å hente ut baggasje igjen. 

Men kun sjekket inn - nei. De lukker imidlertid ikke gaten 10 minutter før slik de gjør om det er boarding complete tidlig. 

I går var jeg sent ute. Det var bussing. Det var gate closing i det jeg gikk mot gate, og var siste på bussen som ventet. 

Anonymkode: 56a95...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avinor råder reisende til bestemmelsessteder utenfor Schengen – som Storbritannia, Dubai, Tyrkia og USA – til å komme tidlig til flyplassen.

– Beregne god tid gjennom grensekontrollen, skriver Avinor.

Øst politidistrikt opplyser at reisende ved Oslo Lufthavn må regne med at det vil være betydelig kø i grensekontrollen, både ved ankomst og avgang.

– Vi oppfordrer alle som skal reise ut av Schengen, til å møte i god tid. Vi forventer kø opp til to, tre timer, skriver politiet.

 

Hvorfor Storbritannia? Er ikke det selvbetjening for alle med norsk pass? Som tar 5 sekunder 

Anonymkode: 0cead...0cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.6.2023 den 18.28):

Når jeg begynte å reise var jeg der 2 timer før avgang og ofte var ikke innsjekkingsskranka åpen en gang, så nå kommer jeg en time før. Blir det trangt sier jeg bare til personalet at flyet mitt tar av snart så slipper de meg frem i sikkerhetskontrollen. Halvparten av fly er jo forsinket uansett- 

Anonymkode: 31a42...935

Det er ingen garanti for at du slippes gjennom raskere, selv om du ber om det og er forsinket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 17.6.2023 den 18.10):

Men, på utenlandsflygninger skal man vel egentlig møte to timer før. 

Anonymkode: 5302b...6a5

For at innsjekket bagasje skal komme seg om bord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.6.2023 den 18.28):

Når jeg begynte å reise var jeg der 2 timer før avgang og ofte var ikke innsjekkingsskranka åpen en gang, så nå kommer jeg en time før. Blir det trangt sier jeg bare til personalet at flyet mitt tar av snart så slipper de meg frem i sikkerhetskontrollen. Halvparten av fly er jo forsinket uansett- 

Anonymkode: 31a42...935

Personalet kan ikke slippe deg frem i sikkerhetskontrollen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det gir ingen mening for reisende til Storbritannia 

Anonymkode: 0cead...0cc

Hva mener du?

Screenshot_20240603_093859_Chrome.thumb.jpg.43f67010d5dca7a3e46025ca56375272.jpg

Anonymkode: f9732...8b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det gir ingen mening for reisende til Storbritannia 

Anonymkode: 0cead...0cc

Ikke med i Schengen. Dermed er det samme passkontroll som hvis du skal til Dubai eller USA. 

Anonymkode: 323d6...5a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...