Gå til innhold

Hvis jeg løper samme distanse på ca. samme tid, men med lavere snittpuls, betyr det at kondisjonen er forbedret?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Eks.

3 km, 14:00, snittpuls: 177 bpm

3 km, 13:58, snittpuls: 173 bpm

Mellom disse øktene har kondisjonen forbedret seg? Siden det er ca. samme tid, men lavere snittpuls? Er det slik det funker?

Anonymkode: 3d64b...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns egentlig det er litt vanskelig å svare på,for det var ikke så veldig mye forskjell her og vær,søvn, stressnivå og mange andre faktorer kan spille inn

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en unøyaktig vitenskap. Som Scoops skriver er det mye som spiller inn. Kan til og med handle om pulsmåleren din registrerte like nøyaktig begge gangene. Dersom kroppen er sliten kan man også få lavere puls. Det handler om signalene i kroppen eller noe slikt. 

Men om alle forhold var like (les: det er de aldri) vil det tyde på bedre kondis. Det beste her er imidlertid å se hvordan det utvikler seg over tid. Dersom du jevnt over ligger lavere i puls på samme eller raskere tid er det en god indikator på forbedring. 

Anonymkode: 10db6...03a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.6.2023 den 13.55):

Eks.

3 km, 14:00, snittpuls: 177 bpm

3 km, 13:58, snittpuls: 173 bpm

Mellom disse øktene har kondisjonen forbedret seg? Siden det er ca. samme tid, men lavere snittpuls? Er det slik det funker?

Anonymkode: 3d64b...f9f

Jeg tror du har rett i det, men det statistiske grunnlaget ditt er i snaueste laget, og forbedringen er nesten ikke målbar. Det l

kan være andre faktorer som har spilt inn som f. Eks vind og vær, klær, luftmotstand, sporvalg, teknikk, dagsform ….

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, men dagsform o.l kan ha en avgjørende faktor. 

Anonymkode: b2d27...482

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det KAN sikkert være slik. Men hvor fort pulsen din blir normal igjen er en bedre indikasjon på formen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørsmålet er om du gav alt du hadde begge gangene og disponerte løpet omtrent likt, og om forholdene ellers var like. Om svaret er ja, vil jeg ikke si differansen i puls med sikkerhet indikerer noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...