Angus Skrevet 11. januar 2006 #1 Del Skrevet 11. januar 2006 fra Dn Som byrådsleder i Bergen i 2002 forlangte forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap) total boikott av Israel. Kommunalminister Åslaug Haga har også tatt til orde for boikott, skriver Dagsavisen. Som byrådsleder støttet Anne-Grete Strøm-Erichsen følgende fellesforslag fra Ap og SV: «Bystyret i Bergen går inn for full boikott av Israel. Vi ber norske myndigheter og spesielt de politiske partiene om å arbeide for en nasjonal og internasjonal boikott som rammer handel (herunder våpenhandel), økonomisk støtte og kultur.» http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article691938.ece det er tydeligvis ikke bare SV som har frontet en boykott. Ungdomspartiene til både AP, Venstre og SV har frontet boykott av Israel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 11. januar 2006 #2 Del Skrevet 11. januar 2006 fra Dn http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article691938.ece det er tydeligvis ikke bare SV som har frontet en boykott. Ungdomspartiene til både AP, Venstre og SV har frontet boykott av Israel ← Jeg får si som Jesus sa: Herre, tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Devil's Spawn Skrevet 11. januar 2006 #3 Del Skrevet 11. januar 2006 Jeg får si som Jesus sa: Herre, tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør! ← Var vel noe sånt han sa til jødene ja, som tok livet av han . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christiane Skrevet 11. januar 2006 #4 Del Skrevet 11. januar 2006 Det betyr strengt tatt ikke så meget. Det eksisterer likevel intet demokratisk flertall for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 11. januar 2006 #5 Del Skrevet 11. januar 2006 Var vel noe sånt han sa til jødene ja, som tok livet av han . ← Ja, for det viste seg jo at de faktisk ikke visste hva de gjorde. De trodde jo ikke han var den han sa han var, ikke sant? På samme måte som Israel blir fremstilt som den stygge ulven i konflikten der nede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Devil's Spawn Skrevet 11. januar 2006 #6 Del Skrevet 11. januar 2006 Ja, for det viste seg jo at de faktisk ikke visste hva de gjorde. De trodde jo ikke han var den han sa han var, ikke sant? På samme måte som Israel blir fremstilt som den stygge ulven i konflikten der nede. ← Jeg er bare så møkka lei KR sin ovenfra og ned-holdning, det var egentlig bare det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 11. januar 2006 #7 Del Skrevet 11. januar 2006 Jeg er bare så møkka lei KR sin ovenfra og ned-holdning, det var egentlig bare det. ← Her tar du fullstendig feil. Jeg har absolutt ingen slik holdning overfor noen. Det jeg uttrykte er min ærlige og oppriktige mening om disse som vil boikotte Israel. Hvis de vet hva de gjør, så må jeg si at de er falske, hvis de bare skal boikotte det som lederen for aksjonen fortalte på standpunkt i kveld. Alle de tekniske hjelpemidler som inneholder israelsk teknologi, så som moderne PC-er, sykehusutstyr,utstyr som blir brukt på flyplasser og på fly i Norge, mobiltelefoner, satelitt-tv osv. Hvis de fortsatt skal godkjenne bruk av ting de trenger, er ikke dette lenger en moralsk boikott. Rent økonomisk har det ingen betydning. Da LO gjennomførte sin boikott, økte salget av israelske varer her i landet med 10%. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angus Skrevet 12. januar 2006 Forfatter #8 Del Skrevet 12. januar 2006 Ja, for det viste seg jo at de faktisk ikke visste hva de gjorde. De trodde jo ikke han var den han sa han var, ikke sant? På samme måte som Israel blir fremstilt som den stygge ulven i konflikten der nede. ← siden det er Israel som okkuperer så er de den stygge ulven i regionen hva forventer egentlig? at palestinerne skal synes det er greit å bli fordrevet fra det landet de har bodd i generasjoner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 13. januar 2006 #9 Del Skrevet 13. januar 2006 siden det er Israel som okkuperer så er de den stygge ulven i regionen hva forventer egentlig? at palestinerne skal synes det er greit å bli fordrevet fra det landet de har bodd i generasjoner? ← Dette er et godt bevis på historieløshet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 13. januar 2006 #10 Del Skrevet 13. januar 2006 Dette er et godt bevis på historieløshet. ← Og dette var heller ikke et ovenfra og ned-utsagn?!?! Hva er historien og, ikke minst, hvem eier den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angus Skrevet 13. januar 2006 Forfatter #11 Del Skrevet 13. januar 2006 Dette er et godt bevis på historieløshet. ← det er nok du som innehar historieløshet - og det et generellt dtrekk ved de kristenkonservative. Slike israel-supportere som deg driver systematisk med løgn og propaganda. Dere blander sammen fakta og løgn og gjentar sine løgner om og om igjen, men det blir ikke mer sant av den grunn. Sionistene har i årtier produserer myter på samlebånd og prøver å hjernevaske folk til å godta dem. Israel ble dannet ved hjelp av vold, list, dobbeltspill og røveri. på slutten av 1800-tallet begynte europeiske jøder å emigrere til Palestina. Denne invandringen økte stadig i styrke og bidro til å skape uro blandt den arabiske befolkningen som bodde der fra før. Særlig ble konfliktnivået høynet da araberne/palestinerne etterhvert oppdaget at de invandrede jødene hadde planer om å opprette en stat på deres jord - som de hadde bodd og dyrket i flerfoldige generasjoner. Det er faktisk ikke bare vestbredden og Gaza som jødene okkuperer men også egentlig det de kaller Israel. Dette er et ubestridelig faktum som ingen kan benekte. over 80% av araberne bodde i det som i dag er Israel i 1947 før flertallet av dem ble bedrevet ved hjelp av kalkulert etnisk rensing. Så sent som 1914 utgjøre ikke jødene mer enn litt over 5% av befolkningen. Men etter det økte invandringen betraktelig I 1880 utgjorde ikke jødene mer enn drøyt 3%av bef. i Palestina, mens den palestinsk-arabiske utgjorde ca 97%. Viktig er det også å påpeke at en meget stor del av den opprinnelige jødiske befolkningen som var der før den jødiske invandringen begynte ikke ville ha noen jødisk stat, hverken før eller etter 1948. faktum er at Israel er en kolonial settlerstat der jødene mente at den innfødte befolkningen var overflødig. Den skulle ekskluderes og fordrives. Noe som resulterte i at et stort flertall av Palestinerne ble drvet ut gjennom en storstilt etnisk rensing i 1948. Dette fortsatte i 1967 og presset mot palestinerne er i dag enormt. Settelmentene er et redskap for skritt for skritt å skifte ut en befolkning med en annen, slik det skjedde i selve Israel. Det er ingen tvil om at jødene i Israel og til dels utenfor de siste 70-80 år har deltatt i et kalkulert forsøk på å endre områdets demografiske karakter. Den nye muren mellom gjør dette forbløffende tydelig - særlig da mye av den går langt inn på Palestinsk land. Sinistene hadde klare målsetninger fra starten av, og det var en kulturell missjon. De ville gjennskape sentral et sentral-Europa i Vest-Asia. Skribenten Max Nordau sa: "det er vår hensikt å komme til Palestina som kulturens representanter og flytte Europas moralske grenser til Eufrat". Den sionistiske høyrelederen sa: "vi er jøder og har ingenting til felles med det som kalles orienten" En grunn til å dra til Palestina var "å feie ut alle spor av den orientalske sjel" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 13. januar 2006 #12 Del Skrevet 13. januar 2006 Si meg en ting Angus: Anser du at Bibelen ble skrevet som en historiebok etter år 1800, siden israelerne ikke kom til sitt hjemland før? I Bibelen står det om Israel, ikke Palestina. Hvorfor eksisterte ikke arabere som palestinere før 1967? I en lokalavis skriver en kjent skribent, som absolutt ikke er kristen, men har bedre kjennskap til konflikten enn de fleste. Jeg mener også å huske at han fortalte at han har jobbet innen FN. Han skriver: Den 31 mars 1977 ble Zuhair Mushin (PLOs tidligere forsvarssjef) intervjuet av den nederlandske avisen Trouw. Mushin innrømmer i intervjuet at den palestinske identitet bare blir framholdt av taktiske grunner. Mushin sier i intervjuet: Det er ingen forskjell mellom jordanere, palestinere, syrere og libanesere. Vi er ett folk. Det er bare av taktiske grunner vi omhyggelig understreker vår palestinske identitet. Kong Abdullah ville kalle sitt land for Palestina, ettersom det omfattet 77% av det palestinske mandatområdet. Men dette ble frarådet av britiske diplomater. I 1917 da britene overtok det av tyrkerne glemte, forsømte og nesten folketomme Palestina, (som de kalte det) måtte britene bygge opp infrastrukturen i landet med veier, militæranlegg og politistasjoner. Britene innførte derfor arabisk arbeidskraft fra de andre landene. Denne arabiske arbeidskraft bosatte seg i dagens Israel, Vestbredden og Gaza og har økt sterkt i antall. Hvorfor måtte de til andre land for å hente arabere hvis de fantes i stort antall i Israel (Palestina)? I strid med FN's delingsvedtak av 1947, okkuperte Jordan Vestbredden i 1948. Hvorfor krevde ikke disse såkalte palestinerne egen stat den gang? Nei, for det fantes ingen arabere som ville kalle seg palestinere den gangen. Ikke før etter 1967 da israelerne gjenerobret Vestbredden, eller Judea og Samaria, som det heter fra gammelt av. Og det samme var tilfellet med Gaza som ble okkupert av Egypt i 1948. Ingen krav fra palestinerne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 13. januar 2006 #13 Del Skrevet 13. januar 2006 Jeg forslår at du leser litt her, KR-øst - ikke helt slik du fremstiller tingene, er det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest motor Skrevet 14. januar 2006 #14 Del Skrevet 14. januar 2006 Israel ble dannet ved hjelp av vold, list, dobbeltspill og røveri. Jeg aner en viss forutintatt holdning her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2006 #15 Del Skrevet 14. januar 2006 Jo flere som boikotter Israel, desto bedre. Her er link til liste over produkter som kommer fra Israel: http://www.boikottisrael.no/liste/index.html Trinde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christiane Skrevet 14. januar 2006 #16 Del Skrevet 14. januar 2006 Nu fikk jeg kjempelyst på Jaffa-Appelsiner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 14. januar 2006 #17 Del Skrevet 14. januar 2006 Jo flere som boikotter Israel, desto bedre. Her er link til liste over produkter som kommer fra Israel: http://www.boikottisrael.no/liste/index.html Trinde ← Har du tenkt over at om boikotten skulle ha noen annen virkning enn at Norge dummer seg loddrett ut for hele verden, og hindrer all mulighet for deltakelse i noen fredsforhandlinger, om det får økonomisk betydning for staten Israel, så er det naturlig at det først og fremst er palestinerne som jobber i landet som mister sine jobber. Rasehat og tankeløshet går ofte hånd i hånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 14. januar 2006 #18 Del Skrevet 14. januar 2006 Jeg forslår at du leser litt her, KR-øst - ikke helt slik du fremstiller tingene, er det? ← Jeg ser at det er EN person som har dette innlegget. Jeg har mine opplysninger fra mange forskjellige hold. Enhver sannhet vil være preget av den som legger den fram. Derfor bør en etterstrebe å få opplysninger fra flest mulig, og sammenfatte disse for å se en helhet i de faktiske hendelser. Men om du ser dette som den hele og fulle sannhet, så vil du se at noe stemmer med mitt tidligere innleggg om de arabiske innbyggerne i landet, hvor jeg skrev at palestinerne fikk beskjed av sine egne om å forlate landet før angrepet i 1948. I linken står det jo at de fleste hadde flyktet da angrepet fant sted. Dette var et svar til en som påstod at jødene jagde dem ut. Hvis du har andre interesser i temaet enn bare å motsi meg, så vil jeg anbefale deg å lese boken FRA UMINNELIGE TIDER av Joan Peters. Hun har studert temaet i 7 år, og fått hjelp fra professorer og historikere, redaktører og arkivarer i flere land. Men kanskje det mest interessante, hun har vært hos PLO i en tid. Grunnen til at hun gjestet PLO, var at hun ville skrive om nøden blant de palestinske flyktningene, etter oppdrag fra TV-kanalen CBS, under Yom Kippur-krigen i 1973. Hun ble værende i området både under og etter krigen. Denne boken ble altså resultatat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 14. januar 2006 #19 Del Skrevet 14. januar 2006 Hvis du har andre interesser i temaet enn bare å motsi meg... ← "Bare motsi deg..." Herregud, hvor interessant tror du egentlig at du er?!? Jeg er uenig med deg og mener at du bygger dine påstander på feilaktige opplysninger. Så enkelt er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 14. januar 2006 #20 Del Skrevet 14. januar 2006 "Bare motsi deg..." Herregud, hvor interessant tror du egentlig at du er?!? Jeg er uenig med deg og mener at du bygger dine påstander på feilaktige opplysninger. Så enkelt er det. ← Vel, har du sitert noen av mine innlegg uten å motsi meg eller kommet med negative bemerkninger? Det gjør ikke meg noe, men du bør også tåle at jeg nevner det. Og hvorfor er mine opplysninger feilaktige? Er det bare for at de ikke stemmer med ditt ønske? Hva har du gjort for å finne sannheten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå