Gå til innhold

Hvorfor vil jeg alltid skille meg og flytte ut i pms?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det veit jeg ikke, men jeg synes han gjor rett i gå. Han fortjener rett og slett bedre!

Jeg må bare prøve å få det under kontroll før jeg går inn i neste forhold og håpe at han takler utbruddene mine hvis jeg skulle glippe og det tar overhånd 🙈

Anonymkode: 06cab...fc5

Kjip erfaring, Men det kan redde neste forhold 🥰 Går du på noe antidepressiva ? Kutter ned på kaffe, sukker og alkohol uken før ? 

Anonymkode: 180b0...0a9

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hjelper det å gå på P-piller uten pause for blødning? Har dere prøvd? Det hjelper en venninne av meg.

Selv så fikk jeg problemer med depresjon og manglende sexlyst av hormonspiral, men jeg har ikke PMS når jeg er prevensjonsfri.

Anonymkode: d5a9c...f83

Har prøvd p-piller, minipiller, hormonspiral, sprøyte og alt som er. Går nå på hormonfri spiral. Det hjelper litt 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjip erfaring, Men det kan redde neste forhold 🥰 Går du på noe antidepressiva ? Kutter ned på kaffe, sukker og alkohol uken før ? 

Drikker ikke alkohol, men har aldri tenkt på om kaffe eller sukker har noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Drikker ikke alkohol, men har aldri tenkt på om kaffe eller sukker har noe å si?

Jeg har drukket ganske mye mer kaffe den siste tiden og merker virkelig forskjell. Legen sa spesifikt sukker, alkohol, lite søvn og kaffe 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har drukket ganske mye mer kaffe den siste tiden og merker virkelig forskjell. Legen sa spesifikt sukker, alkohol, lite søvn og kaffe 

Greit å vite! Takk🙏 kanskje jeg ikke blir så galen i neste forhold om jeg er obs på disse tingene 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Greit å vite! Takk🙏 kanskje jeg ikke blir så galen i neste forhold om jeg er obs på disse tingene 😊

Det har hjulpet meg masse å være fysisk aktiv, spise sunnere, passe på inntak av alkohol, kaffe, sukker og fast food. Men så sklir det ut og jeg er like ille. Som nå..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Menn: Del gjerne deres erfaring med gale pms-kvinner 😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har merket veldig stor forskjell etter å ha kuttet ut sukker og mye ultraprossesert mat. Spiser mest mulig rent og naturlig, og etter noen uker/mnd er det veldig mye som har bedret seg, inkl pms som er nesten fraværende. Jeg tror kosthold har alt å si. Endret kosthold av helt andre grunner, men dette var en kjærkommen bivirkning

Anonymkode: 8f39c...a43

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har merket veldig stor forskjell etter å ha kuttet ut sukker og mye ultraprossesert mat. Spiser mest mulig rent og naturlig, og etter noen uker/mnd er det veldig mye som har bedret seg, inkl pms som er nesten fraværende. Jeg tror kosthold har alt å si. Endret kosthold av helt andre grunner, men dette var en kjærkommen bivirkning

Anonymkode: 8f39c...a43

Så hyggelig å høre. Unner deg det. Betyr kutt også fruktsukker ? Frukt, karbohydrater osv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Gynekolog. 

Anonymkode: 6bfd8...870

Hva kan en gynekolog gjøre for meg? Nysgjerrig 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir ikke like ille som dere. Men jeg blir et tenåringstroll ved pms (er nesten 40 🤪). 

Hormonspiral har gjort at jeg heldigvis svært sjeldent får pms, men ulempen er at det er så uregelmessig at det kommer bardust på meg. 

Før, da mensen var regelmessig, så sto den i kalenderen. Og når jeg begynte å kjenne at mannen var tufs, så så jeg i kalenderen. Og hvis den var merket med obs obs, så innså jeg at det var jeg som var tufsen.

Mannen kjenner igjen signalene lenge før jeg gjør det, så han tar seg ikke nær av min korte lunte.  Han vet at det ikke er reelt, på samme måte som vi ikke blir lei av oss når tenåringen kjefter og smeller.  

Han er flink til å holde litt avstand. Og til å realitetsorientere meg ved behov. "Petra, nå tror jeg det er hormonene som prater", så blir jeg oppfarende i to sekunder, før jeg innser at jo, han har nok rett. Igjen. (Og så blir jeg litt pms-sint fordi han alltid har rett 🤪😂). Og han foreslår at han legger unger mens jeg slapper av el. 

Jeg tenker at det er et styr. Men samtidig er det ikke mer enn hva jeg gjør for ham når han er sliten av jobb. 

Er du sikker på at det er verre etter barna, eller er det bare mer synlig nå, siden dere er mer oppi hverandre, og det er færre pusterom? 

Anonymkode: f1c82...85b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde aldri problemer med PMS før etter jeg fikk barn. Nå er de tre dagene før mensen fæle. Jeg blir hypersensitiv for lyder, og kan føle at jeg klikker om noen tygger litt for høyt ved siden av meg. Men mest av alt blir jeg ekstremt sår, tårene ligger i øyekroken nærmest døgnet rundt. Føler meg skikkelig sårbar og nærtakende. Får også endel uro i kroppen og sover dårligere. Når jeg begynner å blø, er det som en slags djevelutdrivelse - og jeg er meg selv igjen etter to timer.

Skal prøve antidepressiva i forkant av denne syklusen for første gang! Har ei venninne som hadde skikkelig PMS-trøbbel også, og hun fikk et nytt liv etter å ha begynt å ta det den siste uken før mensen.   

Å være en kvinne, altså. 

Anonymkode: eb99d...c4f

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

var nettopp til gynekolog. Fikk slindra og cipralex...

Anonymkode: 1b861...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er pmdd🙈🙈 jeg ble komplett psyko uka før pms. En smart gynekolog satte meg på en type p-piller med drospirenon (Yasmin ) jeg ble fortalt at dette kunne virke positivt på pmdd.  Til tross for litt bivirkninger av p-piller kunne jeg ikke tenkt meg å slutte selv om jeg har bikket 40 nå. For jeg er livredd for å gå tilbake til å bli psyko igjen. Forskjellen etter noen mnd på disse var helt vanvittig. Fikk ett nytt liv. Jeg ble nesten suicidal den uka, og klarte ikke å håndtere verken jobb eller familielivet. Pmdd ble værre etter hver graviditet. 

jeg anbefaler å teste ut piller med drospirenon. Du har ingenting å tape på å teste det i to mmd☺️ for det er så utrolig slitsomt å gå med dette ubehandlet . 

Anonymkode: 1bda1...84b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har det samme, og kan si at p-sprøyte hjelper enormt! Da unngår man eggløsning, menstruasjon, og de store bølgedalene. Ville forsøkt det før du gjør noe så drastisk som å ta anti-depressiva. 

Anonymkode: 3561d...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kan ikke svare på hva som hjelper, annet enn å være obs på det. 

Jeg også vil gå fra mannen minst en gang i måneden, og jeg synes jeg er stygg, mislykka og at alle egentlig hater meg også. Når jeg da skjønner at jeg skal ha mensen, så blir alt mye lettere med en gang. Da forstår jeg hvorfor jeg er lei meg, og prøver å gi meg selv, ungene og mannen litt slækk. 

Anonymkode: 98d74...4a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan det  hjelpe å ha en sånn der sekk hengende som man bokser i? Husker ikke hva det heter 🤣 Boksesekk? For eks i kjelleren, også gyver du løs på den med et balltre og all styggordene du må komme på til du er utslitt. 

Anonymkode: fb8f7...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Exen min mente at jeg hadde alvorlig pms og måtte begynne med antidepressiva. Kvittet meg med exen og har aldri hatt pms etter det...

Anonymkode: 1ce56...e70

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også slike plager: mye trist, kort lunte, lav selvfølelse, alt føles mørkt og håpløst, ønsker meg bort (ser på husannonser og planlegger å flytte, bestiller ferier i hytt og gevær), ekstremt sliten og følsom for lyd/lys/varme, avlyser alle avtaler, blir hjemme fra jobb, klarer ikke engasjere meg i barna, null sexlyst osv osv.

Mens ved eggløsning er jeg motsatt: energisk, glad, nesten euforisk, føler at jeg blir forelsket i alle jeg møter, begynner på masse prosjekter, avbestiller ferieturene jeg bestilte under PMS (for nå har jeg jo det så fint her hjemme), leker masse med barna og storkoser meg, møter venner, elsker jobben, har høy sexlyst ++

Det er en evig runddans. Jeg slipper slike store svingninger hvis jeg går på hormonprevensjon eller antidepressiva, men da blir jeg til gjengjeld veldig flat i humøret, mister all sexlyst og føler meg ikke som meg selv i det hele tatt.

Synes det er så vanskelig å vite hva jeg skal gjøre. Har brukt kobberspiral og levd med denne PMS’en i mange år nå, men har time til gyn til høsten og vurderer å prøve hormonspiral igjen.

Anonymkode: 2a14e...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...