Gå til innhold

Hvordan bli bedre av depresjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men kan du være med på at det er depresjonen som snakker? Jeg vet at ved kronisk depresjon så kan tungsinnet blir en del av identiteten. Men jeg håper du kan ha det håp og tro på at du også kan oppleve mening med å ta bilder igjen. Jeg forstår at det er tungt å være ensom. Jeg har vært mye ensom tidligere i livet og 100% sikker på at det alltid ville være sånn. Men så skjedde det noe, og sakte men sikkert er det begynt å endre seg. Det kan det for deg også❤️

Anonymkode: 9adc5...d23

Jeg håper det endrer seg, men jeg tror det ikke. Kanskje noen har et supertips som kan snu alt, som jeg ikke allerede har forsøkt :) 

Ta små skritt. Du jobber, da må du vel ha kollegaer? Som du omgås og snakker litt med? Av og til har du det sikkert også litt hyggelig med dem? Og du kan vise bilder til dem? Jeg har veldig mye glede av kollegene mine - (nesten) hver dag blir jeg møtt med et hyggelig «hallo» og vi gjør mye fint sammen. Jeg blir også veldig glad av å høre og se at kollegaene mine er hyggelige mot hverandre (uten at jeg er involvert). Kanskje du også opplever noe av dette.

Anonymkode: a60cc...4de

Jeg tror ikke kollegaene mine liker meg så godt, egentlig.

Anonymkode: e4f57...f33

AnonymBruker
Skrevet

Du HAR alvorlige traumer. Men du ER ikke traumene. Det er veldig bra at du holder på rutinene dine. Du forteller om problemer du hadde da du handlet. Vil det si at du har kommet over disse utfordringene og at handlingen går bedre i dag? Isåfall er det veldig bra!

Ja, jeg løste det ved å kun handle med Oda eller i selvbetjente kasser :) 

AnonymBruker
Skrevet

Nr 1 er sykemelding, enten fullt eller delvis. Du greier ikke å jobbe full jobb og samtidig gjøre en jobb for å komme ut av en depresjon. 

Nr 2. Psykiatrisk sykepleier i kommunens levterskeltidbud er ofte bra. 

Nr 3. Frisk luft hver dag og litt fysisk aktivitet noen ganger i uka. Du trenger ikke løpe bare du setter den ene foten framfor den andre og rører deg. 

Nr 4. Vær sosial med kollegaer, venner, familie eller bekjente. Evt få dem med deg på tur så slår du to fluer i en smekk. 

Nr 5 . Regn med at det tar tid ; jeg brukte tre år for å erklære meg " frisk". Frisk i hermetegn for man kan ikke leve som før og tro at alt holder seg der. Man må forandre ting i livet for å få det bedre. 

Anonymkode: 29d41...fda

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg løste det ved å kun handle med Oda eller i selvbetjente kasser :) 

Ok det er helt greit. Bra du fant en løsning. Men det betyr at du må starte i det mindre. Du kan for eksempel gå inn på en nettbutikk og søke opp antrekk. Så kan du øve deg på å ta valg, hva liker du hva liker du ikke. Bare et eksempel 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok det er helt greit. Bra du fant en løsning. Men det betyr at du må starte i det mindre. Du kan for eksempel gå inn på en nettbutikk og søke opp antrekk. Så kan du øve deg på å ta valg, hva liker du hva liker du ikke. Bare et eksempel 

Hm, god ide. Jeg kjøper som regel masse og sender alt tilbake fordi jeg uansett ser fæl ut og jeg uansett ikke har noen å se fin ut for. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg er svært deprimert og har vært det ganske lenge. Jeg vet hvorfor jeg er deprimert. Det henger sammen med traumer. 

Men hvordan kan jeg bli bedre, altså mindre deprimert? Tenke bedre om meg selv og livet, se håp, ha lyst til å gjøre noe, ta valg… alt er bare en svart, tjukk suppe. 

Jeg går i terapi en gang i uken, men ønsker meg tips om bøker, filmer, podcaster, alt mulig som jeg kan prøve selv. Gjerne noe du har personlig erfaring med. 

Ikke yoga eller Mindfulness, det er for skummelt. 

Det er jo nettopp det du er redd for som kanskje er beste medisinen her.

Jeg har også vært deprimert, og opplevd at det som hjalp, var å bestemme meg for å prøve. Hva betyr det?

Stopp å trekke for alle gardinene og gjøre det så mørkt som mulig. Stopp med lange playlister med trist musikk. Stopp å se på filmer som du vet får deg til å gråte/gjenoppleve det som ofte "trigget" depresjonen. For meg var det noen spesifikke barnefilmer som fikk meg til å tenke på traumene min mor påførte meg. Likevel skrudde jeg de på og så på. Da prøver man ikke.

Mindfulness vet jeg ikke hva du tilknytter med, men generelt tenker man på det som å være tilstede og prøve å møte hver situasjon med et åpent sinn. Uten dette er det praktisk talt umulig å bli bedre. Hvorfor? Fordi når hodet ditt alltid er på et annet sted, er tankene ofte i en trist loop mellom "alt er håpløst", "hvorfor tenker du det? ta deg sammen!", "beklager, jeg er dum", "alt er håpløst". Om tankene ikke kjører seg fast i tristhetsgjørma, så tenker man gjerne tilbake på traumene man opplevde, eller rett og slett bare på ting man vet gjør en lei seg. F.eks, "familien min har det sikkert så fint denne lørdagskvelden, og her sitter jeg".

For meg handler mindfulness å stoppe hjernens tanker, og fokusere 110 % på det man driver med. Hvis man finner en god bok (jeg anbefaler amazon kindle for masse billige bøker) så kan tankene bare rase avgårde og handle om helt andre ting enn det som gjør depresjonen verre. For meg ble rom-coms, generell romantikk og erotikk veldig hjelpsomt. Det fikk jo kroppen til å fokusere på andre ting, jeg smilte, humret litt, osv. Og det kan være nok! Noe positivt som kan ta deg ut av din triste verden og inn i en god en. Ikke gå fra den triste stua til den triste filmen, triste podcasten osv. Gå fra den triste stua til den morsomme, pirrende verdenen en god forfatter/filmskaper kan lage - og ALLTID med HEA (happy ever after). Her trenger vi ikke flere tårer!

Jeg vet du sikkert synes dette var skikkelig dårlige tips fordi de krever noe av deg. De krever at du vil. Og ja, dette er et utbredt problem blant deprimerte - det som er trist, og ukomfortabelt, og regelrett skadelig... er det som er kjent. Og kroppen elsker kjente ting. Så naturligvis vil man motsette seg alle situasjoner der man ikke føler seg trist eller håpløs - som å se på en komedie. Uff, så forferdelig, ikke sant? Å føle seg glad er liksom "ulovlig" i hodet når man er deprimert. Det krever å utsette seg for glede, moro, og smil, å kunne oppdage at det ikke er så farlig og heller kanskje til og med bedre enn å være trist.

P.S: virkelig. jeg mener det; legg bort de triste musikk-playlistene! Hvilken musikk du hører på kan utgjøre en verden av forskjell!

Anonymkode: 33bb0...0b7

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nr 1 er sykemelding, enten fullt eller delvis. Du greier ikke å jobbe full jobb og samtidig gjøre en jobb for å komme ut av en depresjon. 

Nr 3. Frisk luft hver dag og litt fysisk aktivitet noen ganger i uka. Du trenger ikke løpe bare du setter den ene foten framfor den andre og rører deg. 

Nr 4. Vær sosial med kollegaer, venner, familie eller bekjente. Evt få dem med deg på tur så slår du to fluer i en smekk. 

Nr 5 . Regn med at det tar tid ; jeg brukte tre år for å erklære meg " frisk". Frisk i hermetegn for man kan ikke leve som før og tro at alt holder seg der. Man må forandre ting i livet for å få det bedre. 

og nr 6 . rutiner er viktig. Legg deg og stå opp samme tid og finn andre rutiner som er bra. 

AnonymBruker
Skrevet

Problemet med sykemelding er at jeg da bare blir sittende hjemme og grine og glo på tv. Men jeg kan jo prøve det igjen. 

Nummer 3 gjør jeg allerede. 2 og 4 finnes ikke. 5 er skikkelig vanskelig. Det har allerede gått to år. Jeg er ikke bedre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Bare 13 minutter i det grønne (enten det er hagen din, en skog eller en park) daglig har positiv effekt på depresjon! 😍

Anonymkode: 42dcc...a29

Kanskje hos noen, men ikke meg i allefall. Bading i havet gir derimot ( en  midlertidig)  effekt 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo nettopp det du er redd for som kanskje er beste medisinen her.

Jeg er ikke redd for det, jeg blir redd av det. Jeg blir innestengt inne i meg selv med traumene mine, det er veldig triggende og vanskelig. Jeg har prøvd både Mindfulness og mange ulike typer yoga mange ganger, men det gir meg en intens følelse av angst, panikk, jeg kan ikke beskrive hvor ubehagelig og forferdelig er. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hm, god ide. Jeg kjøper som regel masse og sender alt tilbake fordi jeg uansett ser fæl ut og jeg uansett ikke har noen å se fin ut for. 

Det var bare for å øve på å ta valg. Enig i at det ikke er så lurt å prøve å shoppe seg bort fra depresjon. Man føler seg gjerne like dritt i alt så det kan bli bortkastede penger. Men for å øve på å ta valg så kan du for eksempel bruke Pinterest. 

AnonymBruker
Skrevet

og nr 6 . rutiner er viktig. Legg deg og stå opp samme tid og finn andre rutiner som er bra. 

Som sagt, rutiner har jeg. Jeg legger meg og står opp nøyaktig samme tid og har gjort det i årevis. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men for å øve på å ta valg så kan du for eksempel bruke Pinterest. 

Jeg kan prøve. Men jeg føler det er meningsløst. Beklager, jeg ser at jeg bare er negativ :( 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke redd for det, jeg blir redd av det. Jeg blir innestengt inne i meg selv med traumene mine, det er veldig triggende og vanskelig. Jeg har prøvd både Mindfulness og mange ulike typer yoga mange ganger, men det gir meg en intens følelse av angst, panikk, jeg kan ikke beskrive hvor ubehagelig og forferdelig er. 

Det er veldig naturlig ved traumer at det å lukke øynene kan trigge. Og å ligge stille. Men mindfullness må ikke gjøres sittende/liggende. Det har med å være oppmerksom i det du gjør.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

P.S: virkelig. jeg mener det; legg bort de triste musikk-playlistene! Hvilken musikk du hører på kan utgjøre en verden av forskjell!

Jeg hører aldri på trist musikk. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For meg hjalp det veldig å begynne med frivillig arbeid og bidra til å hjelpe sårbare grupper og møte takknemlighet, føle at jeg gjorde noe viktig og at min plass i verden var til nytte for noe, møte smilende folk og kutte ut alkohol og usunn mat og dårlige vennskap 

Anonymkode: b4030...e17

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan prøve. Men jeg føler det er meningsløst. Beklager, jeg ser at jeg bare er negativ :( 

Jeg forstår at det virker meningsløst for det er det forsåvidt i seg selv. Men som et skritt på veien til å kunne rolig svare på om du vil ha pose i butikken eller ikke, og andre valg som måtte dukke opp i livet så kan det gi mening?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår at det virker meningsløst for det er det forsåvidt i seg selv. Men som et skritt på veien til å kunne rolig svare på om du vil ha pose i butikken eller ikke, og andre valg som måtte dukke opp i livet så kan det gi mening?

Sånn sett utenfra er det sikkert lurt å kunne ta valg, men jeg ser liksom ikke vitsen… 

AnonymBruker
Skrevet

Da snakker vi ikke om det samme. Mindfullness er ofte bare å tenke "ok, nå prøver vi" og legge bort de negative tankene. Eksempel: hvis du blir invitert på sommeavslutning med kollegaer. En som har praktisert mindfullness og som forsøker å følge den filosofien, vil tenke "greit, jeg er deprimert, men nå prøver vi". Eller om en kollega spør om du vil bli med på noe du er dårlig på, f.eks bli med og trene. "Høres bra ut, sees kl 16!" kan være en mindful-response. Du må hele tiden tenke "nå prøver vi, nå prøver vi, nå ser vi hvor dette går, nå nekter jeg å la tankene løpe fra meg". Mindfullness kan også være å si nei når det trengs. Poenget er å hele tiden prøve ditt beste å ha et åpent sinn og ikke anta at det mest negative kommer til å skje / er realiteten (f.eks, hvis du blir spurt å bli med på trening; "åh, hun spør fordi jeg er tykk, stygg, og hun føler bare et ansvar for å slanke meg". Der har du ikke mindfullness. Mindfullness: "så hyggelig, sees!"). Så tenker du NULL videre på det. Anta INGENTING.

Anonymkode: 33bb0...0b7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg tror ikke kollegaene mine liker meg så godt, egentlig.

Har du noe som helst tilbakemelding som bekrefter dette? Jeg tror det er traumene dine som gjør at du tolker situasjonen dithen. Det må du få hjelp av psykolog til å endre på. Jeg synes denne videoen illustrerer det så godt:

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...