Gå til innhold

Til dere som har overvektige barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så jeg lurer på til dere som har overvektige barn, har dere dårlig samvittighet ovenfor det? Nå tenker jeg ikke små barn, men heller barn i alderen 6-18. 
Dette er på ingen måte ment til å henge ut noen eller å gi noen dårlig samvittighet, men jeg lurer genuint på det for jeg har selv vært overvektig. Når jeg vokste opp så var ikke dette samme fokus og mine foreldre har sagt at det ikke er en tank som slo de.

Jeg slet med vekt i mange år og merket allerede tidlig barneskole alder typ i 8 år alderen at jeg var overvektig, jeg fikk dårlig selvbilde av dette og ønsket ikke f.eks å bade sammen med andre og mye mer. Det påvirket min egen mentale helse og mitt selvbilde sterkt den gang og det var ikke før jeg fikk kunnskap om kosthold og klatre i slanke meg selv at jeg faktisk ble lykkelig. 
Slik trenden er i dag så blir vi fler og fler overvektige i dette landet. Og overvekt i barn er et økende problem.

Anonymkode: 1fad3...284

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være flere grunner til overvekt hos barn, men i de aller fleste tilfeller skyldes det feil kosthold i familien.

Jeg syns ikke man skal ha dårlig samvittighet, men heller lytte til de råd man får fra helsesøster, leger osv og gjøre en endring for hele familien. Det er vanskelig å slanke et barn uten å gjøre mental skade på det. Man blir det man spiser, så den enkle løsningen er at de voksne bestemmer hva som finnes å spise i et hjem.

Anonymkode: bd301...6fc

• Liker 3
Skrevet

Synes heller ikke at man skal ha dårlig samvittighet. Barn skal ikke bli slanket eller gå på en diet med mindre det er snakk om å være så overvektig at barnet får fysiske plager. Er mange grunner til at et barn kan være overvektig eller bare ha litt ekstra på kroppen.

Det du kan gjøre for å lette på samvittigheten er jo fokusere på å lære barnet gode vaner som feks spise grønnsaker og spise variert. Du kan prøve å lære barnet om kosthold og at det ikke er så sunt å spise sjokolade hver dag, men man kan spise det i moderate mengder helt fint. Det viktigste er vel at du ikke lærer barnet at noe mat er bra eller dårlig, men at alt går fint så lenge det er i moderate mengder og variert. Du kan og gå på noen turer eller gjøre noen aktiviteter sammen med barnet, f.eks, tur i skogen eller bade. Helst noe barnet synes er gøy slik at barnet er motivert. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg har merka at et av barna legger på seg, så har jeg kutta ut unødvendige kalorier. 
Det ene barnet var så smått «lubben» gjennom barndommen. Da han ble ca 16 forsvant alt av seg selv egentlig og kom aldri tilbake. Han er i dag veldig slank. 19 år nå.

Datteren min fikk er par kilo ekstra for et par år siden. Hun har ellers alltid vært veldig tynn/slank. Jeg kutta ut litt unødvendig hjemme i denne tiden, men skjønte etterpå at hun gjorde seg klar for en skikkelig vekstperiode. Overskuddet var raskt borte, og hun er igjen nesten for tynn..

Nå var ingen av de egentlig overvektig. Tviler på noen la merke til det utenom meg.

Men nesten uansett hvor overvektig barnet er er det viktig å bygge selvtillit og gjøre mest mulig i det skjulte. Det er vi foreldre som har ansvaret mener jeg.

Anonymkode: 43660...4a4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke foreldrene ser det. 

Vi har en nabo med to tykke barn i barneskolealder. 

Hver dag ser vi ungene vandre i gata med en chipspose eller noe godteri. Og hvis barna våre er på besøk der kommer de alltid hjem med godteri. 

Mor i huset jobber turnus, så ungene er ofte alene hjemme og spiser det som finnes i skap. 

Jeg vet ikke, men tror, at mor har dårlig samvittighet for skilsmisse og flytting og at ungene er så mye alene. Og så ser hun ikke hvor tykke barna har blitt, det skjer jo svært gradvis. Min søster gjorde det samme da hun ble skilt og hun følte seg mislykket, hun innførte godterikos hver dag. Men hun oppdaga det før det gikk utover ungenes helse. 

Anonymkode: 715c7...331

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ett barn på grensen til undervektig og har vært tynn hele livet og en som nå som midten av tenårene endelig strekker seg mest. Mens den smale tenåringen knapt har rørtkaker, godteri opp gjennom og generelt ikke blir så sulten så er den andre vært sulten, ikke kunnet regulere porsjonene osv. Har tatt sin tid men er nå nesten innenfor normalvekt og regner med at han vokser mer.  Det er ikke noe om hva vi serverer og vi har aldri snacks liggende.  De har hatt ulik apetitt og impulsregulering og det smale barnet har alltid vært mer aktiv.

Anonymkode: 22a3f...533

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Takk for svar, hadde vært fint om noen som har overvektige barn kunne også kommentert :) 
Dette er ikke ment til å henge ut noen, mer for at jeg ønsker å øke min egen kunnskap. 

Skrevet

Til en mor til overvektige gutt..nei..for vi jobber hardt med dette. Har ikke dårlig samvittighet...vi har vært inn og ut på sykehuset og barnelege i 2 år, vi går så mye turer vi vil..tatt sikkert 20 blodprøver etc.

Vi servere god og riktig mat,og små porsjoner...men imellom dette må han forsatt være barn ( 11 år) og vi jobber hardt med at han ikke skal slankes...men passe på.. vi jobber hardt at han føler seg fin...og hvordan vi ser ut reflekterer ikke hvordan vi er...vi må bare passe på at inni kroppen har det bra. 

Om man er tykk,tynn,høy,lav, store pupper,små pupper,liten eller stor rumpe...har ikke noe å si...( Da utseende)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (Akkurat nå):

Til en mor til overvektige gutt..nei..for vi jobber hardt med dette. Har ikke dårlig samvittighet...vi har vært inn og ut på sykehuset og barnelege i 2 år, vi går så mye turer vi vil..tatt sikkert 20 blodprøver etc.

Vi servere god og riktig mat,og små porsjoner...men imellom dette må han forsatt være barn ( 11 år) og vi jobber hardt med at han ikke skal slankes...men passe på.. vi jobber hardt at han føler seg fin...og hvordan vi ser ut reflekterer ikke hvordan vi er...vi må bare passe på at inni kroppen har det bra. 

Om man er tykk,tynn,høy,lav, store pupper,små pupper,liten eller stor rumpe...har ikke noe å si...( Da utseende)

Hei fint at du kommenterer. 
Du sier at dere har vært hos barnelege flere ganger, finner dere noe fysisk feil med barnet? Teller dere kalorier?

Jeg er veldig uenig i at utseende ikke har noe å si, Det har svært mye og si, kanskje ikke på hvordan person du er men mer på dine muligheter og prestasjoner i livet. Er du vakker har du en god del fordeler i både sosiale, økonomiske og jobb sammenhenger

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei fint at du kommenterer. 
Du sier at dere har vært hos barnelege flere ganger, finner dere noe fysisk feil med barnet? Teller dere kalorier?

Jeg er veldig uenig i at utseende ikke har noe å si, Det har svært mye og si, kanskje ikke på hvordan person du er men mer på dine muligheter og prestasjoner i livet. Er du vakker har du en god del fordeler i både sosiale, økonomiske og jobb sammenhenger

Nei...vi finner ingen ting...vi føler at bare han ser på en is går han opp i vekt. Nei vi teller ikke kalori da han skal leve normalt og spise vanlig mat.

Synd for deg at du har slukt syn på livet at de stygge og fete ikke har mye muligheter og prestasjoner. Jeg blir faktisk skikkelig sint når du skriver at bare tynne mennesker har fordeler med det sosiale, økonomisk etc...

Du må tydeligvis være en som er tynn...for du manger empati, sosial antenner og kjærlighet. Og snevert syn på mennesket...også siden du "lurer" på dette med fete barn 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her. Takk for svar, hadde vært fint om noen som har overvektige barn kunne også kommentert :) 
Dette er ikke ment til å henge ut noen, mer for at jeg ønsker å øke min egen kunnskap. 

Kom ikke tydelig nok frem i innlegget over, men vi innførte streng rasjonering på middag en periode og så fikk han kjenne etter en stund etter middag om han trengte mer mat eller kunne vente til middag. Lærte seg å takke nei til masse kaker i selskap, ikke kjøpe like mye snacks som kompiser, ikke drikke cola, juice, energidrikke. Han startet som god og rund på 97 percentil i vekt fra bitteliten (95 på høyde) Begynte å trene mer i tenårene også. Merker at selv om vekten har gått ned i vekt og opp i høyde er han fortsatt ikke trygg i kroppen og vil ikke gå med bar overkropp som kompiser som også pumper mer jern.

Anonymkode: 22a3f...533

AnonymBruker
Skrevet

De små barna er lette å ha kontroll på hva spiser, verre når de kommer opp i mellomtrinnet og ungdomsskolen. Samme med aktivitet, det er lett å få med en 8-åring på tur, ikke så lett med en 13-åring. Så kan en jo si at foreldre bygger vaner, men barna har også egen personlighet og preferanser. Selv i Ingebrigtsenfamilien fantes det noen som ikke var like glad i å trene før han selv ville det:

https://www.aftenposten.no/sprek/i/L59Or4/kristoffer-33-var-utrent-og-overvektig-opplegget-fra-lillebror-henrik-ingebrigtsen-hjalp-ham-i-toppform

Matinntak handler i tillegg for en del mye om psykisk helse. Mat demper følelser for en del mennesker. Mat og følelser er noe folk aksepterer for de som har anorexia, med de som sliter med overspising bare må ta seg sammen 🤷‍♀️

Så tenker foreldre ikke skal ha dårlig samvittighet, men følge opp barna ut fra sine forutsetninger og personlighet.

Og selv om pene mennesker i snitt gjør det bedre etter TS sin målestokk så vil ikke det si det er det eneste som teller. Ganske langt i fra faktisk. Overvektige finner seg også kjærester og lever gode liv. Det finnes ganske mange personer i mektige stillinger som er på den høyere siden av BMI skalaen.

Å knytte lykke opp mot utseende høres ikke ut som en god løsning på sikt. 

Anonymkode: 7ab24...adf

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (2 timer siden):

Nei...vi finner ingen ting...vi føler at bare han ser på en is går han opp i vekt. Nei vi teller ikke kalori da han skal leve normalt og spise vanlig mat.

Synd for deg at du har slukt syn på livet at de stygge og fete ikke har mye muligheter og prestasjoner. Jeg blir faktisk skikkelig sint når du skriver at bare tynne mennesker har fordeler med det sosiale, økonomisk etc...

Du må tydeligvis være en som er tynn...for du manger empati, sosial antenner og kjærlighet. Og snevert syn på mennesket...også siden du "lurer" på dette med fete barn 

Hei ts her igjen. Altså jeg mener ikke å krenke deg, men det er faktisk din jobb som forelder å sørge for at livet til barnet ditt er sunt. Er man overvektig så er det som regel fordi man har et kalori overskudd. Det er flere måter å legge opp mat slik at barnet spiser "normalt" uten at barnet selv skjønner det. 

Jeg skriver at tynne mennesker har fordeler fordi det å være normalvekt/godt trent/tynn eller hva du vil kalle det er det som er mest tiltrekkende, pene mennesker har disse fordelene, dette er det gjort mye forskning på. Samme som at kvinner får mindre straff i saker enn hva men gjør selv for samme straffbare handling.
Du må gjerne bli sint, men for min del så mangler du selv da selvinnsikt. 
Et menneske kan være et vakkert menneske selv om det er overvekt, både sosialt, personlig og mer. Men for at du skal være fysisk attraktiv trenger du å være trent og være normalvektig. Det er ikke uten grunn at det finnes utallige slankekurer der ute. 

Du kan også komme med mange argumenter her for at vi er forskjellige med forbrenning og mye mer. 
Men jeg selv er predisponert for overvekt igjennom gener, sykdommer jeg er født meg og at jeg har vært overvektig. Jeg klarte å slanke meg men det er fortsatt en kamp å holde nede vekten for meg da jeg ikke kjenner methetsfølelsen slik at mennesker gjør og mye mer.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei ts her igjen. Altså jeg mener ikke å krenke deg, men det er faktisk din jobb som forelder å sørge for at livet til barnet ditt er sunt. Er man overvektig så er det som regel fordi man har et kalori overskudd. Det er flere måter å legge opp mat slik at barnet spiser "normalt" uten at barnet selv skjønner det. 

Jeg skriver at tynne mennesker har fordeler fordi det å være normalvekt/godt trent/tynn eller hva du vil kalle det er det som er mest tiltrekkende, pene mennesker har disse fordelene, dette er det gjort mye forskning på. Samme som at kvinner får mindre straff i saker enn hva men gjør selv for samme straffbare handling.
Et menneske kan være et vakkert menneske selv om det er overvekt, både sosialt, personlig og mer. Men for at du skal være fysisk attraktiv trenger du å være trent og være normalvektig. Det er ikke uten grunn at det finnes utallige slankekurer der ute. 

Du kan også komme med mange argumenter her for at vi er forskjellige med forbrenning og mye mer. 
Men jeg selv er predisponert for overvekt igjennom gener, sykdommer jeg er født meg og at jeg har vært overvektig. Jeg klarte å slanke meg men det er fortsatt en kamp å holde nede vekten for meg da jeg ikke kjenner methetsfølelsen slik at mennesker gjør og mye mer.

Mye du ikke skjønner! Som mor til et tidligere overvektig barn orker jeg nesten ikke å gå inn på disse trådene, det skrives så mye stygt. Mitt barn ble overvektig av helt vanlig mat, der andre spiste to skiver til kveldsmat spiste mitt tre grobbrødsskiver med makrell i tomat. Hva gjør du da? Sier at barnet ikke får mer? Du har spist nok nå?

Når barnet når tenårene finner det gjerne tomflasker på vei hjem fra skolen og panter disse, hva tror du pantepengene går til? 

Vi gjorde faktisk alt vi kunne, mor, far og søsken normalvektig, men et barn var overvektig og jeg skjønner fremdeles ikke hva vi kunne gjort annerledes.

Anonymkode: a09ef...47e

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har dårlig samvittighet. I vårt tilfelle gikk barnet over kort tid fra å være undervektig til å bli overvektig. I starten var vi bare glade for at barnet endelig spiste ordentlig, og da magen kom var det for sent.

Vi har strenge begrensninger på mat hjemme, begrenset mengde middag, helst ikke kveldsmat, ingen sukkeryoghurt, ingen søte frokostblandinger, lørdagsgodt er fire smågodtbiter, is er hjemmelaget av frukt eller juice (og i begrenset mengde). Men det er vanskelig å få barn ned i vekt. Min er i barneskolealder nå og elsker å spise middag hos andre der det ikke er begrensninger. Vi kan ikke si nei hver gang, da går det ut over det sosiale. Barnehage, skole, fritidsaktiviteter og så videre serverer godteri, is og kake, og legger opp til grilling av pølser hver gang det er turdag. Les f.eks. tråden om "hysteriske foreldre" for å se hva slags reaksjoner man får om man protesterer på dette.

Det er rett og slett vanskelig. Om jeg skal gi råd til andre foreldre, må det være å ikke la barn spise pølser, søt yoghurt, kjeks og så videre. Selv om de er tynne nå er det ikke sikkert det varer og det er enklere å takle problemet i forkant. Hvis barna aldri har smakt sånt vil de ikke savne det heller.

Anonymkode: 85efb...446

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fy søren så grunn du er! Denne tråden ser ut til å være lagd for hets…

Vil påstå at vår forrige statsminister klarer seg bra tross hun ikke er sylslank.

Hilsen slank kvinne, med slanke barn og kraftig mann.

Anonymkode: 7b099...4c6

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Hemme skrev (7 timer siden):

Synes heller ikke at man skal ha dårlig samvittighet. Barn skal ikke bli slanket eller gå på en diet med mindre det er snakk om å være så overvektig at barnet får fysiske plager. Er mange grunner til at et barn kan være overvektig eller bare ha litt ekstra på kroppen.

Det du kan gjøre for å lette på samvittigheten er jo fokusere på å lære barnet gode vaner som feks spise grønnsaker og spise variert. Du kan prøve å lære barnet om kosthold og at det ikke er så sunt å spise sjokolade hver dag, men man kan spise det i moderate mengder helt fint. Det viktigste er vel at du ikke lærer barnet at noe mat er bra eller dårlig, men at alt går fint så lenge det er i moderate mengder og variert. Du kan og gå på noen turer eller gjøre noen aktiviteter sammen med barnet, f.eks, tur i skogen eller bade. Helst noe barnet synes er gøy slik at barnet er motivert. 

Tull og tøys. Man kan fint legge om kostholdet og også begrense inntaket om det er overdrevet.

Det bør man også gjøre. Det er ingen grunn til at barn bør være overvektige eller lubne. 

Anonymkode: fb0fa...567

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fy søren så grunn du er! Denne tråden ser ut til å være lagd for hets…

Vil påstå at vår forrige statsminister klarer seg bra tross hun ikke er sylslank.

Hilsen slank kvinne, med slanke barn og kraftig mann.

Anonymkode: 7b099...4c6

Jeg og majoriteten av befolkningen er vell det da, du kan prøve å google litt to pretty priviliege. 
Jeg sier ikke at det er en absoloutt at er du overvektig kan du ikke lykkes. 
Jeg sier derimot at det er enklere å lykkes om du er slank, Normalvektige er regnet som mer attraktive enn overvektige mennesker.
Tråden er på ingen måte laget for å hetse, mer for å lære om andres tanker rundt dette, da jeg selv ble har hatt det vanskelig på grunn av fedme i barndommen. 
Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mye du ikke skjønner! Som mor til et tidligere overvektig barn orker jeg nesten ikke å gå inn på disse trådene, det skrives så mye stygt. Mitt barn ble overvektig av helt vanlig mat, der andre spiste to skiver til kveldsmat spiste mitt tre grobbrødsskiver med makrell i tomat. Hva gjør du da? Sier at barnet ikke får mer? Du har spist nok nå?

Når barnet når tenårene finner det gjerne tomflasker på vei hjem fra skolen og panter disse, hva tror du pantepengene går til? 

Vi gjorde faktisk alt vi kunne, mor, far og søsken normalvektig, men et barn var overvektig og jeg skjønner fremdeles ikke hva vi kunne gjort annerledes.

Anonymkode: a09ef...47e

Byttet ut brød og makrell - som det er ekstremt mye kalorier i - med noe lettere? Skjønner at dette var et eksempel, men tre brødskiver til kvelds er mye, og makrell som er så næringsnett i tillegg, det blir jo nesten en liten middag det.. Særlig hvis det var smør på brødskiva i tillegg. 

Anonymkode: a93a2...a4d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Byttet ut brød og makrell - som det er ekstremt mye kalorier i - med noe lettere? Skjønner at dette var et eksempel, men tre brødskiver til kvelds er mye, og makrell som er så næringsnett i tillegg, det blir jo nesten en liten middag det.. Særlig hvis det var smør på brødskiva i tillegg. 

Anonymkode: a93a2...a4d

"Kan jeg ikke få en til? Men jeg er kjempesulten, mamma, jeg får ikke sove om jeg ikke får mer mat. Og makrell er sunt, det sier de på skolen.  Og jeg har spilt fotball hele ettermiddagen og løpt masse, jeg er veldig sulten!" sier barnet da, og så føler man seg skikkelig bedriten når man sier nei og tilbyr salat i stedet.

Det er sånn det er å ha overvektige barn. Alle ser for seg barn som spiser potetgull hele dagen, men det er som regel barn som spiser tre skiver med sunt, kaloririkt pålegg til kvelds og fire kjøttkaker til middag. Man må begrense vanlig mat (sånt som de lærer er sunt på skolen), og nei, det er likevel ikke plass til den ene isen på stranda og de to kjeksene på skogsturen som "alle andre" får. 

Anonymkode: 85efb...446

• Liker 3
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...