Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2006 #1 Skrevet 10. januar 2006 Finnes det klamydia selvtest også for menn?
minienthe Skrevet 10. januar 2006 #2 Skrevet 10. januar 2006 selvtester bør ikke benyttes uansett kjønn, du må fortsatt til lege for å få resept ved positivt utslag og en ansvarlig lege vil ikke gi deg medisin uten selv å foreta en sjekk. menn kan teste seg for clamydia ved urinprøve (hos lege)
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2006 #3 Skrevet 10. januar 2006 menn kan teste seg for clamydia ved urinprøve (hos lege) ← Enkelte steder tester de og kvinner med urintester.
minienthe Skrevet 10. januar 2006 #4 Skrevet 10. januar 2006 ja, har hørt om det på jobben men mange leger er skeptiske til denne testen på kvinner pga fysiologiske forskjeller i underlivet hos gutter og jenter som kan gi tvetydige prøvesvar osv. uansett... hjemmetesting er ikke å anbefale uansett kjønn, har du ubeskyttet sex så får du pokker meg ta ansvaret og teste deg skikkelig etterpå og !
Gjest noe Skrevet 11. januar 2006 #5 Skrevet 11. januar 2006 Nå er det tydeligvis noen her som ikke helt vet hva de snakker om. En hjemmetest for chlamydia er ikke slik at man får svar hjemme, ala graviditetstest. Man kan kjøpe et hjemmeprøve kit, da tisser man på et glass og sender det inn og får svar. Er man syk må man til legen for å få medisin. Er man frisk så er man frisk, ferdig med det. Urinprøver er faktisk best for både menn og kvinner, men noen holder fortsatt fast ved den gammeldagse swab metoden, men den er ikke bedre! Så ja, alle kan trygt ta en såkalt hjemme test for chalmydia, men prøven må altså sendes inn.
minienthe Skrevet 11. januar 2006 #6 Skrevet 11. januar 2006 Nå er det tydeligvis noen her som ikke helt vet hva de snakker om. En hjemmetest for chlamydia er ikke slik at man får svar hjemme, ala graviditetstest. Man kan kjøpe et hjemmeprøve kit, da tisser man på et glass og sender det inn og får svar. Er man syk må man til legen for å få medisin. Er man frisk så er man frisk, ferdig med det. Urinprøver er faktisk best for både menn og kvinner, men noen holder fortsatt fast ved den gammeldagse swab metoden, men den er ikke bedre! Så ja, alle kan trygt ta en såkalt hjemme test for chalmydia, men prøven må altså sendes inn. ← og poenget mitt er: en hjemmetest som du selv tar KAN bli kontamitert (forurenset) eller tatt feil, greit nok.. du sender inn til en lab men en lege som faktisk bare gir ut medisiner i hytt og pine på basis av en selvtest er rett og slett useriøse. jeg skjønner ikke poenget ditt, la oss si at du sender inn en prøve og får svar om at den er positiv.. du må da til legen og ta enda en test før du får medisin... er det ikke da like greit å dra til legen med en gang ? du skal ikke betale ved mistanke om kjønnsykdom så det argumentet kjøper jeg ikke, jeg kjøper heller ikke "det er flaut" argumentet for har du hatt ubeskyttet sex så får du fanken meg ta ansvaret for det og. hadde denne diskusjonen med et par leger på jobben og de sa rett ut at legestanden stort sett er skeptiske til denne måten å teste seg selv på.
Gjest På besøk Skrevet 12. januar 2006 #7 Skrevet 12. januar 2006 JA DET FINNES EN MULIGHET! Gå inn på www.testselv.no og bestill en klamydiatest. Du får tilsendt prøveglass og anvisning/bruksanvisning i anonym forsendelse per post. Tjenesten koster kr. 395,-. Tester du deg hos din lege eller på f.eks. Olafiaklinikken så er testen imidlertid gratis. Lykke til!
Gjest noe Skrevet 12. januar 2006 #8 Skrevet 12. januar 2006 *og poenget mitt er: en hjemmetest som du selv tar KAN bli kontamitert (forurenset) eller tatt feil, greit nok.. du sender inn til en lab men en lege som faktisk bare gir ut medisiner i hytt og pine på basis av en selvtest er rett og slett useriøse.* Hvordan i all verden skulle en urinprøve bli kontaminert av Chlamydia? Ved at noen annen tisset i den? Andre bakterier er det selvsagt oppi der, men det gjør ikke noe. Og sjansen for at man tar feil av prøven er ikke noe større enn ved personlig oppmøte på en klinikk. OG viktigst, er testen positiv så må man til lege, man får ikke bare medisin i posten, leger er ikke dumme heller da. Men det er en enkel og grei metode for å sjekke seg på da, de færreste er jo syke. *jeg skjønner ikke poenget ditt, la oss si at du sender inn en prøve og får svar om at den er positiv.. du må da til legen og ta enda en test før du får medisin... er det ikke da like greit å dra til legen med en gang ? * Ikke hvis man er frisk, da slipper man det styret, og de fleste er jo det. Dessuten får man nok medisin med en gang ved oppmøte selv om man blir undersøkt igjen for sikkerhetsskyld, men da er det hvertfall personlig oppmøte, ikke bare utdeling av medisin. Ikke noe useriøst over det, ikke når det viser seg at så mange unge gir F''' i å teste seg, ikke tør eller ikke gidder. Kanskje dette gjør at de tør/gidder? Og det er jo bra, for det er jo et økende problem, ungdommen skjønner ikke helt alvoret i det. *du skal ikke betale ved mistanke om kjønnsykdom så det argumentet kjøper jeg ikke, jeg kjøper heller ikke "det er flaut" argumentet for har du hatt ubeskyttet sex så får du fanken meg ta ansvaret for det og.* hehe.. nå er du direkte latterlig, slevsagt synes mange det er flaut, bare det å innrømme at de har hatt ubeskyttet sex er flaut for mange. Og sender de inn en test viser de ansvar, bare i en litt mindre pinlig form for dem. Det viktigste er jo at folk tester seg, ikke sant, ikke hvordan. *hadde denne diskusjonen med et par leger på jobben og de sa rett ut at legestanden stort sett er skeptiske til denne måten å teste seg selv på.* Det er ikke det jeg har hørt av de legene jeg jobber med, de er veldig positive til det, hvis det gjør at fler tester seg. Det de er skeptiske til er folk som deg, som skal rakke ned på metoden, og som ikke synes at testing er viktig.
minienthe Skrevet 13. januar 2006 #9 Skrevet 13. januar 2006 jeg har da aldri sagt at jeg ikke synes testing er viktig ??? hvor i all verden fikk du den i fra ? det jeg sier er at istedet for å drive med selvtesting så ta en tur til legen... det er gratis og ja greit det er flaut men der kommer ansvar inn i bildet igjen. jeg har aldri sagt at medisiner sendes i posten, det jeg sa var at de fleste leger ikke vil skrive ut resept på et såpass sterkt medikament uten selv å sjekke om det faktisk er behov for det. hvor du fikk dreid det til at jeg skrev "sendes i posten" skjønner ikke jeg ? grunnen til at jeg er skeptisk til denne metoden er fordi jeg ikke har sans for "postmedisin" i bokstavelig forstand... hva om beholderen blir ødelagt i postgangen ? hvordan garanti har man for at resultatene er korrekte ? og hvis dette er en så flott metode, hvorfor er den ikke markedsført mer aktivt blandt leger og helsepersonell ? avslutter diskusjonen fra min side med å si at "tar man ansvar for å ha sex så får man ta ansvar med testing og prevensjon og" er MIN personlige mening... jeg er 100 % FOR testing av hele suppa fra sopp til HIV en gang i året og ved hvert partnerskifte men jeg har hittil ikke funnet gode argumenter for "hjemmetesting".
Gjest Noe Skrevet 13. januar 2006 #10 Skrevet 13. januar 2006 Du sier jo at de ikke tar ansvar om de bare sender inn test heller en å gå til legen. Poenget med hjemmetesten er jo nettopp at de som ikke TØR eller GIDDER gå til legen istedenfor å droppe å teste seg som de sikkert ville gjort, faktisk kan få testet seg. De fleste går nok til legen. Chlamydia medisinen er ikke noen sterk medisin. Angående markedsføring, så er den der, men hvor mye hører man om slikt om det ikke er aktuelt for en da. Jeg har sett masse om dette i diverse medier jeg. Er nok bare du som ikke er helt med der... Du vet nok ikke helt hva du snakker om her.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #11 Skrevet 13. januar 2006 Så azitromax er ingen sterk medisin ? nå har jeg hørt det og. det er en ganske heftig antibiotisk medisin som kan være temmelig tøff mot magen. om du mener at jeg ikke vet hva jeg snakker om så er det din sak, det er mye mulig det er regionale forskjeller her om hva legene føler seg trygge på eller ikke. når jeg snakker om manglende markedsføring så snakker jeg om markedsføring i offentlig media som treffer brukerne... som f.eks ungdomsblader, nyheter, aviser, skoler, helsesøstre etc.. det er denne markedsføringen jeg ikke har sett mye til og hadde dette vært en såkalt vidunderkur som du ønsker å fremstille den så hadde selvtesting vært mye mer markedsført i disse mediene. om denne testingen er markedsført i medier som ikke treffer de aktuelle brukerne så er vel noe av poenget med den borte.
minienthe Skrevet 13. januar 2006 #12 Skrevet 13. januar 2006 meg over (regner med folk skjønte det egentlig )
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #13 Skrevet 1. februar 2006 Det testselv.no eller klamydia.no gjør er noe helsemyndighetene burde gjort for lenge siden!!! Selvfølgelig er mange skeptiske mot selvtesting hjemme. Det var jo akkurat sånn det var når graviditetstesten kom.. Ikke mange drar til legen kun får å vite om de er gravide..? Eller hva.. En skriver dette her: "det jeg sier er at istedet for å drive med selvtesting så ta en tur til legen... det er gratis og ja greit det er flaut men der kommer ansvar inn i bildet igjen." Ansvar??? Det er jo det samme om du bestiller en hjemmetest på klamydia.no enn om du tester deg hos legen!! Du er jo helt ute å kjører på dette området her.. Hvor gammel er du egentlig? veldig gammel tipper jeg. Dette blir også sagt: grunnen til at jeg er skeptisk til denne metoden er fordi jeg ikke har sans for "postmedisin" i bokstavelig forstand... hva om beholderen blir ødelagt i postgangen ? hvordan garanti har man for at resultatene er korrekte ? Beholderen blir ødelagt? At det går hull i den da og at alt lekker ut? Det er en beskyttelsesbeholder utenpå beholderen så det vil ikke skje, men hvis det skjer tror du ikke de sender en ny beholder da? Selvfølgelig gjør de det, skjerp deg da må jo ikke spille så dum. Garantien for at resultatet blir korrrekt? Akkurat den samme ved et legebesøk. PCR-metodikken blir brukt begge steder. 98% nøyaktighet. Var ikke meningen og dumme deg helt ut, du kan sikkert mye om andre ting:-) Test dere for klamydia!! Enten det er hos legen eller på testselv.no / klamydia.no Svaret blir det samme hvertfall. skrevet en oppgave om hjemmetesting og pratet en del med testselv.no og det er faktisk en legegruppe. Hilsen gutt på 25 (medisinstudent)
minienthe Skrevet 1. februar 2006 #14 Skrevet 1. februar 2006 bare til opplysning, jeg er 25.... og nei, jeg godtar ikke hjemmetesting. men jeg kan heller ikke nekte folk å gjøre det.
Gjest dfff Skrevet 1. februar 2006 #15 Skrevet 1. februar 2006 Smulemor. Ikke alle kan så mye om alt da, det er ganske åpenbart at om hjemmetesting eller testing generelt kan ikke du mye, og det er faktisk ok. Får bare ikke håpe alle andre er like trangsynte som deg. Det skjer en utvikling i samfunnet på de fleste områder og ikke alt er ille vet du.
minienthe Skrevet 1. februar 2006 #16 Skrevet 1. februar 2006 å si at jeg ikke vet noe om ting er vel å ta det litt hardt ? jeg forholder meg til det jeg hører av leger og helsepersonell jeg jobber med og jeg er også skeptisk til selvtesting av dette ikke minst fordi hvis det hadde vært et vidundermiddel slik som dere ønsker å fremvise det så hdde det vært mye mer markedsført i de gruppene som trenger det, ikke minst ungdom. hvis du mener at mitt syn på saken er farget av de personene jeg jobber med (leger og sykepleiere etc) så kan jeg godt være enig, det er sikkert uenighet blandt dise yrkesgruppene og
Gjest dfff Skrevet 2. februar 2006 #17 Skrevet 2. februar 2006 Du er litt naiv også smulemor? Hvis du jobber med leger så er det klart at disse vil vel neppe at hjemmetester skal ta over så de får mindre å gjøre? Det sier seg selv. Uavhengigel leger og forskere vet jo at hjemmestester er en super måte å få screenet mange på, men noen gammeldagse leger holder igjen, for de skal gjøre alt selv. En ting som forundrer meg er at du jobber med leger, og enda viser så liten forståelse, er du vaskedame?
minienthe Skrevet 2. februar 2006 #18 Skrevet 2. februar 2006 he he he, nei er nok ikke vaskedame jobber som assistent innen psykiatrien ved siden av studier og har gjort det en stund. vil fortsatt ikke anse meg som naiv, argumentet at legene er redd for å ikke få noe å gjøre hvis det blir vanlig med hjemmetesting for clamydia er litt søkt... det er tross alt utrolig mye annet en må til legen for jeg kan være enig i at vi har forskjellig mening pga påvirkning fra helsepersonell rundt oss, men at jeg er naiv er å dra den for langt.
Gjest Millicent Skrevet 3. februar 2006 #19 Skrevet 3. februar 2006 (endret) Mange kvier både lenge og vel for å gå til legen, og jeg syns da at det er mye bedre at de kjøper seg en selvtest enn at de ikke får sjekket om de er smittet. Endret 3. februar 2006 av Millicent
minienthe Skrevet 3. februar 2006 #20 Skrevet 3. februar 2006 det er ikke prinsippet "å teste selv hjemme" jeg er skeptisk til, det er produktet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå