Gå til innhold

AirPods når man kjører motorsykkel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En bekjent av meg tok i AirPods før han skulle kjøre seg en tur. Av nysgjerrighet lurer jeg på om man gjør det for å snakke i tlf eller for å høre musikk? Går det i det hele tatt an å snakke i tlf slik når man kjører?

Og om man hører musikk, kan man da få med seg lyder i trafikken? Blir vel som musikk i bil muligens?

Anonymkode: a83f5...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man kan snakke og høre musikk ja. Mange har intercom med Bluetooth handsfree i hjelmen og stemmestyring. Kan nesten ikke høre at den du snakker med kjører mc. 

Døve mennesker får også lappen…

Anonymkode: bd5d2...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

En bekjent av meg tok i AirPods før han skulle kjøre seg en tur. Av nysgjerrighet lurer jeg på om man gjør det for å snakke i tlf eller for å høre musikk? Går det i det hele tatt an å snakke i tlf slik når man kjører?

Og om man hører musikk, kan man da få med seg lyder i trafikken? Blir vel som musikk i bil muligens?

Hvorfor skal man få med seg lyder i trafikken. Man får ikke lappen om man ikke kan bruke øynene til å se 🤷‍♀️ man hører jo ikke lyder om man kjører bil og har på høy musikk heller

Har flere motorsykkelfolk i familien og bortimot alle bruker headset når de er ute og kjører. Hører på musikk, lydbøker, podcaster, snakker med folk på telefonen

Pappa har en vane for å ringe og skravle hver gang han kjører sykkelen. Jeg har ikke sjans til å høre hva han driver når han ringer

Anonymkode: 64d32...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan bruke dem til å høre på intercom/telefon/google-maps osv.

Mange har musikk på øret når de kjører sykkel, særlig de yngre, men jeg liker det ikke. Musikk tar oppmerksomhet (når jeg kjører MC vil jeg ha 100% oppmerksomhet på kjøring), og jeg vet at jeg kjører hardere med "min" musikk på... 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Pappa har en vane for å ringe og skravle hver gang han kjører sykkelen. 

Få ham til å slutte med det, det tar bort litt av oppmerksomheten på hva andre trafikanter holder på med.

Litt her og litt der, plutselig er faren din en del av  statistikken...............

Skal vedde på at denne karen har mer erfaring enn faren din, han kjører aldri med lyd på øret.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/O8qgW3/her-er-ullevaalseters-raad-etter-mc-ulykkene-vi-har-ingen-liv-aa-miste

Anonymkode: f4c34...561

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Få ham til å slutte med det, det tar bort litt av oppmerksomheten på hva andre trafikanter holder på med.

Litt her og litt der, plutselig er faren din en del av  statistikken...............

Skal vedde på at denne karen har mer erfaring enn faren din, han kjører aldri med lyd på øret.

https://www.mvg.no/nyheter/innenriks/i/O8qgW3/her-er-ullevaalseters-raad-etter-mc-ulykkene-vi-har-ingen-liv-aa-miste

Anonymkode: f4c34...561

Han et veldig observant i trafikken. Like mye nå som da han startet å kjøre sykkel for over 40 år siden. Han lar seg aldri bli distrahert av å snakke på telefonen. Noe jeg merker om det er mye som skjer rundt han for da blir han stille og da er jeg stille også fram til han har kontroll på ting rundt seg igjen

De ulykkene jeg kjenner til i min omgangskrets har ingenting med å sitte å høre på musikk eller snakke i telefonen å gjøre. Da har det enten vært uforsiktig kjøring/kjøring over egen evne eller ytre påvirkning som olje i veibanen eller andre trafikkanter. 
Min pappa er ekstremt opptatt av å kjøre aktsomt etter å ha vært i en alvorlig ulykke selv (en annen bilist sin feil) og mistet sin beste venn som satt bakpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har kjørt MC i 30år og alle sansning er viktige etter min oppfatning.

Med musikk på øret vil man ikke merke ulyder som oppstår. Et motorhavari varsles gjerne 4-5s før motoren bråstopper. Det gir det et forvarsel om at man må trykke inn clutch slik at bakhjulet ikke plutselig bråbremser med etterfølgende highsider. Selvopplevd motorhavari 2 ganger. Veldig glad for at jeg fikk noen sekunders varsling før det smalt..

Bremseskraping, hjullager, vibrasjoner. Alt blir mindre merkbart uten hørsel.

Ta bort en viktig sans ved MC kjøring hadde ikke jeg gjort.

Anonymkode: 2bb37...667

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man hører vel like mye av lyder rundt som om man sitter i en lukket bil med musikk på. 

Anonymkode: 83e28...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du er klar over at døve kan få førerkort eller?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører sykkel og har integrert intercom der jeg både hører musikk, prater med mannen når han kjører sammen med meg eller tar telefonen om den ringer. Har også GPS-dama på øret, dersom jeg bruker GPS. 
Jeg har ikke på høyere lyd enn at jeg også hører lyder fra motorsykkelen min, får med meg om det kommer utrykningsbil eller om noen tuter. Ser ingen forskjell på det og å ha handsfree og radio i bilen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Angelheart2 said:

Jeg kjører sykkel og har integrert intercom der jeg både hører musikk, prater med mannen når han kjører sammen med meg eller tar telefonen om den ringer. Har også GPS-dama på øret, dersom jeg bruker GPS. 
Jeg har ikke på høyere lyd enn at jeg også hører lyder fra motorsykkelen min, får med meg om det kommer utrykningsbil eller om noen tuter. Ser ingen forskjell på det og å ha handsfree og radio i bilen.

Det å kjøre motorsykkel krever en helt annen tilstedeværelse en å kjøre bil. Leste nettopp en som beskrev det som at det finnes motorsyklister, og det finnes bilister som kjører motorsykkel.  

Jeg vil ikke hverken høre musikk eller snakke med noen når jeg kjører sykkel, men bruker GPS på øret inne i byer jeg ikke kjenner. Når jeg kjører bil "må" jeg ha musikk :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (32 minutter siden):

Det å kjøre motorsykkel krever en helt annen tilstedeværelse en å kjøre bil. Leste nettopp en som beskrev det som at det finnes motorsyklister, og det finnes bilister som kjører motorsykkel.  

Jeg vil ikke hverken høre musikk eller snakke med noen når jeg kjører sykkel, men bruker GPS på øret inne i byer jeg ikke kjenner. Når jeg kjører bil "må" jeg ha musikk :) 

Det finnes døve som har førerkort til MC.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Reign said:

Det finnes døve som har førerkort til MC.

Er det en fordel å være døv når man kjører MC? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tiuren skrev (20 minutter siden):

Er det en fordel å være døv når man kjører MC? 

Hvor har jeg antydet det? Du får det til å virke som det er umulig å kjøre MC uten full lyd fra veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt enig med Pål Anders Ullevålseter i avisen i dag. Musikk på ørene hører ikke hjemme når man kjører motorsykkel.

Anonymkode: 97eae...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Reign said:

Hvor har jeg antydet det? Du får det til å virke som det er umulig å kjøre MC uten full lyd fra veien.

Hvordan får du til å lese det slik? Det er fult mulig, men for de fleste tar det bort mye oppmerksomhet og gjør deg til en dårligere motorsyklist. 

Ser i VG at jeg ikke er alene om å mene noe om dette

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/O8qgW3/her-er-ullevaalseters-raad-etter-mc-ulykkene-vi-har-ingen-liv-aa-miste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tiuren skrev (29 minutter siden):

Hvordan får du til å lese det slik? Det er fult mulig, men for de fleste tar det bort mye oppmerksomhet og gjør deg til en dårligere motorsyklist. 

Ser i VG at jeg ikke er alene om å mene noe om dette

Så døve er dårligere motorsyklister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er mye mer utsatt hvis ulykken først er ute på motorsykkel, enn i bil. Jeg hadde brukt de sansene jeg hadde.

Ser også syklister i Oslo med musikk på ørene. Skjønner ikke at de tør.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Reign said:

Så døve er dårligere motorsyklister?

Jeg vil anta at det heller er en ulempe en en fordel å være døv, så da blir de dårligere motorsyklister. Men det er en avsporing, poenget er at telefon/musikk tar oppmerksomhet, man blir ganske enkelt ikke så tilstede. 

Men bevares, bare kjør med "musikk på øret" du, jeg gidder ikke prøve å overbevise deg om å la være. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvorfor skal man få med seg lyder i trafikken. Man får ikke lappen om man ikke kan bruke øynene til å se 🤷‍♀️ man hører jo ikke lyder om man kjører bil og har på høy musikk heller

Har flere motorsykkelfolk i familien og bortimot alle bruker headset når de er ute og kjører. Hører på musikk, lydbøker, podcaster, snakker med folk på telefonen

Pappa har en vane for å ringe og skravle hver gang han kjører sykkelen. Jeg har ikke sjans til å høre hva han driver når han ringer

Man skal få med seg lyder og ulyder i trafikken for å få med seg det som skjer rundt en. Jo flere sanser man bruker, jo bedre.
Jo, man hører lyder fra trafikken rundt seg om man hører på musikk i bilen.

Anonymkode: 50854...376

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...