Camij Skrevet 14. juni 2023 #1 Del Skrevet 14. juni 2023 Hjælp, skal delta på mitt første løp ever i helgen og lurer på om noen har noen tips/erfaringer å komme med Det er en 5km flat løype på asfalt. Jeg er ganske fersk innen løping, men har løpt jevnlig i noen mnd. Noen som har noen tips og erfaringer å komme med? Jeg sliter fælt med hold for tiden, selv om siste måltid før en joggetur gjerne er 4 timer +. Noen gode råd her? Ellers går løpet på kvelden. Løper vanligvis på dagtid eller etter jobb, så det er jo en forandring. Noe spesielt man bør tenkte på mtp mat og drikke? Karbs og mye vann tidlig på dagen? Disponering av løpet... starte kontrollert første 1-2 km og prøve å øke underveis? Skovalg. Her har jeg en liten utfordring. Kjøpte to nye par når jeg begynte å løpe på nyåret, og det jeg har brukt mest jeg har nettopp begynt å få blemmer av... Det andre er lite brukt, men har hakket mer demping. Er det dumt å ta de på et løp når de ikke er brukt så mye? Andre ting jeg bør tenke på? Jeg ønsker så klart å gjøre mitt beste. Håper å klare det på 30 min eller bedre, men har ikke hatt noen ordentlig testløp tidligere så vet ikke hva som er realistisk... Løp 30 min her om dagen på 4,3 km, men det var med litt oppover og nedover og kun i behagelig/passe tempo.. så vet ikke om det kan sammenlignes.. 🤔 ellers har jeg hatt mye intervalltrening siste to ukene, så tanken er å restituere mest mulig nå de siste dagene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goodtimes Skrevet 14. juni 2023 #2 Del Skrevet 14. juni 2023 Hvis du sliter med hold, så funker det (for meg) å løpe med noe i hendene og klemme hardt på det mens du løper. 🙂 Det er jo fryktelig individuelt hva som funker for enkelte, men legger inn det jeg gjør. Frokost kjører jeg harvregrøt med bananbiter (sykt godt) ❤️ Jeg bruker å hive i meg en god del vann før start samt en liten gel. Ved lengre distanser så bruker jeg å ha noe med sukker tilgjengelig. Angående fottøy så ville jeg definitivt brukt noen eldre sko som man vet man ikke får problemer av. Har selv gått i fella å kjøpe inn nye sko til løp og få det helt forferdelig underveis (kan jo være at man bare er veldig uheldig med valg av sko også da) Start rolig og kontrollert, så kjenner du underveis om du har mye å gå på eller ikke. Øk gradvis og den siste kilometeren gønner du bare på 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjau87 Skrevet 14. juni 2023 #3 Del Skrevet 14. juni 2023 Jeg for ofte hold hvis jeg puster for fort når jeg løper, kanskje det er slik til deg å? Vil ikke anbefale å bruk nye sko ved løp da disse ikke er løpt inn enda å kan gjøre vondt verre under løping 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #4 Del Skrevet 14. juni 2023 Disponering: Ikke legg for hardt ut. Hvis du normalt løper med pulsklokke så bruk den til å finne ditt normale tempo/anstrengelsesnivå. Man kan lett bli "fartblind" de første ganger man skal løpe i flokk med andre. Annet: Husk å få tisset før du skal løpe, helst så tett på start som mulig. Sko: Du sier det "andre par" er lite brukt, men du har altså løpt noen turer i dem uten problemer? I så fall ville jeg ikke være nervøs ved å velge dem. Du kan gå i dem i dagene opp til løpet og kanskje jogge 5-10 min for å bli sikrere på om de er rett valg. Karbs: Altså det er ikke nødvendig med «carbs loading» før en 5k, det blir overkill. Det er til triathlon og 5 timers ultra-greier i isvann og motbakke. Spis som vanlig og gnask litt godis før start. Vann: Drikk vann, men ikke uhørte mengder. Og igjen, se til å få tisset før start. Anonymkode: 266d2...d51 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camij Skrevet 17. juni 2023 Forfatter #5 Del Skrevet 17. juni 2023 Goodtimes skrev (På 14.6.2023 den 14.15): Hvis du sliter med hold, så funker det (for meg) å løpe med noe i hendene og klemme hardt på det mens du løper. 🙂 Det er jo fryktelig individuelt hva som funker for enkelte, men legger inn det jeg gjør. Frokost kjører jeg harvregrøt med bananbiter (sykt godt) ❤️ Jeg bruker å hive i meg en god del vann før start samt en liten gel. Ved lengre distanser så bruker jeg å ha noe med sukker tilgjengelig. Angående fottøy så ville jeg definitivt brukt noen eldre sko som man vet man ikke får problemer av. Har selv gått i fella å kjøpe inn nye sko til løp og få det helt forferdelig underveis (kan jo være at man bare er veldig uheldig med valg av sko også da) Start rolig og kontrollert, så kjenner du underveis om du har mye å gå på eller ikke. Øk gradvis og den siste kilometeren gønner du bare på 😉 Ja.. har prøvd å holde en stein i hånda mens jeg løper, men usikker på om jeg egentlig føler at det hjelper.. Havregrøt med bananbiter må jeg teste! Hørtes ikke så verst ut Takk for tips!! Skal prøve så godt jeg kan 🤞😁 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camij Skrevet 17. juni 2023 Forfatter #6 Del Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 14.6.2023 den 21.51): Disponering: Ikke legg for hardt ut. Hvis du normalt løper med pulsklokke så bruk den til å finne ditt normale tempo/anstrengelsesnivå. Man kan lett bli "fartblind" de første ganger man skal løpe i flokk med andre. Annet: Husk å få tisset før du skal løpe, helst så tett på start som mulig. Sko: Du sier det "andre par" er lite brukt, men du har altså løpt noen turer i dem uten problemer? I så fall ville jeg ikke være nervøs ved å velge dem. Du kan gå i dem i dagene opp til løpet og kanskje jogge 5-10 min for å bli sikrere på om de er rett valg. Karbs: Altså det er ikke nødvendig med «carbs loading» før en 5k, det blir overkill. Det er til triathlon og 5 timers ultra-greier i isvann og motbakke. Spis som vanlig og gnask litt godis før start. Vann: Drikk vann, men ikke uhørte mengder. Og igjen, se til å få tisset før start. Anonymkode: 266d2...d51 Disponering: Nyttig å vite. Bruker pulsbelte og klokke ja, så takk for tips! Aldri løpt i flokk med andre, så blir spennende. Sko: det stemmer. Har brukt de noen få ganger, hovedsakelig på intervalltrening men også gått/småjogget i de litt uten problemer. Spørs om jeg går for de. Har et annet gammelt par også, men de er det ikke noe særlig demping i. Mat og drikke: Skjønner! Takk for tips Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goodtimes Skrevet 19. juni 2023 #7 Del Skrevet 19. juni 2023 Hvordan gikk løpet? 🙂 Angående dette med å holde stein i hånda osv, så tror jeg bare det er ei mental greie Man må late som det funker 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camij Skrevet 20. juni 2023 Forfatter #8 Del Skrevet 20. juni 2023 Goodtimes skrev (21 timer siden): Hvordan gikk løpet? 🙂 Angående dette med å holde stein i hånda osv, så tror jeg bare det er ei mental greie Man må late som det funker 😉 Det gikk bra Hadde håpt på et halvt minutt raskere, men visste jo ikke hva som var realistisk og jeg gav absolutt alt jeg hadde så det er jeg fornøyd med Var helt forferdelig mens det pågikk, skjønte ikke hvorfor i all verden jeg gadd dette mens jeg holdt på, men samtidig gav det liksom mersmak.. merkelig nok. Aldri nådd høyere makspuls før heller, så det var jo nyttig informajsjon mtp fremtidig trening også! Bare å fortsette å løpe så kommer vel formen seg etterhvert Hehe ja absolutt. Må finne noe man tror på at funker så funker det kanskje også 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goodtimes Skrevet 20. juni 2023 #9 Del Skrevet 20. juni 2023 Så bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå