Gå til innhold

God pleie og forebygging av rynker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Roci skrev (2 minutter siden):

Ingrediensmessig ser den stort sett grei ut, selv om den faktisk inneholder et par ingredienser som er komedone, dvs. at de kan tette porene. Disse er imidlertid langt ned på ingredienslista, og det at en ingrediens i et produkt er komedon, betyr ikke at produktet i sin helhet er det. Konsentrasjon av retinoider er ganske lav, og produktet bruker en type retinoid kalt retinyl propionate, som skal være mer skånsomt, men nesten like effektivt som retinol. 

Det kan ofte ta litt tid før man merker effekt av retinoider, spesielt i lave konsentrasjoner. Produktet inneholder imidlertid også salicylsyre, som har en gunstig effekt på kviser og uren hud, så der burde du merke bedring i løpet av noen uker.

Ellers har det også betydning hvilke andre produkter du bruker, og hva du tror kan være årsaken til at kvisene har oppstått, dersom du ikke har vært plaget med det før. Kan det skyldes en reaksjon på nye produkter, hormoner/prevensjonsmidler eller andre ting?

wow, lurt å spørre deg ja! Tusen takk for særdeles grundig og nyttig svar! 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pås skrev (Akkurat nå):

wow, lurt å spørre deg ja! Tusen takk for særdeles grundig og nyttig svar! 😀

Tusen takk:blomst:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loelle Raspberry Seed Oil.

Helt naturlig. Gjør huden utrolig myk og fin. 🥰 Bruk det som et serum under dag og nattkrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Roci said:

Det er ingen ting i veien for å bruke Dermalogica- kremen sammen med serumet fra Skinceuticals. Nå er jo dette en dagkrem med solfaktor, så jeg er litt usikker på hva du mener når du skriver at du skal bruke SkinCeuticals under fuktighetskrem og solkrem på dagtid? Kremen fra Dermalogica egner seg forøvrig ikke til bruk om natten, ettersom den inneholder solfilter som helst ikke bør være på huden over natten. Vær derfor nøye med å rense huden om kvelden.

Kapslene fra Elizabeth Arden er fine dersom du er "nybegynner" på retinol, da de har en forholdsvis lav konsentrasjon, men det er likevel viktig at du tilvenner huden gradvis og starter med et par kvelder i uken. 

Vær også oppmerksom på at du begynner gradvis med serumet fra Skinceuticals, for dette er et temmelig kraftig produkt. Følg instruksjonene nøye, og bruk det helst de dagene du ikke har brukt retinol om natten, til å begynne med. Alle såkalte aktive ingredienser er potensielt hudirriterende, så det er viktig at huden får venne seg gradvis til dem. 

Bruk av både retinol og C-vitamin kan gjøre at huden trenger ekstra fukt, og det er viktig å være nøye med solbeskyttelse, da retinol også gjør huden mer solsensitiv. 

Takk for gode råd og tips :)  Jeg er nybegynner på retinol ja, når kan man tenkes å være over nybegynner periode og hvilke parameter ser jeg da etter på retinol produkter, hvilke anbefaler du da? 

TS

Endret av Miss Blue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss Blue skrev (1 time siden):

Takk for gode råd og tips :)  Jeg er nybegynner på retinol ja, når kan man tenkes å være over nybegynner periode og hvilke parameter ser jeg da etter på retinol produkter, hvilke anbefaler du da? 

TS

Toleransen for retinol og andre aktive virkestoffer kan være veldig individuell, men en god tommelfingerregel er at du kan øke konsentrasjonen når du tåler å bruke den nåværende konsentrasjonen hver dag. La oss si at konsentrasjonen i kapslene er på rundt 0,1 %. Da kan du øke til i0.2-0,3 neste omgang, deretter 0,5% osv. . Når du går over til høyere konsentrasjon, må du igjen starte med gradvis tilvenning til du kan bruke produktet hver dag uten irritasjon. Man får forøvrig ikke kjøpt høyere konsentrasjon enn 1,0 % over disk, og den høyeste konsentrasjonen som er tillatt brukt profesjonelt, er 2,0 %. Alt over den styrken er skadelig for huden.

Det finnes mange gode retinoidprodukter, men noen jeg kan anbefale å fortsette med etter kapslene, er enten Exuviance Super Retinol Concentrate, som har en styrke tilsvarende 0,2%., eller Medik8 Crystal Retinal 3, som ikke er retinol men retinaldehyd, som både er mer skånsomt og mer effektivt enn retinol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Roci said:

Toleransen for retinol og andre aktive virkestoffer kan være veldig individuell, men en god tommelfingerregel er at du kan øke konsentrasjonen når du tåler å bruke den nåværende konsentrasjonen hver dag. La oss si at konsentrasjonen i kapslene er på rundt 0,1 %. Da kan du øke til i0.2-0,3 neste omgang, deretter 0,5% osv. . Når du går over til høyere konsentrasjon, må du igjen starte med gradvis tilvenning til du kan bruke produktet hver dag uten irritasjon. Man får forøvrig ikke kjøpt høyere konsentrasjon enn 1,0 % over disk, og den høyeste konsentrasjonen som er tillatt brukt profesjonelt, er 2,0 %. Alt over den styrken er skadelig for huden.

Det finnes mange gode retinoidprodukter, men noen jeg kan anbefale å fortsette med etter kapslene, er enten Exuviance Super Retinol Concentrate, som har en styrke tilsvarende 0,2%., eller Medik8 Crystal Retinal 3, som ikke er retinol men retinaldehyd, som både er mer skånsomt og mer effektivt enn retinol.

Takk for godt og utfyllende svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet det er en tråd om krem..men..tenkte å dele min egen pleie utenom kremer for forebygging av rynker..Jeg er en mann på 40 år, men blir tatt for å være minst 10 år yngre. Ingen rynker og ser bedre ut enn feks for 5-7  år siden og veldig mange 20-30 åringer. Vet det er litt gener også men mine søsken som er yngre enn meg ser 5-10 år eldre ut enn meg.

De beste tipsene jeg kan gi deg for forebygging av rynker er å bruke solkrem med minst faktor 30 hver dag, drikke 0.6liter vann med halv sitron kjørt med i en blender med lunkent/litt varmt vann. Gjør det samme men nå uten sitron men broccoli og spinat utover dagen samt 20ml olivenolje sprøytet inn. Alt dette inneholder collagen. Nøtter som feks valnøtter inneholder også omega 3 og er svært rikt på antidioksanter. Det samme gjelder også feks Granateple som "renser" blodet.

Ta vitaminene D, B12 og spesielt sink. Sink gjør også vidunder for håret..men er også inflammatorisk for huden blant annet. Så å si få som tar sink eller vet om helsefordelene. Du vil ha høyere doser på feks D-vitaminet og sink som du ikke får gjennom maten. 

Ellers drikker jeg minst 3 kopper med grønn te hver dag. Matcha te er enda bedre siden man får  i seg bladene. Gulrot er også veldig sunt pga betakarotenet. I tillegg en skikkelig hack for både hud og hår som jeg gjør hver eneste dag er å ta en iskald dusj på 5-7 grader hver eneste morgen og kveld. Det gir en skikkelig boost på hud og hår,men du det får en heeel del med andre helsefordeler. Huden blir silkeglatt og håret helt fantastisk. Man lærer displin som bare det. Utfordringen her er å kunne bryte en barriere..for de fleste sier da bare: "Jeg liker det varmt" eller de vil ikke ha ubehag.

Jeg har aldri brukt nattkrem. Tar bare å vasker med ansiktsvann (bioderma) på kvelden for å ta bort urenheter på kvelden eller at jeg lar vannet renne under dusjen og gjøre jobben.  Serum brukte jeg frem til mars i noen måneder, men siden kalde dusj lukker porene så bevarer den fuktigheten minst like god. Kan vurdere å ta på serum siden dama sier jeg kan få dobbel beskyttelse hehe.

Og nei..er overhodet ikke redd for å få en rynke eller 2 eller 5 eller 10. Det handler om ta vare på seg selv, både fysisk men ikke minst mentalt/psykisk. Altfor mange menn i slutten av 30 årene slutter å bry seg og får ølmage etc. Jeg er opptatt av å være slank og ha et sunt forhold uten å være fanatisk. Tar meg en pizza i ny og ne og kjøpte meg 10 snickers igår og 2 har allerede gått. 😅. Sukker er den definivt verst..har litt jobb å gjøre der. Men liker kunnskapen om alle mineralene og vitaminene og samspillet mellom disse.

Å..glemte noe viktig. Spist minst 2-5 egg om dagen (nei det er ikke mye).  Fast ca 16-18 timer mellom måltid. Tren regelmessig, men IKKE for hardt. Hvis det er hardt du skal trene så gjør det i små mengder slik at du aktiverer "Longetivity" cellene som er med å forebygge alderdom med rynker etc, noe kalde dusj og feks fasting gjør.

Alt ovenfor kan dere google på og finne på youtube og det er studier på det. Bare å google på alt dette. Har en del andre tips sikkert men kommer ikke på det i farta du marta.

Dette er det beste jeg har gjort i hele mitt liv. Kremer for ditt og datt er greit, men har bare brukt solkrem hele livet. Dyre kremer er bare tull, det er nå min personlige mening. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...