Gå til innhold

Hvorfor dette konstante gnålet om viktigheten av å spare til pensjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Formuesskatt. The irony. 

Anonymkode: 8c0f6...75f

Selg deg ned.

Anonymkode: 9f059...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Druid skrev (10 timer siden):

Akkurat det er ikke utfordringen.

Utfordringen er at pensjonssystemet nå er vinklet for å vare i 10 år. Du kan bare opparbeide deg 10 år med pensjon: etterpå må du leve av oppsparte midler eller overdras til sykehjem eller eldrehjem.

Hvilket tvinger folk til å gamble med når de kan gå av med pensjon. 

Får vel alderspensjon helt til man takker for seg ?

Anonymkode: 4758b...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Selg deg ned.

Anonymkode: 9f059...550

Da får jeg lavere skatt, men mindre igjen til pensjonstiden. Jeg kunne krympet formuen ned til innslagspunktet, men da blir det ikke mye igjen å leve av hvis jeg når høy alder. Jeg vil gjerne kunne leve og ikke bare overleve som pensjonist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.6.2023 den 20.23):

Mye. Penger kan gi deg mulighet til å selge eneboligen du ikke klarer å ta vare på, og kjøpe en dyrere, mer sentral leilighet. Slik at du kan gå på butikken selv, komme deg til legen selv… selv om du ikke lenger kan kjøre bil, eller ikke har råd til å ha bil. Du har råd til å kjøpe deg tjenester i hjemmet. Min mormor kjøpte seg noen timer med tjenester (matlaging, husarbeid etc) etter at hun fylte 90. Utover det bittelille hun fikk av hjemmesykepleien. Det hadde stor betydning for hennes livskvalitet, trygghet og autonomi mot slutten av livet. Det gjør at man kan kjøpe nye klær, gå til frisøren, kjøpe bursdagsgaver til barnebarna sine. Og veldig mye mer.

Anonymkode: a9478...17c

Signerer denne. Og det å spare opp til egen pensjon blir bare mer og mer viktig. Det er neppe noe igjen i pensjonskassa om 30-40 år, for da tilsier all statistikk at nærmere 50 % av Norges voksne befolkning går på uføretrygd.

Regjeringens siste perspektivmelding viser at det nå er 20 % av befolkningen mellom 18-27 år som hverken jobber eller studerer, og antallet som mottar Ung Ufør har eksplodert. Vi har samtidig færre barnefødsler kombinert med eldrebølge, noe som betyr et langt fattigere samfunn fremover.

Anonymkode: 416ed...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis SV får viljen sin blir det også økt formuesskatt på det laveste trinnet. De vil ha satsen tilbake til 1,1% og den "store" økningen de har foreslått i bunnfradraget er til 1,8 mill, hele 40 000 mer enn regjeringen foreslo. Boligen alene kan fort være verdt såpass, slik at man skattes omtrent fra første krone for det man har spart utenom. 

Men satser på at dette ikke er noe regjeringen vil gå for siste året før et valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvorfor klarer ikke folk å google dette?

Anonymkode: 8091b...762

Googlet. Fant ingenting "vanlig". 

Anonymkode: e2e46...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.6.2023 den 10.16):

Jeg skjønner meg ikke på dette. Alle gnåler hele tiden om viktigheten av å spare til pensjon, ved siden av det man får via jobb. Men hva skal du spare for?

man har jo ikke gjeld når man er pensjonist, så hvorfor skal du da måtte spart opp flere millioner ved siden av pensjon fra jobb/folketrygden?

Skjønner meg ikke på dette maset jeg.

Anonymkode: d7ce8...42c

Hvor forsvinner gjelden da, ts? Ettergis den ved pensjonsdato, tror du?

Realiteten er denne: du er ung, du studerer og søker jobb og så øker du i anseelse og dermed i lønnsnivå. Du finner deg muligens en partner og får muligens også barn. Du kjøper deg, alene eller med partner, en bolig av ett eller annet slag. La oss si dere kjøper et moderat, moderne rekkehus, for å velge en tilfeldig bolig.

Så blir dere (eller du) boende i ditt moderate rekkehus. Det var nytt i 2024, så i 2034 begynner det få behov for vedlikehold. Kledning må sees etter, noe kledning må byttes, et vindu er muligens allerede rottent - huset begynner å koste deg penger. Denne kostnaden eskalerer. Taket, feks, varer i 40 år, så om vi sier du er 30 i 2024 så må taket byttes når du er 70 år. La oss si det koster deg 1-2 mill i 2064-kroner. Det er trolig en for lav sum, men la oss ikke pirke på slikt. 

I 2064 er du altså 70 år, og bor i en bolig som altså strengt tatt er «nedbetalt» men som vil miste sin verdi om du ikke bruker store summer (og tar opp lån) på å fikse den. Alternativt kan du selge din da 40 år gamle bolig med behov for renovering. Og bruke summen du får på egenandel i en moderne leilighet. Du får ikke en hel leilighet for en gammel enebolig. Men du får nok til å flytte (om du er heldig, mange sitter på boliger verdt mye for lite til at de har råd til å flytte).

Derfor, ts, skal du ha penger. Fordi «bolig» ikke er en engangsinvestering. Det er et løpende utgiftssluk.

Anonymkode: 65bf8...d80

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange pensjonister har desverre gjeld.

Mange av de yngre vil ikke få så mye betalt ut i pensjon som de eldre i dag. Og med priser som går amok er det ingen som vet hva som vil skje fremover. 

Vil du klare deg på 20.000 kr i mnd eller mindre? Mange gjør det alt.

Så jo en bør prøve å spare og jeg er redd vi vil bli mer og mer likt USA da blir du ansvarlig selv, så har du ikke spart opp noe får du nesten ingenting. Ser bare høyre er mer og mer for at pensjon ska være noe en selv sparer til

Anonymkode: 47d53...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vil du klare deg på 20.000 kr i mnd eller mindre? Mange gjør det alt.

Så jo en bør prøve å spare og jeg er redd vi vil bli mer og mer likt USA da blir du ansvarlig selv, så har du ikke spart opp noe får du nesten ingenting. Ser bare høyre er mer og mer for at pensjon ska være noe en selv sparer til

Anonymkode: 47d53...e02

Jeg må allerede klare meg på 20 000 eller enda mindre etter alle skatter er betalt, og som pensjonist blir det mye mindre. Så derfor sparer jeg selv om det sånn sett er sparingen som forårsaker den høye skatten. Jeg er enig i at man bare bør få en minstepensjon og spare til resten selv. Ikke alle lever en gang til de blir pensjonister, og da går alt jeg har betalt inn i feks statspensjon rett tilbake til staten. Det jeg sparer selv kan jeg i det minste bestemme hvem som skal arve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer fordi det ofte er MANGE år mellom pensjonsalder og døden, selv for oss som må jobbe til 70. Å så vidt overleve på lønna i 10-20 år høres ikke ut som en god plan for meg. Jeg ser naboene mine på over 80, de er stadig ute og farter for å få dagene til å gå - men syns det er fryktelig dyrt å leve, til tross for nedbetalt bolig. Jeg jobber nå redusert mens barna er små i tillegg, så da blir det enda mindre. 

Er på god vei, har nedbetalt bolig og 2 mill i fond. Får nok arv også, men regner ikke med den da slikt ikke kan tas for gitt. Syns ikke jeg har måttet ofre så mye for det heller, bare unngått å bruke hele lønna hver måned og spart resten. 

Anonymkode: 797e4...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Får vel alderspensjon helt til man takker for seg ?

Ikke den delen som arbeidsgiver betaler inn (hvis du er ansatt privat). Der er det bare utbetaling i 10 år. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sparer fordi det ofte er MANGE år mellom pensjonsalder og døden, selv for oss som må jobbe til 70. Å så vidt overleve på lønna i 10-20 år høres ikke ut som en god plan for meg. Jeg ser naboene mine på over 80, de er stadig ute og farter for å få dagene til å gå - men syns det er fryktelig dyrt å leve, til tross for nedbetalt bolig. Jeg jobber nå redusert mens barna er små i tillegg, så da blir det enda mindre. 

Er på god vei, har nedbetalt bolig og 2 mill i fond. Får nok arv også, men regner ikke med den da slikt ikke kan tas for gitt. Syns ikke jeg har måttet ofre så mye for det heller, bare unngått å bruke hele lønna hver måned og spart resten. 

Anonymkode: 797e4...156

Da har dere nok ganske god inntekt, og da er det strengt tatt ikke så vanskelig å ikke måtte ofre noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pensjonen blir vel mest sannsynligvis fjernet en gang i tiden  og da må vi jo ha spart opp selv tenker jeg eller så blir den så dårlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.6.2023 den 22.43):

Man har mye glede av penger etter fylte 80. Moren min er 91, og hun har hatt glede av å sitte i nedbetalt bolig, hvor hun har råd til å kjøpe blomster til balkongen, gå på kafé og være med på seniorturer, kjøpe seg nye pene klær (som hun ikke hadde råd til da hun var ung). Hun har glede av å kunne kjøpe gaver eller gi litt penger til barnebarna, delta på aktiviteter som koster penger uten å være nødt til å spinke og spare. 

Anonymkode: f7908...a42

Få mennesker blir over 80 år med god helse. Ikke at man ikke skal spare til pensjon, men det kan være greit å ta med i beregningen at forventet levealder i Norge nylig sank relativt mye i 2021-2022.

Anonymkode: 5bb49...8f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.6.2023 den 10.58):

Du skriver at man ikke har gjeld når man er pensjonist. Hvor ble dette opplest og vedtatt? 

De aller fleste som blir pensjonister i dag og i 30 år fram i tid vil sannsynligvis ha noe gjeld. 

Anonymkode: 822b2...c40

Tante er 82 år og har 299 000,- i boliggjeld så enig med deg der sånn 

Endret av Maskinfører
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ikke den delen som arbeidsgiver betaler inn (hvis du er ansatt privat). Der er det bare utbetaling i 10 år. 

Blir uansett minstepensjonist siden jeg er ung ufør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 13.6.2023 den 10.58):

Du skriver at man ikke har gjeld når man er pensjonist. Hvor ble dette opplest og vedtatt? 

De aller fleste som blir pensjonister i dag og i 30 år fram i tid vil sannsynligvis ha noe gjeld. 

Anonymkode: 822b2...c40

Dette er ren fornuft.

Vi kunne tatt opp mer i lån, men gjorde det ikke da det er uaktuelt å betale ned etter fylte 60 år. Og vi tok opp lån da boliglånsrenten var på det laveste i 2020. Det forundrer meg at ikke flere tenker på dette. "Må" man bo i Oslo og derfor velger boliglån som skal betales ned til man er 70 år så er jo dette også et aktivt valg.

Anonymkode: 5bb49...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...