AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #41 Del Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Nei, jeg skjønner bare ikke hva man skal med millioner på konto når man ikke har gjeld og er pensjonist. Så langt ingen som kan svare på det Anonymkode: d7ce8...42c Du skriver som om det er et spørsmål som angår allmennheten, problemet er bare at premissene i spørsmålet ikke er likt for deg og allmennheten 😝 Hvis DU ikke har gjeld når du blir pensjonist eller ser behovet for å ha penger utover den noe usikre offentlige løsningen så er det jo ikke noe problem, you do you! For de fleste vil premissene være anderledes og folk har som regle forskjellige grunner for å spare til senere i livet. Jeg kan tegne et par forskjellige scenarioer: 1) Det offentlige er usikkert, jeg er født i 1990 for eksempel. Det kommer garantert en drøss med endringer og reformer som jeg har liten påvirkningskraft på før jeg når pensjonsalderen jeg ikke vet når er engang. Jeg finner en trygghet i å vite at uansett hva som skjer med det offentlige så har jeg nok til å klare meg for egen lomme. Desverre er det forsent å forsikre en kræsjet bil, jeg ønsker heller å spare litt jevnt å trutt enn å sitte med skjegget i postkassen når tiden kommer. 2) Faktorer som at vi får barn senere, utdanner oss lengre og eldre, kjøper bolig dyrere og senere. Vil bidra til at mange går inn i 50,60 og 70 årene med gjeld. 3) Det er dyrt å endre livsstilen også. Å nedskalere fra en enebolig til en mer egnet universell utformet leilighet kan fort koste det samme. 4) Det er dyrt å beholde samme livsstilen. Enebolig krever vedlikehold - skal den offentlige pensjonen din betale nytt tak? Renovering av bad? Nytt elektrisk anlegg? Bil krever vedlikehold - de verksted regningene har tendens til å bli i 10-20 000 klassen når det passer seg minst. 5) Mange blir ufør før de når pensjonsalderen og mange ektefeller/samboere dør i fra. Anonymkode: 822b2...c40 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #42 Del Skrevet 13. juni 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg satser på å dø før jeg blir minstepensjonist. Får begynne med basehopping når jeg passerer 65! Anonymkode: 2330a...223 Jeg er basehopper. Satser på å dø før pensjonsalder. Anonymkode: 97d5a...432 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #43 Del Skrevet 13. juni 2023 Jeg har tatt en tur innom Minpensjon.no Jeg har idag en lønn på ca 700.000,- og er i begynnelsen av 40-årene. Jeg jobber i det private. Hvis jeg går av når jeg er 67 vil jeg få 507.000 de første 10 årene, og deretter 278.000 pr år. Går jeg av når jeg er 65 reduseres det til 423.000 de første årene, og 243.000 fom 77. Enda mindre blir det hvis jeg vil gå av enda tidligere. Selv om jeg går av ved 67 er det altså en betydelig reduksjon allerede fra år 1, og etter 10 år er det dramatisk reduksjon. Skulle jeg ønske å gå av tidligere må dt en betydelig livsstilsendring til for klare seg ok. Selv om man evt er gjeldfri er det langt fra kostnadsfritt å eie bolig, bil osv. Leier man er kostnaden lik som da man var i jobb. Mange kan nok også tenke seg å tildels øke forbruket når man blir pensjonist man har mer tid til hobbyer, reiser og å gå på cafe og kulturtilbud. Jeg har spart til pensjon i fond i 10-15 år. Beløpet varierer litt fra måned til måned. Flere tusen i mnd enkelte måneder, mens i andre perioder har jeg ikke spart på flere måneder. Det går ikke på bekostning av livet jeg lever, jeg unner meg det meste jeg ønsker og trenger. Men av det som evt ville gått til «overforbruk» sparer jeg noe til pensjon. Jeg tror helt oppriktig at jeg ikke vil kunne ha ønsket levestandard som pensjonist med den pensjonen jeg får, og sparer derfor selv i tillegg. En million på bok er sånn sett ikke så fryktelig mye heller, hvis du fordeler det ut på feks 20 år. Man trenger jo ikke spare tusenvis av kroner i måneden, noen hundrelapper her og der i 20-60 års alderen fornuftig investert gir en grei pensjonsbuffer det. Anonymkode: 0335c...18e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #44 Del Skrevet 13. juni 2023 Jeg tror det fremover vil bli mer og mer vanlig med kjøp av private tjenester knyttet til helse og alderdom. Kanskje kan vi få slippe å havne på sykehjem slik vi kjenner de i dag, ved å kjøpe tjenester i hjemmet og boplasser med mye triveligere omgivelser for den siste tiden. Dette alene er det verdt å spare litt for å kunne ta del i synes jeg. Anonymkode: 39830...c23 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #45 Del Skrevet 13. juni 2023 Kan ikke si jeg syns det er noe "konstant gnål" om dette, det er jo bare råd. Og hvis det ikke er en aktuell problemstilling for en selv, er det jo bare å overse det. Det er mye snakk om høy rente også, skulle vi uten lån da beklage oss over "gnål" om renta, bare fordi vi ikke selv får økte utgifter? Anonymkode: 8c0f6...75f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #46 Del Skrevet 13. juni 2023 Det er jo ingen vits i å spare til pensjon med dagens inflasjon - pengene blir spist opp. Anonymkode: 40cd9...033 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bovina sancta Skrevet 13. juni 2023 #47 Del Skrevet 13. juni 2023 19 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo ingen vits i å spare til pensjon med dagens inflasjon - pengene blir spist opp. Derfor sparer man i fond. I mine fond er avkastningen enn så lenge ca det dobbelte av inflasjonen. Også har du renters rente-effekten på toppen. Så det er ingen grunn til å gi opp ennå! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 13. juni 2023 #48 Del Skrevet 13. juni 2023 Mange av oss må nok jobbe lengre enn til 62. Jeg ser for meg å jobbe til jeg er rundt 70 år. Så er det og i starten av pensjonsalderen at pengebehovet er størst. Det er de årene hvor man forhåpentligvis har god helse at det er behov for mest penger til å reise og nyte livet. De fleste vil bli redusert med alderen og da trenger man ikke så mye penger, selv om jeg og tror det vil bli mer behov for å kjøpe seg tjenester privat. Naboen her er 85, bor i hus, har "dame" og reiser på ferier i inn og utland. De fleste er nok ikke så spreke når de kommer i den alderen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #49 Del Skrevet 13. juni 2023 Thanos skrev (8 timer siden): Høye levekostnader i norge gjør det uansett svært vanskelig for mange å kunne spare mer enn et par tusenlapper i måneden. Så kan man regne på hvor mye det blir i året og gange det med antall år man har igjen av arbeidslivet. Uansett hvordan man snur og vender på det, ender det opp med småbeløp som ikke vil vare fra man er 67 til man f.eks blir 85. Politikerne ønsker uansett på sikt å fjerne offentlig pensjon. Jeg tipper det vil skje allerede før jeg pensjonerer meg. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Spørsmålet ditt er ikke basert på folk flest sin økonomiske situasjon, dermed er spørsmålsstillingen din feil og derfor får du ikke det svaret du er ute etter. En gjennomsnittlig norsk lønnsmottaker vil ikke sitte med flere millioner på konto når hen er pensjonist. Så svaret er selvsagt at man sparer til pensjon fordi man ønsker å opprettholde en noenlunde god levestandard når man går av med pensjon. Anonymkode: edf84...8f8 Et helt vanlig lønnsmottaker kan sitte med flere millioner på bok når han blir pensjonist jo, bare man kommer i gang med sparingen tidlig, sparer jevnt og trutt og tar økonomisk kloke valg. Og det finnes nok av sparekalkulatorer som regner ut effekten. F eks den på lenken under, som viser at sparing på 2.000/mnd i 40 år, med 6% avkastning (fond), faktisk blir til 3,8 millioner etter 40 års sparing. Men det fordrer at man evner og velger å ha et kostnadsnivå hvor man hele tiden prioriterer å kunne spare litt hver måned. For de fleste av oss (ikke alle) er det fullt mulig og noe vi selv kan velge. https://odinfond.no/kalkulatorer/sparekalkulator/ Anonymkode: 9755a...993 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trøndere1 Skrevet 13. juni 2023 #50 Del Skrevet 13. juni 2023 Det handler om å planlegge livet sitt. Jeg merker virkelig ikke disse 4-5 tusen i måneden i sparing til pensjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nostradamus Skrevet 13. juni 2023 #51 Del Skrevet 13. juni 2023 Trøndere1 skrev (4 minutter siden): Det handler om å planlegge livet sitt. Jeg merker virkelig ikke disse 4-5 tusen i måneden i sparing til pensjon. Da er du en av de heldige. Mange i dagens samfunn får seg et lite sjokk når boliglånsrenta går opp til 7%, og kanskje høyere, samtidig som matprisene og alle andre levekostnader går opp. Den beste sparingen til pensjon i dag er å leve på en måte som gjør at man faktisk lever til å bli pensjonist: unngå ultraprossesert og prosessert mat, kjøp økologisk mat, vær mye i naturen og i fysisk aktivitet, unngå stress, og få nok søvn og hvile. Ellers vil du nok ikke merke noe til disse 4-5 tusen i måneden fordi du dør før du faktisk blir pensjonist. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trøndere1 Skrevet 13. juni 2023 #52 Del Skrevet 13. juni 2023 Nostradamus skrev (1 minutt siden): Da er du en av de heldige. Mange i dagens samfunn får seg et lite sjokk når boliglånsrenta går opp til 7%, og kanskje høyere, samtidig som matprisene og alle andre levekostnader går opp. Den beste sparingen til pensjon i dag er å leve på en måte som gjør at man faktisk lever til å bli pensjonist: unngå ultraprossesert og prosessert mat, kjøp økologisk mat, vær mye i naturen og i fysisk aktivitet, unngå stress, og få nok søvn og hvile. Ellers vil du nok ikke merke noe til disse 4-5 tusen i måneden fordi du dør før du faktisk blir pensjonist. Jeg har ingen plan om å bli noe særlig over 65 år. Derfor har jeg planlagt livet mitt til å slutte å jobbe når jeg blir 55 år. Da har jeg nok overskudd på fond og aksjer samt utleieinntekter og penger på bok. Så min private pensjonsalder blir 55 år. Dette har jeg jobbet godt for siden jeg ble 16 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #53 Del Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Pensjonen blir underregulert med 0.75% pr.år etter man har gått av. Min far er 77år. Gikk av med 66% lønn (gammel ordning) for 15 år siden. 15år x 0,75% underregulering = 11.75. Dvs at hans kjøpekraft er minsket med 12% siden han ble pensjonist. Fra 66% til 54% Hadde han gått av idag med nye regler ville pensjonen som var 54% fra 62år, som 77 åring knappe 41% av tidligere lønn. Han har i tillegg blitt enkemann. Så glem god råd, hvitvin i Nice eller cruise i kariben. Det blir 16 Grader inne om vinteren snu på hver krone. Oppvarmet middag i 3 dager og ensom for TV for kafebesøk blir for dyrt for neste generasjon. Hilsen Stoltenbergs pensjonsreform som kun FRP stemte i mot. Anonymkode: 22432...f4c Det er slutt på at pensjonen blir underregulert med 0,75 %. Anonymkode: b4158...6be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #54 Del Skrevet 13. juni 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg skjønner meg ikke på dette. Alle gnåler hele tiden om viktigheten av å spare til pensjon, ved siden av det man får via jobb. Men hva skal du spare for? man har jo ikke gjeld når man er pensjonist, så hvorfor skal du da måtte spart opp flere millioner ved siden av pensjon fra jobb/folketrygden? Skjønner meg ikke på dette maset jeg. Anonymkode: d7ce8...42c Med det gjeldsnivået nordmenn nå har så er det nok veldig mange av dagens arbeidere som vil være langt ifra gjeldfri som pensjonister. Anonymkode: 90740...c30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nostradamus Skrevet 13. juni 2023 #55 Del Skrevet 13. juni 2023 Trøndere1 skrev (20 minutter siden): Jeg har ingen plan om å bli noe særlig over 65 år. Derfor har jeg planlagt livet mitt til å slutte å jobbe når jeg blir 55 år. Da har jeg nok overskudd på fond og aksjer samt utleieinntekter og penger på bok. Så min private pensjonsalder blir 55 år. Dette har jeg jobbet godt for siden jeg ble 16 år. Høres ut som en bra plan. Jeg går for 45 år, FIRE-metoden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #56 Del Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er basehopper. Satser på å dø før pensjonsalder. Anonymkode: 97d5a...432 Da er du jo all set! Anonymkode: a9478...17c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #57 Del Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er slutt på at pensjonen blir underregulert med 0,75 %. Anonymkode: b4158...6be Det kommer til å komme tilbake igjen… det må det. Ren matematikk. Men boomerne sørger for at de slipper underregulering, de sparer den til oss som kommer etter. 🤣 Anonymkode: a9478...17c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #58 Del Skrevet 13. juni 2023 Trøndere1 skrev (2 timer siden): Det handler om å planlegge livet sitt. Jeg merker virkelig ikke disse 4-5 tusen i måneden i sparing til pensjon. Det merker ikke jeg heller. Men det betyr ikke at jeg ikke skjønner at dette ikke gjelder alle. Anonymkode: a9478...17c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #59 Del Skrevet 14. juni 2023 19 hours ago, AnonymBruker said: Jeg skjønner meg ikke på dette. Alle gnåler hele tiden om viktigheten av å spare til pensjon, ved siden av det man får via jobb. Men hva skal du spare for? man har jo ikke gjeld når man er pensjonist, så hvorfor skal du da måtte spart opp flere millioner ved siden av pensjon fra jobb/folketrygden? Skjønner meg ikke på dette maset jeg. Anonymkode: d7ce8...42c Egentlig er jeg litt enig med deg selv om vi sparer veldig mye hver måned til pensjon. Vi har høy lønn begge to. Siden vi har relativt lavt forbruk i forhold til utbetaling, selv med tre barn, så ser jeg jo at i utgangspunktet kunne vi to voksne alene levd greit på minstepensjon. Vi er allerede gjeldsfrie. Og med AFP og pensjonen fra arbeidsgiver vil vi ha like mye utbetalt i måneden som vi i dag bruker på oss 5. men så vil vi gjerne ha muligheten til å gå av ved 62, hjelpe barna inn på boligmarkedet, reise og gjerne ta de med på ferie. Det er en stor frihet i å ha penger og uten å ofre mer enn overforbruk velger vi å spare overskuddet til pensjon. Nå har vi valgt bort hytte, båt, campingvogn osv. men det er fordi vi ikke har noe ønske om det. Setter penger i utleieleilighet og fond. Anonymkode: 832fe...448 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yodas Skrevet 14. juni 2023 #60 Del Skrevet 14. juni 2023 I dag går størsteparten av inntekten til hus og unger. Når jeg er pensjonist regner jeg med at huset er nedbetalt og ungene flyttet hjemmefra. Hvis jeg da har 60% av inntekten jeg har nå, og kan bruke alt på meg selv, så tror jeg at jeg kommer til å føle meg rik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå