Druid Skrevet 19. juni 2023 #121 Del Skrevet 19. juni 2023 norw skrev (På 17.6.2023 den 22.30): Ville det ikke vært bedre å få maks utbytte av pengene i yngre alder? Handler ikke bare om de første årene man er pensjonist, men også etter at man har fylt 75 og 80. Hvor mye glede har man av pengene etter 80+? Det kommer an på formen. Min far ville hatt et mye dårligere liv om han ikke hadde hatt en viss økonomisk tyngde nå så gjør at han kan reise på ferie og ha friheten med bil og hytte. Han er 83. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 19. juni 2023 #122 Del Skrevet 19. juni 2023 Druid skrev (4 minutter siden): Det kommer an på formen. Min far ville hatt et mye dårligere liv om han ikke hadde hatt en viss økonomisk tyngde nå så gjør at han kan reise på ferie og ha friheten med bil og hytte. Han er 83. Men hvis han har spart mye, tenk på hva han kunne brukt pengene på i yngre alder. Og mange arver når man er godt voksen, gjerne etter at man har passert 50. Da virker det dumt å spare mye i yngre alder, om det ikke er til bolig, bil, båt etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 19. juni 2023 #123 Del Skrevet 19. juni 2023 norw skrev (7 minutter siden): Men hvis han har spart mye, tenk på hva han kunne brukt pengene på i yngre alder. Og mange arver når man er godt voksen, gjerne etter at man har passert 50. Da virker det dumt å spare mye i yngre alder, om det ikke er til bolig, bil, båt etc. Poenget er at han har sluppet å spare så mye, for han har gammel pensjonsløsning og gode pensjonsforsikringer. De vi snakker om nå, har mindre fra folkepensjonen, og det er større grad av pensjonssparing i stedet for forsikring: det er derfor fremtiden er en annen enn fortiden. Han hadde ikke et valg om pensjonssparing, i dag har du ikke et valg å slippe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #124 Del Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du ikke klarer å være gjeldsfri innen da, får du skylde deg selv. Det er ditt valg. Et veldig dumt et, sådan. Men sånn blir det vel når man blir opptatt av å eie. Skal ha det naboen har. Ny bil, hytte, stort og dyrt hus. Nei, patetisk kaller jeg det. Anonymkode: d7ce8...42c Hvorfor er det det et dumt valg? Og har det falt det inn at det ikke nødvendigvis er et frivillig valg, at det å bare eie sim første bolig innen 30 år i dag begynner å bli ganske uvanlig. Så skal man jo gjerne få noen barn og flytte til et større rede. det vil jo gjelde for de aller fleste som går inn i pensjonist tilværelsen om 20- 60 år. Og har det falt deg inn at det er et ikke problem så lenge man tar høyde for det? Akkurat hva er det som er patetisk? At ikke alle lever som deg? Det som er patetisk er den som ikke evner å sette seg inn i at det finnes så alt for mange andre veier i livet enn akkurat sin egen. Anonymkode: 822b2...c40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar #125 Del Skrevet 5. februar Nostradamus skrev (På 13.6.2023 den 21.32): Da er du en av de heldige. Mange i dagens samfunn får seg et lite sjokk når boliglånsrenta går opp til 7%, og kanskje høyere, samtidig som matprisene og alle andre levekostnader går opp. Jeg tror også dessverre at mange vil se 7-tallet på renta snart. Anonymkode: 40cd9...033 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar #126 Del Skrevet 5. februar Det er lenge til jeg blir pensjonist, og kommer til å ha nedbetalt bolig innen den tid.Likevel sparer/investerer jeg penger hver måned. Stoler ikke på at staten skal ta vare på meg, aner heller ikke hvordan pensjonsordningen er om 30-35 år til. Anonymkode: 693ef...b70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #127 Del Skrevet 18 timer siden Hva er "vanlig" pensjon fra staten per måned? Anonymkode: e2e46...d47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #128 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (På 13.6.2023 den 10.16): Jeg skjønner meg ikke på dette. Alle gnåler hele tiden om viktigheten av å spare til pensjon, ved siden av det man får via jobb. Men hva skal du spare for? man har jo ikke gjeld når man er pensjonist, så hvorfor skal du da måtte spart opp flere millioner ved siden av pensjon fra jobb/folketrygden? Skjønner meg ikke på dette maset jeg. Anonymkode: d7ce8...42c Fordi regnestykket tilsier at de som blir pensjonister om 30 år knapt kommer til å få nok penger til å slippe og sulte i hjel fra staten. I alle land i verden er det vanlig at pensjonister har flere millioner i oppsparte midler, slik har det ikke vært i Norge fordi staten har ordnet opp. Anonymkode: 1c7cf...95f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #129 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva er "vanlig" pensjon fra staten per måned? Anonymkode: e2e46...d47 Hvorfor klarer ikke folk å google dette? Anonymkode: 8091b...762 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #130 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fordi regnestykket tilsier at de som blir pensjonister om 30 år knapt kommer til å få nok penger til å slippe og sulte i hjel fra staten. I alle land i verden er det vanlig at pensjonister har flere millioner i oppsparte midler, slik har det ikke vært i Norge fordi staten har ordnet opp. Anonymkode: 1c7cf...95f Til gjengjeld forsyner staten seg grovt av de oppsparte midlene, hadde vært bedre om man faktisk fikk beholde det man sparer. Blir ikke mye igjen av en minstepensjon når man betaler formuesskatt. Anonymkode: 8c0f6...75f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 11 timer siden #131 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fordi regnestykket tilsier at de som blir pensjonister om 30 år knapt kommer til å få nok penger til å slippe og sulte i hjel fra staten. I alle land i verden er det vanlig at pensjonister har flere millioner i oppsparte midler, slik har det ikke vært i Norge fordi staten har ordnet opp. Anonymkode: 1c7cf...95f Akkurat det er ikke utfordringen. Utfordringen er at pensjonssystemet nå er vinklet for å vare i 10 år. Du kan bare opparbeide deg 10 år med pensjon: etterpå må du leve av oppsparte midler eller overdras til sykehjem eller eldrehjem. Hvilket tvinger folk til å gamble med når de kan gå av med pensjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #132 Del Skrevet 11 timer siden Druid skrev (8 minutter siden): Akkurat det er ikke utfordringen. Utfordringen er at pensjonssystemet nå er vinklet for å vare i 10 år. Du kan bare opparbeide deg 10 år med pensjon: etterpå må du leve av oppsparte midler eller overdras til sykehjem eller eldrehjem. Hvilket tvinger folk til å gamble med når de kan gå av med pensjon. I 1970 var det 4 arbeidstakere per pensjonist, i 2050 vil det være 1,6 per pensjonist. Og dette er bare én av kostnadene med eldrebølgen. I realiteten må de som er skattebetalere i 2050 regne med å måtte betale dobbelt så mye skatt som i dag, hvis man skal opprettholde noe som ligner dagens velferdsnivå. Og da har vi ikke engang korrigert for at oljeinntektene blir borte, og at den helvetes kostbare masseinnvandringen kommer til å øke. Anonymkode: 1c7cf...95f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #133 Del Skrevet 10 timer siden En trenger ikke spare noe som helst. Få bare betalt ned huset og store ting før en bikker pensjonist, så er en ok. Anonymkode: 9f059...550 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #134 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (45 minutter siden): En trenger ikke spare noe som helst. Få bare betalt ned huset og store ting før en bikker pensjonist, så er en ok. Anonymkode: 9f059...550 Hvem er "en"? Jeg er ikke i nærheten av å kunne leve av min pensjon når min tid kommer.Er i grenseland til å klare meg på full lønn nå, selv om min helt ordinære bolig er nedbetalt. Anonymkode: 8c0f6...75f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #135 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvem er "en"? Jeg er ikke i nærheten av å kunne leve av min pensjon når min tid kommer.Er i grenseland til å klare meg på full lønn nå, selv om min helt ordinære bolig er nedbetalt. Anonymkode: 8c0f6...75f Hvilke store utgifter har du når du knapt greier deg på full lønn med nedbetalt bolig? Anonymkode: 4758b...111 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #136 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvem er "en"? Jeg er ikke i nærheten av å kunne leve av min pensjon når min tid kommer.Er i grenseland til å klare meg på full lønn nå, selv om min helt ordinære bolig er nedbetalt. Anonymkode: 8c0f6...75f Foklar nærmere. Anonymkode: 9f059...550 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #137 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvilke store utgifter har du når du knapt greier deg på full lønn med nedbetalt bolig? Anonymkode: 4758b...111 Formuesskatt. The irony. Anonymkode: 8c0f6...75f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #138 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (På 13.6.2023 den 10.16): Jeg skjønner meg ikke på dette. Alle gnåler hele tiden om viktigheten av å spare til pensjon, ved siden av det man får via jobb. Men hva skal du spare for? man har jo ikke gjeld når man er pensjonist, så hvorfor skal du da måtte spart opp flere millioner ved siden av pensjon fra jobb/folketrygden? Skjønner meg ikke på dette maset jeg. Anonymkode: d7ce8...42c Skjønner heller ikke det, men nå er jeg gjeldfri i en alder av 36 år, har en ok inntekt og kommer til å Arve minst 30-50 millioner så jeg velger å leve mens jeg kan. Ikke alle er like heldige da Anonymkode: 5eb54...dce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HMK Skrevet 4 timer siden #139 Del Skrevet 4 timer siden Jeg sparer fordi jeg ikke stoler på at jeg vil kunne leve av det jeg får i pensjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makkapakka Skrevet 3 timer siden #140 Del Skrevet 3 timer siden Det skjønte ikke jeg heller når jeg var ung, nå når jeg har begynt å nærme meg, ser jeg hvilket "musepiss" av pensjon jeg vil gå ut med, begynner å stresse med å bli kvitt huslån, ikke mye igjen, men likevel... kan alltids selge, men må ha en plass og bo også. Alt blir dyrere og hvis pensjonist om 15 år, trenger jeg en rik gubbe... Det jeg tror vil skje hvis ungdom sparer nå til pensjon, vil staten til slutt regne ut at dere har spart "formye" og vrir alle regler slik at du sitter igjen med "akkurat så du klarer deg" likevel.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå