Gå til innhold

Hvorfor dette konstante gnålet om viktigheten av å spare til pensjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Isambard skrev (5 timer siden):

Hvis man nedbetaler et huslån så er det sparing i seg selv. Mange vil arve noen mill når de er 60-70 år.

Jeg er ikke imot sparing, men egentlig tror jeg mange har mer bruk for litt ekstra penger når de er 30.

👆👆👆 bingo

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 6/14/2023 at 10:39 PM, AnonymBruker said:

Ja, dette er underkommunisert! Før var offentlig pensjon bedre, med 66% av sluttlønna livet ut hvis du hadde full opptjening. En gulldeal, som nå er en saga blott. I SPK får vi nå en fiktiv pensjonsbeholdning, som oppjusteres tilsvarende inflasjonen årlig. Mao: Ingen avkastning. Siden beholdningen er fiktiv, kan den ikke investeres, slik jeg hadde kunnet gjøre hvis jeg jobbet privat. Over tid er forskjellen enorm på de to ordningene. 

Anonymkode: a9478...17c

Den oppjustering med lønnsvekst, ikke inflasjon. Lønnsvekst pleier å være høyere enn inflasjon.

Anonymkode: 7e8d7...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.6.2023 den 10.58):

Du skriver at man ikke har gjeld når man er pensjonist. Hvor ble dette opplest og vedtatt? 

De aller fleste som blir pensjonister i dag og i 30 år fram i tid vil sannsynligvis ha noe gjeld. 

Anonymkode: 822b2...c40

Jepp. Flere kjøper bolig senere enn før. Fordi bolig koster mer nå enn før og en må ha høyere EK. Så flere vil sitte med gjeld inn i pensjonstiden, ettersom de kjøpte senere. Jeg var over 30år da jeg kjøpte. Jeg valgte mindre sentral leilighet enn høyt lån. Det gjør at jeg vil bli gjeldsfri før 50. Men jeg tenkte lagsiktig.

Ingen vet heller hvordan pensjonssystemet ser ut som 20-30år når mange blir pensjonister. Jeg tar det ikke for gitt at velferdssystemet i Norge er slik når jeg blir pensjonist.

Ts glemmer og at veldig mange får økte helseutfordringer og dermed helseutgifter i etter en viss alder. Det koster. 

Anonymkode: 7f456...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (På 15.6.2023 den 10.01):

Lev mens man fremdeles er ung nok, ikke spar betydelige beløp til en uviss pensjonisttilværelse. Man vet ikke hvor gammel man blir, hva man vil ha helse til og hva skal man egentlig bruke pengene på utenom å reise litt (og angående reising blir jo helsa en problemstilling)? 

Må gjerne spare litt, men man trenger neppe mye ekstra som pensjonist.

Hvordan lever foreldrene dine? Reiser de, går ut på konsert, spiser ute, drar på aktiviteter og kurs osv? Tror du at du plutselig blir steingammel på dagen ved pensjonsalder? Mange pensjonister jeg kjenner suser rundt, reiser, trener på treningssenter osv. Det koster!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan lever foreldrene dine? Reiser de, går ut på konsert, spiser ute, drar på aktiviteter og kurs osv? Tror du at du plutselig blir steingammel på dagen ved pensjonsalder? Mange pensjonister jeg kjenner suser rundt, reiser, trener på treningssenter osv. Det koster!

Ville det ikke vært bedre å få maks utbytte av pengene i yngre alder?

Handler ikke bare om de første årene man er pensjonist, men også etter at man har fylt 75 og 80. Hvor mye glede har man av pengene etter 80+?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (10 minutter siden):

Handler ikke bare om de første årene man er pensjonist, men også etter at man har fylt 75 og 80. Hvor mye glede har man av pengene etter 80+?

Man har mye glede av penger etter fylte 80. Moren min er 91, og hun har hatt glede av å sitte i nedbetalt bolig, hvor hun har råd til å kjøpe blomster til balkongen, gå på kafé og være med på seniorturer, kjøpe seg nye pene klær (som hun ikke hadde råd til da hun var ung). Hun har glede av å kunne kjøpe gaver eller gi litt penger til barnebarna, delta på aktiviteter som koster penger uten å være nødt til å spinke og spare. 

Anonymkode: f7908...a42

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Man har mye glede av penger etter fylte 80. Moren min er 91, og hun har hatt glede av å sitte i nedbetalt bolig, hvor hun har råd til å kjøpe blomster til balkongen, gå på kafé og være med på seniorturer, kjøpe seg nye pene klær (som hun ikke hadde råd til da hun var ung). Hun har glede av å kunne kjøpe gaver eller gi litt penger til barnebarna, delta på aktiviteter som koster penger uten å være nødt til å spinke og spare. 

Anonymkode: f7908...a42

Vil du virkelig sammenligne dette med opplevelser og forbruk i yngre alder? Klær når man er såpass gammel? Klær spiller mindre og mindre rolle etter hvert som man blir eldre.

Jeg ville heller dødd med boliglån, eller som leietaker, enn å prioritere alderdommen foran det å leve livet før man blir for gammel.

Skulle nesten vært litt motsatt, at man betaler når man blir eldre, for å ha levd livet som ung.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (12 timer siden):

Hvorfor tenker for hele tiden at det ene utelukker det andre? Jeg sparer noen få tusen i året til pensjon. Men reiser og koser meg likevel. 

Nja, svigermor på 75 dro nettop til utlandet. Skal love deg at hun har glede av det, mye familie i utlandet. Vet ikke hva slags helse dine foreldre og besteforeldre er i, men jeg vet om mange på den alderen som er i fullt vigør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (12 timer siden):

Vil du virkelig sammenligne dette med opplevelser og forbruk i yngre alder? Klær når man er såpass gammel? Klær spiller mindre og mindre rolle etter hvert som man blir eldre.

Jeg ville heller dødd med boliglån, eller som leietaker, enn å prioritere alderdommen foran det å leve livet før man blir for gammel.

Skulle nesten vært litt motsatt, at man betaler når man blir eldre, for å ha levd livet som ung.

Man kan da gjøre begge deler. Prioritere både livet som ung og gammel. I min familie blir folk over 90. Jeg har tenkt å ha et bra liv i alle årene etter jeg går av med pensjon. Reise først og fremst, men vil ha penger til å bruke på kurs, aktiviteter og div. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor tenker for hele tiden at det ene utelukker det andre? Jeg sparer noen få tusen i året til pensjon. Men reiser og koser meg likevel. 

Nja, svigermor på 75 dro nettop til utlandet. Skal love deg at hun har glede av det, mye familie i utlandet. Vet ikke hva slags helse dine foreldre og besteforeldre er i, men jeg vet om mange på den alderen som er i fullt vigør. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Man kan da gjøre begge deler. Prioritere både livet som ung og gammel. I min familie blir folk over 90. Jeg har tenkt å ha et bra liv i alle årene etter jeg går av med pensjon. Reise først og fremst, men vil ha penger til å bruke på kurs, aktiviteter og div. 

For meg virker det i hvert fall åpenbart at man har langt mer glede av pengene i yngre alder. Greit å ha ok økonomi som pensjonist også, det er ikke noe galt i det, men vil heller reise, bli med på ting og tang og ha et generelt høyere forbruk før jeg blir pensjonist, og først og fremst før jeg blir femti, for å si en alder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (21 timer siden):

Mye. Penger kan gi deg mulighet til å selge eneboligen du ikke klarer å ta vare på, og kjøpe en dyrere, mer sentral leilighet. Slik at du kan gå på butikken selv, komme deg til legen selv… selv om du ikke lenger kan kjøre bil, eller ikke har råd til å ha bil. Du har råd til å kjøpe deg tjenester i hjemmet. Min mormor kjøpte seg noen timer med tjenester (matlaging, husarbeid etc) etter at hun fylte 90. Utover det bittelille hun fikk av hjemmesykepleien. Det hadde stor betydning for hennes livskvalitet, trygghet og autonomi mot slutten av livet. Det gjør at man kan kjøpe nye klær, gå til frisøren, kjøpe bursdagsgaver til barnebarna sine. Og veldig mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Mye. Penger kan gi deg mulighet til å selge eneboligen du ikke klarer å ta vare på, og kjøpe en dyrere, mer sentral leilighet. Slik at du kan gå på butikken selv, komme deg til legen selv… selv om du ikke lenger kan kjøre bil, eller ikke har råd til å ha bil. Du har råd til å kjøpe deg tjenester i hjemmet. Min mormor kjøpte seg noen timer med tjenester (matlaging, husarbeid etc) etter at hun fylte 90. Utover det bittelille hun fikk av hjemmesykepleien. Det hadde stor betydning for hennes livskvalitet, trygghet og autonomi mot slutten av livet. Det gjør at man kan kjøpe nye klær, gå til frisøren, kjøpe bursdagsgaver til barnebarna sine. Og veldig mye mer.

Ja, noen av disse tingene har en høy verdi, som hjelp i eget hjem, men klær og frisør som gammel? Som gammel kan jeg fint kjøpe klær på salg hos Dressmann etc og klippe meg hos Cutters og tilsvarende. Hvordan man tar seg ut spiller ikke så stor rolle når man er gammel. 

Hvor mye trenger man å spare opp for å ha råd til litt bistand hjemme? Man kan kanskje spare noen hundrelapper i mnd mens man fortsatt er i arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (37 minutter siden):

Ja, noen av disse tingene har en høy verdi, som hjelp i eget hjem, men klær og frisør som gammel? Som gammel kan jeg fint kjøpe klær på salg hos Dressmann etc og klippe meg hos Cutters og tilsvarende. Hvordan man tar seg ut spiller ikke så stor rolle når man er gammel. 

Hvor mye trenger man å spare opp for å ha råd til litt bistand hjemme? Man kan kanskje spare noen hundrelapper i mnd mens man fortsatt er i arbeid.

Ikke sikkert du har råd til Cutters eller Dressmann, vet du. Og hvis du har jobbet med eldre, vet du at det er et faresignal når de slutter å bry seg om utseendet sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke sikkert du har råd til Cutters eller Dressmann, vet du. Og hvis du har jobbet med eldre, vet du at det er et faresignal når de slutter å bry seg om utseendet sitt. 

Hvorfor skulle jeg ikke ha råd til noe á la Dressmann og Cutters? Det ville jo vært veldig merkelig om jeg måtte skaffe klær gratis, barbere meg selv med maskin eller lignende fordi jeg må prioritere primærbehovene 😆

Hvis du ser nærmere på mennesker som har passert 70, så vil du se at de færreste bryr seg om klær, hår osv. Særlig menn, men også kvinner med en praktisk/behagelig og tilsynelatende billig stil.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen idag som  er klarsynt, og kan sjå 30-40 år fram i tid. Det som imidlertid er heilt sikkert er at mange må ettehvert  begynne å ta mer ansvar for sin økonomiske hverdag,også  inn pensjonsalderen, og kan ikkje finansiere sin velferd på lånte penger. Det norske velferdsamsfunn er ikkje på sikt berekraftig, og en rekke velferdsgoder ein har sett på som en selvfølge blir snart historie skal ein finansiere eldreomsorgen, helseutfordtinger m.m . Det må til en "kraftig " holdningsendring og mange må belage seg på en kraftig omstilling. 

Anonymkode: a3e1e...20b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.6.2023 den 10.39):

Om man vil opprettholde levestandarden sin, eller kanskje øke den ved å for eksempel reise mer, så må man ha mer enn den vanlige pensjone, sånn er det bare.

Mange blir gjeldfrie lenge før pensjon, så det blir en stor overgang å få mindre utbetalt.

Husk også at selv om pensjonen er god de første årene, så blir den lavere etter 10 år. Mange av oss vil fortsatt være spreke selv etter de ti årene.

Men, som det meste annet i livet, er dette heldigvis valgfritt, så du trenger ikke spare om du ikke vil 🙂

Anonymkode: 39830...c23

De fleste som har råd til å spare vil også arve en del. Arven har normalt falt når du er 80. I tillegg har de aller fleste veldig mye lavere kostnadsnivå etter 80. 

Jeg har for øvrig regnet litt på hva vi har i dag og hva vi får ved pensjonsalder. Selv om vi selvsagt går en god del i inntekt, vil kostnadene være langt lavere enn i dag. Følgende momenter gjør at vi vil komme omtrent likt ut som i dag.

-langt lavere skatt (når inntekten går ned, betales lavere skatt)

-ingen sparing til pensjon ( i dag sparer vi kr 10 000,- i måneden til dette)

-kun behov for en bil

-ingen barn som skal ha mat hver dag, klær, fritidsaktiviteter og ferie (selv om jeg håper barna med sine familier vil være med på ferietur betalt av mor og far også etter at de blir voksne)

-ingen reisekostnader til arbeid

-og til slutt ( og viktigst) nedbetalt bolig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da eg var 30 år var det ingen som ofret en tanke på pensjonsalderen, men var opptatt av lønnsoppgjøret. Etterhvert som ein begynte å nermere sg pensjonsalderen vart ein opptatt av pensjonsavtalen ein hadde med bedriften, og AFP var gull verdt.  Mange har opplevd å bli råka av oppsigelser, og miste sin pensjonsavtale m/ bedriften rett før  pensjonsutbetaling, og kan få allvorlige økonomiske konsekvenser.   Målsettingen  har vert å  ikkje dra med seg gjeld inn i pensjonsalderen når inntekten blei  betydeleg redusert, og her handler det mye om holdninger til  økonomisk planlegging på sikt. 

Det er ofte ikkje hva en tjener som er avgjørende for levestandarden, men hva ein har utgifter /utlegg, og forbruksvaner. Erfaring viser at det er  langt større utfordringer med å omstille seg økonomisk nedover eller oppover, og det er her mange kan møte veggen.  Ingen har sikre  garantier for hvor lenge ein kan vera yrkesaktiv, og hvor lenge ein lever, men dei fleste tar høgde for at sykdomer er noe som råker alle andre, og ikkje en sjølv. Pensjonsalderen handler ikkje bare om økonomisk trygghet, men vel så mye om en helseforbyggende livsstil. Pengene blir lite verdt om ein blir råka av en allvorleg sykdom, og kanskje aldri få noen glede av dem.  

Anonymkode: a3e1e...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden, ser jeg at det bare er å stålsette seg for alle som vil "prioritere å leve livet som ung - blir sikkert ikke gammel uansett". 

Allerede nå er det jo ramaskrik fra pensjonistene om at det så å si ikke er mulig å leve av pensjonene. Og dagens pensjonister får jo relativt gode pensjoner. Generasjonen som er i 20- og 30- årene i dag, er ikke garantert noe som helst. Javisst, sier Staten at vi skal få en gitt slump hver (som er mye mindre enn dagens pensjonister får), men går det tomt i pengebingen, så er det tomt i pengebingen. Vi er rett og slett ikke garantert en krone. Og arbeidsgivers oppsparing? Det er faktisk ikke spesielt mye å rope hurra for. Det eneste positive jeg har å si om saken, er at jeg er glad jeg har innskuddspensjon. Da står i alle fall pengene i  mitt navn, og kan ikke tas fra meg.

Når disse som skal kose seg nå, men leve spartansk i alderdommen (de som mot egen formodning kommer til å bli gamle) blir eldre, kommer det til å bli et leven uten sidestykke. De kommer sannsynligvis knapt nok til å ha råd til tak over hodet. Og jeg antar at det er oss som har tenkt litt langsiktig og lagt av penger, som må sponse disse over skatteseddelen med noe slags tilleggspensjon for å unngå at de havner i rennesteinen. Men et godt liv blir det neppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.6.2023 den 10.16):

Jeg skjønner meg ikke på dette. Alle gnåler hele tiden om viktigheten av å spare til pensjon, ved siden av det man får via jobb. Men hva skal du spare for?

man har jo ikke gjeld når man er pensjonist, så hvorfor skal du da måtte spart opp flere millioner ved siden av pensjon fra jobb/folketrygden?

Skjønner meg ikke på dette maset jeg.

Anonymkode: d7ce8...42c

Sender du bekreftelse på dette til banken min sånn at resten av boliglånet mitt blir slettet når jeg blir pensjonist?

Anonymkode: 22a0f...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Sender du bekreftelse på dette til banken min sånn at resten av boliglånet mitt blir slettet når jeg blir pensjonist?

Anonymkode: 22a0f...4ff

Hvis du ikke klarer å være gjeldsfri innen da, får du skylde deg selv. Det er ditt valg. Et veldig dumt et, sådan. Men sånn blir det vel når man blir opptatt av å eie. Skal ha det naboen har. Ny bil, hytte, stort og dyrt hus. Nei, patetisk kaller jeg det.

Anonymkode: d7ce8...42c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...