Gå til innhold

Hvorfor dette konstante gnålet om viktigheten av å spare til pensjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg skjønner meg ikke på dette. Alle gnåler hele tiden om viktigheten av å spare til pensjon, ved siden av det man får via jobb. Men hva skal du spare for?

man har jo ikke gjeld når man er pensjonist, så hvorfor skal du da måtte spart opp flere millioner ved siden av pensjon fra jobb/folketrygden?

Skjønner meg ikke på dette maset jeg.

Anonymkode: d7ce8...42c

Fordi hvis du er født etter 1980, så får du 72000kr i året å leve for. Mine barn får så og si ingenting i pensjon. Og blir avhengig av egen pensjonssparing.

Så jeg vet ikke helt hva du hat tenkt å leve av om du ikke sparer. Jo tidligere du begynner å spare jo mindre trenger du å betale pr.mnd 

Anonymkode: f8fb6...675

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi hvis du er født etter 1980, så får du 72000kr i året å leve for. Mine barn får så og si ingenting i pensjon. Og blir avhengig av egen pensjonssparing.

Så jeg vet ikke helt hva du hat tenkt å leve av om du ikke sparer. Jo tidligere du begynner å spare jo mindre trenger du å betale pr.mnd 

Anonymkode: f8fb6...675

Hvor fikk du det tallet fra? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Med det gjeldsnivået nordmenn nå har så er det nok veldig mange av dagens arbeidere som vil være langt ifra gjeldfri som pensjonister.

Anonymkode: 90740...c30

Da får de skylde seg selv

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer til pensjon så jeg selv kan ha litt styring på når jeg skal pensjonere meg, og for at jeg skal kunne leve et behagelig liv som pensjonist. 

Er jo ikke slik st jeg ikke lever i dag heller. Men har råd til å både finansiere reising osv. samtidig som jeg sparer til pensjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Problemet er at de ønsker ikke å legge til rette for pensjonssparing heller. De presser folk til å spare, men ødelegger ordningen for å gjøre det.

AP/SP regjeringen har ikke bare redusert mulighet for BSU, men IPS ordningen er rasert (ikke spesielt god i utgangspunktet). Aksjesparing med skattefradrag (AMS) ble fjernet for lenge siden.

Så hva står vi egentlig igjen med. en mye dårligere offentlig pensjon, et rasert sparetilbud og innføring av ny arveavgift slik at man ikke kan bruke arv i alderdommen heller.

De sier en ting men i virkelighetene raserte de det lille som fantes av muligheter.

Og har man spinket og spart står de klar med formueskatten. Det virker som nordmenn ikke skal ha en sjans til å sikre seg.

Anonymkode: 22432...f4c

Og nå ser vi også hva inflasjonen kan utgjøre av forskjell på det man sparer.

Uten sammenligning, men min bestemor sparte hele livet, la oss si 10% av lønnen sin. Hun ofret veldig mye for å klare det. Men 10% av lønnen fra 60-tallet var veldig mye på den tiden og lommerusk da hun trengte pengene på denne siden av årtusenskiftet.

Selv de som har spart til pensjon i 10år fra 2013 sitter igjen med veldig lite i forhold til det de hadde gjort hvis krona ikke falt i forhold til andre valuta eller vi hadde inflasjon.

Jeg sparer mye, prøver å fordele risiko ved å spare i både fond, aksjer og bolig. Men jeg ser jo hvor ekstremt dyrt det er å spare. Det lureste, hvis man vet hva man driver med, er jo å belåne mye og håve inn leieinntekter, utbytte, osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Et helt vanlig lønnsmottaker kan sitte med flere millioner på bok når han blir pensjonist jo, bare man kommer i gang med sparingen tidlig, sparer jevnt og trutt og tar økonomisk kloke valg. Og det finnes nok av sparekalkulatorer som regner ut effekten. F eks den på lenken under, som viser at sparing på 2.000/mnd i 40 år, med 6% avkastning (fond), faktisk blir til 3,8 millioner etter 40 års sparing.

Men det fordrer at man evner og velger å ha et kostnadsnivå hvor man hele tiden prioriterer å kunne spare litt hver måned. For de fleste av oss (ikke alle) er det fullt mulig og noe vi selv kan velge. 

https://odinfond.no/kalkulatorer/sparekalkulator/

Anonymkode: 9755a...993

Også dør man av hjertestopp som 65 åring......med 3.5 mill på bok. Man har unnlatt å kose seg mens man hadde penger og var ung og sprek.

Jeg klarer ikke med beste vilje å se at å spare så mye som mulig til pensjon, vil lønne seg. Med mindre man tjener millioner i utgangspunktet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 6/13/2023 at 11:17 AM, Tibbie said:

Når min generasjon blir pensjonister, får vi mye mindre utbetalt enn dagens pensjonister. Og vi hører nærmest daglig hvor synd det er i pensjonistene, som har så lite penger å rutte med.

Og jeg har ingen ønsker om å måtte "snu på krona" de siste 25 årene av livet mitt.

Det er vel dette myndighetene også prøver å hindre ved å øke pensjonsalderen. 

Anonymkode: f81dd...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.6.2023 den 14.25):

Jeg er 50 og det er en grunn til at jeg ikke har kjøpt Tesla Model Y til 500.000 men beholdt gamle bilen og beholdt pengene på fondsparing eller ikke pusset opp kjøkkenet. Jeg ser min tid i arbeidslivet går mot slutten og skal jeg gå av om 12-13 år og ikke jobbe meg i hjel som 69 åring må jeg tenke meg om.

Min far nærmer seg 80 og skal jeg leve, ikke bare overleve fra 62 må jeg tenke litt lengre nå. Det betyr , for meg, å droppe unødig dyr bil ol.

Anonymkode: 22432...f4c

Du skal neppe gå av når du er 62 år, med mindre du lagt av betydelige midler. AFP er død og begravet lenge før dette, 40 års opptjening, de fleste av oss var ikke i arbeid når vi var 22. Så nedgangen i pensjonene du får fra 62 samt muligens mindre enn 40 år opptjening vil treffe post 1963 generasjonen hardt.

Jeg er i akkurat samme situasjon selv, men ser tidligpensjon som usannsynlig 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (2 timer siden):

Også dør man av hjertestopp som 65 åring......med 3.5 mill på bok. Man har unnlatt å kose seg mens man hadde penger og var ung og sprek.

Jeg klarer ikke med beste vilje å se at å spare så mye som mulig til pensjon, vil lønne seg. Med mindre man tjener millioner i utgangspunktet.

Vi skal alle dø engang, men heldigvis vet de færreste av oss når 😉

Mitt poeng er at det finnes veldig mye mellom å spare ingenting, eller «så mye som mulig». Mitt poeng var at beskjedne 2000 pr mnd (som var tallet noen lenger opp i tråden dro frem) faktisk blir endel millioner ila årene. Men det gjelder å ta kloke valg i såfall, og komme i gang tidlig. 
For veldig mange er ikke 2000/mnd forskjellen som avgjør om man kan kose seg eller ei når man er ung og sprek eller ei. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt enig. Vi kommer til å ha nedbetalt hus og mottatt arv innen vi er pensjonister. Ser ikke det store poenget i å spare.

Anonymkode: c2cc1...a57

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (9 timer siden):

Og nå ser vi også hva inflasjonen kan utgjøre av forskjell på det man sparer.

Uten sammenligning, men min bestemor sparte hele livet, la oss si 10% av lønnen sin. Hun ofret veldig mye for å klare det. Men 10% av lønnen fra 60-tallet var veldig mye på den tiden og lommerusk da hun trengte pengene på denne siden av årtusenskiftet.

Selv de som har spart til pensjon i 10år fra 2013 sitter igjen med veldig lite i forhold til det de hadde gjort hvis krona ikke falt i forhold til andre valuta eller vi hadde inflasjon.

Jeg sparer mye, prøver å fordele risiko ved å spare i både fond, aksjer og bolig. Men jeg ser jo hvor ekstremt dyrt det er å spare. Det lureste, hvis man vet hva man driver med, er jo å belåne mye og håve inn leieinntekter, utbytte, osv.

Spare langsiktig på konto er ikke lurt, nei. Men fond er noe helt annet. 
Enig i at det kan være lurt å gire gjennom å kjøpe belånt eiendom, men det krever endel, og er ikke uten risiko.

Anonymkode: a9478...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (2 timer siden):

Du skal neppe gå av når du er 62 år, med mindre du lagt av betydelige midler. AFP er død og begravet lenge før dette, 40 års opptjening, de fleste av oss var ikke i arbeid når vi var 22. Så nedgangen i pensjonene du får fra 62 samt muligens mindre enn 40 år opptjening vil treffe post 1963 generasjonen hardt.

Jeg er i akkurat samme situasjon selv, men ser tidligpensjon som usannsynlig 

Vi er heldige om vi kan gå av når vi er 67. Nærmere eller over 70 er mer sannsynlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Vi skal alle dø engang, men heldigvis vet de færreste av oss når 😉

Mitt poeng er at det finnes veldig mye mellom å spare ingenting, eller «så mye som mulig». Mitt poeng var at beskjedne 2000 pr mnd (som var tallet noen lenger opp i tråden dro frem) faktisk blir endel millioner ila årene. Men det gjelder å ta kloke valg i såfall, og komme i gang tidlig. 
For veldig mange er ikke 2000/mnd forskjellen som avgjør om man kan kose seg eller ei når man er ung og sprek eller ei. 

2000kr i mnd blir ikke endel millioner.

Anonymkode: 14b27...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror vi kan forvente nye pensjonsreformen fremover som stort sett vil gi de yngre en stadig dårligere offentlig pensjon. Privat pensjon er tingen men den blir nok samordnet fullstendig med offentlig pensjon i fremtiden. Land som Frankrike har vurdert å nasjonalisere private pensjoner. Kansje det beste er å betale ned huslånet og belåne det igjen i pensjonsalderen 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Vi er heldige om vi kan gå av når vi er 67. Nærmere eller over 70 er mer sannsynlig. 

Tror 67 går bra, nå som alle med gammel ordning allerede er pensjonert og overgangsordningen 53-63 er i gang allerede med stadig dårlige vilkår. Tror jeg treffer mine 40 år når jeg er 64-65 så resten er bare bonus.

De som kommer seinere kan fort bli 70 ja

Endret av NakenPanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må regne med en pensjon på 43% av lønnsnivå, født i -88.

Det tilsvarer 22.933 BRUTTO.

Derfor "gnålet".

Anonymkode: ab00c...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Voksenmann skrev (3 timer siden):

Tror vi kan forvente nye pensjonsreformen fremover som stort sett vil gi de yngre en stadig dårligere offentlig pensjon. Privat pensjon er tingen men den blir nok samordnet fullstendig med offentlig pensjon i fremtiden. Land som Frankrike har vurdert å nasjonalisere private pensjoner. Kansje det beste er å betale ned huslånet og belåne det igjen i pensjonsalderen 

Ja, dette er underkommunisert! Før var offentlig pensjon bedre, med 66% av sluttlønna livet ut hvis du hadde full opptjening. En gulldeal, som nå er en saga blott. I SPK får vi nå en fiktiv pensjonsbeholdning, som oppjusteres tilsvarende inflasjonen årlig. Mao: Ingen avkastning. Siden beholdningen er fiktiv, kan den ikke investeres, slik jeg hadde kunnet gjøre hvis jeg jobbet privat. Over tid er forskjellen enorm på de to ordningene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansen er svært stor for at jeg ikke lever ved fylte 70, som trolig er pensjonsalder når vi blir gamle.

Orker ikke tenke 30 + år frem i tid. Jeg lever for i dag og i morgen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.6.2023 den 21.23):

Et helt vanlig lønnsmottaker kan sitte med flere millioner på bok når han blir pensjonist jo, bare man kommer i gang med sparingen tidlig, sparer jevnt og trutt og tar økonomisk kloke valg. Og det finnes nok av sparekalkulatorer som regner ut effekten. F eks den på lenken under, som viser at sparing på 2.000/mnd i 40 år, med 6% avkastning (fond), faktisk blir til 3,8 millioner etter 40 års sparing.

Men det fordrer at man evner og velger å ha et kostnadsnivå hvor man hele tiden prioriterer å kunne spare litt hver måned. For de fleste av oss (ikke alle) er det fullt mulig og noe vi selv kan velge. 

https://odinfond.no/kalkulatorer/sparekalkulator/

At det er mulig, betyr fortsatt ikke at flertallet kommer til å gjøre det på 

Anonymkode: edf84...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...