AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #21 Del Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg skjønner meg ikke på dette. Alle gnåler hele tiden om viktigheten av å spare til pensjon, ved siden av det man får via jobb. Men hva skal du spare for? man har jo ikke gjeld når man er pensjonist, så hvorfor skal du da måtte spart opp flere millioner ved siden av pensjon fra jobb/folketrygden? Skjønner meg ikke på dette maset jeg. Anonymkode: d7ce8...42c Hva får deg til å tro at alle pensjonister er gjeldfri? Anonymkode: b807c...603 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 13. juni 2023 #22 Del Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hilsen Stoltenbergs pensjonsreform som kun FRP stemte i mot. Det skal påpekes at denne reformen kom på bordet etter at Høyre hadde ropt varsko siden 80-tallet over at pensjonssystemet var på vei til å kollapse; dette var nødbremsene som hindret et togkrasj, og de ulempene vi ser, er ubetydelige i forhold til alternativet. Det er vel de siste år med høy invandring som faktisk har sikret at pensjonsystemet vårt kan overleve. (Selvfølgelig også den lave valutaen, men over såpass lange perioder et pensjonssystem skal virke, kan dette problemet ta til igjen) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 13. juni 2023 #23 Del Skrevet 13. juni 2023 Høye levekostnader i norge gjør det uansett svært vanskelig for mange å kunne spare mer enn et par tusenlapper i måneden. Så kan man regne på hvor mye det blir i året og gange det med antall år man har igjen av arbeidslivet. Uansett hvordan man snur og vender på det, ender det opp med småbeløp som ikke vil vare fra man er 67 til man f.eks blir 85. Politikerne ønsker uansett på sikt å fjerne offentlig pensjon. Jeg tipper det vil skje allerede før jeg pensjonerer meg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #24 Del Skrevet 13. juni 2023 Thanos skrev (9 minutter siden): Høye levekostnader i norge gjør det uansett svært vanskelig for mange å kunne spare mer enn et par tusenlapper i måneden. Så kan man regne på hvor mye det blir i året og gange det med antall år man har igjen av arbeidslivet. Uansett hvordan man snur og vender på det, ender det opp med småbeløp som ikke vil vare fra man er 67 til man f.eks blir 85. Politikerne ønsker uansett på sikt å fjerne offentlig pensjon. Jeg tipper det vil skje allerede før jeg pensjonerer meg. Problemet er at de ønsker ikke å legge til rette for pensjonssparing heller. De presser folk til å spare, men ødelegger ordningen for å gjøre det. AP/SP regjeringen har ikke bare redusert mulighet for BSU, men IPS ordningen er rasert (ikke spesielt god i utgangspunktet). Aksjesparing med skattefradrag (AMS) ble fjernet for lenge siden. Så hva står vi egentlig igjen med. en mye dårligere offentlig pensjon, et rasert sparetilbud og innføring av ny arveavgift slik at man ikke kan bruke arv i alderdommen heller. De sier en ting men i virkelighetene raserte de det lille som fantes av muligheter. Og har man spinket og spart står de klar med formueskatten. Det virker som nordmenn ikke skal ha en sjans til å sikre seg. Anonymkode: 22432...f4c 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 13. juni 2023 #25 Del Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg skjønner meg ikke på dette. Alle gnåler hele tiden om viktigheten av å spare til pensjon, ved siden av det man får via jobb. Men hva skal du spare for? man har jo ikke gjeld når man er pensjonist, så hvorfor skal du da måtte spart opp flere millioner ved siden av pensjon fra jobb/folketrygden? Skjønner meg ikke på dette maset jeg. Anonymkode: d7ce8...42c Ikke alle trenger å spare, selvfølgelig. Ingen grunn til å redusere levestandarden i dag, hvis du har penger på konto fra før og har beregnet at det vil holde. Det kommer jo an på hvilken levestandard du ønsker deg når du blir pensjonist, hvor mye du vil få fra folketrygden og jobb-pensjon, og hvor mye du har fra før. For å vite om man trenger å spare, må man altså vite hvor mye man kommer til å få netto utbetalt fra de ordningene man allerede har. Vet du det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 13. juni 2023 #26 Del Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Problemet er at de ønsker ikke å legge til rette for pensjonssparing heller. De presser folk til å spare, men ødelegger ordningen for å gjøre det. AP/SP regjeringen har ikke bare redusert mulighet for BSU, men IPS ordningen er rasert (ikke spesielt god i utgangspunktet). Aksjesparing med skattefradrag (AMS) ble fjernet for lenge siden. Så hva står vi egentlig igjen med. en mye dårligere offentlig pensjon, et rasert sparetilbud og innføring av ny arveavgift slik at man ikke kan bruke arv i alderdommen heller. De sier en ting men i virkelighetene raserte de det lille som fantes av muligheter. Og har man spinket og spart står de klar med formueskatten. Det virker som nordmenn ikke skal ha en sjans til å sikre seg. Anonymkode: 22432...f4c Det er nettopp dette som er problemet. Politikerne hevder noe men legger overhode ikke til rette for at det skal være mulig. Samme med det å få flere barn. Flere skattebetalere vil de ha, men å gjøre det attraktivt for folk å kunne klare det, nei pytt! Det ække så nøye! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 13. juni 2023 #27 Del Skrevet 13. juni 2023 Veldig pussig å påstå at man ikke har gjeld som pensjonist. Noen har fortsatt barn som pensjonister, og mange kjøper bolig som er dyrere enn det de hadde som unge... Inntektsnedgangen er brutal for mange, og de aller fleste er spreke, har mange tiår igjen å leve, og ønsker å oppleve verden. - Om de har råd. Det er smart og ansvarlig å spare til pensjon. Selv har jeg både en god pensjonsordning gjennom jobben, og en privat pensjonsspareavtale med skattefritak. Når ungene har flytta ut begynner jeg også med litt mer fondsspekulering. Lån har jeg også. Jeg liker å bygge på, bygge om, betale ned, bygge mer... og låne om igjen. Men jeg blir nok gjeldfri før jeg blir pensjonist om snaue tjue år. Sparer man til pensjon så har man også råd til å ta med barn eller barnebarn på interrail eller hjelpe dem med en oppussing. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #28 Del Skrevet 13. juni 2023 Jeg er 50 og det er en grunn til at jeg ikke har kjøpt Tesla Model Y til 500.000 men beholdt gamle bilen og beholdt pengene på fondsparing eller ikke pusset opp kjøkkenet. Jeg ser min tid i arbeidslivet går mot slutten og skal jeg gå av om 12-13 år og ikke jobbe meg i hjel som 69 åring må jeg tenke meg om. Min far nærmer seg 80 og skal jeg leve, ikke bare overleve fra 62 må jeg tenke litt lengre nå. Det betyr , for meg, å droppe unødig dyr bil ol. Anonymkode: 22432...f4c 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #29 Del Skrevet 13. juni 2023 Vi sparer til tidlig pensjon, da må man investere mye. Jeg blir uansett minstepensjonist siden jeg ikke er i arbeidslivet, og det vi kan spare ekstra er en stor bonus å ha. Det viktigste vi gjør er å være gjeldsfri før pensjon, og ha lave månedlige kostnader. Anonymkode: 6f262...582 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #30 Del Skrevet 13. juni 2023 Fordi når boomers har gått av, så er det ikke noe igjen til oss som er født på 70-tallet og fremover. Anonymkode: f81ad...14e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #31 Del Skrevet 13. juni 2023 Hvis du sitter på egen bolig når du er pensjonist, og den er gjeldfri, kan bare det å eie det huset påføre deg tusenvis av kroner i skatter hvert år. Det koster deg penger å ha en gjeldfri bolig i Norge. Staten skal nemlig ha formueskatt, kun fordi folk ikke skal ha det for godt i sine gjeldfrie boliger. Staten tenker da at "da har du penger til overs, siden du slipper å betale boliglån, så den kaka vil vi grafse til oss en del av". Sitter du med en bolig verdt 10 - 15 millioner (som den kan ha steget til med årene) blir det en del kroner til staten i året. Hvor skal de pengene komme fra? Har man bare pensjonen å ta av og ikke noe oppspart, så kan det være man må selge og flytte til noe veldig lite sted å bo. Eiendomsskatt på boliger er det kommunene som bestemmer om det skal være i den enkelte kommune. Oslo kommune har eiendomsskatt, for eksempel, og den er på 0,003%. Igjen kan det bli en del tusenlapper om du sitter på en gjeldsfri dyr bolig på dine eldre dager. Og igjen, hvor skal de pengene komme fra? En stakkarslig pensjon bare? Kanskje er du blitt enslig på dine eldre dager også, og har ingen å dele utgiftene med lenger. Kanskje er partneren død, eller dere ble skilt. Det er neimen ikke lett å greie seg på en pensjon fra staten, om man ikke har private oppsparinger eller pensjon fra yrkeslivet. Anonymkode: 846e2...827 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #32 Del Skrevet 13. juni 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvis du sitter på egen bolig når du er pensjonist, og den er gjeldfri, kan bare det å eie det huset påføre deg tusenvis av kroner i skatter hvert år. Det koster deg penger å ha en gjeldfri bolig i Norge. Staten skal nemlig ha formueskatt, kun fordi folk ikke skal ha det for godt i sine gjeldfrie boliger. Staten tenker da at "da har du penger til overs, siden du slipper å betale boliglån, så den kaka vil vi grafse til oss en del av". Sitter du med en bolig verdt 10 - 15 millioner (som den kan ha steget til med årene) blir det en del kroner til staten i året. Hvor skal de pengene komme fra? Har man bare pensjonen å ta av og ikke noe oppspart, så kan det være man må selge og flytte til noe veldig lite sted å bo. Anonymkode: 846e2...827 Nettopp, dette er en viktig grunn til at jeg sparer til pensjon. Verdien på boligen øker mye raskere enn bunnfradraget på formuesskatten økes. Jeg har ikke noe ønske om å måtte selge boligen min for å gå på leiemarkedet når jeg blir gammel. I tillegg har jeg regnet på at hvis husleien fortsetter å øke like mye raskere enn lønninger og pensjoner, vil ikke pensjonen min en gang holde til å betale leia. Anonymkode: 8c0f6...75f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #33 Del Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg snakker bare for meg selv jeg. Jeg kommer ikke til å ha noe gjeld når jeg går av som pensjonist. Hvorfor skal jeg da ha millioner av kroner er på konto, når jeg får pensjon? Anonymkode: d7ce8...42c Så du spør egentlig hvorfor folk som er i en annen økonomisk situasjon enn deg, gjør andre valg vedrørende pensjonisttilværelsen enn hva du gjør? Ja, det gir jo mening.... Anonymkode: edf84...8f8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #34 Del Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Så du spør egentlig hvorfor folk som er i en annen økonomisk situasjon enn deg, gjør andre valg vedrørende pensjonisttilværelsen enn hva du gjør? Ja, det gir jo mening.... Anonymkode: edf84...8f8 Nei, jeg skjønner bare ikke hva man skal med millioner på konto når man ikke har gjeld og er pensjonist. Så langt ingen som kan svare på det Anonymkode: d7ce8...42c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #35 Del Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg skjønner meg ikke på dette. Alle gnåler hele tiden om viktigheten av å spare til pensjon, ved siden av det man får via jobb. Men hva skal du spare for? man har jo ikke gjeld når man er pensjonist, så hvorfor skal du da måtte spart opp flere millioner ved siden av pensjon fra jobb/folketrygden? Skjønner meg ikke på dette maset jeg. Anonymkode: d7ce8...42c Fordi folk flest har en helse som er for god til å leve greit på minstepensjon i en alder av 67. Anonymkode: dd0b3...801 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 13. juni 2023 #36 Del Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, jeg skjønner bare ikke hva man skal med millioner på konto når man ikke har gjeld og er pensjonist. Så langt ingen som kan svare på det Anonymkode: d7ce8...42c Hvem sier at man må ha millioner (i flertall) på konto? Å ha NOE er lurt, siden, som andre nevner her, du trenger likvider for å betale formueskatt for den gjeldfrie boligen din. Og hvis du vil flytte fra stort hus til en lettstelt leilighet på dine gamle dager er det slett ikke sikkert at den er billigere enn eneboligen din. Sørg for å ha nok til å leve det livet du vil ha, du, det er nok. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #37 Del Skrevet 13. juni 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, jeg skjønner bare ikke hva man skal med millioner på konto når man ikke har gjeld og er pensjonist. Så langt ingen som kan svare på det Anonymkode: d7ce8...42c Jo, vi er flere som svarer på det. Pensjonen min ligger ikke an til å dekke utgiftene mine, derfor sparer jeg til pensjon. I tillegg vil man jo gjerne ha litt mer enn til bare smør på brødet når man blir gammel. Anonymkode: 8c0f6...75f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #38 Del Skrevet 13. juni 2023 Jeg sparer ikke til pensjon. Håper at jeg skal klare å spare litt de siste årene før jeg pensjonerer meg, når ungene er store og har fått sitt og vi/jeg ikke har så mange utgifter. Kunne godt tenkt meg å nedskalere bolig, eventuelt investert pengene i en utleieleilighet som vi kunne leid ut og så flyttet inn i når barna var såpass gamle at vi kan komme på besøk til dem istedenfor omvendt. Men det blir vel aldri til. Anonymkode: 7a692...226 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #39 Del Skrevet 13. juni 2023 Jeg kommer til å ha gjeld de neste 30 årene og da er jeg 84 år når siste avdraget er betalt. Har nettopp solgt og skal kjøpe ny bolig. Anonymkode: 20212...7cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #40 Del Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Nei, jeg skjønner bare ikke hva man skal med millioner på konto når man ikke har gjeld og er pensjonist. Så langt ingen som kan svare på det Anonymkode: d7ce8...42c Spørsmålet ditt er ikke basert på folk flest sin økonomiske situasjon, dermed er spørsmålsstillingen din feil og derfor får du ikke det svaret du er ute etter. En gjennomsnittlig norsk lønnsmottaker vil ikke sitte med flere millioner på konto når hen er pensjonist. Så svaret er selvsagt at man sparer til pensjon fordi man ønsker å opprettholde en noenlunde god levestandard når man går av med pensjon. Anonymkode: edf84...8f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå