Gå til innhold

Hjelp diabetes kanskje?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vis det er sånn apoteket kan ta blodsukkeret så drar jeg i morgen og sjekker! Helt enig at det ikke kan ventes. Har gjort allt jeg kan for og få time fort men hjalp ikke. Men da drar jeg på apoteket imrg og hører fordi skal uansett innom med tanke på medisiner :)

oppdaterer i morgen etter jeg har vært på apoteket! 

Anonymkode: a1407...865

Kjempebra! Lykke til! ❤️

Anonymkode: 0dfe5...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dem kunne ikke ta blodsukkeret på det ene apoteket men skal på et anna et imrg så håper dem gjør det der :)

så får vi se. Formen er veldig opp og ned men skal sies det er varmt også. Men fortsatt litt kjipt og sliter her

Men overlever fint til imrg  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og et spørsmål hvilket nivå må man på for og ha diabetes egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Snakket også med bestemoren min og henne har type 2 og sa at dette burde tas langtids prøver og at jeg må si at henne har det også har en annen i familien også det med tanke på arv så da skal jeg også få sakt det til legen neste uke :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker kanskje og få kjøpt inn aperat til og måle selv fram til legetimen torsdag neste uke. Så jeg skriver ned allt og tar med til legen. Noen tips til billige muligheter?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du spørre inne i en Facebook-gruppe for diabetikere om det er noen i nærheten som har måleapparat og som kan ta en prøve av deg?

Anonymkode: 216e3...729

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Da skal jeg kjøpe aperat i dag så oppdaterer når jeg har tatt første test :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tenker kanskje og få kjøpt inn aperat til og måle selv fram til legetimen torsdag neste uke. Så jeg skriver ned allt og tar med til legen. Noen tips til billige muligheter?

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da skal jeg kjøpe aperat i dag så oppdaterer når jeg har tatt første test :)

Apoteket vil veilede deg, og gi deg opplæring, ts. Tusen takk for at du oppdaterer oss!!! Ønsker deg lykke til, og håper du ikke har diabetes ❤️

Anonymkode: 1abd3...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.6.2023 den 23.09):

Det kan du ikke finne deg i - du kan ikke vente til torsdag neste uke dersom du skulle ha diabetes. Ville ringt legekontoret igjen i morgen tidlig og krevd å få tatt en blodsukkermåling. Det kan helsesekretæren hjelpe deg med, du trenger ikke snakke med lege. 

Anonymkode: c275a...a35

Hadde ts hatt ubehandlet dia1 hadde det vist på stixen, ro ned.

AnonymBruker skrev (På 14.6.2023 den 23.09):

Det er jo akutt om det er diabetes! Hadde jeg vært deg hadde jeg gått på apoteket og spurt og i verste fall bare kjøpt et måleapparat selv. Da finner du jo ut av det og kan enten slappe av frem til torsdag eller ringe tilbake om det er høyt. Jeg synes en uke å vente er kjempelenge… Er en grunn til at man blir lagt rett inn på sykehus om man får påvist diabetes. Det er jo ikke sikkert det er det, men viktig å få avklart når symptomene dine stemmer så godt overens med det. Har tenkt masse på deg, håper det ordner seg snart og krysser fingrene for at du ikke har det selvfølgelig! ❤️

Man blir ikke lagt rett på sykehus med diabetes, de fleste som får diabetesdiagnosen er faktisk ikke på sykehus i det hele tatt. De som akutt oppdages med dia1 kan innlegges på sykehus, men det er ikke ts. Ts har snakket med helsepersonell som kan dette bedre enn dere, slutt å gjøre henne redd!

Anonymkode: 8a826...bcd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tok måling og er på 4. Skal teste igjen om 2 timer tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men det kan endre seg så jeg følger med fram til lege timen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.6.2023 den 15.59):

Man blir ikke lagt rett på sykehus med diabetes, de fleste som får diabetesdiagnosen er faktisk ikke på sykehus i det hele tatt. De som akutt oppdages med dia1 kan innlegges på sykehus, men det er ikke ts. Ts har snakket med helsepersonell som kan dette bedre enn dere, slutt å gjøre henne redd!

Jøss, så rart at barnet mitt ble lagt rett inn på sykehus samme kveld og ble der i to uker da... Nå ser det heldigvis ikke ut som TS har diabetes, men det kunne jo ingen her inne vite, og det var viktig for henne å få avklart det så fort som mulig. Rart at deg å skrive "det er ikke TS", for det kunne jo ikke du vite før hun hadde målt blodsukkeret sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.6.2023 den 16.10):

Tok måling og er på 4. Skal teste igjen om 2 timer tenker jeg :)

Så bra at du fikk målt! Det er en veldig bra verdi, så da går jeg ut ifra at det heldigvis ikke er diabetes! :)  Lykke til hos legen på torsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jøss, så rart at barnet mitt ble lagt rett inn på sykehus samme kveld og ble der i to uker da... Nå ser det heldigvis ikke ut som TS har diabetes, men det kunne jo ingen her inne vite, og det var viktig for henne å få avklart det så fort som mulig. Rart at deg å skrive "det er ikke TS", for det kunne jo ikke du vite før hun hadde målt blodsukkeret sitt. 

Det er stor forskjell på barn og voksne. De fleste barn som får diabetes har type 1, de fleste voksne type 2. To helt ulike former, med ulike forløp, ulikt behov for behandling og ulikt resultat på prøver. Du kan ikke sammenligne barn og voksne. Selvfølgelig kan jeg vite det, dersom ts hadde hatt uoppdaget diabetes ville de sett det på urinstixen hun tok mtp urinveisinfeksjon, den hadde gitt unormalt høyt utslag på glucose og ketoner. Nå har ts målt og har 4 i blodsukker, ingen uoppdaget diabetes der altså, så da hadde jeg rett ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.6.2023 den 15.59):

Litt feil da. Jeg ble sendt rett fra legekontor i sykebil til sykehus. Blodsukker 28. Ante ikke at jeg hadde dia 2.

Anonymkode: 4cdeb...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er stor forskjell på barn og voksne. De fleste barn som får diabetes har type 1, de fleste voksne type 2. To helt ulike former, med ulike forløp, ulikt behov for behandling og ulikt resultat på prøver. Du kan ikke sammenligne barn og voksne. Selvfølgelig kan jeg vite det, dersom ts hadde hatt uoppdaget diabetes ville de sett det på urinstixen hun tok mtp urinveisinfeksjon, den hadde gitt unormalt høyt utslag på glucose og ketoner. Nå har ts målt og har 4 i blodsukker, ingen uoppdaget diabetes der altså, så da hadde jeg rett ;)

Ja, men også voksne mennesker kan få diabetes 1. Jeg kjenner flere. Ikke vet vi noe om alderen til TS heller, hun kan være ung voksen for alt vi vet... Det er ingen i denne tråden som har påstått at det ER diabetes (hvertfall ikke jeg), men mange har oppfordret til å få avklart det så raskt som mulig fordi det KAN være farlig å gå med oppdaget diabetes for lenge. Jeg tenker det er farlig å påstå at man VET noe når man ikke har fullt innsyn i hvilke prøver som faktisk har blitt gjort. Det er uansett veldig fint at hun fikk testet til slutt og at verdiene var så bra. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, men også voksne mennesker kan få diabetes 1. Jeg kjenner flere. Ikke vet vi noe om alderen til TS heller, hun kan være ung voksen for alt vi vet... Det er ingen i denne tråden som har påstått at det ER diabetes (hvertfall ikke jeg), men mange har oppfordret til å få avklart det så raskt som mulig fordi det KAN være farlig å gå med oppdaget diabetes for lenge. Jeg tenker det er farlig å påstå at man VET noe når man ikke har fullt innsyn i hvilke prøver som faktisk har blitt gjort. Det er uansett veldig fint at hun fikk testet til slutt og at verdiene var så bra. 

Mente selvfølgelig uoppdaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Litt feil da. Jeg ble sendt rett fra legekontor i sykebil til sykehus. Blodsukker 28. Ante ikke at jeg hadde dia 2.

Anonymkode: 4cdeb...ea5

Da må du sjekke opp i hva du egentlig har, dia type 2 gir ikke ett blodsukker på 28.

Det kan de, men da hadde man sett det på stixen, og det ville gitt mye kraftigere symptomer enn de ts har presentert. TS har vært i kontakt med helsepersonell som ikke har reagert, så da er det ingen grunn til å tro at hun skal ha uoppdaget dia type 1. Som sagt, det ville blitt sett på en urinstix.

Men siden folk her tror det ikke viser på stix, her er bilde av en stix og fargeeksempler for glucose og ketoner. Det sees.  

glucose in urine dog - OFF-68% > Shipping free

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her var det mye husmors medisin gitt. 
Det er en grunn hvorfor du skal dra til legen og ikke høre på kg når det kommer til symptomene dine. 
Det er flere av symptomene dine som kunne tydet på dia, men å tisse på seg er ikke typisk for diabetes. Du har hatt disse symptomene over tid så det er ikke særlig akutt. Hva det kan være er vanskelig å si uten noen form for prøver. Men du kan gjerne se på hva du drikker og spiser. Du er veldig tørst, drikker du primært vann eller andre ting? alt annet enn vann/sprudlevann vil gjøre deg mer tørst og gi hyppigere do besøk. 
Det at du sliter med psyken kan være en grunn til disse symptomene også. Det som er mest bekymmrignsfult her er at du faktisk ikke har kontroll over blæren din, dette kan være både fysisk og psykisk men dette er en skummel symptom.

Anonymkode: 11deb...dee

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til dere som foreslår at det kunnet vært ketoacidose så nei det er det ikke. Vi vet det nå på grunn av blodsukker nå. 
Men hun hadde ingen symptomer på ketoacidose og ketoacidose kommer ikke veldig akutt man har som regel cns symptomer en tid i forveien.

Anonymkode: 11deb...dee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...