AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #1 Del Skrevet 12. juni 2023 Hei Jeg vil si først at jeg veit godt ingen er leger men leter etter om noen har erfaringer eller tips. Jeg sliter ekstremt med at jeg må på do hele tiden, tisser på meg i senga noen ganger om natten og merker ingenting før det allerede har skjedd.. drit kleint at jeg som ung voksen gjør det. Jeg sliter ekstremt med og være tørst hele tiden. Vil mye ha mat også som er irriterende.. veldig sliten og tung om dagen. Dette er mest største jeg sliter med.. jeg gikk til lege og dem fant bittelitt bakterier som kan minnes om urinveisinfeksjon og har gått på pencilin i over 5 dager nå. Og ingenting har sluttet og sånn at dere veit det så sliter jeg ikke med smerter ved tissing som de fleste opplever av urinveisinfeksjon. Men jeg føler dette er noe annet en dette. Jeg fikk høre jeg skal gå på kuren til boksen er tom som er om ish 1-2 dager. Men jeg og samboeren mener kanskje dette er noe helt annet. Vi kom på tanke om diabetes? Men sefølgelig kan dette være så mangt men tenker veldig på det med diabetes da en veninne også nevnte dette. Har noen opplevd noe av dette? Noen erfaringer eller tips? Evt hvordan fant du ut av at du har diabetes? Igjen veit ingen er leger! Håper på snille kommentarer:) takk på forhånd:) Anonymkode: a1407...865 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #2 Del Skrevet 12. juni 2023 Hvis man har diabetes type 1 finner man det enten ut ved at foreldrene fatter mistanke (fordi de aller fleste får dette som barn) grunnet tørste o.l og at man dermed tar et blodsukker enten hjemme (fordi noen i familien også har diabetes) eller hos legen, eller så blir man dritdårlig fordi man får ketoacidose og finner det ut sånn. Det er enkelt å finne ut av i alle fall, så det er bare å gå til legen igjen. Anonymkode: a4f2a...a1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #3 Del Skrevet 12. juni 2023 Hei! Barnet mitt har diabetes og det var akkurat de symptomene du beskriver som gjorde at vi oppsøkte legen. Ekstrem tørste, tisset veldig mye (vi la spesielt merke til det på natten), sliten og trøtt. Jeg synes virkelig du burde ringe legevakt i dag eller gå til fastlegen din i morgen, for det kan fort bli alvorlig om du har uoppdaget diabetes. Når symptomene er så fremtredende har du allerede hatt det en god stund og det er viktig å starte med behandling raskt, så du ikke blir alvorlig syk. De finner det fort ut ved et lite stikk i fingeren, så det er ganske fort gjort. Om du kjenner noen med diabetes eller har et apotek som fremdeles er åpent, kan du også måle selv med blodsukkerapparat. Lykke til, bare spør om du lurer på noe. Anonymkode: 0dfe5...83e 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #4 Del Skrevet 12. juni 2023 Nå kaster jeg bare ut et forslag: høyt stoffskifte. Det du nevner er ikke typiske symptomer, så sjansen er ikke veldig stor, men jeg vil bare nevne det siden jeg opplevde å bli mer tissetrengt og tisset på meg et par ganger i søvne da stoffskiftet begynte å gå opp. Man blir varmere, svetter mer og kan da også bli mer tørst. Og man blir gjerne også mer sulten siden kroppen jobber på høygir. Har du andre symptomer som varmefølelse/hetetokter, svette/klamhet, stressfølelse, høy puls, slitenhet, skjelvinger eller vektnedgang? Det er mer typiske symptomer på høyt stoffskifte. Uansett; ta det opp med lege. Det er der du kan få hjelp til å finne årsak og forhåpentligvis en løsning. Anonymkode: d12ed...8a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #5 Del Skrevet 12. juni 2023 Takk for et supert svar! Jeg lurer på to ting. Hvordan syk blir man vis man ikke tar tak i det fort? Symptomene på når man blir alvorlig syk? Tok det lang tid før dere fikk svar? Eller var det en test altså stikk i fingeren også ferdig? 😊 Anonymkode: a1407...865 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #6 Del Skrevet 12. juni 2023 Stoffskifte tror jeg vi testet her om dagen og dem fant ut at det ikke var noe vis jeg husker riktig men kan absolutt nevne det igjen for legen Anonymkode: a1407...865 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #7 Del Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for et supert svar! Jeg lurer på to ting. Hvordan syk blir man vis man ikke tar tak i det fort? Symptomene på når man blir alvorlig syk? Tok det lang tid før dere fikk svar? Eller var det en test altså stikk i fingeren også ferdig? 😊 Anonymkode: a1407...865 Diagnosen Diabetes type 1 debuterer som regel nokså akutt - over få dager - med høyt blodsukker. Det er vanlig med forutgående nedsatt allmenntilstand, økt urinproduksjon, tørste og vekttap. Akuttfase med høyt blodsukker I denne fasen preges den syke av hyperventilasjon (puster kraftig og hurtig) og det lukter aceton (fruktaktig lukt, neglelakkfjerner er som regel aceton) av pusten. Dette skyldes at blodet blir surere (lav pH) etter hvert som det produseres såkalte ketonlegemer. Ketonlegemer produseres som en følge av lavt insulin. Siden insulin er nødvendig for at glukose skal transporteres inn i kroppens celler, må kroppen forbrenne fett i stedet for glukose. Og et biprodukt av fettforbrenningen er dannelsen av "sure" ketonlegemer som aceton. Ubehandlet vil bevisstheten reduseres, den syke kan etter hvert gli inn i koma og man oppnår ikke kontakt med vedkommende (diabetisk ketoacidose). Kilde: https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/diabetes-type-1/type-1-diabetes/ Anonymkode: d12ed...8a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #8 Del Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for et supert svar! Jeg lurer på to ting. Hvordan syk blir man vis man ikke tar tak i det fort? Symptomene på når man blir alvorlig syk? Tok det lang tid før dere fikk svar? Eller var det en test altså stikk i fingeren også ferdig? 😊 Anonymkode: a1407...865 Du får syreforgiftning/ketoacidose. Det er dine symptomer pluss at man kan få magesmerter, kvalme, oppkast osv. Dette kan utvikle seg raskt (på noen få timer), og er veldig farlig. Man kan bli bevisstløs og til slutt dø. Ikke for å skremme deg, men det er veldig viktig å finne ut av om du har det eller ikke nokså raskt. Det er som sagt bare et stikk i fingeren som skal til. Da ser de fort om du ligger innenfor normalverdiene eller om du har høyt blodsukker. Anonymkode: 0dfe5...83e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #9 Del Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Stoffskifte tror jeg vi testet her om dagen og dem fant ut at det ikke var noe vis jeg husker riktig men kan absolutt nevne det igjen for legen Anonymkode: a1407...865 Hvis du ikke har andre typiske symptomer og stoffskifteprøvene dine var normale, så er det nok ikke stoffskiftet som er problemet. Anonymkode: d12ed...8a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #10 Del Skrevet 12. juni 2023 Tusen takk for alle svarene! Settes stor pris på Jeg tenker jeg skal få ringt legekontoret i morgen og få hørt men synes det er vanskelig hva jeg skal si, veit det høres dumt ut men vil at dem skal ta meg seriøst noe som er litt vanskelig så all tips der tas i mot Anonymkode: a1407...865 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #11 Del Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tusen takk for alle svarene! Settes stor pris på Jeg tenker jeg skal få ringt legekontoret i morgen og få hørt men synes det er vanskelig hva jeg skal si, veit det høres dumt ut men vil at dem skal ta meg seriøst noe som er litt vanskelig så all tips der tas i mot Anonymkode: a1407...865 Det høres veldig lurt ut! Du ringer bare og sier at du vil komme inn for å utelukke diabetes siden du har en god del symptomer som er forenlig med det. Om de er vriene, kan du be om å hvertfall få komme inn på lab'en for et stikk i fingeren. Om de da ser at det er høyt, må de jo gi beskjed til legen. I verste fall kan du ringe legevakten isteden og be dem sjekke det. Oppdater gjerne her når du vet. Anonymkode: 0dfe5...83e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #12 Del Skrevet 12. juni 2023 Det hørtes veldig bra ut da skal jeg få gjort det jeg oppdaterer!! Anonymkode: a1407...865 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #13 Del Skrevet 12. juni 2023 Jeg var slapp og dårlig, uten å skjønne hva det var. Ikke den typiske tørsten eller tissingen. Ikke overvektig. Bare elendig allmentilstand. Ble lagt på et rom og de tok prøver. Inn kom to leger, som sa at de beklaget at de hadde en vond beskjed å gi. Jeg skjønte ingenting. Blodsukker lå på 28, diabetes 2. Fikk ikke dra hjem for å pakke engang. Rett i sykebil og full fart til sykehus. Dra på lab'en hos legen din og sjekk blodsukker. Trenger ikke bestille time for det. Anonymkode: 4cdeb...ea5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #14 Del Skrevet 12. juni 2023 Grunnen til at man tisser så mye ved diabetes er at det er masse sukker i urinen som drar med seg vann. Hvis de tok en urinstix, noe de antageligvis gjorde siden du sier bittelitt bakterier, så hadde de sett det hvis urinstixen måler det. Så det kan du også spørre om. Men gjorde de noen andre undersøkelser da? Anonymkode: 81414...beb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #15 Del Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Grunnen til at man tisser så mye ved diabetes er at det er masse sukker i urinen som drar med seg vann. Hvis de tok en urinstix, noe de antageligvis gjorde siden du sier bittelitt bakterier, så hadde de sett det hvis urinstixen måler det. Så det kan du også spørre om. Men gjorde de noen andre undersøkelser da? Anonymkode: 81414...beb Ja, dette stemmer. Man kan også måle sukker i urinen (selv om det er lettere å bare stikke i fingeren og måle der). Barnet mitt sin urinprøve slo fullt ut på sukker. Man kan også få ketoner i urinen om man er i ferd med å få syreforgiftning. Måler man sukker og bakterier med samme strips forresten? Anonymkode: 0dfe5...83e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #16 Del Skrevet 12. juni 2023 Men hvorfor målte de ikke blodsukker som raskt kan avklare diabetes? Anonymkode: 35473...7bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #17 Del Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, dette stemmer. Man kan også måle sukker i urinen (selv om det er lettere å bare stikke i fingeren og måle der). Barnet mitt sin urinprøve slo fullt ut på sukker. Man kan også få ketoner i urinen om man er i ferd med å få syreforgiftning. Måler man sukker og bakterier med samme strips forresten? Anonymkode: 0dfe5...83e Jeg tipper at det TS mener med bittelitt bakterier var litt utslag på leukocytter på stixen. Med mindre de stixet først uten funn og så sendte den til dyrkning etterpå, kanskje. Men de fleste urinstix har både hvite/leukocytter og glukose. Ketoner er også vanlig. Anonymkode: 81414...beb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #18 Del Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tipper at det TS mener med bittelitt bakterier var litt utslag på leukocytter på stixen. Med mindre de stixet først uten funn og så sendte den til dyrkning etterpå, kanskje. Men de fleste urinstix har både hvite/leukocytter og glukose. Ketoner er også vanlig. Anonymkode: 81414...beb Ja, du har nok rett i det. Litt rart at de ikke så det om den slo ut på sukker da. Men synes jo det er litt rart at de ikke målte blodsukker også, med de symptomene... Anonymkode: 0dfe5...83e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #19 Del Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Takk for et supert svar! Jeg lurer på to ting. Hvordan syk blir man vis man ikke tar tak i det fort? Symptomene på når man blir alvorlig syk? Tok det lang tid før dere fikk svar? Eller var det en test altså stikk i fingeren også ferdig? 😊 Anonymkode: a1407...865 Du kan havne i koma og kanskje aldri våkne opp igjen. Så farlig er diabetes type 1. Anonymkode: 238fc...4c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #20 Del Skrevet 13. juni 2023 Mannen min fikk Diabetes 1 når han var 40. Det ble oppdaget når han tok en synstest siden han plutselig gikk fra perfekt syn til nedsatt syn. Noe som er vanli når man bikker 40, så han trodde det var helt normalt. Opptikeren fant avvik og sendte han til legen samme dag. Der ble det bekreftet Diabetes 1. Plutselig stort vekttap er forøvrig også et symptom. Anonymkode: 85724...fc8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå