AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #1 Skrevet 12. juni 2023 Jeg og barnefar har 50/50. Han bor 5 min unna bhg, jeg en time. Vi skal heldigvis få barnet i barnehage i nærheten av meg fra og med august, men det er ikke poenget. I forrige uke sa han i fra at han skulle reise på jobb noen dager. Han har aldri spurt om det er greit, han gir meg datoene også er det forventet at jeg stiller opp. Denne gangen sier han iallefall at han kan kompensere økonomisk. Det må nevnes at han stoppet å betale både barnebidrag ett helt år, og nektet å betale halvparten av reisekostnader og jeg har stått for alt av henting og levering. Jeg har sagt denne gangen at det er greit så lenge han hentet han de dagene i mellom jobben så det ikke ble så mange ekstra dager for meg. Han sa greit, men kom rekende ved leggetid de dagene det gjaldt. Jeg sier at jeg ønsker at han kompenserer 1000 kr, for ekstra kjøring og at han da blir her fire dager ekstra. I dag skal jeg hente i bhg også utgår hans dager resten av uka så barnet skal være hos meg over en hel uke sammenhengende. Så får jeg beskjed av han at barnet har feber, så han har da levert han syk i bhg og sier at jeg må komme å hente nå. Jeg har sagt at han må sende kompensasjonen først fordi jeg tross alt er dritt lei å bli herjet med. Han blir sint og sier han skylder meg ingenting og at dersom jeg ikke er der innen 30 min (bor over en time unna) så tar han "rettslige steg" I mot meg. I dag er min dag, og selvfølgelig henter jeg uansett tidlig fordi han er mitt barn og jeg bryr meg om han. Men jeg synes også det er blodig urettferdig at jeg skal stille opp hele tiden sånn at han kan tjene penger for seg selv.. han har ALDRI tatt en ekstra dag for meg, jeg har mistet masse studiedag, jobb, legetimer osv fordi det er VELDIG viktig for han at vi følger avtalen da jeg spør om noe. Mens hans jobb triumfer alt. Ja, jeg har skrevet om dette før, men hva tenker dere om denne situasjonen? Nå skal jeg hente ekstra og ha han over lenger tid en det som er avtalt. Jeg har dårlig råd som det er, og dette går på bekostning av det... nok en gang så er jeg presset til å gjøre som han sier. Det gjør meg gal. Vet at barnet har det veldig bra når han er her, jeg bare orker ikke tanken på at min hverdag og tid skal bli styrt av eksen for alltid. Anonymkode: 1cafd...d49 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #2 Skrevet 12. juni 2023 Høres jo ut som dere bør endre fordelingen, når du i praksis har barnet mer. Eller få på plass en bedre avtale. Anonymkode: 07027...be7 3 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #3 Skrevet 12. juni 2023 Hvor bodde dere i itgangspunktet? Der han eller du bor? Og hvor har barnet adresse? Anonymkode: 9b65b...c95 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #4 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Høres jo ut som dere bør endre fordelingen, når du i praksis har barnet mer. Eller få på plass en bedre avtale. Anonymkode: 07027...be7 Jo, det er i gang.. skal om to uker.. og han har delvis sagt ja til at han kan være mer hos meg. Problemet er at han de siste årene tar det som selvfølge at jeg tar over når han jobber. Han har aldri kompensert på hverken ekstra dager, økonomisk. Ei heller er han fleksibel hvis jeg en sjelden gang har spurt om noen dager. Så jeg har begynt å sette foten ned. Å kreve kompensasjon nå er en av måtene jeg forsøker det på. Fyren tjener 5 ganger mer enn meg og har allikevel lagt alt på meg. Han kjøper billige klær som barnet kommer hit i. De klærne jeg kjøper som er gode og kule klær ser jeg aldri igjen hvis han har på seg de når han skal til faren. Får de ikke igjen når de er for små heller så yngre søsken kan arve. Jeg har virkelig hatt en stor bør med å betale for alt av reisekostnader alene. Som har gått utover alle mine barn... men han driter i det, HAN skal ha mulighet til å jobbe seg opp og frem til rikdom. Anonymkode: 1cafd...d49
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #5 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo, det er i gang.. skal om to uker.. og han har delvis sagt ja til at han kan være mer hos meg. Problemet er at han de siste årene tar det som selvfølge at jeg tar over når han jobber. Han har aldri kompensert på hverken ekstra dager, økonomisk. Ei heller er han fleksibel hvis jeg en sjelden gang har spurt om noen dager. Så jeg har begynt å sette foten ned. Å kreve kompensasjon nå er en av måtene jeg forsøker det på. Fyren tjener 5 ganger mer enn meg og har allikevel lagt alt på meg. Han kjøper billige klær som barnet kommer hit i. De klærne jeg kjøper som er gode og kule klær ser jeg aldri igjen hvis han har på seg de når han skal til faren. Får de ikke igjen når de er for små heller så yngre søsken kan arve. Jeg har virkelig hatt en stor bør med å betale for alt av reisekostnader alene. Som har gått utover alle mine barn... men han driter i det, HAN skal ha mulighet til å jobbe seg opp og frem til rikdom. Anonymkode: 1cafd...d49 *skal i retten om to uker mente jeg å skrive. Ts Anonymkode: 1cafd...d49
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #6 Skrevet 12. juni 2023 Få mer samvær og større barnebidrag hvis han tjener så mye da Anonymkode: 05837...3e8
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #7 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Han bor 5 min unna bhg, jeg en time. Bruker du fire timer på å kjøre barnet i barnehagen, hver dag?! En time til barnehagen og en time tilbake, morgen og ettermiddag. Det er det villeste jeg har hørt. Anonymkode: a97f4...8c1 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #8 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg og barnefar har 50/50. Han bor 5 min unna bhg, jeg en time. Vi skal heldigvis få barnet i barnehage i nærheten av meg fra og med august, men det er ikke poenget. I forrige uke sa han i fra at han skulle reise på jobb noen dager. Han har aldri spurt om det er greit, han gir meg datoene også er det forventet at jeg stiller opp. Denne gangen sier han iallefall at han kan kompensere økonomisk. Det må nevnes at han stoppet å betale både barnebidrag ett helt år, og nektet å betale halvparten av reisekostnader og jeg har stått for alt av henting og levering. Jeg har sagt denne gangen at det er greit så lenge han hentet han de dagene i mellom jobben så det ikke ble så mange ekstra dager for meg. Han sa greit, men kom rekende ved leggetid de dagene det gjaldt. Jeg sier at jeg ønsker at han kompenserer 1000 kr, for ekstra kjøring og at han da blir her fire dager ekstra. I dag skal jeg hente i bhg også utgår hans dager resten av uka så barnet skal være hos meg over en hel uke sammenhengende. Så får jeg beskjed av han at barnet har feber, så han har da levert han syk i bhg og sier at jeg må komme å hente nå. Jeg har sagt at han må sende kompensasjonen først fordi jeg tross alt er dritt lei å bli herjet med. Han blir sint og sier han skylder meg ingenting og at dersom jeg ikke er der innen 30 min (bor over en time unna) så tar han "rettslige steg" I mot meg. I dag er min dag, og selvfølgelig henter jeg uansett tidlig fordi han er mitt barn og jeg bryr meg om han. Men jeg synes også det er blodig urettferdig at jeg skal stille opp hele tiden sånn at han kan tjene penger for seg selv.. han har ALDRI tatt en ekstra dag for meg, jeg har mistet masse studiedag, jobb, legetimer osv fordi det er VELDIG viktig for han at vi følger avtalen da jeg spør om noe. Mens hans jobb triumfer alt. Ja, jeg har skrevet om dette før, men hva tenker dere om denne situasjonen? Nå skal jeg hente ekstra og ha han over lenger tid en det som er avtalt. Jeg har dårlig råd som det er, og dette går på bekostning av det... nok en gang så er jeg presset til å gjøre som han sier. Det gjør meg gal. Vet at barnet har det veldig bra når han er her, jeg bare orker ikke tanken på at min hverdag og tid skal bli styrt av eksen for alltid. Anonymkode: 1cafd...d49 Barnet får med seg at begge foreldrene opplever hen til dels som en byrde. Anonymkode: 9082c...c16 3 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #9 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Få mer samvær og større barnebidrag hvis han tjener så mye da Anonymkode: 05837...3e8 Etter at jeg har søkt via nav for å trekke bidrag fra han automatisk så har han tatt ut over 200 000 kr mindre i lønn til seg selv det siste året... firmaet hans tjener det samme. Så blir mindre i bidrag allikevel... Ts Anonymkode: 1cafd...d49
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #10 Skrevet 12. juni 2023 Forøvrig så høres det ut som en vare som sendes mellom A og B. Hadde gladelig tatt i mot ekstra, ikke latt økonomi styre. Levd på grøt i ukesvis fremfor å gjøre det til en issue. Igjen, hvem av dere flyttet? Siden han bor nærmest bhg antar jeg kanskje at du flyttet og at det ligger mer bak her? Anonymkode: 9b65b...c95 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #11 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bruker du fire timer på å kjøre barnet i barnehagen, hver dag?! En time til barnehagen og en time tilbake, morgen og ettermiddag. Det er det villeste jeg har hørt. Anonymkode: a97f4...8c1 Jepp😑😑😑med baby i bilen. Han krevde at jeg kjørte fra min nye baby car 2 uker gammel og (selvom han var født 1 måned for tidlig). Etter at jeg har vist til loven angående deling på reisekostnader så kjøpte han seg plutselig bil på dagen og har siste måneden kjørt halvparten av gangene, men denne uken blir det ekstra for meg. Jeg har brukt MANGE tusen på bensin de siste årene hvor han har nektet å bidra. Endte opp med at barnet bare er hjemme når han er hos meg sånn at det ikke blir så mye kjøring.. Ts Anonymkode: 1cafd...d49
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #12 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bruker du fire timer på å kjøre barnet i barnehagen, hver dag?! En time til barnehagen og en time tilbake, morgen og ettermiddag. Det er det villeste jeg har hørt. Anonymkode: a97f4...8c1 Enig. For en belastning for barnet i såfall. 4 timer i bil hvergang det er hos mor? Anonymkode: 9b65b...c95 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #13 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forøvrig så høres det ut som en vare som sendes mellom A og B. Hadde gladelig tatt i mot ekstra, ikke latt økonomi styre. Levd på grøt i ukesvis fremfor å gjøre det til en issue. Igjen, hvem av dere flyttet? Siden han bor nærmest bhg antar jeg kanskje at du flyttet og at det ligger mer bak her? Anonymkode: 9b65b...c95 Så du hadde gledelig latt han styre hverdagen da? Jeg kan godt ha barnet mitt 100% og det hadde aldri brydd meg. Men jeg må stå på pinne hver gang han skal jobbe. Hadde du giddet det? Ts Anonymkode: 1cafd...d49 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #14 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så du hadde gledelig latt han styre hverdagen da? Jeg kan godt ha barnet mitt 100% og det hadde aldri brydd meg. Men jeg må stå på pinne hver gang han skal jobbe. Hadde du giddet det? Ts Anonymkode: 1cafd...d49 Hadde fått kalt inn til megling, med tydelige retningslinjer. Må jo være fælt for barnet å ha det sånn. Og ikke noe særlig i bhg når han er hos deg heller. Det er barnet det går utover og som må i fokus. Så ja, jeg hadde svelget mange karameller for at barnet skulle få det stabilt som mulig. Og at hverdagene skulle være mest mulig lik uansett hvor han var. Anonymkode: 9b65b...c95
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #15 Skrevet 12. juni 2023 Hvorfor bor du en times kjøring unna barnehagen? Var det eller barnefar som flyttet lengst unna? Det er veldig bra at barnet får kortere reisetid fra august, men i dette tilfellet vil jeg si at dere begge to har rotet det til. Vent med flere diskusjoner og styr før dere skal i retten, og få for all del all kommunikasjon mellom dere skriftlig. Har han en jobb der han reiser og jobber mye i perioder så er det vel bedre at barnet bor mest hos deg ? At han kan styre inntekten sin pga av eget forma er noe du ikke kan kontrollere. Nav får ta seg av jobben med å kreve inn bidrag. Jeg hadde en eks som ikke betalte bidrag på mange år. Bidraget var nærmest symbolsk, og Nav greide aldri å kreve inn pengene pga han var selvstendig næringsdrivende. Det fantastiske skjedde når barnet ble 18, og han fikk alle pengene på konto pga Nav greide å få krevd det inn ved en tilfeldighet. Karma 🙏 Anonymkode: f33b3...bcb 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #16 Skrevet 12. juni 2023 Høres ikke ut som at du er superbegeistret for å ha barnet mer. Hadde jeg kun hatt barnet mitt 50% hadde jeg selvfølgelig takket ja til alt ekstra jeg kunne fått. Selv om man har 50% samvær er man fortsatt 100% forelder Anonymkode: 409dd...e96 2 1
Gjest Chroma Skrevet 12. juni 2023 #17 Skrevet 12. juni 2023 Har ikke du hatt innlegg om dette tidligere? Mener i såfall å huske at det var du som valgte å flytte langt vekk fra barnehagen, og dermed tenker jeg at han ikke skal betale deg ekstra for kjøring. Bidrag søker du om via nav, også at de krever det inn. All den kjøringen må være veldig slitsom for barnet!
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #18 Skrevet 12. juni 2023 Dere kan jo uansett ikke fortsette med denne 50/50 når barnet begynner på skole. Da må barnet bo fast hos en av dere med helgesamvær hos den andre. Anonymkode: 05837...3e8 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #19 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dere kan jo uansett ikke fortsette med denne 50/50 når barnet begynner på skole. Da må barnet bo fast hos en av dere med helgesamvær hos den andre. Anonymkode: 05837...3e8 Ja, der nevnte du noe. Sist jeg var innom et FVK så hadde far flyttet til en annen kommune , og da ga FVK klar beskjed om at de skriver ikke under på 50/50 samværsavtaler med pendling mellom to kommuner. Anonymkode: f33b3...bcb
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #20 Skrevet 12. juni 2023 Stakkars barn som blir kastet rundt. Og en mor som skal ha betalt for å ha han ekstra... Anonymkode: b6ba3...813 3 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå