AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #1 Del Skrevet 11. juni 2023 Har ein 2000 mod passat1,8, og eit veterankjøretøy som har vert diftsikker, og er i god stand, men har den senere tid mistet dragkraftet, og grunn til å tru at dette kanskje kan skyldes bensinen. Det ligg ikkje føre noen opplysningsmatrialer hos bensinstasjoner om at 95 oktan bensin frarådes på eldre biler. Dersom det nå viser seg at mange bilmotorer på eldre kjøretøy har tatt skade av denne bensien bør det kanskje reises spørsmål om det her er grunn til å reise erstattningssøksmål. Hvilke biler tåler ikke E10 bensin? Har du en eldre bil, bør du sjekke med forhandler om bilen tåler E10. Biler som er fra 2001 eller eldre, inkludert veteranbiler, bør ikke bruke E10. Det samme gjelder eldre påhengsmotorer. Veteranbiler og påhengsmotorer må bruke 98 oktan, som fortsatt er E5, sier Sødal.22. mai 2023 https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ny-bensin-skadepotensialet-er-enormt-fare-for-tap-av-verdier-alvorlige-personskader-og-menneskeliv/o/5-95-1023620 Anonymkode: 8366c...7d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #2 Del Skrevet 11. juni 2023 Både bil og mc jeg har tåler E10. Alle Subaru fra 91mod går å kjøre på det. Mc husker jeg ikke, men har kjørt litt med den og det går fint. Andre land har nok hatt biodrivstoff lengre enn vi har, vil jeg tro. Anonymkode: 0c816...3fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #3 Del Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Både bil og mc jeg har tåler E10. Alle Subaru fra 91mod går å kjøre på det. Mc husker jeg ikke, men har kjørt litt med den og det går fint. Andre land har nok hatt biodrivstoff lengre enn vi har, vil jeg tro. Anonymkode: 0c816...3fa Mine motorsykler tåler ikke E10. Anonymkode: 89b70...b26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #4 Del Skrevet 11. juni 2023 Alle Volvo fra 60-tallet og frem til i dag tåler E10. Erstatningssøkmål er det ikke grunnlag for, selv om du prøver å formulere deg så kronglete som du kan. Anonymkode: 6ade8...53b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 11. juni 2023 #5 Del Skrevet 11. juni 2023 50 minutter siden, AnonymBruker said: Både bil og mc jeg har tåler E10. Alle Subaru fra 91mod går å kjøre på det. Mc husker jeg ikke, men har kjørt litt med den og det går fint. Andre land har nok hatt biodrivstoff lengre enn vi har, vil jeg tro. Anonymkode: 0c816...3fa Jepp, produsent sier de tåler E10. Og de kan som regel kjøre på det ut garantitiden, ingen problem, men garanterer de at produktet kan kjøres og lagres med E10 i mange år? For alle relativt nye motorer er det helt OK å kjøre med E10, ingen umiddelbare skader selv om de kjøres både langt og hardt, men jeg har sett bilder av så mye dritt etter E10 at jeg aldri lagrer noe kjøretøy jeg er glad i med E10 på tanken. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #6 Del Skrevet 11. juni 2023 Tiuren skrev (1 time siden): Jepp, produsent sier de tåler E10. Og de kan som regel kjøre på det ut garantitiden, ingen problem, men garanterer de at produktet kan kjøres og lagres med E10 i mange år? For alle relativt nye motorer er det helt OK å kjøre med E10, ingen umiddelbare skader selv om de kjøres både langt og hardt, men jeg har sett bilder av så mye dritt etter E10 at jeg aldri lagrer noe kjøretøy jeg er glad i med E10 på tanken. Stoler mer på produsent, enn hva en selvpålagt ekspert kan komme med i alle fall. Anonymkode: 0c816...3fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 11. juni 2023 #7 Del Skrevet 11. juni 2023 41 minutter siden, AnonymBruker said: Stoler mer på produsent, enn hva en selvpålagt ekspert kan komme med i alle fall. Anonymkode: 0c816...3fa Din maskin, dine valg Jeg kjøper 98oktan som en forsikring. PS: det heter selvutnevnt og ikke selvpålagt ekspert. Og hva vet du om hva jeg jobber med nå, bortsett fra at jeg har meddelt på KG at jeg er ingeniør og ikke jobber med kjemi... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 11. juni 2023 #8 Del Skrevet 11. juni 2023 Ikke alle er enige i at e10 er fantastisk https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/norboat-er-bekymret-for-konsekvensene-knyttet-til-innforing-av-e10-bensin?publisherId=17847369&releaseId=17962983 https://www.aspen.no/kunnskap/kunnskapsbank/e10-bensin/ https://oktanfritid.no/blog/ny-bensin-e10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå