Gå til innhold

Attpåklatt på vei!


LilleVy94

Anbefalte innlegg

23+6 💕

Første skoledag unnagjort i forrige uke. Begge ser ut til å trives godt! ❤️ Det er deilig å få hverdagen tilbake. Vi er ikke helt inne i den nye hverdagsrutinen, men det kommer seg. Det er ubeskrivelig godt å ha huset for seg selv fra morgenen av. Jeg kjenner det er da jeg setter mest pris på egentid og ro. Nå gleder jeg meg enda mer til høst og å kunne kose meg med pledd, strikk, en kopp te og GMN på tv’n ☺️

Jeg har bestilt vogn, masse klær og snart skal vi på Ikea og handle inn til barnerom. Endelig er det progresjon i prosjekt baby - i alle fall noe håndfast og synlig 😅 Magen vokser for så vidt, og lillemor har begynt å sparke så hardt at jeg får kynnere. Disse kynnerne har tatt seg opp kraftig de siste dagene. Jeg tok det opp på kontroll hos jordmor i dag og det var ingenting å bekymre seg for. Dette er jo mitt tredje barn og det er visst vanlig å bli mer plaget med kynnere for hvert barn. Jeg synes hun er mer aktiv enn de andre også. Kan ikke huske at jeg klagde over all aktiviteten så tidlig med de 😂 Hun lar meg ikke få sove!

Ellers er formen veldig variabel. Jeg er kvalm hver dag fremdeles, men den roer seg med medisin. Halsbrannen gjør det mye verre, og den klarer jeg å holde delvis i sjakk ved hjelp av syretabletter og å holde meg unna verstingene av mat og drikke. Tenkte å prøve meg på en Monster en dag og det var IKKE lurt. Jeg ble så dårlig! Nå holder jeg meg til den kjedeligste, smakløse maten som er å finne, vann og maks to kopper kaffe latte om dagen. Én positiv ting med denne halsbrannen er at jeg må unngå potetgull, sjokolade og mitt favorittgodteri (alt som er surt) :fnise:  Fortsetter det sånn blir dette mitt sunneste svangerskap, haha!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24+5 💕

Sparkene fra lille bringer fram mye smil og latter om dagen 🥰 Hun sparker så hardt at magen spretter og det er utrolig moro samtidig som det er litt ubehagelig noen ganger :ler: Må si jeg er spent på hvordan det blir når hun når opp til ribbeina, for det er jaggu trøkk i jenta allerede! Heldigvis er jeg lang i ryggen og det skal mye til for at det blir så lite plass at hun trykker på ribbeina, men de er i faresonen likevel :fnise: Blæra får kjørt seg også. Herlig at det er så mye liv :) 

Formen går fortsatt opp og ned. Jeg har hatt migrene de siste dagene, så det har satt en demper for det meste. På lørdag var både jeg og mannen ekstremt tunge i kroppen, og nå har han blitt forkjøla. Håper jeg slipper unna! Lov å håpe, men litt naivt å tro at jeg klarer å unngå å bli smittet av ett eller annet frem mot jul 😅 Bare vi klarer å unngå omgangssyken. Usj!

Nå er det en haug med utstyr på vei i posten, ting jeg har kjøpt på Finn og vogn! Gleder meg sånn til alt er i hus. Og som jeg gleder meg til å vaske og brette babyklær 💕 Det blir kos. Nå mangler vi å pusse opp barnerommet og kjøpe stellekommode. Bilstol kjøper vi når det kommer på salg :nikke: Godt at ting begynner å komme i orden.

Hverdagen med skole går ikke helt på skinner enda. Vi sliter med å få ungene til å sovne til rett tid og de er så alt for trøtte om morgenen. Storesøster (som er autist) har hatt flere meltdowns på kveldene og det kan ta timesvis å roe henne ned. Det tar på som forelder også. Selvfølgelig er det verst for henne :( Vi har lav terskel for sykedager hjemme når det blir sånn. Håper vi snart kommer inn i en rutine hun er komfortabel med, men det er nok en kombinasjon av både ny skole og kommende lillesøster som blir overveldende, ikke bare lite søvn. Vi får ta tiden til hjelp 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25+0 💕

Ny svangerskapsuke, nytt håp og nye muligheter 😌 Virker som om formen er i ferd med å bedre seg, men det kan fort snu igjen. Nyter det mens jeg kan :) Jeg merker veldig godt konsekvensen av å ha vært nærmest sengeliggende siden april; null styrke og kondisjon, kroppen føles som et vrak! I dag dro jeg ut med bikkja (endelig kunne hun løpe løs) i skogen rett utenfor huset for å leke/trene, og gikk bare et par hundre meter i motbakke og ulendt terreng. Jeg hev etter pusten :ler:  Litt på grunn av økt blodvolum osv, men kondisjonen er altså HELT på bånn og det bekymrer meg litt med tanke på den store styrkeprøven som venter meg i Desember. Det gjør ikke noe å være sterk, smidig og kunne få pustet litt ut mellom riene, liksom :dåne: Ja, ja. Jeg var ikke i toppform da jeg fødte andremann heller. Godt det var en kort fødsel! Satser på reprise så jeg slipper å ligge halvdau og må restituere kraftig etter fødsel 😅

Flere ting har ankommet i posten og jeg nyter å kunne se at ting faller på plass 🥰 Vi har nå komplett garderobe i str 56 med litt ull, Neonate babycall, Reflex bilstolpose, Easygrow vognpose, litt klær i str 50 (tror jeg kjøper mer, men jeg venter litt til og ser jeg får bekreftet mistanken om at hun kan være liten), gulpekluter, dynetrekk, smokker, vogn (må bare hentes), myggnetting, et par flasker, amme-bh’er (jeg fant en haug på loftet!), ammeinnlegg, pumpe, badebalje, sprinkelseng, bæresjal (elastisk og vevd), vippestol, vugge, ammepute og litt stelleprodukter.

Vi mangler bilstol, madrass til seng, dyne, diverse laken, litt mer klær i 50, strikke ferdig babyteppe og -tøy, stellekommode, stellematte, flere pysjer, saueskinn, babynest ooog sikkert litt flere småting jeg plutselig kjenner behov for å ha :fnise: Prøver å ikke handle alt for mye unødvendig før fødsel, men jeg har allerede gått på en smell og kjøpt alt for mange sokker. Sokker! Til baby! Jeg mistet helt oversikten da jeg bestilte en hel garderobe på HM. Det var jo så mange søte sokker med blonder på og sånn 🥹

Ellers skal vi skifte gulv og male om barnerommet, og det vil jeg starte med så fort mannen er ferdig med å male huset utvendig. Mangler bittelitt på ene kortsiden og en langside som skal gå fort! Kanskje skal jeg hive meg rundt og male litt selv hvis formen tillater det :) Det er riktig nok en langt mer krevende jobb enn man tror når den delen av huset som enda står umalt består av rest/billig panel som er så dårlig og grovt kappet at man må jobbe inn den seige oljemalingen til krampa tar en :dåne: Én ting er sikkert; vi skal aldri skifte farge på et hus igjen. To til tre strøk går med. Det tar tid, krefter og er hakka dyrt 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra formen kommer seg ^^, Jeg er forkjøla blitt, jeg. Smittet av mannen. Virker ikke som om baby bryr seg om det. Sparker meg fortsatt til toalettet ved 2 tiden på natta og i gang ved 5 tiden hver morgen :kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fame skrev (46 minutter siden):

Så bra formen kommer seg ^^, Jeg er forkjøla blitt, jeg. Smittet av mannen. Virker ikke som om baby bryr seg om det. Sparker meg fortsatt til toalettet ved 2 tiden på natta og i gang ved 5 tiden hver morgen :kaffekopp:

Æsjda! God bedring :) Det har vært noe smårusk som har gått her i familien også, litt snufsing og sår hals, men jeg har ikke kjent på noe annet enn litt tette bihuler. Det får jeg bare jeg hører noen nyse :ler: Det er visst litt Covid ute og går nå også. Satser på at immuniteten er god siden sist :) 

Her sparkes det mest ved leggetid! Hun holder meg våken lenge 😅 I dag var det leggkramper som vekket meg. Det er så vondt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25+4 💕

Får ikke sove. Ligger og kjenner på lille som hikker og sparker 🥹🩷 Nattesøvn har blitt en utfordring. Er trøtt, men finner ikke søvnen. Iblant er det lille som holder meg våken. Hun sparker så hardt at det gjør vondt, og når hun turner rundt kiler det noe voldsomt :ler: Jeg kjenner godt når hun snur seg og skifter liggestilling. Plutselig blir det salto og kråke der inne, og med ett ligger hun på motsatt side av magen. 

Formen har blitt påvirket av lite søvn i det siste, men jeg gjør det jeg kan for å ikke bli liggende helt passiv i senga eller i sofaen. Fysisk sykdom suger energi, men er det noe som virkelig suger livskiten ut av meg er det å sitte som fengslet i eget hjem. Fra april-juli har jeg ikke hatt mye valg, men nå har jeg noen vindu i løpet av dagen som jeg kan dra nytte av. I dag har vi levert ungene på hytta og med det fått en liten skogstur :) I kveld dro jeg også ut på enga for å leke med hunden i solnedgangen. Trakk frisk høstluft, nøt solnedgangen og øyeblikket. Fy, så fint det var. Jeg skuet over naturen, omgivelsene og huset vårt og bare følte på en sånn takknemlighet og glede over å kunne få bo sånn og ha sånne øyeblikk. Små ting som man ofte glemmer å sette pris på, men som har blitt veldig tydelig etter en så lang periode med slit 🩷

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26+2 💕

Ny svangerskapsuke, og det var litt som å slå av en knapp. Hvor ble det av kvalmen? 😳🤩 Den kommer snikende litt nå og da og har blitt verre til kvelds, men jevnt over er formen langt bedre. Herregud, så godt! Men ellers har jeg slitt med psyken de siste dagene og det har gjort meg sliten og passiv. I dag føler jeg meg litt bedre, så jeg håper formen er god nok til å få gjort noe i huset. Jeg har vært så dårlig at husarbeid har blitt 100% mannens oppgave siden april og det har ikke tæret lite på samvittigheten, akkurat. Planen nå er å få vasket godt, rydde og skifte putetrekk i sofaen. Frem med høstfarger!

Endret av LilleVy94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27+1 💕

Det var bra så lenge det varte, si! Det ble bare med de to dagene hvor kvalme og ekkel form var omtrent helt fraværende, så snudde det totalt igjen og jeg har vært sengeliggende for det meste. Alt kroppen vil er å sove - foruten om på nattes tid 🙃 Jeg fikk derimot gjort litt husarbeid i går og det var så deilig. I dag skal jeg nyte å ha et nyvasket hus (fikk masse hjelp) mens jeg er alene med ungene frem til sent i morgen kveld. Mannen reiser bort i dag tidlig. Håper formen ikke blir alt for ille. Heldigvis er ungene såpass store at de klarer mye selv nå.

Ellers er det masse liv i magen og det er så moro 🩷 Jeg har en del kynnere, men de er langt i fra plagsomme enda. For noen dager siden hadde jeg en del ligamentsmerter, så det er tydelig at livmoren vokser og strekkes. Spent på symfysemålet på neste kontroll den 25. Det var lavt, men innenfor normalområdet. Storesøster var liten, 2655g, og det viste seg tidlig på symfysemålet. Lurer på hvorfor. Får jeg små jenter, eller har det en sammenheng med dårlig form og lite mat? Den gangen slet jeg mye med stress på jobb og spiste lite. Jeg spiser helt klart mindre med all denne kvalmen og halsbrannen, så det spørs om det kan ha en innvirkning :klo: 

I dag er det hvile som står på planen. Hadde trengt en god natts søvn etter å ha presset meg til det ytterste med husvask osv i går, men jeg har hatt ei helt forjævlig natt med halsbrann og kvalme. Det blir å stå opp, sende barn på skolen og si hade til mannen, for så å legge seg igjen og forhåpentligvis ta igjen tapt søvn.

12 uker igjen. Det føles så alt for lenge akkurat nå. Savner å føle meg normal og oppegående! Men - det er verd det 🩷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27+3 🩷

Det ble fine dager alene med barna. Jeg vet ikke hva det er, men av en eller annen grunn går alt så smooth når mannen er borte? :klo: Han er ikke helt håpløs og bringer noe dårlig energi inn i hus, men ett eller annet skjer med både meg og barna når han ikke er tilstede. Okei, så er han kanskje litt lettere å manipulere. Kanskje barna vet de har et svakere ledd å spille på? Aner ikke 😅 Men det er deilig når ting går på skinner og ungene ikke trenger å mases på. Det har spart meg mye energi! 

Jeg fikk derimot en skikkelig knekk i dag. Dagene alene og å vite at mannen skulle bli borte hele dagen i dag igjen trigget et skikkelig CPTSD-sammenbrudd. Det har ikke skjedd på en evighet og kommer nok av at jeg har dyttet vekk alt vondt og pushet på i tillegg til å være sliten og hormonell. Men det positive er at jeg fikk en skikkelig åpenbaring og fant selve kjernen til traumet 😳 Noe jeg har lett etter i årevis både alene og i samtaler. Selv om det var dritt å få en så sterk reaksjon er jeg ekstremt glad for at det skjedde og ga meg viktig innsikt! Dette burde faktisk feires 😂 Et stort og viktig steg i riktig retning på min reise mot å bli frisk av CPTSD 🩷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

29+1 🩷

Jordmor fortsetter å regne 15. desember som termin. Den ene dagen jeg ble flytta tilbake på OUL var vel ikke viktig nok til at den ble skrevet inn på helsekortet :vetikke: 

Tredje trimester! :hoppe: Det begynner å bli tungt med voksende mage nå. Ruller ut av senga, må passe på hvordan jeg beveger meg og har begynt å få masse kynnere under aktivitet i tillegg til litt nedpress. Jeg er fortsatt kvalm hver dag og sliter med halsbrann. Heldigvis ikke så mye hodepine og migrene. Energinivået er generelt lavt og etter kl 18 går lufta ut av ballongen uansett hvor aktiv jeg har vært :fnise: Våkner konsekvent i 5-tia om morgenen. Blodtrykket er lavt, noe som er normalt i mine svangerskap. Men det følger jo med litt symptomer der også. Ellers går det forholdsvis greit. Må jobbe mye for den psykiske helsen da den har vært under mye press. Passer på å få mye god input til tross for dårlig form. Det hjelper på at høsten er på vei og naturen viser seg fra sin beste side!

Det har oppstått noen utfordringer med eldste barnet. Hun er lovet en del assistanse på skolen pga. autismevanskene, men de blir ikke fulgt tilstrekkelig. Fikk vite i går at det er null hjelp å få i garderoben hverken etter kroppsøving eller svømming, som de skal starte med om noen uker. Ingen voksne vil være tilstede i jentegarderoben på svømming, de sender med to menn! Og her snakker vi om ei jente som ikke har evnen til å dusje selvstendig enda, eller i det hele tatt mestre det å kle av og på klær og holde orden på ting uten støtte og påminnelser. Det går bare ikke an å etterlate henne i en garderobe på egenhånd. Selv med støtte fra lærer har det gått så mye tid til påkledning ved skoleslutt at hun har mistet bussen. Jeg blir så oppgitt! Må få ordnet en samtale med lærerne så fort som mulig og få en forklaring på hvorfor hun ikke får støtten hun må ha. Skolen er utfordrende nok for henne akkurat nå, og hun trenger ikke å kjenne på belastningen av å potensielt ikke få bli med på svømming :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

30+4 🩷

Det er noe med å bikke 30 uker! :hoppe: 10 uker igjen. Kanskje mindre? Håper det. Jeg kan håndtere den voksende magen, men formen er så dårlig at det skal bli en fryd å komme tilbake til normal homeostase. Og med baby på brystet til enhver tid! 🩷

Jeg gleder meg veldig og håper så inderlig at jeg får en like fin barseltid som med andremann. Jeg kom på at det var en periode på slutten med han òg hvor jeg slet en del med diverse plager, også psykisk. At det snudde tvert om etter fødsel hadde jeg ikke forventet, men det hadde kanskje en sammenheng med at vi fikk kjøpt drømmehuset 4 uker før termin og flyttet inn da han var 14 dager gammel. Høy på gledeshormoner! Likevel er det utrolig å tenke på at jeg ikke knakk helt sammen av stresset huskjøp og flytting førte med seg i en særdeles sårbar periode.

Akkurat nå står jeg i mange stormer og føler meg langt i fra sterk. Heller utslitt av å prøve å være sterk for ofte 🫡 Storesøster med sine utfordringer, Lillebror med plutselig regresjon i toalett-sammenheng, fysisk elendighet og CPTSD-oppbluss. Så gikk vaskemaskinen vår i stykker. Nok å tenke på nå, føler jeg 🥲 Men jeg har fått meg ny vaskemaskin! Det gleder meg. Og i går ble jeg glad av å pynte spisebordet med en ny løper og telysholder. Holder fast på det positive. ❤️

Lille i magen er det voldsomt med liv og trøkk i :fnise: Hun er myye mer aktiv i magen enn sine søsken. Jeg gleder meg sånn til å bli kjent med henne utenfor magen 🩷 Litt rart å ikke ha fått se like mye til henne som med de andre. Med første fikk jeg ekstra vekstkontroller og dermed det samme med andremann for sikkerhets skyld. Denne gangen har det ikke vært grunnlag til det, så jeg har ikke sett henne siden OUL og det føles rart. Skulle likt en 3D-ultralyd, men tenker vi sparer de pengene. Vi har tross alt den dyreste tiden med barn i møte og måtte kjøpe ny vaskemaskin i dag 🫠 Blir ekstra spennende å se henne når hun blir født 🩷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LilleVy94 skrev (14 timer siden):

30+4 🩷

Det er noe med å bikke 30 uker! :hoppe: 10 uker igjen. Kanskje mindre? Håper det. Jeg kan håndtere den voksende magen, men formen er så dårlig at det skal bli en fryd å komme tilbake til normal homeostase. Og med baby på brystet til enhver tid! 🩷

Jeg gleder meg veldig og håper så inderlig at jeg får en like fin barseltid som med andremann. Jeg kom på at det var en periode på slutten med han òg hvor jeg slet en del med diverse plager, også psykisk. At det snudde tvert om etter fødsel hadde jeg ikke forventet, men det hadde kanskje en sammenheng med at vi fikk kjøpt drømmehuset 4 uker før termin og flyttet inn da han var 14 dager gammel. Høy på gledeshormoner! Likevel er det utrolig å tenke på at jeg ikke knakk helt sammen av stresset huskjøp og flytting førte med seg i en særdeles sårbar periode.

Akkurat nå står jeg i mange stormer og føler meg langt i fra sterk. Heller utslitt av å prøve å være sterk for ofte 🫡 Storesøster med sine utfordringer, Lillebror med plutselig regresjon i toalett-sammenheng, fysisk elendighet og CPTSD-oppbluss. Så gikk vaskemaskinen vår i stykker. Nok å tenke på nå, føler jeg 🥲 Men jeg har fått meg ny vaskemaskin! Det gleder meg. Og i går ble jeg glad av å pynte spisebordet med en ny løper og telysholder. Holder fast på det positive. ❤️

Lille i magen er det voldsomt med liv og trøkk i :fnise: Hun er myye mer aktiv i magen enn sine søsken. Jeg gleder meg sånn til å bli kjent med henne utenfor magen 🩷 Litt rart å ikke ha fått se like mye til henne som med de andre. Med første fikk jeg ekstra vekstkontroller og dermed det samme med andremann for sikkerhets skyld. Denne gangen har det ikke vært grunnlag til det, så jeg har ikke sett henne siden OUL og det føles rart. Skulle likt en 3D-ultralyd, men tenker vi sparer de pengene. Vi har tross alt den dyreste tiden med barn i møte og måtte kjøpe ny vaskemaskin i dag 🫠 Blir ekstra spennende å se henne når hun blir født 🩷

Siste innspurt for oss her :heiajente: selv er jeg dødssliten. Eneste jeg trives med er bevegelsene. Skal bli digg å bli ferdig  :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

32+1 🩷

Nå kjenner jeg at det begynner å nærme seg fødsel. Kroppen begynner allerede å gjøre seg klar, noe som sikkert ikke er sjeldent som tredjegangsfødende. Kynnerne blir ledsaget av ubehagelig nedpress. Det er kjipt fordi det er tungt og ubehagelig, men så deilig å få sånne tegn på at jeg snart er i mål!

Jeg var til legen i går for å ta prøver da jeg har hatt symptomer på svangerskapsforgiftning. Heldigvis var det ikke det, blodtrykket er bare 106/70 og urinen er normal. Kroppen min er nok bare sliten om dagen. Jeg sover dårlig og våkner tidlig, og formen på dagtid tvinger meg til å være lite aktiv som bare skaper en ond sirkel med slapphet og lite krefter.

I helga må vi prøve å få fikset barnerommet, det er en ting som henger over skuldrene på meg nå. Vil føle at ting er klart og få mer rom til andre legitime bekymringer i mitt travle sinn 🫠 Babyklærne er vasket, men det angrer jeg på siden vi ikke har kommode å legge dem i enda 😅 Jeg får stue dem vekk ett eller annet sted enn så lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nærmer seg nå! Prøve å slappe av litt før siste innspurt så du har energi til fødsel og barseltid :heiajente:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

34+4 🩷

Offisielt høygravid! :hoppe: Nå begynner det virkelig å skje ting med kroppen. Ting modnes for alvor! Kraftige kynnere, slimproppen gikk i dag igjen, i store mengder. Nedpress ut av en annen verden. Det stresser meg litt, for jeg får på følelsen av at hun kommer tidlig og i en rasende fart 😬

Ting er ikke helt klart enda, noe som stresser meg mer. Det er riktig nok mange uker til termin, men følelsen av at hun kan komme tidlig gjør at jeg vil ha alt klart NÅ 😅 Vi mangler noen småting til stell osv, og jeg må begynne å gjøre klar fødebagen. Nesting-modusen har kommet for fullt og jeg stresser over alt som skulle vært ryddet og vasket. De neste ukene håper jeg blir produktive!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Lørdag 25.11.2023 kom lillesøster til verden 🩷 46cm og 2760g, selvfølgelig helt perfekt! Det var en drømmefødsel og vi har det veldig fint. Skal få komme hjem i dag (tirsdag) 🩷 Gleder meg, jeg savner familien og senga mi!

Oppdaterer mer senere :)

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse med lillesøster, @LilleVy94! :rodmer: Så fint å lese at hun endelig er her, og at det har gått bra med dere. Håper dere får en fin barseltid fremover! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...