Gå til innhold

Grisete lat fjortis.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis det er noen trøst hadde jeg kaos rom selv som tenåring. -Min overrenslige mor fikk helt hetta, husker jeg, og fryktelig bekymret for hvordan jeg ville bli.

Men når jeg fikk eget bosted som 17-åring var det helt strøkent til en hver tid, og holdt seg slik. (Med unntak av kaos i småbarns perioden 😉).

-så det vil gå bedre.

Vi hadde noe som hjalp hjemme. På kjøkkenet hang hver uke en oversikt over hva som skulle gjøres (klesvask, støvsuge, vaske doen, ta ut søppel osv) hvor alle måtte gjøre to av tingene innen fredag. Var du rask fikk man «kuppet» de to letteste, og førte opp ditt navn, så det ble konkurranse mellom søsknene 😅  Ble pliktene gjort ble det ukelønn.

Oversikten ser jeg nå at var hjelpsom også fordi den ga forutsigbarhet og oversikt i vimsete tenåringshjerner. Mine barn har hatt det samme her, og det har fungert fra de var bittesmå (med bilder).

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har en jente på 13 år. Egentlig veldig veloppdratt og selvstendig. Men nå som hun er blitt ungdom så er det som om en bryter er skrudd på, eller eventuelt av da. 

Vi har prøvd såå mye for å få henne til å bidra hjemme, til ingen nytte. Hun gjør det ikke, vi maser, hun blir sur fordi vi maser, vi blir sur fordi hun er sur. 

Skulle helst sett at hun satt skoene på plass i gangen (ligger gjerne slengt 4-5 par på gulvet som er hennes), og tørker av kjøkkenbenken etter bruk hvis den er full i syltetøy og brødsmuler. Dette har jeg gitt opp å mase på, det blir ikke gjort. 

Det vi forventer nå er at hun tar sitt eget rom. Det vil si at hun skal ta skitne klær på vask (har soverom ved siden av vaskerommet), tar søppel i søppelkurv, tar oppvask opp på kjøkkenet. Men ingenting av dette blir gjort!! Hun har det ryddig sånn seriøst i 1 dag før det flyter igjen. Da snakker vi en solid blanding av skitne truser, mugne matbokser og våte håndklær fra gymtimene. Vi kjefter, hun gråter, hun lover, og det går to dager før vi begynner på nytt. Har prøvd å inndra iPad osv, men da blir det bare grining og vi er såå fæl. 

Noen tips?? Blir snart sprø. Før har hun vært mer hjelpsom, gjerne tatt ut av oppvaskmaskinen og gått med søppel, men nå er det tydeligvis aaalt for mye å forvente. 

Får lyst å ta et raid på det rommet selv, hun har MYE klær for eksempel, så det frister å kvitte oss med mye av det, slik at det blir mindre å rote med. Nå er hele gulvet dekket i en mix av skitne og rene klær (pluss søppel, matbokser). 

Anonymkode: 606eb...fbe

Det går over. Min eldste var sånn, helt galskap noen år. Nå er hun 22 og veldig ryddig og ordentlig!

Anonymkode: e8f98...cfe

AnonymBruker
Skrevet

Heng opp lapp på døra inn til rommet hennes. «Stengt av Helsedirektoratet».

Anonymkode: d3f70...15b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Rommet bestemmer de Iver selv , vil de ha set grisete så javel det er ikke mitt problem. 
De innser selv hvor grisete det blir tilslutt, i tillegg tar vi det sammen ca hver 4 mnd 

Anonymkode: f810f...4b0

Blir jo mitt problem fordi jeg må kjøpe nye matbokser, drikkeflasker, håndklær osv som mygler/råtner der inne. 

Skrevet

En tenåring klarer fint å holde det ryddig. Fortsett med konsekvensoppdragelsen, ikke gi etter. Hun skal etterhvert bli student og arbeidstaker, evne til disiplin og å gjøre ting som er «kjedelig» er viktig nå fremover. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2023 den 11.12):

Har en jente på 13 år. Egentlig veldig veloppdratt og selvstendig. Men nå som hun er blitt ungdom så er det som om en bryter er skrudd på, eller eventuelt av da. 

Vi har prøvd såå mye for å få henne til å bidra hjemme, til ingen nytte. Hun gjør det ikke, vi maser, hun blir sur fordi vi maser, vi blir sur fordi hun er sur. 

Skulle helst sett at hun satt skoene på plass i gangen (ligger gjerne slengt 4-5 par på gulvet som er hennes), og tørker av kjøkkenbenken etter bruk hvis den er full i syltetøy og brødsmuler. Dette har jeg gitt opp å mase på, det blir ikke gjort. 

Det vi forventer nå er at hun tar sitt eget rom. Det vil si at hun skal ta skitne klær på vask (har soverom ved siden av vaskerommet), tar søppel i søppelkurv, tar oppvask opp på kjøkkenet. Men ingenting av dette blir gjort!! Hun har det ryddig sånn seriøst i 1 dag før det flyter igjen. Da snakker vi en solid blanding av skitne truser, mugne matbokser og våte håndklær fra gymtimene. Vi kjefter, hun gråter, hun lover, og det går to dager før vi begynner på nytt. Har prøvd å inndra iPad osv, men da blir det bare grining og vi er såå fæl. 

Noen tips?? Blir snart sprø. Før har hun vært mer hjelpsom, gjerne tatt ut av oppvaskmaskinen og gått med søppel, men nå er det tydeligvis aaalt for mye å forvente. 

Får lyst å ta et raid på det rommet selv, hun har MYE klær for eksempel, så det frister å kvitte oss med mye av det, slik at det blir mindre å rote med. Nå er hele gulvet dekket i en mix av skitne og rene klær (pluss søppel, matbokser). 

Du kommer sikkert til å få svar her inne som at: bare si til datteren din bla bla.. så er problemet løst. Be henne rydde, osv. 

akkurat som de gjør det bare fordi du sier det? 
mitt tips er å legge lista lavt når de er slik. 
Gi de to ting per dag de må gjøre. Ta med klærne fra rommet sitt til vaskerommet og sette sko pp plass. Dette er faktisk nok. Tenåringshjernen er ute å kjører i disse årene. Foreldre som maser gir gnagsår hos barna. Mamma var slik og jeg kjente vare på sinne mot henne. Et helvetes mas hele tiden. Stengte henne bare ute. 
det er ikke verdt det.. det kommer seg igjen bare hold ut 

Anonymkode: efd76...e46

AnonymBruker
Skrevet

Hadde plugga ut nettet til rommet var ornda. Her har vi ryddetid hver fredag. Alle rydder sammen 15-30 min. Da er huset greit før helga. 

Anonymkode: d39dd...473

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hadde plugga ut nettet til rommet var ornda. Her har vi ryddetid hver fredag. Alle rydder sammen 15-30 min. Da er huset greit før helga. 

Anonymkode: d39dd...473

Problemet er jo at både barn og voksne trenger nett til skole og jobb. Og jeg belønner meg selv med en episode Netflix hver kveld etter en lang dag med jobb/trening og huslige plikter. En belønning ikke jeg er så ivrig på å gi slipp på fordi ungdommene ikke gjør sin jobb. 

Anonymkode: 1f8dc...e52

AnonymBruker
Skrevet

Hormonelle ungdommer som har rotete rom og glemmer matbokser og skittentøy på de merkligste steder er vanlig både i dag og for 30 år siden :D Jeg fikk sjokk da jeg flyttet for meg selv og oppdaget at klærne ikke vasket seg selv, og at lørdagspizza innebar mye tid på kjøkkenet både før og etter, og ikke bare sitte og se på tv mens det etterhvert kom deilig pizzalukt, og så kooooste vi oss (mamma, ikke fullt så mye, tror jeg). Nå skal jeg ikke gjøre samme tabben. Man er ikke slem når man lærer ungdommene å holde rent og at skittentøy under sengen i stedet for i skittentøyskurven innebærer null rene klær etter en stund.

Anonymkode: 88ec7...2d6

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt oss en lang prat, og kommer til å inndra telefon/ipad kl 18 hver kveld, hvertfall til bedre rutiner er innarbeidet. Hvis husarbeid er ajour så kan vi bruke tiden på noe sosialt som brettspill. 

• Nyttig 1
Skrevet

Min er helt lik. Som noen andre skrev over her: Hormonpsykose. Lyset er på, men det er ingen hjemme i toppetasjen.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...