Gå til innhold

Spørsmål til dere som vasker håret en gang i uka

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det virkelig noen som vasker håret en gang i uka?

Anonymkode: ecbfb...7dc

Ganske mange faktisk. Fordi det er bedre for håret… Jeg vasker håret maks 2 ganger i uken, men helst 1. Litt oftere på sommeren pga varmen… 

Anonymkode: 92bc4...215

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det lukter hodebunn av de fleste som vasker håret sjeldnere enn hver 2-3 dager. Dere lukter det kanskje ikke selv, men det lukter ille. 

Anonymkode: c4f98...dc6

Jeg ligger på armen til kjæresten min hver natt. Han hadde sagt fra hvis det luktet vondt av håret/hodebunnen min. Han ligger jo med nesa rett oppi hodebunnen. I dag er det 6 dager siden vask og det lukter fortsatt godt, det har bare mistet volumet.

Anonymkode: 2c874...b76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ganske mange faktisk. Fordi det er bedre for håret… Jeg vasker håret maks 2 ganger i uken, men helst 1. Litt oftere på sommeren pga varmen… 

Samme her, om jeg ikke har masse planer eller skal ut, blir det som oftest en gang i uka, men om jeg skal på fest på dag 5, hender det jeg vasker det da. Det er ikke now fett før på dag 5-6, så kan være jeg bruker tørrsjampo én gang alt ettersom.

Jeg har også farget håret i en ganske sterk farge, og den holder lenger når jeg ikke vasker det så ofte, så jeg prøver å vente når jeg kan.

Jeg har vært i flere lange forhold, og ingen har noen gang sagt at håret mitt lukter noe særlig.

Anonymkode: e6e57...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker noen ganger tørrsjampo for brunt hår mellom hårvaskene for å føle meg fresh. Fukter ikke håret. Har ikke fet hodebunn, og bruker ikke stylingsprodukter. Varmebehandler heller ikke håret. Men noen ganger når jeg prøver ny sjampo/balsam så begynner hodebunnen å klø etter et par dager.

Blir jeg svett i hodebunnen, vasker jeg håret oftere enn én gang i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det lukter hodebunn av de fleste som vasker håret sjeldnere enn hver 2-3 dager. Dere lukter det kanskje ikke selv, men det lukter ille. 

Du kan jo bare la være å stikke nesen oppi håret vårt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er aldri vått gjennom uka, ofte heller ikke på ferie der jeg tar bad. 

Ingen lukt, har både mann og venninner som ikke er redd for å si fra.

Det blir ikke særlig fett, men bruker litt tørrshampoo mot slutten. Jeg bruker litt produkter som må vaskes ut, ellers kunne jeg sikkert gått mye lengre. 

Jeg vasket i mange år hver 3/4 dag. Men under korona lot jeg det gli ut. Og plutselig var en uke ikke noe problem. 

Anonymkode: 063c2...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Må bare ærlig si at det høres veldig ekkelt ut å  vaske håret kun en gang i uka. I mine øyne er det rett og slett uhygienisk. 

Anonymkode: 152c8...de0

Uhygienisk, faktisk 😅

Utdyp gjerne. Hvilke sykdommer og plager risikerer vi? 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Uhygienisk, faktisk 😅

Utdyp gjerne. Hvilke sykdommer og plager risikerer vi? 

Det står da ingenting om sykdommer i det innlegget?

Anonymkode: 912a0...354

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det står da ingenting om sykdommer i det innlegget?

Hva legger du i uhygienisk? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker bare en gang pr uke, og bruker aldri tørrshampo i tillegg. Bruker god hårkur og balsam ( i tillegg til shampo altså) når jeg vasker det. Har også "leave in conditioner" fra frisøren etter vasken. Håret holder seg faktisk helt fint en god uke, og får komplement fra frisøren, som er klar på at det overhode ikke ser ut som om håret ikke har vært vasket på både en uke og mer til 🙂 

Det som skjer når man vasker håret for ofte, er at man vasker bort det naturlige tynne fettlaget man har i hodebunnen, dermed øker hodebunnen fettproduksjonen, og dette blir en ond sirkel. For mange år siden vasket jeg også håret hver dag, og det å gå over til 1x pr uke, var en prosess, nettopp fordi hodebunnen har en veldig høy produksjon av fett, og det tar litt tid å for kroppen å redusere denne. Etter hvert gikk fettprodusjonen ned, og i dag er faktisk håret mitt aldri fett. Mange med langt hår sliter ikke med fett hår, nettopp fordi mange av de ikke orker å vaske håret så ofte pga alt arbeidet, og dette blir en god sirkel 🙂 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vasker det 1 gang i uka og det fungerer utmerket - har aldri hatt så fint hår som etter jeg begynte med det!

Fukter det ikke og bruker kun litt hårspray til styling.

Virker som det er selvrensende! Men tok en stund før jeg kom dit - det ble bare sånn da babyen var nyfødt for da hadde jeg ikke anledning til å holde på med hårvask mer enn 1 gang pr uke.

Hold ut, det er verdt det!

Anonymkode: a47a5...34c

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vasker 1 gang i uka. Skyller ikke i mellom. Bruker hårolje hver dag (ikke i hodebunnen). 

Du må venne håret ditt til å vaske bare 1 gang i uka, så i starten kan det være litt fett. Det er også lurt å tenke over hvilken sjampo og balsam du bruker. Mange frisør sjampoer inneholder helt sjuke mengder med parfyme. Jeg pleier å variere hvilke jeg bruker, så har sånn 2-3 forskjellige. 

Ikke ta i håret med fingrene, gre det morgen og kveld. Sett håret i en dott om det blir fett. 

Det er ikke noe alle kan holde ut til eller venne seg til dessverre. Noen hårtyper og hudtyper vil bli raskt fete uansett hva man gjør med vaskerutinene. Jeg prøvde en gang for 12 år siden "å holde ut", det resulterte i flere måneder med verdens kjipeste, styggeste hår før jeg innså at min hodebunn er fet uansett hva. 

Man ber jo ikke folk med fet hud i ansiktet om å ikke vaske seg på en uke og bare holde ut? 

Jeg merket veldig godt da jeg var gravid at dette er blant annet hormonelt, for under graviditeten kunne jeg gå flere dager uten å få fett hår. 🤩

Nå vasker jeg hver dag og det er det beste valget jeg har gjort for mitt hårvelvære. Så slipper jeg den kjipe dag2-looken. 

Anonymkode: 0bbd3...04f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan vet du det? Har du hatt spørreundersøkelse med alle du kjenner for å finne ut hvor ofte de vasker håret? Eller er du bare ute etter å hetse de som tar andre valg enn deg?

Anonymkode: 1f23f...c08

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke noe alle kan holde ut til eller venne seg til dessverre. Noen hårtyper og hudtyper vil bli raskt fete uansett hva man gjør med vaskerutinene. Jeg prøvde en gang for 12 år siden "å holde ut", det resulterte i flere måneder med verdens kjipeste, styggeste hår før jeg innså at min hodebunn er fet uansett hva. 

Man ber jo ikke folk med fet hud i ansiktet om å ikke vaske seg på en uke og bare holde ut? 

Jeg merket veldig godt da jeg var gravid at dette er blant annet hormonelt, for under graviditeten kunne jeg gå flere dager uten å få fett hår. 🤩

Nå vasker jeg hver dag og det er det beste valget jeg har gjort for mitt hårvelvære. Så slipper jeg den kjipe dag2-looken. 

Anonymkode: 0bbd3...04f

Det stemmer nok. Jeg svetter nok ganske lite, når jeg ser mot andre som er ute og løper, og jeg trener aldri innendørs. Det skal være ganske varmt ute for at jeg blir våt i tinningene på en løpetur.

I tillegg tror jeg det handler om vaner. Jeg tar meg sjeldent i hår/hodebunn. Jeg grer det kun hver morgen. Og om jeg ikke er ute får håret ro i en dott oppå hodet. 

Det viktigste er jo at alle kan gjøre akkurat som de vil selv, og som det passer egen kropp og vaner. Det er en uting med de som i denne typen tråder absolutt skal snakke ned de som gjør det annerledes enn en selv. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det gjør det ikke! Moren min kan gå 14 dager uten å vaske håret og det verken ser fett ut eller at det lukter, altså ingen av delene. Jeg derimot er noe annet, vasker håret 3 ganger i uken, tredje dagen etter vask så både ser det fett ut, håret klistrer seg til hodebunnen og lukter ( bare jeg kjenner det), spør jeg mannen så sier han at det ikke lukter 🙄

Anonymkode: fc9a0...8f6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fint nordisk hår som fort blir fett, så jeg vasker det annenhver dag ca. De som har tykkere hårstrå får ikke så lett fett hår så vidt jeg vet.jeg tenker at det gir mening å vaske håret når det er fett, så det vil variere etter hårtype og livsstil. At noen opplever at de kan lukte om et hår er vsaket fo 2 eller 4 dager siden? Ja vel, men folk kan da ikke vaske håret annenhver eller hver dag bare fordi det finnes folk som har som superegenskap å sniffe hodebunner.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvilken hårolje anbefaler dere?

Wella SP lux Oil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg var gravid kunne jeg gå 14 dager uten vask før håret ble fett! Nå - 4 mnd etter fødsel - kan jeg fortsatt drøye det en uke men da er det litt fett på 5. dag og jeg bruker tørrshampoo på dag 6 (prøver dog slutte med det pga den mulige blodkreftfaren).

Anonymkode: 2ef0e...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vasker aldri håret mitt med sjampo. Har ikke brukt sjampo på to år. 

Bruker balsam og olje. Og ja, det kan lukte litt "hår", men hodebunn lukter det ikke. Noen ganger har jeg kjent at det lukter litt "plast", litt som på dukker. 

Har spurt flere om håret mitt lukter ubehagelig, alle har bekreftet at det gjør det ikke. Og dette er folk som hadde vært ærlige om det luktet vondt. 

Er så heldig at jeg har et hår som aldri blir fett, men må innrømme at de to første mnd uten sjampo var en prøvelse. Etter dette har det gått seg til og det er så deilig å slippe og vaske håret med sjampo. 

Trener mye, bruker sykkelhjelm, motorsykkelhjelm, jobber på et "støvete" sted og har alltid lue på om vinteren. Enda ser håret mitt ut til å stortrives uten sjampo. Jeg har langt hår. 

Anonymkode: 2e7fd...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg må innrømme at jeg er litt misunnelig på dere som kan vaske håret en gang i uken. Her er det som om en kran blir skrudd på 48 timer (ikke 47 eller 49 😅) etter hårvask og håret klistrer seg til hodebunnen og er så fett at det ser vått ut. Tynt, pistrete nordisk hår.

Anonymkode: c3eb1...274

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...