Gjest Vikarsykepleier Skrevet 18. september 2023 #21 Del Skrevet 18. september 2023 Tenkmedhodet skrev (1 time siden): Den er bygd på innovasjon, hardt arbeid og effektivitet. Imotsetning til statlig og kommunal sektor som er bygd på kaffepauser, egenmeldinger og motarbeidelse. He, he. Jeg er så glad jeg ikke jobber i offentlig sektor lenger, det ville tatt livet av meg. Hilsen sykepleier som har gått over i det private og fått en helsefremmende hverdag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elisa1819 Skrevet 18. september 2023 #22 Del Skrevet 18. september 2023 Druid skrev (23 minutter siden): Melk og grønnsaker vil pr def alltid være markant billigere i Sverige enn i Norge. Dette er varer med tunge logistikkprosesser, og straffes hardt av lav befolkningtetthet og høy spredning.(høyt svinn og høy enhetskost på logistikk) Og dette FØR vi diskuterer økte strøm (kjøling) og dieselpriser(transport). Kaffeproduksjonen i Norge (altså brenning av bønner og pakking) er vel konsentrert til de strømområdene som har hatt den høyeste strømprisen i vinter. Sånn apropos, Druid: https://www.nrk.no/norge/vg_-sindre-finnes-satsa-pa-borsnedgang-dagen-for-koronainnstrammingar-1.16561401 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 18. september 2023 #23 Del Skrevet 18. september 2023 elisa1819 skrev (21 minutter siden): Som det er nå, baserer de rikes inntekt seg på at de bare kan sette opp inntekten sin for å sikre samme overskudd som de har hatt før, Problemet mitt, er at SSB, som skal levere samfunnøkonomiske analyser, ikke ser ut til å forstå at dette er fundamentalt nødvendig. Dette er en grunnleggende faktor i kapitalistisk økonomi : Man MÅ ha kontinuerlig økonomisk vekst, eller så kollapser samfunnet. Hadde de sett noe annet i sine analyser, ville det vært tegn på resesjon og man ville begynt å skrike opp om å senke renter og hvordan redde arbeidsplasser. elisa1819 skrev (29 minutter siden): Hvem taper på det? De som ikke kan velge, altså de nederst i næringskjeden. Det er ingen "dugnad" Det er ingen som hevder Krigen i Ukraina er en dugnad. OG Erna har veldig lite i dette bildet å gjøre. Erna sikret at økonomien var relativt flat under Korona tiden. Utfordringen vi har igjen fra koronatiden : frafallet av billig arbeidskraft fra baltikum og Sverige og lavere leveranser fra Kina og Russland, kan heller ikke skyldes på henne. Det er dagens regjering som har stort sett nektet å gjøre noen ting for å avhjelpe en relativt eksplosiv kostnadsvekst, og som i ganske tydelige ordelag har sagt at "det er som det er". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 18. september 2023 #24 Del Skrevet 18. september 2023 elisa1819 skrev (31 minutter siden): Sånn apropos, Druid: https://www.nrk.no/norge/vg_-sindre-finnes-satsa-pa-borsnedgang-dagen-for-koronainnstrammingar-1.16561401 Hvilket man kan si er rimelig shady, men hvis du virkelig tror Erna begynte med innstramminger for å personlig tjene penger, er du rimelig blåst. Sinnes kapitaliserte på innsiderinformasjon, hvilket han antagelig blir domfelt for : litt vanskeligere for han å si : "jeg viste ikke!" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elisa1819 Skrevet 18. september 2023 #25 Del Skrevet 18. september 2023 Druid skrev (20 minutter siden): Hvilket man kan si er rimelig shady, men hvis du virkelig tror Erna begynte med innstramminger for å personlig tjene penger, er du rimelig blåst. Sinnes kapitaliserte på innsiderinformasjon, hvilket han antagelig blir domfelt for : litt vanskeligere for han å si : "jeg viste ikke!" Jeg tror ikke Erna begynte med innstramninger for at Sindre skulle tjene på det, men jeg tror nok Sindre ble informert (og dro fordeler av den informasjonen) før resten av befolkninga. Jeg tror dessuten at en del av Høyres kjernevelgere var godt fornøyd med drastiske koronatiltak, støtte i bauger til bedrifter, oppskrudde priser og hjemmekontor. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elisa1819 Skrevet 18. september 2023 #26 Del Skrevet 18. september 2023 Druid skrev (34 minutter siden): Problemet mitt, er at SSB, som skal levere samfunnøkonomiske analyser, ikke ser ut til å forstå at dette er fundamentalt nødvendig. Dette er en grunnleggende faktor i kapitalistisk økonomi : Man MÅ ha kontinuerlig økonomisk vekst, eller så kollapser samfunnet. Hadde de sett noe annet i sine analyser, ville det vært tegn på resesjon og man ville begynt å skrike opp om å senke renter og hvordan redde arbeidsplasser. Det er ingen som hevder Krigen i Ukraina er en dugnad. OG Erna har veldig lite i dette bildet å gjøre. Erna sikret at økonomien var relativt flat under Korona tiden. Utfordringen vi har igjen fra koronatiden : frafallet av billig arbeidskraft fra baltikum og Sverige og lavere leveranser fra Kina og Russland, kan heller ikke skyldes på henne. Det er dagens regjering som har stort sett nektet å gjøre noen ting for å avhjelpe en relativt eksplosiv kostnadsvekst, og som i ganske tydelige ordelag har sagt at "det er som det er". Tja, var økonomien relativt flat? Boligprisene var det i hvert fall ikke, de steg, og det var rene papirpenger, helt løsrevet fra faktisk verdi. Rentepolitikken under koronaen var for øvrig også helt på trynet, den bidro til å tåkelegge elendigheten. Hvem sitter igjen med regninga for overprisa boliger brlånt til litt over pipa? Ikke de rikeste. Jeg mener forøvrig rikets svært bedøvelige tilstand starta lenge før Ukraina-krigrn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peters Skrevet 18. september 2023 #27 Del Skrevet 18. september 2023 (endret) Tenkmedhodet skrev (9 timer siden): Den er bygd på innovasjon, hardt arbeid og effektivitet. Imotsetning til statlig og kommunal sektor som er bygd på kaffepauser, egenmeldinger og motarbeidelse. Motivasjon er uansett egen vinning, grådighet. Midlene som brukes på veien dit, kan også brukes av fellesskapet om det legges opp til det. Endret 18. september 2023 av Peters Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kullsyrevann Skrevet 18. september 2023 #28 Del Skrevet 18. september 2023 Problemet er at det er altfor mange som har monopol på markedet her i landet vårt. Se på Reitan... Han eier vel 50% av Trondheims kiosker og butikker f.eks. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå