AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #81 Del Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): En liten ting å tenke på, er at uføre gjerne er hjemme mesteparten av tiden. Da er det greit å ikke føle seg sperret inne i en «boks». Men med det sagt, man er forskjellig og noen liker lite og noen foretrekker større. Anonymkode: 1a989...384 Det har jeg forståelse for, derfor linket jeg til en vilkårlig leilighetet som var ny oppusset, lys og med åpen løsning. På noen her høres de jo nærmest ut som det er USAs statsbudsjett som presenteres hvor man legger utgiftene langt høyere enn hva man faktisk har av inntekt. For andre vil det være helt naturlig og finne en bolig som passer den inntekten man har. Jeg har ikke forståelse for at man skal bruke 60- 90 % av netto mnd beløp på bolig for så å klage over alt som er kjipt med å ikke ha penger. Sorry den utgår for min del. Anonymkode: e7d2a...301 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #82 Del Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ikke ment for å sanke sympati, men for å høre hvordan dere i samme sko forholder dere til det. Jeg er enslig, lever på minstetrygd uten mulighet til å jobbe ( det snakkes mye om arbeidslinja, men jeg er en de uføre som er for syk til å ha noen jobb ved siden av ) og har ikke noen uføreforsikring ( ble syk som ung og foreldre hadde ikke forsikring på meg, da jeg selv ble voksen kunne jeg derfor ikke få meg uføreforsikring ). Før jeg ble ufør var jeg i lave lavinntekts stillinger og opparbeidet meg derfor aldri noen formue / bolig osv. Det har ikke vært lett å være ufør tidligere, men med dagens priser nå så har det blitt mye verre. Jeg sliter med å få i meg nok og næringsrik mat, akkurat dette går greit nå siden kroppen har blitt vant til mindre mat, men det er veldig flaut når folk kommenterer at jeg har blitt for tynn og at jeg må spise. Men det verste er dette med å også føle seg isolert, jeg må takke nei til alt som koster penger, det merkes godt nå om sommeren. Fått to spørsmål om å bli med på konsert, nesten 700 kr for den ene og 500 for den andre. Dette er noe jeg bare kan drømme om. Så blir det spurt om jeg vil være med på restaurant, jeg må pent takke nei igjen. «Du trenger jo ikke å spise, du kan spise først og bare kjøpe deg en brus eller kaffe». Jeg syntes tanken på å bare sitte der med en kaffekopp eller brus når andre spiser er veldig flaut, da blir jeg heller hjemme. Man føler seg bare så liten og isolert. Jeg vet at det finnes land hvor det er langt verre, det er jo sant at ting kunne vært mye verre, men i Norge hvor mange har så fokus på penger og forskjellene blir så store, da føler man seg enda mindre som fattig. Anonymkode: 82bf2...31c Jeg har flaks. Min mann tjener godt og pga jeg er ufør har barna fritidskort. Men hadde jeg vært alene med barna hadde jeg slitt Anonymkode: 848f5...586 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 9. juni 2023 #83 Del Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): For et utrivelig svar. 1. Du kan ikke vite at hun har «fint rom for» å spise for 3000 kroner, du sndr ikke hva slags helseutgifter hun har f.eks. 2. jeg tror ikke på at du spiser sunt og variert for 3000 i måneden, da har vi neppe samme syn på hva som er sunt. I tillegg legger jeg merke til at du ikke spiser GOD mat, kun sunn og variert. Vet ikke hva du legger i det, men jeg synes ikke det er ok å måtte tvinge i seg motbydelig mat man brekker seg av bare fordi det er sunt og billig (lever f.eks. havner i denne kategorien for meg). 3. Festlig at du med full lønn må spare penger for å ha råd til konsert eller restaurant, men likevel insisterer på at en som kanskje har 1/3 eller mindre av din inntekt, skal klare det helt fint. 4. ts er kanskje for syk til gåturer, rusleturer, fjellturer, eller overnatte ute (overnatte ute krever også stort sett at man har investert i telt, sovepose, liggeunderlag etc, og ts er altså ufør, så godt mulig hun ikke kan ligge på billigeste type Anonymkode: c61bd...2a8 Lever er godt, men er blitt veldig dyrt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #84 Del Skrevet 9. juni 2023 Intervence skrev (6 minutter siden): Hybel til 14 kvm. mhm! Altså disse eksemplene her har man ikke råd til om man ikke inkluderer strøm, forsikring og andre kostnader knyttet til leiligheten. De fleste vil ikke bo sammen med andre når man er voksen. Mange av de var det kollektiv. Korttidsavtale etc. Og er det leilighet er det ofte såpass lang avstand til alt at man må i tillegg ha bil. Lykke til med det. Jeg flyttet ifra Lillehammer til Oslo fordi prisen var helt vanvittig. Gått opp ifra 5,000,- (rundt omkring 50 kvm) til 9,000,- til 13,000,- fant en på ca. 40 kvm. i Oslo-regionen til lavere pris enn det. Altså det var 282 resultater på det søket, jeg huket bort for bofellesskap så de fleste skal være silt ut. Mange av leilighetene var helt flotte fine leiligheter, stortsett ink ett eller annet være seg strøm, Internett, tv osv. Satan heller nå har dere jo nettopp klaget over at dere ikke får ha noe fritidsaktiviteter pga så jeg skjønner ikke hvorfor dere skal ut å farte så jævlig da, jeg la også inn utgifter til transport i budsjettet så et helt normalt mnd kort på offentlig transport er med. Jævlig mye syt og bæs i stedfor løsninger på dere. Inn i helvette faktisk. Anonymkode: e7d2a...301 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #85 Del Skrevet 9. juni 2023 Har du tatt en fot i bakken og sett om du lever etter evne og ønske, ts? For det du gjør er jo å velge å bo deg ihjel. Du bor så dyrt du makter, så lenge du makter (og både du og jeg vet at i prisstigningen de neste 10 årene vil du tvinges til å bo stadig billigere, så valget er høyst midlertidig.) Og valget om å prioritere å bo over opplevelser, reiser etc er helt ok. Det er dine penger, ditt liv - ditt valg. Men du kan velge å bo billigere og oppleve mer. Det valget tar mange. Så om du ikke faktisk har satt deg ned og for alvor tenkt gjennom om pengene din betaler for det som er aller viktigst for DEG? Ta den oppgaven. Og ta den på alvor. For om du velger å bo dyrt og savne det sosiale går det kun utover deg. Og om du velger å feks sambo med 2-4 venner eller slektninger og ha råd til å leve livet (og kanskje i tillegg ha økt mental og fysisk støtte) så er det kun du som velger på det. I min hjembygd er det tre kompiser i samme situasjon som deg som har tatt det valget. De bor sammen i et hus de har råd til. Sammen. Det valget har ført til at forverring av deres sykdommer ikke får dem innlagt på en omsorgsinstitusjon i måneder eller år i slengen. Det som feiler den ene feiler ikke den andre. 3 mennesker har tatt et praktisk og konstruktivt valg. De har økt egen og hverandres livskvalitet kraftig. Og tatt ansvar for eget liv. Jeg anbefaler deg det valget, ts. Anonymkode: 29170...d07 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 9. juni 2023 #86 Del Skrevet 9. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har flaks. Min mann tjener godt og pga jeg er ufør har barna fritidskort. Men hadde jeg vært alene med barna hadde jeg slitt Anonymkode: 848f5...586 Hva er et "fritidskort" og hva brukes det til? Er ikke noe jeg har hørt om. Er uføretrygdet selv, men har altså ikke hørt om "fritidskort" og at det skal være et gode barna til uføretrygdede. Er det kun i din kommune muligens, et gode de tilbyr sine uføre? Endret 9. juni 2023 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #87 Del Skrevet 9. juni 2023 Intervence skrev (18 minutter siden): Hybel til 14 kvm. mhm! Altså disse eksemplene her har man ikke råd til om man ikke inkluderer strøm, forsikring og andre kostnader knyttet til leiligheten. De fleste vil ikke bo sammen med andre når man er voksen. Mange av de var det kollektiv. Korttidsavtale etc. Og er det leilighet er det ofte såpass lang avstand til alt at man må i tillegg ha bil. Lykke til med det. Jeg flyttet ifra Lillehammer til Oslo fordi prisen var helt vanvittig. Gått opp ifra 5,000,- (rundt omkring 50 kvm) til 9,000,- til 13,000,- fant en på ca. 40 kvm. i Oslo-regionen til lavere pris enn det. Dessuten så handler det heller ikke alltid om å ville bo med andre, men å kunne bo med andre pga sykdommens grad. Anonymkode: 302f6...d0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #88 Del Skrevet 9. juni 2023 TS, du må jo begynne å fokusere på fornøyelser som ikke koster. Det er for eksempel massevis av gratis konserter og forestillinger. Bare følg med der du bor. Du har biblioteket, og flere kunstopplevelser er også gratis. Piknik i parken, tur i skogen, hobbier, strandtur, samle venner osv. Det er ikke sånn at alle vi i jobb går på restauranter og kafeer. Jeg gjør det aldri. Anonymkode: feff0...a3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #89 Del Skrevet 9. juni 2023 Million skrev (2 minutter siden): Hva er et "fritidskort" og hva brukes det til? Er ikke noe jeg har hørt om. Er uføretrygdet selv, men har altså ikke hørt om "fritidskort" og at det skal være et gode barna til uføretrygdede. Er det kun i din kommune muligens, et gode de tilbyr sine uføre? Fritidskort handler vel ikke spesielt om barn til uføre, men barn generelt som kommer fra fattige familier. Det blir litt for dumt med fritidskort til barn av en ufør som er gift med en med millionlønn F.eks Anonymkode: 302f6...d0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 9. juni 2023 #90 Del Skrevet 9. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fritidskort handler vel ikke spesielt om barn til uføre, men barn generelt som kommer fra fattige familier. Det blir litt for dumt med fritidskort til barn av en ufør som er gift med en med millionlønn F.eks Anonymkode: 302f6...d0a Men hva er det og hva brukes dette såkalt fritidskortet til? Gir det gratis adgang til noe? Har aldri hørt om det. Bor på østlandet. Er dette noe folk f.eks. på vestlandet eller et bestemt fylke har? Hun skrev også at "pga" hun var ufør så hadde ungene fritidskort, så da tolket jeg det som at det var noe barn av uføre får. EDIT; ser noe her fra Regjeringen om "fritidskort". Ingen nasjonal utrulling av fritidskort Endret 9. juni 2023 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #91 Del Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei, 3000 anes ikke som normalt, og jeg kan forsikre om at jeg hverken er overvektig eller på luksusfellen, men jeg, kvinne 50 kilo og mitt barn, 10 år og 30 kilo, spiser for ca 8000 i måneden, da 99 % rene ingredienser, og kjøtt er ikke medregnet siden vi kjøper en halv elg hver høst og spiser den resten av året. Fortell gjerne hva du spiser på en vanlig dag (hva og hvor mye). Anonymkode: c61bd...2a8 Jo, det anses faktisk som helt normalt. Jeg og partner spiser for til sammen 6000 hver måned. 95% lagd fra bunn, plantebasert og næringsrikt. Vi er aktive, friske og opptatt av å spise GOD mat. Anonymkode: 3f69f...483 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #92 Del Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo, det anses faktisk som helt normalt. Jeg og partner spiser for til sammen 6000 hver måned. 95% lagd fra bunn, plantebasert og næringsrikt. Vi er aktive, friske og opptatt av å spise GOD mat. Anonymkode: 3f69f...483 Ikke meg du siterer. Men er man syk orker man som regel ikke lage all mat fra bunnen av. Da må man kjøpe seg til lettvinte løsninger, som feks ferdigkuttet grønnskaker osv. Anonymkode: e60f9...9d7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #93 Del Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke meg du siterer. Men er man syk orker man som regel ikke lage all mat fra bunnen av. Da må man kjøpe seg til lettvinte løsninger, som feks ferdigkuttet grønnskaker osv. Anonymkode: e60f9...9d7 Nettopp dette. Jeg kan ikke lage mat selv, så når mannen er borte må jeg ty til fjordland. Jeg er for syk til å kutte opp ting og stå/sitte lenge. Skjønner godt folk kjøper ferdigkuttet om de må, og det koster. Du aner ikke hvor mye jeg savner å kunne lage all mat fra bunnen av jeg og mannen klarer oss på 4500 i mnd. Han er frisk, jeg er ikke. Og det har ingenting med maten å gjøre. Spiser så sunt vi kan, men det hjelper ikke på min sykdom. Anonymkode: 2049f...5ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #94 Del Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg vet ikke hvor mye den gjennomsnittlige uføretrygdete bruker på helseutgifter utover egenandel i dag, selv har jeg 4 kroniske sykdommer og bruker rundt en 1000 lapp. Tenker av den grunn at man sannsynligvis ikke bruker over 4000 kr hver eneste mnd og sannsynligvis kan klare seg for mindre. https://www.finn.no/realestate/lettings/search.html?location=0.20061&location=0.22030&price_to=8718&property_type=16&property_type=3&sort=PUBLISHED_DESC Her har du gode eksempler på boliger i sentrale og usentrale viken/oslo. Jeg satt også av 1000 kr i transport som bør rekke til et mnd kort på offentlig transport( honnør rabatt kanskje også her?). Anonymkode: e7d2a...301 … kjekt med 1 kvm rom i bokollektiv i Krokstadelva ja. Vi har nok litt ulike oppfatninger av hva gode boliger er. nei, jeg vet ikke hva gjennomsnittlig uføretrygdede bruker på helseutgifter utover egenandel jeg heller. Aner heller ikke om ts er er gjennomsnitt engang. Det er fint at du har så lave utgifter til tross for 4 kroniske sykdommer. Anonymkode: 4c3bf...56a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #95 Del Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Haha hæ? Hvem har bestemt at man må ha minst 60 kvm å bo på som voksen? Vet du hva dette blir for dumt. Jeg bor selv i en 46 kvm leilighet, voksen og i arbeid. Det er forøvrig helt normalt i byen jeg bor. Anonymkode: e7d2a...301 Men du har vel ikke tenkt til å bo på 46 kvm resten av livet? DET er poenget her. En som er minsteufør vil ikke få muligheten til å oppgradere og det er slitsomt å bo så trangt hele livet. I perioder er det helt ok å bo trangt, har selv bodd to stykker i 3 år på 23 kvm. Skal man ha et hjem over flere tiår er det gunstig å kunne ha plass til ting, gjester og evt overnattingsbesøk. Eget soverom, bad samt stue og funksjonelt kjøkken er ikke så mye å be om. Et gjestesoverom er heller ikke så mye å ønske seg spør du meg. Anonymkode: b82f2...264 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #96 Del Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men du har vel ikke tenkt til å bo på 46 kvm resten av livet? DET er poenget her. En som er minsteufør vil ikke få muligheten til å oppgradere og det er slitsomt å bo så trangt hele livet. I perioder er det helt ok å bo trangt, har selv bodd to stykker i 3 år på 23 kvm. Skal man ha et hjem over flere tiår er det gunstig å kunne ha plass til ting, gjester og evt overnattingsbesøk. Eget soverom, bad samt stue og funksjonelt kjøkken er ikke så mye å be om. Et gjestesoverom er heller ikke så mye å ønske seg spør du meg. Anonymkode: b82f2...264 Et stikkord- arbeidslinjen Det gir ingen mening at en uføretrygdet på minste ytelser skal på død å liv ha råd til en 3/4 roms av ypperste kvalitet. Når enslige arbeidende med gjennomsnittlig til god lønn ikke har råd til det i de samme områdene. Som sagt står du fritt til å enten bo etter evne eller over evne å la det gå ut over andre ting. Jeg får ikke helt tak på hva det er du prøver å si? Anonymkode: e7d2a...301 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #97 Del Skrevet 9. juni 2023 Samme er uføre og alene mor alt er så dyrt. Jeg har ikke rå til ferie, frisør spise ute og ta vare på meg selv. Da barnet og huset kommer først. Skjønner godt hva du mener man blir veldig isolert i sitt lille boble. håper jeg finner meg mann det blir nok bedre for alle. Anonymkode: e83f5...22a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #98 Del Skrevet 9. juni 2023 Det verste er at samboer har alt for høyt personlig forbruk, noe som betyr at jeg må dekke opp for mer av utgiftene, og får ingenting til overs. Anonymkode: 3794c...d1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #99 Del Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 9.6.2023 den 20.03): Et stikkord- arbeidslinjen Det gir ingen mening at en uføretrygdet på minste ytelser skal på død å liv ha råd til en 3/4 roms av ypperste kvalitet. Når enslige arbeidende med gjennomsnittlig til god lønn ikke har råd til det i de samme områdene. Som sagt står du fritt til å enten bo etter evne eller over evne å la det gå ut over andre ting. Jeg får ikke helt tak på hva det er du prøver å si? Anonymkode: e7d2a...301 Jeg har aldri sagt noe om 4 roms av ypperste kvalitet. Jeg har heller ikke nevnt et spesielt område. Det er andre i denne tråden som spesifikt bare kikker rundt Oslo. Jeg sier at de som mener et voksent menneske skal leve hele sitt liv i en bitteliten ett-roms fordi de er syke er urealistiske. Man kan selvfølgelig ikke forvente et moderne hjem, men et funksjonelt et. Og dette ble en del av diskusjonen fordi så mange mener at minsteuføre alltid kan kutte ned på boutgifter, selv om det er urealistisk for mange. Det kan være vanskelig å skjønne om du er frisk, ikke har spesielle behov til tilrettelegging eller beliggenhet, og selv har mulighet til å endre din livssituasjon i løpet av livet. Og jeg forsvarer ikke meg selv. Jeg er verken minsteufør eller enslig, og jeg eier egen 4-roms. Ser på meg selv som privilegert sånn sett. Anonymkode: b82f2...264 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #100 Del Skrevet 11. juni 2023 On 6/9/2023 at 1:57 AM, AnonymBruker said: Så blir det spurt om jeg vil være med på restaurant, jeg må pent takke nei igjen. «Du trenger jo ikke å spise, du kan spise først og bare kjøpe deg en brus eller kaffe». Jeg syntes tanken på å bare sitte der med en kaffekopp eller brus når andre spiser er veldig flaut, da blir jeg heller hjemme. Anonymkode: 82bf2...31c En annen ting er jo at drikke på restaurant er kraftig overpriset. Folk ser gjerne mest på prisen på maten når de velger restaurant. Pizza til 149, ok, vi går inn. Og så kommer et lite glass brus til 58 kroner etterpå. En restaurant jeg spiste på iblant begynte å ta betalt for vann fra springen, selv hvis man bestilte annen drikke fikk man det obligatoriske vannet. Jeg hadde også dårlig råd som ung, men selv nå spiser jeg sjelden på selv billigrestauranter, synes det er en uting å overprise ting så til de grader. Anonymkode: b06f5...b66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå