AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #1 Del Skrevet 8. juni 2023 Jeg er i midten av 50 årene og har begynt så smått trene for å holde kroppen i gang. Kjenner meg veldig tung i underkroppen når jeg går i trapper etc. og er nok ikke så veldig lett på tå. Fant et hoppetau i dag og prøvde meg på det - noe som ikke var særlig vellykket 😆 Det jeg da lurer på er om jeg kan trene meg opp til å bli lettere på foten selv i min alder? At jeg etter hvert kanskje klarer 15 min med hoppetau? Anonymkode: be5ae...6cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #2 Del Skrevet 8. juni 2023 Ja, trening hjelper uansett alder og blir viktigere jo eldre vi blir. 😊 Så gå på med friskt mot, men skynd deg langsomt om du gjør for mye for fort fører det fort til skader. Kontinuitet er nøkkelordet, det hjelper lite med et skippertak en gang i måneden. Anonymkode: 31237...591 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 8. juni 2023 #3 Del Skrevet 8. juni 2023 Veldig bra tips over her. Gjør litt, ofte. Så kan litt bli til mer over så lang tid at kroppen venner seg til belastningen. Og ja, du får veldig god effekt av både utholdenhetstrening, styrketrening og spensttrening i din alder. Også i en alder ganske mye høyere 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #4 Del Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er i midten av 50 årene og har begynt så smått trene for å holde kroppen i gang. Kjenner meg veldig tung i underkroppen når jeg går i trapper etc. og er nok ikke så veldig lett på tå. Fant et hoppetau i dag og prøvde meg på det - noe som ikke var særlig vellykket 😆 Det jeg da lurer på er om jeg kan trene meg opp til å bli lettere på foten selv i min alder? At jeg etter hvert kanskje klarer 15 min med hoppetau? Anonymkode: be5ae...6cb Mennesker på over 90 har oppnådd bevegelighet nok til å gå i trapper for første gang på tiår, delta i turer i utmark etc av ren trening uten medisiner etc. Helsevesenet driver mye med trening. Det går under fanen «rehabilitering». Jeg tenker at man som 50-åring skal anerkjenne at faren for skade er betydelig større enn som 30-åring. Og at dersom skade oppstår så tar den laaaang tid for å bedres, om den i det hele bedres. Så hopp med omhu i oppstarten. Ha på godt dempende sko. Hopp gjerne bare opp og ned på plenen eller en matte uten tau. Og start gjerne med knebøy heller enn hopp. Og kanskej kan du ikke hoppe på grunn av hofter, knær eller ankler? Men du kan likevel ved trening oppnå «sprett» i steget i enda 40 leveår. Anonymkode: 8af36...05c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 8. juni 2023 #5 Del Skrevet 8. juni 2023 Dersom du har en lav kant / lavt trappetrinn eller noe, så har du mange muligheter der. Hopp opp, og trø ned. Unngå belastningsskader, som du lett får ved å hoppe ned igjen. Etter hvert kan du ta høyere kanter / trinn. Har vært ram med hoppetau, men har kutta det ut pga. kneskade. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 8. juni 2023 #6 Del Skrevet 8. juni 2023 Jeg tenker at å trene generell styrke vil bidra til å gjøre deg "lettere på foten" da du vil få bedre styrke, muskelmasse, balanse og også et litt mer "påkoblet" nervesystem. Det trenger ikke være så komplisert heller, knebøy, utfall/step ups, bekkenhev, litt kjerne og gjerne litt overkropp også. 3-4 øvelserz 2 ganger i uka er overkommelige og absolutt noe ALLE anbefales å gjøre. Det er ingen øvre aldersgrense for styrketrening og det er aldri for sent å oppnå Effekter av det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vitalogy Skrevet 8. juni 2023 #7 Del Skrevet 8. juni 2023 For å hoppe 15 min. hoppetau eller å gå opp noen etasjer er ikke spensten det mest avgjørende, og heller ikke måten å trene spenst på. Men det er nok mest å <spikke flis>! Skjønner jo "praktisk" hva du mener, og da har du fått flere gode tips. Vær forsiktig i oppstarten, relativt hyppig og litt aktivitet er riktig vei å gå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå