Gjest WhisperingWind Skrevet 7. juni 2023 #41 Skrevet 7. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Da smører dere ikke på nok eller ofte nok Anonymkode: f6493...be7 Jupp. Smører jevnt og godt. Men 50 solfaktor betyr ikke at en ikke får farge😅 Like brun med høy faktor Ifølge Ingunn Stelander Skeie, som er utdannet hudterapeut og produktsjef for makeup hos Cosmedic AS, er dette en myte du ikke skal tro på. Du blir nemlig like brun med høy faktor (med høy menes fra 30 og oppover), det tar bare litt lengre tid. - Vi ønsker alle å beskytte huden vår mot skadelige stråler, spesielt UV-stråler, som kan forårsake skader i cellenes arvemateriale (DNA). Melanin, som er hudens pigment har en veldig viktig funksjon i forsvaret mot stråler. Pigmentproduksjonen stimuleres av UV-lys, og det er derfor man blir brun når man soler seg, forklarer hun: - Om man utsetter seg for mye stråling, blir det dermed en økt og gjerne en ukontrollert produksjon av melanin, og man kan gjerne se dette som pigmenteringer. Mange tror at om man bruker høy solfaktor så blir man ikke brun, og dette er heldigvis ikke riktig. Man blir brun selv om man bruker solfaktor, men melaninproduksjonen blir mer kontrollert og brunfargen blir jevnere. Derfor føles det også som om at man ikke blir så fort brun, fordi prosessen blir mer kontrollert og går litt saktere. Endret 7. juni 2023 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #42 Skrevet 7. juni 2023 Norge er på topplisten over hudkreft tilfeller, og en får fortsatt farge med faktorer 50. Den eldre generasjon er veldig opphengt i brunfarge. Anonymkode: 451e1...686 6
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #43 Skrevet 7. juni 2023 Det er så mye myter og synsing om sol spesielt blant eldre. Svigermor syntes synd på vår 5 mnd gammel baby som måtte være i skyggen og ikke bli brun... Hun mener det er sunt å bli brun. Hudtype har jo og mye å si for hvorvidt man får farge uavhengig av faktor som brukes. Jeg har en hud som aldri blir særlig brun. Den kan aldri "vennes til" sol. Jeg smører min unge (ikke babyen) med faktor 50. Prøver også å beskytte oss med klær, solhatt, solbriller og være inne eller i skyggen når sola er sterkest. Smører meg selv og men gjerne litt lavere faktor. Anonymkode: 69b83...b84 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #44 Skrevet 7. juni 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Å lett kunne bli litt brun uten å bli brent er den beste beskyttelsen mot kreft. Om man konsekvent går med UV trøyer og sunblock så får du et barn/tenåring som ikke tåler eksponering fra sol overhodet. Anonymkode: 7ab9a...cba Dette er jo bare feil, er ikke sånn det funker, iallefall ikke for alle hudtyper. Anonymkode: 69b83...b84 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #45 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Om du tenker på risikoen for kreft, så er det solbrenthet som er farlig. Og der er man jo mer eksponert om man har hud som ikke er vant med sol overhodet, for innimellom vil man bomme på smøring, glemme seg, eller noe. Anonymkode: 7ab9a...cba Er ikke bare å bli brent som er farlig. Er ikke heldig å bli utsatt for mye sol, selv om man ikke blir brent. Anonymkode: 6ec61...9cd
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #46 Skrevet 7. juni 2023 Jeg smører med faktor 30 her hjemme og tenker at jeg ville nok ha brukt faktor 50 i Syden, spesielt på små barn. Min far synes også at det er noe tull å bruke høy faktor fordi det er sunt med sol men jeg var "alltid" solbrent som barn og er derfor ekstra påpasselig med å smøre mine. Anonymkode: 6ec61...9cd
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #47 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): https://edition.cnn.com/2021/07/17/health/sunscreen-recall-cancer-wellness/index.html Ja, du får fortsette å smøre deg til døde og se syk ut samtidig. Over halvparten av solkremer i butikkhyllene gjør mer skade enn nytte. Anonymkode: fa301...fa4 Tips: det kan være lurt å lese saken du lenker til. Anonymkode: 6ec61...9cd 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #48 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har akkurat kommet hjem etter en uke i syden. Reiste med min søster, vi har jevngamle barn. Vi smurte vår sønn på 3 år med solfaktor 50 ofte, de brukte solfaktor 30 på sin sønn på samme alder. Vår sønn fikk ingen farge, mens nevøen har fin brunfarge. Egentlig ikke noe jeg grublet på, men nå har vår mor sagt at det er synd i vår sønn. Hun mener vi gradvis må eksponere han for mer sol, ellers vil han for alltid være bleik. Hva er egentlig korrekt her? Anonymkode: af8db...e0a Syns på han er det ikke 😄 Ærlig talt. "Bleik" er jo hans naturlige hudfarge. Det der er skikkelig gammeldags holdninger fra din mor. Jeg ville gjort som deg. Anonymkode: ae595...471 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #49 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du smører han jo inn så mye at det ikke går an å få noe farge. Anonymkode: fa301...fa4 Ja, og så? Hvorfor skal han "få farge"? Hva er i veien med den fargen han har? Hvorfor er folk så opphengt i andres farge på huden? Anonymkode: ae595...471 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #50 Skrevet 8. juni 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Har du kilder å vise til? Ts Anonymkode: af8db...e0a Her er en kilde. https://www.rb.no/avkrefter-solkrem-mytene-det-er-et-problem-at-folk-bruker-faktor-50/s/5-43-1102838?fbclid=IwAR19Ugw_jkhXWQkZRbGcXpi0uLcmCHuZVgngZqX-bT9xHwSFCnaU4ApRBAU Var masse oppstyr om det for noen år siden, mine kan ikke bruke 50 da en av de får utslett av det Anonymkode: 7d0ae...1f2 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #51 Skrevet 8. juni 2023 Noen blir jo bare ikke brune uansett. Datteren min er sånn. Hun er like hvit selv etter et par uker i "Syden". Jeg blir brun med samme faktor og likt "smøreregime". Det går på gener også! Hun ligner på faren sin, han blir heller ikke særlig brun, men litt mer brun enn henne. Anonymkode: 4d1a3...db1 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #52 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Barnet får jo sol, barnet blir smørt med høy faktor. Man får farge selv med høy faktor. Anonymkode: 38e32...5e9 Ikke i følge hi. Anonymkode: 08c3a...bb3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #53 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): https://kreftforeningen.no/forebygging/sol-solarium-og-hudkreft/ Behøver en som aldri blir solbrent å beskytte seg i sola? Ja, det å være mye i sterk sol over tid øker risikoen for hudkreft, også om man ikke blir solbrent. Hvilken solfaktor bør jeg bruke? En generell anbefaling er å bruke minimum faktor 30, og smøre rikelig. Hvor mye den enkelte må beskytte seg i sola, avhenger blant annet av hudtype, tid på dagen og året, og hvor sterk sol det er der du er. Ingen faktor gir full beskyttelse, og du bør uansett ikke forlenge tiden du er i sola, selv om du har brukt høy faktor. Da kan høy faktor gi falsk trygghet. UVA-beskyttelsen skal være minst 1/3 av solfaktoren (SPF), så en solkrem med høyere solfaktor vil også bety høyere beskyttelse mot UVA-stråling. Barn og voksne kan godt bruke samme krem, selv om det finnes egne kremer som er tilpasset for barn. Inneholder solkrem stoffer som er kreftfremkallende? Stoffene som brukes i solkremer i Norge er godt regulert og er trygge å bruke. Det er viktig å bruke solkrem som et supplement til andre måter å beskytte seg på, og å finne en solkrem man liker, så den blir brukt. Her kan apotekene gi gode råd. Solbeskyttelse viktig hele livet Huden «husker» episoder når vi blir solbrent eller vi er mye i intens sol. Derfor har solbeskyttelse betydning gjennom hele livet, fra vi er barn og til vi er gamle. Sørg for at barn også er godt beskyttet, og at de lærer om sola. Da kan de slippe mange vonde episoder med å være solbrent i årene fremover. Barn under ett år bør ikke oppholde seg i direkte sol. Kreftforeningen Anonymkode: ca65c...390 Men da dropper man å være mye ute i sterk sol, da. Det er ikke slik at faktor 50 er en beskyttelse mot det, mens faktor 30 er farlig. Hvorfor ta med barnet til Syden i det hele tatt om man er så redd for kreft? Anonymkode: 7ab9a...cba
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #54 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vi har valgt en mellomting. Er omstritt å bruke faktor 50 også. Anonymkode: 8a8f9...2de Dette har jeg lest også. De skal ha litt sol, men ikke bli brent. Anonymkode: aa9a9...2ed
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #55 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men da dropper man å være mye ute i sterk sol, da. Det er ikke slik at faktor 50 er en beskyttelse mot det, mens faktor 30 er farlig. Hvorfor ta med barnet til Syden i det hele tatt om man er så redd for kreft? Anonymkode: 7ab9a...cba Faktor 30 og oppover anbefaler kreftforeningen. Du kan bli brent selv om det er overskyet og regn. Når solen er sterkest anbefales det å være i skyggen eller inne. Kreftforeningen anbefaler sol direkte på huden i maks 15 minutter. Men ikke når solen er på det sterkeste. Anonymkode: ca65c...390
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #56 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her er en kilde. https://www.rb.no/avkrefter-solkrem-mytene-det-er-et-problem-at-folk-bruker-faktor-50/s/5-43-1102838?fbclid=IwAR19Ugw_jkhXWQkZRbGcXpi0uLcmCHuZVgngZqX-bT9xHwSFCnaU4ApRBAU Var masse oppstyr om det for noen år siden, mine kan ikke bruke 50 da en av de får utslett av det Anonymkode: 7d0ae...1f2 Nasrala sine utsagn er helt på bærtur. Det jo beviselig feil det han sier, og avisen ville tydeligvis ikke la hans meninger stå usagt. "Merk! Saken er rettet lørdag 27. juli. Sitater fra hudlege Merete Lorentzen er lagt inn i saken som et svar på doktor Samuel Nasralas utsagn om at høy solfaktor ikke puster og dermed kan føre til hudormer og leverflekker." Anonymkode: af8db...e0a 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå