Gå til innhold

Bør barn "sole seg"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har akkurat kommet hjem etter en uke i syden. Reiste med min søster, vi har jevngamle barn. Vi smurte vår sønn på 3 år med solfaktor 50 ofte, de brukte solfaktor 30 på sin sønn på samme alder. Vår sønn fikk ingen farge, mens nevøen har fin brunfarge. 

Egentlig ikke noe jeg grublet på, men nå har vår mor sagt at det er synd i vår sønn. Hun mener vi gradvis må eksponere han for mer sol, ellers vil han for alltid være bleik. 

Hva er egentlig korrekt her?

Anonymkode: af8db...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bør få litt sol mener jeg. Ellers får man jo ingen naturlig beskyttelse og må smøre seg hele tiden. Jeg smører meg ikke selv med mindre jeg skal på stranden eller være mye ute i solen.

Anonymkode: 8a8f9...2de

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bør få litt sol mener jeg. Ellers får man jo ingen naturlig beskyttelse og må smøre seg hele tiden. Jeg smører meg ikke selv med mindre jeg skal på stranden eller være mye ute i solen.

Anonymkode: 8a8f9...2de

Barnet får jo sol, barnet blir smørt med høy faktor.

Man får farge selv med høy faktor. 

 

Anonymkode: 38e32...5e9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tenker på risikoen for kreft, så er det solbrenthet som er farlig. Og der er man jo mer eksponert om man har hud som ikke er vant med sol overhodet, for innimellom vil man bomme på smøring, glemme seg, eller noe. 

Anonymkode: 7ab9a...cba

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barnet får jo sol, barnet blir smørt med høy faktor.

Man får farge selv med høy faktor. 

 

Anonymkode: 38e32...5e9

Faktor 50 er sunblock. Lite farge å få da. Vi bruker 30 på ungene. De får heller ikke solkrem med mindre vi skal være eksponert for sol over lengre tid, som f.eks stranden. Slik praktiserer vi det.

Anonymkode: 8a8f9...2de

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bør få litt sol mener jeg. Ellers får man jo ingen naturlig beskyttelse og må smøre seg hele tiden. Jeg smører meg ikke selv med mindre jeg skal på stranden eller være mye ute i solen.

Anonymkode: 8a8f9...2de

Det anbefales å smøre seg hver dag.

 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om du tenker på risikoen for kreft, så er det solbrenthet som er farlig. Og der er man jo mer eksponert om man har hud som ikke er vant med sol overhodet, for innimellom vil man bomme på smøring, glemme seg, eller noe. 

Anonymkode: 7ab9a...cba

Å være mye i sterk sol over tid øker risikoen for hudkreft, også om man ikke blir solbrent. Han er jo vant med sol, men beskyttes med høy faktor. 

Anonymkode: af8db...e0a

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, barn skal ikke sole seg. All solstråling kan føre til skader på DNA, ikke bare når man blir brent. Selv smører jeg også ansiktet med solfaktor om vinteren (en miljøskade fra utdanningen min). Så skal man jo selvsagt ikke bli hysterisk, men å smøre seg med skikkelig  og ofte solfaktor er aldri feil.

Anonymkode: 39561...b75

  • Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Faktor 50 er sunblock. Lite farge å få da. Vi bruker 30 på ungene. De får heller ikke solkrem med mindre vi skal være eksponert for sol over lengre tid, som f.eks stranden. Slik praktiserer vi det.

Anonymkode: 8a8f9...2de

Nei, solfaktor 50 er ikke sun block. Føler dette er litt gammeldagse holdninger, akkurat slik feilinformasjon min mor kommer med.

Ts 

Anonymkode: af8db...e0a

  • Liker 11
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man brun er man mer utsatt for hudkreft. Å bli brun er ikke positivt slik mange tror. 

Anonymkode: 293c1...2c0

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Faktor 50 er sunblock. Lite farge å få da. Vi bruker 30 på ungene. De får heller ikke solkrem med mindre vi skal være eksponert for sol over lengre tid, som f.eks stranden. Slik praktiserer vi det.

Anonymkode: 8a8f9...2de

Ikke nødvendigvis at solfaktor 50 har sunblock. Den er å få både med og uten sunblock.

Nå vet jeg ikke om de to små har samme hudtype. Noen blir jo knallbrune med solfaktor 50, mens andre har jo knapt noe farge etter å ha brukt solfaktor 30.

Anonymkode: 7770c...b8d

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det anbefales å smøre seg hver dag.

 

Å være mye i sterk sol over tid øker risikoen for hudkreft, også om man ikke blir solbrent. Han er jo vant med sol, men beskyttes med høy faktor. 

Anonymkode: af8db...e0a

Vi har valgt en mellomting. Er omstritt å bruke faktor 50 også. 

Anonymkode: 8a8f9...2de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har valgt en mellomting. Er omstritt å bruke faktor 50 også. 

Anonymkode: 8a8f9...2de

Har du kilder å vise til?

Ts 

Anonymkode: af8db...e0a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor du spør når du har bestemt deg for at alle som svarer noe annet tar feil.

Jeg svarer bare hva vi gjør. Hva du gjør er helt opp til deg.

Anonymkode: 8a8f9...2de

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner ikke helt hvorfor du spør når du har bestemt deg for at alle som svarer noe annet tar feil.

Jeg svarer bare hva vi gjør. Hva du gjør er helt opp til deg.

Anonymkode: 8a8f9...2de

Så fordi jeg korrigerer din feilinformasjon og spør etter kilder, så har jeg bestemt meg for at alle tar feil? Ok.

Ts 

Anonymkode: af8db...e0a

  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker 50 alle sammen. Likevel blir vi jo litt brune etter en sommer. 

Men hudtype har jo mye å si her. Har dere lys hud så kjør på med 50.

Selv om vi bruker 50, så får ene barnet her soleksem.....lys og sensitiv hud.

Anonymkode: 610f1...60d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du kilder å vise til?

Ts 

Anonymkode: af8db...e0a

Bare å google. Du får jo det svaret du vil ha så velger å ikke vise til noen bestemt kilde. Jeg er ikke overbevist om at å blokkere ute all sol er bra, ei heller overdreven bruk av solkrem. Jeg understreker igjen at dette er vår tilnærming til saken. Er ikke bastant, men har valgt det som vi synes virker best.

Anonymkode: 8a8f9...2de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En treåring i syden, da antar jeg mye ute i sterk sol, i nærheten av vann, ville jeg smurt med faktor 50. Var på besøk hos ei venninne som var au papir på Kanariøyene for ca 10 år siden, for et barn på 2 år. På apotekene der nede anbefalte de faktor 50 for så små barn på stranda, og det var barn som bodde der fast og var vant il sola. 
I Norge smører vi barna med 30 når de skal være ute hele dagen, 50 på utsatte steder hvis vi skal være lenge på stranda. Etter 3 dager med sommervarme og sol var huden brun alle steder som stakk ut fra sommerklærne. 

Anonymkode: 01fdd...dea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bare å google. Du får jo det svaret du vil ha så velger å ikke vise til noen bestemt kilde. Jeg er ikke overbevist om at å blokkere ute all sol er bra, ei heller overdreven bruk av solkrem. Jeg understreker igjen at dette er vår tilnærming til saken. Er ikke bastant, men har valgt det som vi synes virker best.

Anonymkode: 8a8f9...2de

Har nå prøvd å google, men finner absolutt ikke noe troverdig om at solfaktor 50 bør unngås. Derfor hadde jeg satt pris på om du kunne legge ved noen kilder. Eller så kan du jo bare innrømme at du tok feil, det er helt lov.

Ts 

Anonymkode: af8db...e0a

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunfargen er tegn på hudskade. 

Anonymkode: f6493...be7

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 50 og noen ganger 30 på mine. De er begge mye ute i barnehage og sfo. Særlig yngste blir veldig fort brent. De er likevel ikke bleke noen av de og har fått litt farge. 

Anonymkode: 73ac4...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...