Gå til innhold

Hvorfor snakkes det ikke åpent om retroaktiv sjalusi i datingverden?

Majer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så det du sier er jo egentlig at menn som har en preferanse på at potensielle kjærester ikke har vært med mange ikke er "misogynistiske". De ser jo ikke ned på damer som faller utenfor preferansene fordi de ikke vil bli sammen med dem

Anonymkode: 29519...3bd

Mens jeg ville aldri blitt sammen med en mann som ville hatt svar på hvor mange jeg har hatt sex med. Om en mann hadde spurt meg om dette, så er preferansene på kollisjonskurs allerede der, uten at han noen gang hadde visst svaret.

Så hans preferanse gjør han uaktuell for meg, uavhengig av hvor mange/få jeg faktisk har hatt sex med.

Viktig at preferanser kommer på border tidlig, så man kan utelukke de som viser seg å ikke være kompatible😊

Anonymkode: 45b85...f8c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Dette er da forferdelig lite nytt. Alle kompisene mine vet jo dette allerede, (vi er M35++ hele gjengen). Trenger ingen sexolog for å vite dette.
Graden av sexsjalusi varierer. Men kvinner gir mindre uttrykk for å være sjalu på mannens fortid, for de er stort sett ikke det heller. Damer er sjalu på følelser, menn på sex. Ligger i vår natur. Det er bare her inne at menn prøver å fremstå at menn ikke er det, og hiver seg rundt med "de er usikre på seg selv,  har personlige problemer, og ingen menn er sånn fordi jeg ikke er det". Meh. Jeg ler hver gang.

Anonymkode: ca057...2a4

Hmm. Jeg er mann. Jeg aner ikke hvor mange samboeren min har hatt sex med før vi møttes. Har aldri spurt. Fordi det er irrelevant og uinteressant. Tror neppe jeg er den eneste som ikke bryr meg en dritt om sånt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
sicario skrev (Akkurat nå):

Hmm. Jeg er mann. Jeg aner ikke hvor mange samboeren min har hatt sex med før vi møttes. Har aldri spurt. Fordi det er irrelevant og uinteressant. Tror neppe jeg er den eneste som ikke bryr meg en dritt om sånt.

Jeg vil, først som sist, beklage at en del av oss kvinner setter pris på menn med slike uttalelser som deg samt lever i forhold med menn der partnere aldri er kommet på bordet. Du vil nå straks bli beskyldt for å opptre som hvit ridder samt å lyve på deg meninger for å få innpass hos damene, enten i buksene deres eller i sinnet. For noen er tross alt ikke mulig å tenke annerledes dersom man er del av en gruppe - meningen må derfor være instrumentell.

Anonymkode: 5db31...886

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, sicario said:

Nei, så da leste du reportasjen med vantro og sjokk, tenker jeg. Gått lykkelig  gjennom hele livet ditt med ditt livs kjærlighet og aldri engang hørt om seksuell sjalusi, da spesielt av menn. Velkommen til verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vil, først som sist, beklage at en del av oss kvinner setter pris på menn med slike uttalelser som deg samt lever i forhold med menn der partnere aldri er kommet på bordet. Du vil nå straks bli beskyldt for å opptre som hvit ridder samt å lyve på deg meninger for å få innpass hos damene, enten i buksene deres eller i sinnet. For noen er tross alt ikke mulig å tenke annerledes dersom man er del av en gruppe - meningen må derfor være instrumentell.

😆 Peeent!! Haha! Liker sånne hersketeknikker. Skal man først være sarkastisk skal det gjøres på denne måten. Kudos!

Ps. Jeg antar du også vet at verden ikke er svart-hvit. Om det finnes noen eller flere individer, eller om mannen _din_ ikke spør deg om fortiden din eller vice versa, så er det stadig overvekt av folk som har det annerledes enn dere. Og som _fremdeles_ er lykkelige, tenk det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, så da leste du reportasjen med vantro og sjokk, tenker jeg. Gått lykkelig  gjennom hele livet ditt med ditt livs kjærlighet og aldri engang hørt om seksuell sjalusi, da spesielt av menn. Velkommen til verden.

Ikke med vantro og sjokk. Men jeg gjorde meg noen tanker om at dette på ingen måte er representabelt for «menn flest», og at artikkelen beskriver en sykelighet som de fleste av oss heldigvis ikke kjenner oss igjen i.

Jeg kan huske noe «sjalusidrama» fra egen omgangskrets,,,,da vi var 15-16 år.

Lykkelig igjennom livet? Tja. Ser ikke helt relevansen, men jeg har gått igjennom livet uten «retroaktiv sjalusi» i det minste. Jeg er også lykkelig samboende med min kjæreste igjennom de siste 19 årene. Hun har aldri spurt meg om min seksuelle historie og jeg har selvfølgelig aldri spurt om hennes. Nettop fordi det er uinteressant, irrelevant og det har aldri slått meg å spørre om noe sånt. 

Velkommen til de voksenes, normale verden.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

😆 Peeent!! Haha! Liker sånne hersketeknikker. Skal man først være sarkastisk skal det gjøres på denne måten. Kudos!

Ps. Jeg antar du også vet at verden ikke er svart-hvit. Om det finnes noen eller flere individer, eller om mannen _din_ ikke spør deg om fortiden din eller vice versa, så er det stadig overvekt av folk som har det annerledes enn dere. Og som _fremdeles_ er lykkelige, tenk det.

Glad for at du liker sarkasmen min. Meningsmotstandere pleier jo å nekte hverandre alt. Kudos! Og god torsdag!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Nettopp. Vil man ha ei jomfru, så velger man ei jomfru og er fornøyd med det. Det man da IKKE gjør, er å shame kvinner som helhet, ha masse forventninger til kvinner man aldri kommer til å være sammen med, eller bli sammen med en kvinne lavere enn standarden og lage helvete for henne.

Anonymkode: 30216...4eb

Jeg ser kvinner maser mye om dette her. "Bare velg dere en jomfru å undertrykke da" ( og la oss skikkelige være i fred)".
Hvordan finne ut sånt? I starten, på date?
"Hei, jeg heter Petter. Hyggelig å møte deg. Er du jomfru?"
- Etter 4-5 date, da eller?
- Høre med venninna hennes? Stalke henne på sosiale medier (apropos creepy adferd)?
- Reise til Thailand eller på annet vis skaffe seg "importbrud" til stor forargelse for etniske nordmenn-inner, som sporenstreks tillegger mannen de samme hatargumentene som før?

Dere diskuterer ikke saklig med sånne argumenter. Det er feigt å bare gi opp uten å jobbe med ting. Om ikke jeg kan støtte samboeren min fordi det "bare er hennes ansvar", så er jeg rett ut en egoistisk dust, sorry å si det.
Ingen skal finne seg i dårlig oppførsel fra partneren, er ikke det jeg sier. Men å se rødt bare temaet kommer på bordet, og møte det med hat, forakt og avvisning er like tåpelig. Da får dere bare finne dere en annen da, er jo så lett å bytte folk ut i våre dager uansett.

Det er uansett langt fra poenget. Å shame kvinner i helhet er heller ikke en del av saken. Hvorfor hele tiden avspore med at "menn puler rundt, men undertrykker kvinner som gjør det samme" når det utgjør langt færre i antall? Det er nok av de som ikke er rundbrennere som også er sjalu på damas fortid. Når de utgjør et såpass stort antall blir det for lett å tillegge det kollektiv infantil sjalusi. Kvinner er sjalu de også, sånn understreket. Men det handler stort sett om andre ting enn fortids-kopulering.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Glad for at du liker sarkasmen min. Meningsmotstandere pleier jo å nekte hverandre alt. Kudos! Og god torsdag!

Selvfølgelig. Det krydrer en god diskusjon. Og det handler om sak, ikke person uansett. Så i like måte, ha en god torsdag.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en avsporing å snakke om det rent fysiske knyttet til mange sexpartnere. Jeg dømmer ingen som har hatt sex med mange, men det sier unektelig noe om karakteren. At man har promiskuøs adferd er rett og slett ikke tiltalende, og er en del av min vurdering av partner. Litt på lik linje med andre kriterier jeg (og alle) vurderer ut fra. Jeg forventer at kvinner har lignende standarder hva "rundbrennere" angår. Selv om det krever mer av en mann å få sex enn en kvinne.

Å kalle dette usikkerhet eller at man er kontrollerende er bare defensiv hersketeknikk. 

Endret av Agaton
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

på date?
"Hei, jeg heter Petter. Hyggelig å møte deg. Er du jomfru?"
- Etter 4-5 date, da eller?

Men å se rødt bare temaet kommer på bordet, og møte det med hat, forakt og avvisning er like tåpelig.

Om Petter hadde spurt meg om dette på 1,2,3 eller 4 date, så hadde det ikke blitt flere dater.

Jeg hadde ikke sett rødt, ikke blitt sint eller møtt det med forakt. Spørsmålet fra Petter viser bare at vi er på kollisjonskurs og at det ikke er noe grunnlag for videre dating/forhold. Hverken mer eller mindre. No hard feelings liksom.

Hva svaret mitt hadde vært får jo Petter aldri vite uansett, så svaret blir irrelevant.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, sicario said:

Ikke med vantro og sjokk. Men jeg gjorde meg noen tanker om at dette på ingen måte er representabelt for «menn flest», og at artikkelen beskriver en sykelighet som de fleste av oss heldigvis ikke kjenner oss igjen i.

Jeg kan huske noe «sjalusidrama» fra egen omgangskrets,,,,da vi var 15-16 år.

Lykkelig igjennom livet? Tja. Ser ikke helt relevansen, men jeg har gått igjennom livet uten «retroaktiv sjalusi» i det minste. Jeg er også lykkelig samboende med min kjæreste igjennom de siste 19 årene. Hun har aldri spurt meg om min seksuelle historie og jeg har selvfølgelig aldri spurt om hennes. Nettop fordi det er uinteressant, irrelevant og det har aldri slått meg å spørre om noe sånt. 

Velkommen til de voksenes, normale verden.

Du er i hvert fall minst 27 år, så takk for velkomsten. Jeg har det bra i forholdet mitt selv,, jeg. Skriver ikke for meg selv unikt, men har et engasjement i temaet om kjønnsroller- forskjeller og samfunn. Så å sette normen etter seg selv faller ikke meg til gode.
Å lese artikkelen burde heller ikke ringe noen bjeller hos noen. I saken det gjelder handler det om sykelig mengde av sjalusi. Men det er verken noe nytt eller noe mange tydeligvis snakker høyt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Om Petter hadde spurt meg om dette på 1,2,3 eller 4 date, så hadde det ikke blitt flere dater.

Jeg hadde ikke sett rødt, ikke blitt sint eller møtt det med forakt. Spørsmålet fra Petter viser bare at vi er på kollisjonskurs og at det ikke er noe grunnlag for videre dating/forhold. Hverken mer eller mindre. No hard feelings liksom.

Hva svaret mitt hadde vært får jo Petter aldri vite uansett, så svaret blir irrelevant.

Ikke sant? Det understreker poenget mitt om at sånne argumentasjoner bare er ordfyll uten mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mange kvinner skammer seg over antallet sexpartnere de har hatt. For kvinner henger dessverre skam og seksualitet nært sammen, og det har jo med at det fremdeles er holdninger blant en hel del menn om at man er hore bare man har hatt flere enn sånn 5 partnere fordelt på 15 år. Jeg bestemte meg for en del år tilbake å drite i den skamfølelsen de fleste av oss kvinner har fått innprentet fra barndommen av, og jeg må si at jeg angrer ikke et sekund på at jeg har hatt digg sex med digge menn. Jeg har også hatt dårlig sex, men det gjør også at jeg vet både hvor bra og hvor dårlig det kan være. Når jeg ser tilbake på singellivet i tidlig 20-åra tror jeg heller at jeg vil si at jeg angrer litt på at jeg valgte å ikke ligge med noen av de mennene 😅 Jeg tror det hadde vært bra sex. 

Sex er sunt og for oss som ikke er religiøs er det jo ingen grunn til å skamme seg for at man har hatt det mye gøy på den fronten. 

Anonymkode: 7e81d...cc1

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Mange kvinner skammer seg over antallet sexpartnere de har hatt. For kvinner henger dessverre skam og seksualitet nært sammen, og det har jo med at det fremdeles er holdninger blant en hel del menn om at man er hore bare man har hatt flere enn sånn 5 partnere fordelt på 15 år. Jeg bestemte meg for en del år tilbake å drite i den skamfølelsen de fleste av oss kvinner har fått innprentet fra barndommen av, og jeg må si at jeg angrer ikke et sekund på at jeg har hatt digg sex med digge menn. Jeg har også hatt dårlig sex, men det gjør også at jeg vet både hvor bra og hvor dårlig det kan være. Når jeg ser tilbake på singellivet i tidlig 20-åra tror jeg heller at jeg vil si at jeg angrer litt på at jeg valgte å ikke ligge med noen av de mennene 😅 Jeg tror det hadde vært bra sex. 

Sex er sunt og for oss som ikke er religiøs er det jo ingen grunn til å skamme seg for at man har hatt det mye gøy på den fronten. 

Nettop⬆️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (1 time siden):

Så du aner ikke om talet er 0 eller 1000? Beklager, men tror ikke et sekund på deg, virker totalt fjernt å ikke ha peiling. Kjenner du ikke henne på det hele tatt? Har dere aldri snakket om livet? Foreldrer og venner, har du aldri vært med på samtaler med dem?

Jeg har aldri etterspurt min kone om antall. Null interesse, men jeg aner meget godt hva det kan være. Kanskje jeg bommer noe, men hadde syntes det var trist å kjenne henne og livet hennes så dårlig at jeg virkelige ikke hadde peiling.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Det handler om en del menns holdninger, men er det menn du personlig har vært sammen med? For å dele en personlig anekdote, så var jeg sammen med en kvinne med et tresifret antall bak seg. Inkludert folk i min nære omgangskrest..til og med familie.
Å gi meg skylden for at jeg synes det var vanskelig å takle de første tidene kan dere gjerne gjøre. Hun gjorde det kjempebra, og vi jobbet oss gjennom det. Om hun ikke hadde hatt noe forståelse for hva jeg (og andre) følte rundt dette, så hadde jeg dumpet henne på dagen jeg fant det ut. Er ikke misogyn og hatefull av den grunn.
Kall det preferanse eller hva dere vil. Men noen intime ting ønsker jeg å ha for meg selv, også intimitet jeg deler med hun jeg er glad i.
Det er andre grunner til at det gikk over dog.  Jeg håper hun har det bra i dag og ønsker henne alt godt ellers, og at hun møter en kar som ikke bryr seg om sånt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fremmed fugl skrev (42 minutter siden):

Så du aner ikke om talet er 0 eller 1000? Beklager, men tror ikke et sekund på deg, virker totalt fjernt å ikke ha peiling. Kjenner du ikke henne på det hele tatt? Har dere aldri snakket om livet? Foreldrer og venner, har du aldri vært med på samtaler med dem?

Jeg har aldri etterspurt min kone om antall. Null interesse, men jeg aner meget godt hva det kan være. Kanskje jeg bommer noe, men hadde syntes det var trist å kjenne henne og livet hennes så dårlig at jeg virkelige ikke hadde peiling.

Min mann vet heller ikke, og jeg vet ikke hans. Men vi er klare over hverandres holdninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min mann vet heller ikke, og jeg vet ikke hans. Men vi er klare over hverandres holdninger. 

Vet ikke, som ikke eksakt antall, eller vet ikke som ingen anelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, Fremmed fugl said:

Vet ikke, som ikke eksakt antall, eller vet ikke som ingen anelse?

Det er etisk forsvarlig og rett at sexfortiden ikke skal bety noe, at det ikke er "relevant". For hva er vel relevant? Skal vi dra det ekstra langt, så er følelser helt unyttig!! I hvert fall andres følelser.

Jeg tror heller ikke på at Sicario aldri engang har tenkt tanken, om han ikke helt er avviker da. Samtidig handler det litt om alder i tillegg til personlighet, skulle jeg tro. Sett at man blir sammen med partneren i ungdomsåra. Da har de knapt rukket ha mange forhold eller ff bak seg.
Om folk (han) aldri har hatt problem med draget og fått pule nok, generelt har mindre testo eller hva nå, så kan de være mindre interesserte i sin egen rolle rundt dette. Derav også andres. Kanskje er de mindre utro også, for alt jeg vet (tvilsomt, men det skal jeg begynne sette meg inn i). Det er uansett på det rene at temaet opptar mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...