Gå til innhold

Ikke råd til husleie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er i en veldig kjedelig situasjon, og selv om det bare er min egen feil, håper jeg på å ikke bli dømt, men heller få gode tips og råd. 
I fjor hadde jeg en del forskjellige deltidsstillinger, før jeg fikk meg 100% stilling i oktober. Jeg tenkte ikke på å spare feriepenger. Dermed får jeg neste måned kun utbetalt nok til å betale husleien min. Dette går jo selvfølgelig ikke uansett hvor billig jeg lever, da jeg har andre regninger å forholde meg til også, og trenger mat. Jeg får ikke innvilget kredittkort av noen banker av en eller annen grunn, har absolutt ingenting å selge og har ingen sparepenger på konto. Far er pensjonist og mor er ufør, det er dermed ikke mye å hente der heller. Jeg har prøvd å finne småjobber jeg kan ta på meg, samt sommerjobb, men med fulltidsjobb og kun tre uker ferie er dette vanskelig.
Jeg har derimot betalt 25000 i depositum. Husleien er på 10. Er det veldig rart/uvanlig/i det hele tatt mulig å fortelle utleier om situasjonen og høre om de heller kan trekke neste måneds leie fra depositumet? Er så stresset og rådvill at det er like før jeg går ut og selger meg selv… jeg hater å innrømme at jeg har drete meg ut, så har egentlig ikke så lyst å fortelle utleier om det heller, men er desperat. Please hjelp.

Anonymkode: 99282...430

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke du skal be utleier om å redde deg. Det er virkelig ikke hens jobb. 

Ring lokalbanken og be om hjelp. Hør med NAV om lån. Ring alle du får regninger fra og be om utsettelse. Hent deg matkasser. 

Når du er ferdig med idiotien din bygger du deg en buffer. 

 

Anonymkode: aa2a2...bde

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er dette depositumet betalt? Rett til utleiers konto eller på depositumskonto i bank i ditt navn?

Anonymkode: 3ac22...7d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nødhjelp fra NAV kan du søke på. 

Anonymkode: 7c406...223

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å prate med banken om kredittkort?

Anonymkode: 4d805...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hei, jeg er i en veldig kjedelig situasjon, og selv om det bare er min egen feil, håper jeg på å ikke bli dømt, men heller få gode tips og råd. 
I fjor hadde jeg en del forskjellige deltidsstillinger, før jeg fikk meg 100% stilling i oktober. Jeg tenkte ikke på å spare feriepenger. Dermed får jeg neste måned kun utbetalt nok til å betale husleien min. Dette går jo selvfølgelig ikke uansett hvor billig jeg lever, da jeg har andre regninger å forholde meg til også, og trenger mat. Jeg får ikke innvilget kredittkort av noen banker av en eller annen grunn, har absolutt ingenting å selge og har ingen sparepenger på konto. Far er pensjonist og mor er ufør, det er dermed ikke mye å hente der heller. Jeg har prøvd å finne småjobber jeg kan ta på meg, samt sommerjobb, men med fulltidsjobb og kun tre uker ferie er dette vanskelig.
Jeg har derimot betalt 25000 i depositum. Husleien er på 10. Er det veldig rart/uvanlig/i det hele tatt mulig å fortelle utleier om situasjonen og høre om de heller kan trekke neste måneds leie fra depositumet? Er så stresset og rådvill at det er like før jeg går ut og selger meg selv… jeg hater å innrømme at jeg har drete meg ut, så har egentlig ikke så lyst å fortelle utleier om det heller, men er desperat. Please hjelp.

Anonymkode: 99282...430

Du må kontakte nav. Be om møte og veiledning. Kontakt dem digitalt, ikke kast bort livet på telefon i 2023.


Det du ikke må gjøre - under noen omstendigheter (aldri!) - er å fortelle utleier at du ikke har råd til leia eller betale den for sent. Ta opp forbrukslån om du må. Men betal for deg. Å bo uten å betale er som å gå på kjøpesenteret og kle deg i klærne deres uten å betale, eller be om å få kreditt. Ikke gjør det! Og så ser du deg om etter billigere husvære. Det er helt sikkert en hybel eller rom i et kollektiv du har råd til i en radius som er mulig å sykle.

Og så går du inn på hjemmesidene til kommunen du bor i og nabokommunene. De har - helt garantert! - et skjema for å registrere seg som sommervikar innen helse. Dersom ikke? Send dem en e-post. Si du tar ut søpla mot betaling. 

Anonymkode: dbcbc...608

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betal husleia og det du får til av regninger, og så kontakter du nav og ber om nødhjelp til mat og resterende regninger. Vis kontoutskrifter der det står 0 på konto. 

Anonymkode: 6646c...d14

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke har opptjent fullt feriepengegrunnlag kan du høre med arbeidsgiver om du kan jobbe allikevel. Det finnes en hjemmel i ferieloven som gjør unntak fra ferieplikten.

Anonymkode: 83a00...ada

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke stenger der så behøver du ikke å ta ut all ferien. 

Snakk med arbeidsgiver.

Anonymkode: 6f828...44c

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvordan er dette depositumet betalt? Rett til utleiers konto eller på depositumskonto i bank i ditt navn?

Anonymkode: 3ac22...7d2

Bra poeng. Dersom utleier bryter husleieloven ved å motta depositumet på konto i sitt eget navn (som mange faktisk gjør), trenger du ikke å spørre - da kan du bare si fra at neste måneds leie går av «depositumet». Slikt ulovlig depositum kan betraktes som forskuddsbetalt leie, uten at utleier har noe hen skal ha sagt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (Akkurat nå):

Bra poeng. Dersom utleier bryter husleieloven ved å motta depositumet på konto i sitt eget navn (som mange faktisk gjør), trenger du ikke å spørre - da kan du bare si fra at neste måneds leie går av «depositumet». Slikt ulovlig depositum kan betraktes som forskuddsbetalt leie, uten at utleier har noe hen skal ha sagt. 

Problemer blir vel heller at leieforholdet blir dårlig og å krangle med utleier er kjipt.

Anonymkode: 83a00...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hei, jeg er i en veldig kjedelig situasjon, og selv om det bare er min egen feil, håper jeg på å ikke bli dømt, men heller få gode tips og råd. 
I fjor hadde jeg en del forskjellige deltidsstillinger, før jeg fikk meg 100% stilling i oktober. Jeg tenkte ikke på å spare feriepenger. Dermed får jeg neste måned kun utbetalt nok til å betale husleien min. Dette går jo selvfølgelig ikke uansett hvor billig jeg lever, da jeg har andre regninger å forholde meg til også, og trenger mat. Jeg får ikke innvilget kredittkort av noen banker av en eller annen grunn, har absolutt ingenting å selge og har ingen sparepenger på konto. Far er pensjonist og mor er ufør, det er dermed ikke mye å hente der heller. Jeg har prøvd å finne småjobber jeg kan ta på meg, samt sommerjobb, men med fulltidsjobb og kun tre uker ferie er dette vanskelig.
Jeg har derimot betalt 25000 i depositum. Husleien er på 10. Er det veldig rart/uvanlig/i det hele tatt mulig å fortelle utleier om situasjonen og høre om de heller kan trekke neste måneds leie fra depositumet? Er så stresset og rådvill at det er like før jeg går ut og selger meg selv… jeg hater å innrømme at jeg har drete meg ut, så har egentlig ikke så lyst å fortelle utleier om det heller, men er desperat. Please hjelp.

Anonymkode: 99282...430

Jeg tror ikke du kommer unna å måtte ta ut mindre ferie. Eventuelt flytte ferien og ferietrekket til du har mer penger. 

I verste fall får du forklare situasjonen for utleier og spørre om du kan betale kr 12.500 i husleie i fire følgende måneder. Jeg er usikker på om NAV vil gjøre så mye sånn det ligger an i dag. 

Ellers synes jeg du har litt dårlig oversikt over egen økonomi (du har sannsynligvis en årsak til at du ikke får kreditt og man burde tenkt på ferietrekket). Er det fordi du ikke interesserer deg helt for dette temaet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Problemer blir vel heller at leieforholdet blir dårlig og å krangle med utleier er kjipt.

Anonymkode: 83a00...ada

Det er sant, det kan det bli. Men utleier har brutt en ufravikelig lovbestemmelse og kan ikke ramme leietaker på lovlig vis. Ingen ønsker likevel å legge seg ut med utleier, men hvis man ikke har penger er det kanskje eneste utvei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

 

Når du er ferdig med idiotien din bygger du deg en buffer. 

 

Anonymkode: aa2a2...bde

Er fattigdom idioti? Hvor ser du at vedkommende har penger til å bygge en buffer? 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betal leia. Ville heller gått på nav en å legge meg ut med huseier!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Søk nødhjelp. Det går raskt, og du vil sannsynligvis få det innvilget. 

Jeg søkte nødhjelp en gang, ganske lik situasjon. 
jeg fikk det innvilget ila noen dager.
Gjør det imrg!

lykke til!

Anonymkode: 086ed...ed2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om feriepengegrunnlaget er mindre enn ordinær lønn kan du be om å bli untatt ferieavvikling. Ferieloven, paragraf 5: 

(5) (Arbeidstaker uten full opptjening)

Arbeidstaker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene ovenfor uavhengig av opptjeningen av feriepenger. Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde.

Anonymkode: abb97...8b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, dropp ferien, ts. Det måtte jeg gjøre i min første jobb. 

Anonymkode: 68491...dd2

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for engasjementet, fortsett gjerne! Lurer riktignok på om det har vært noen misforståelser. Jeg har grei lønn, men jeg er flink til å bruke den opp måned til måned. Jeg er ikke fattig, jeg er rett og slett bare ung og dum, men dette er det slutt på fra nå av. Hadde som sagt satt pris på å ikke bli dømt. 
I og med at jeg har såpass høy inntekt, tenker jeg det er lite hjelp å få av NAV. Droppe ferie har jeg ikke tenkt på, men får snakke med arbeidsgiver i morgen. Dersom jeg dropper ferie - får jeg både utbetalt vanlig lønn + opptjente feriepenger fra i fjor? Da hadde jeg i alle fall hatt godt grunnlag for å starte en buffer. 
Kan jeg også spørre hva som er så fryktelig gale med å ta det opp med utleier dersom jeg forklarer situasjonen? Vi har foreløpig et veldig godt forhold og jeg ser på de som seriøse utleiere. Ikke tar de like mye i leie som de kunne fått for denne leiligheten heller. 

Anonymkode: 99282...430

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...