Gå til innhold

Noen som kan å bruke symaskin? Trenger råd!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Vet ikke hvor andre plasser jeg kan spør.

Jeg har hatt lyst å lære meg å bruke symaskin lenge, men har ALDRI vært borti en før.

Jeg har i så fall et par (sikkert veldig dumme) spørsmål, til dere som kan å bruke det.

1. Hva må jeg kunne før jeg kjøper en?

2. Jeg har klipt en del klær kortere, og vil sy inn kanten for at de ikke skal vær "hakkete", er det enkelt å få til?

3. Kan jeg kjøpe en og lære meg på egenhånd uten fysisk hjelp av noen andre? 

4. Er det vanskelig å sette inn trå/nål?

Og om noen har generelle tips tar jeg gjerne i mot! Jeg skal ikke sy veldig kompliserte ting. Mest plagg jeg har fra før, så vil jeg eksperimentere litt. 

Anonymkode: d7f85...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Du trenger ikke kunne noe som helst for å kjøpe en symaskin :) Det du må tenke på, er hva du skal bruke den til. Jeg kjøpte min første symaskin i fjor. Jeg valgte å kjøpe en billig maskin, siden jeg var usikker på hvor mye tid jeg kom til å ha til å sy, og ikke ville legge for mye penger i det. Jeg gikk for en digital maskin, en Brother CS10 (Tror jeg den heter), som kostet ca 2500 på obs. Jeg er kjempefornøyd med den.

2. Det er kjempeenkelt å lage ny fald. DU finnes tusen tutorials på youtube. 

3. Jepp. Det er null stress. Igjen: det finnes turen videoer på youtube, med gode, detaljerte instruksjoner. 

4. Nei. Maskinen har detaljerte instruksjoner, og selv om jeg syntes det så litt skremmende ut første gangen, er det kjempelett når man har gjort det en gang. 

Anonymkode: 2e214...97c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å kunne noe som helst før du kjøper symaskin! Det du derimot bør gjøre er å kjøpe symaskin hos en forhandler, da kan du nemlig få opplæring og skikkelig kundebehandling i motsetning til om du kjøper på en matbutikk eller andre steder som ikke har peiling!

Anonymkode: e584b...10a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det finnes massevis av videoer på YouTube, hvis ikke på norsk, så ihvertfall på engelsk. On hvordan man trer maskinen og syr.

Anonymkode: 86d6f...5b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så vanskelig, men du trenger jo å få noen til å vise deg hvordan du setter inn nål, trer råden og velger sømtype. Så rart at du ikke lærte dette på skolen? Vi hadde mange timer med dette og fikk «symaskinsertifikat». 

Anonymkode: 7f36d...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter å kjøpe fra skikkelig forhandler. De har ofte nybegynner bli kjent med symaskinen din kurs. 

Anonymkode: 8709e...02e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke så vanskelig, men du trenger jo å få noen til å vise deg hvordan du setter inn nål, trer råden og velger sømtype. Så rart at du ikke lærte dette på skolen? Vi hadde mange timer med dette og fikk «symaskinsertifikat». 

Anonymkode: 7f36d...627

På skolen? Altså, jeg lærte også det på skolen, men det er ikke evig kunnskap når det ikke blir vedlikeholdt…

Anonymkode: 6cd1e...4ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også Brother CS10, kjøpte den på en sybutikk på nett for noen år siden. Den fungerer utmerket.

Ellers finnes det mange gode videoer på nett, også på det å tre maskina, sette inn nål, bytte for etc. Også fra produsentene. Bruksanvisningen som fulgte med maskina var også veldig bra for å komme i gang. Kjøp noe billig stoff for å finne ut av stingene, og start med å sy noe du faktisk har lyst på, da lærer du. Du trenger ikke å få noen til å vise deg noe fysisk. 

For inspirasjon bruker jeg reddit, de har et eget forum som heter /sewing.

Anonymkode: a1c66...f15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er ikke så vanskelig, men du trenger jo å få noen til å vise deg hvordan du setter inn nål, trer råden og velger sømtype. Så rart at du ikke lærte dette på skolen? Vi hadde mange timer med dette og fikk «symaskinsertifikat». 

Anonymkode: 7f36d...627

"Symaskinsertifikatet" tok jeg på skolen - i femteklasse... For nærmere tredve år siden... Husker du virkelig alt du lærte for tredve år siden og aldri har brukt siden? 

Anonymkode: 2e214...97c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med Fæbrik sitt digitale sykurs. Der lærer du alt det grunnleggende du trenger, også hvordan du trer symaskinen.

Begynn med en rimelig maskin på Finn. Hvis du liker å sy kan du alltids oppgradere litt senere. Personlig ville jeg kjøpt en svært enkel maskin, for det er lettere å lære seg. 

Du trenger litt småtilbehør, som nåler, tråd og sprettekniv. 

Ville også gått på biblioteket og lånt bøker der. :)
I tillegg er det en verden av videoer på Youtube. 

Anonymkode: f7092...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anbefaler www.klarferdigsy.no de finner maskin i din prisklasse og til ditt behov! inkludert digital innføring om man ikke bor i samme by. man kan også kjøpe digitale innføringer til sin maskin.

 

jeg har nå 3 maskiner derfra, og er alltid strålende fornøyd!

 

du finner masse tips,triks og sykurs på youtube feks. ellers her i byen jeg bor har biblioteket gratis syverksted, kanskje det er sånn der du også bor? ellers finnes masse facebooksider for oss som syr der mange arrangerer sytreff osv :):)

 

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.6.2023 den 22.39):

Det er ikke så vanskelig, men du trenger jo å få noen til å vise deg hvordan du setter inn nål, trer råden og velger sømtype. Så rart at du ikke lærte dette på skolen? Vi hadde mange timer med dette og fikk «symaskinsertifikat». 

Anonymkode: 7f36d...627

Neida, som mange andre har nevnt, så finner man det meste på YT. Jeg kjøpte meg symaskin for noen uker siden, og nå legger jeg opp buksene mine selv, syr inn skjortene mine og gjør andre småting for å få den perfekte passform. Alt lært via YouTube. 

M40

Anonymkode: a4082...7a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.6.2023 den 22.39):

Det er ikke så vanskelig, men du trenger jo å få noen til å vise deg hvordan du setter inn nål, trer råden og velger sømtype. Så rart at du ikke lærte dette på skolen? Vi hadde mange timer med dette og fikk «symaskinsertifikat». 

Anonymkode: 7f36d...627

Symaskinsertifikatet sluttet de nok å dele ut for ganske lenge siden 😅

Anonymkode: 2a896...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...