Gå til innhold

Er tidsklemma ett must?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hilsen barnløs og arbeidsløs.

Anonymkode: 1a489...ad6

Nei. Hilsen noen som gjør prioriteringer og har et realistisk syn på livet og ikke forventer at allt skal bli servert på et søvfat og skal ha alt mulig men klarer å balansere livet sitt til den tiden en har til rådighet. Anbefales 😉

Anonymkode: 928fc...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror vi har forskjellig definisjon på tidsklemme. For meg var problemet at tiden mellom det tidligste jeg kunne levere i barnehagen og når jeg senest kunne være på jobb, og omvendt, var for kort. At livet ellers kan være hektisk, med og uten barn, er mer selvvalgt. 

Anonymkode: fcf36...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hilsen barnløs og arbeidsløs.

Anonymkode: 1a489...ad6

Og med mindre noen har truet deg på livet til å bli forelder så er dette ditt valg å få barn og ergo ditt valg hva du selv bruker tiden din på. På samme måte som de uten barn har valgt hva de ønsker å bruke sin tid på. Du har prioritert barn, da vet du jo også rimelig greit at du må bruke tid på barna dine, og du har selv valgt å prioritere bort noe annet.. Er vel ikke noe nytt dette men det har generasjoner før deg også gjort og tilogmed født langt flere enn norske mødre i dag, uten både vaskemaskin og komfyr.. Og det helt uten å klage på hamsterhjulet og føle på noe tidsklemme ennda alt tok lengre tid da. Vi har aldri hatt så mye fritid som de siste to generasjoner har, og jeg har ikke noe mer fritid enn deg, jeg har bare valgt å disponere den på en helt annen måte, men du får selv ta konsekvensene av ditt valg uten å skylde på tidsklemma.

 

Tidsklemma er det mest forslitte utrykket i den senere tid. Tror du ikke de hadde barn før i tiden? Ingen som jobbet før i tiden? Merkelig at folk før oss ikke ble klemt i hjel av denne tidsklemma før de fylte 25 alle sammen. Eller er det faktisk på tide at priviligerte foreldre bør ta et lengre kikk på eget liv og hvordan de prioriterer hverdagen fremfor å syte om et oppkonstruert nymotens utrykk. Viss det er barna som stjeler tid fra deg og det på tross av at barna er mye i bhg nå kontra tidligere generasjoner så går det fremdeles godt an å legge opp hverdagen på en måte som ikke skaper dette løpehjulet. Å skylde på at de uten barn ikke aner hva vi prater om når det er foreldre i denne tråden som også sier at de ikke kjenner på tidsklemma så du skyter deg bare i foten her. 

Det handler om prioritering, ikke våg å legg dette over på at de uten barn har prioritert annerledes enn deg, vi har også prioritert. Selvfølgelig! Og det handler om organisering. Hvis dine ungdommer bor på hotell, og du driver taxi-service for dem, hvis barna dine har fritidsaktiviteter uken igjennom, hvis du selv blir fanget av TV, Internett, trening, sosialisering og det du tror andre forventer av deg, da har du selv invitert tidstyvene selvvalgt. Det finnes ingen tyv av tiden, hverken for de med barn eller uten og i den grad den finnes så har du selv satt deg i den helt selv. Jeg er fristet til å si: Gratulerer!

Ta ansvar for ditt eget liv og hvordan du bruker tiden din, og hva du prioriterer 

Endret av skreppamedleppa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...