Gå til innhold

Er tidsklemma ett must?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Møter alt for mange som klager på tidsklemma, de rekker ikke ditt og rekker ikke datt. Men å senke aktivitetsnivået er ikke aktuelt barna skal gå på 3 aktiviteter hver for seg, det er masse ekstra vakter på jobb, det er lufting av hund, barn, mann og katt.  Også er det venninneturer eller kompisturer innemellom slagene.

Hvorfor? Hvorfor legger de opp til et løp der de løper igjennom uka og har faktisk lagt det helt opp selv. Kan man ikke for det selv at man legger lista så høyt at man må ta sats for å hoppe over den? 

 

 

Anonymkode: f2765...9d5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tidsklemma er selvvalgt.

Anonymkode: 450e3...3e9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaninhjul og hamsterhjulet og andre hjul, tidsklemma er 100% selvvalgt. 

Ingen kan klage på tidsklemma og si at den ikke er selvvalgt! Vi har mer tid i dag enn noengang tidligere. Alt vi gjør tar kortere tid enn noen gang før, enten det gjelder matlaging, komunikkasjon, husarbeid, reise osv. Men alle vil ha ikke bare i pose og sekk men i alle mulige tupperware emballasje som eksisterer, og sorry mac men da er det du (den som klager som eier problemet) ikke tiden. Døgnet har 24 timer for oss alle. Det å skaffe seg barn, katt, hund og samtidig ønske å bo fancy schmancy og være med på alt, vel da velger du også det livet med den tiden vi alle har tilgjengelig; næmlig 24 timer i døgnet.

Tidsklemma/hamsterhjulet osv er ikke noe annet en et oppkonstruert tøyse problem laget av de som har alt for store og urealistiske forventninger, og så sitter de og klager for det livet de selv har lagt opp til å ha, det blir for dumt rett og slett. Ingen må ha alt, ingen må være ned på alt. Men velger du det så får en også stå inne for den høye hvilepulsen du selv har. Å skylde på tidsklemma i 2023 når vi aldri har hatt så god tid som nå er bare tull

 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidsklemma for meg handlet om å rekke å jobbe full dag, samtidig som jeg skulle hente og levere i barnehagen. Trengte full jobb for å betale min lille leilighet, mat og klær. Eneste alternativ ville vel egentlig vært å ikke få barn….
For mange er det reelt og ikke «100 % selvvalgt».

Anonymkode: fdf65...43c

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tidsklemma for meg handlet om å rekke å jobbe full dag, samtidig som jeg skulle hente og levere i barnehagen. Trengte full jobb for å betale min lille leilighet, mat og klær. Eneste alternativ ville vel egentlig vært å ikke få barn….
For mange er det reelt og ikke «100 % selvvalgt».

Anonymkode: fdf65...43c

Det er 100% selvvalgt å få barn.

Anonymkode: 5f4ac...d86

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er 100% selvvalgt å få barn.

Anonymkode: 5f4ac...d86

Det er jo det jeg sier. Alternativet hadde vært å ta abort, liksom.

Anonymkode: fdf65...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er 100% selvvalgt å få barn.

Anonymkode: 5f4ac...d86

Ja, men for noen er valgene 

"Få barn og havne i følelse av tidsklemma", eller "ikke få barn, og være dypt ulykkelig som barnløs". 

For meg var dette situasjonen. Jeg hadde ikke orket å ikke få barn. Det hadde blitt en så voldsom livssorg for meg, at det er bedre å være i tidsklemma. 

Det er jo sånn det er for mange: om alternativene er "gjør x og vær stresset" og "ikke gjør x, og lid av savn og sorg etter å få gjøre det", så kan de jo ikke bli lykkelige. 

Ja, det er jobb med hund. Men det er også mye kos, og for mange et savn og en sorg å ikke ha det. 

Ja, det er kav når ungene skal på aktiviteter. Men det er også dårlig samvittighet om man ikke lar ungene gjøre aktiviteter kun fordi en selv ikke ønsker å kave. 

Osv osv. 

Anonymkode: ab9ab...f82

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, men for noen er valgene 

"Få barn og havne i følelse av tidsklemma", eller "ikke få barn, og være dypt ulykkelig som barnløs". 

For meg var dette situasjonen. Jeg hadde ikke orket å ikke få barn. Det hadde blitt en så voldsom livssorg for meg, at det er bedre å være i tidsklemma. 

Det er jo sånn det er for mange: om alternativene er "gjør x og vær stresset" og "ikke gjør x, og lid av savn og sorg etter å få gjøre det", så kan de jo ikke bli lykkelige. 

Ja, det er jobb med hund. Men det er også mye kos, og for mange et savn og en sorg å ikke ha det. 

Ja, det er kav når ungene skal på aktiviteter. Men det er også dårlig samvittighet om man ikke lar ungene gjøre aktiviteter kun fordi en selv ikke ønsker å kave. 

Osv osv. 

Anonymkode: ab9ab...f82

Og det er jo helt greit, men da må man stå for det valget og slutte å klage over tidklemma.

Anonymkode: 5f4ac...d86

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Og det er jo helt greit, men da må man stå for det valget og slutte å klage over tidklemma.

Anonymkode: 5f4ac...d86

Da må absolutt alle slutte å klage over jobbene sine. For det å jobbe, er også helt frivillig. 

Alle må slutte å klage over naboene sine - de har valgt å bo der helt selv. 

Alle må slutte å klage over være - de har valgt å bo i Norge helt selv, vel vitende om klimaet her. 

Alle må slutte å klage over prisene i Norge - igjen - de har valgt å bo her selv. 

Osv osv.. 

Nei, man må ikke slutte å klage over noe man har "valgt selv". Det er ikke et reellt valg når alternativet er å velge noe som også gjør deg ulykkelig. 

Anonymkode: ab9ab...f82

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (7 timer siden):

Kaninhjul og hamsterhjulet og andre hjul, tidsklemma er 100% selvvalgt. 

Ingen kan klage på tidsklemma og si at den ikke er selvvalgt! Vi har mer tid i dag enn noengang tidligere. Alt vi gjør tar kortere tid enn noen gang før, enten det gjelder matlaging, komunikkasjon, husarbeid, reise osv. Men alle vil ha ikke bare i pose og sekk men i alle mulige tupperware emballasje som eksisterer, og sorry mac men da er det du (den som klager som eier problemet) ikke tiden. Døgnet har 24 timer for oss alle. Det å skaffe seg barn, katt, hund og samtidig ønske å bo fancy schmancy og være med på alt, vel da velger du også det livet med den tiden vi alle har tilgjengelig; næmlig 24 timer i døgnet.

Tidsklemma/hamsterhjulet osv er ikke noe annet en et oppkonstruert tøyse problem laget av de som har alt for store og urealistiske forventninger, og så sitter de og klager for det livet de selv har lagt opp til å ha, det blir for dumt rett og slett. Ingen må ha alt, ingen må være ned på alt. Men velger du det så får en også stå inne for den høye hvilepulsen du selv har. Å skylde på tidsklemma i 2023 når vi aldri har hatt så god tid som nå er bare tull

 

Stemmer!! :) 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tidsklemma er selvvalgt.

Anonymkode: 450e3...3e9

Helt enig!

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo det jeg sier. Alternativet hadde vært å ta abort, liksom.

Anonymkode: fdf65...43c

Nei, du kan jo la være å bli gravid. Bruke hodet ditt litt, sterilisere deg kan du også. Det gjorde jeg som 30-åring.

Anonymkode: fd084...fd1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Poenget mitt var jo at når man har barn, så trenger man ikke å presse barn inn på 3 aktiviteter for å så klage på dårlig tid og tidsklemma. 

Man trenger ikke å måtte klage over selvpålagte aktiviteter eller sysler som er helt frivillig. Tror stressnivået til de fleste er skyhøyt fordi man legger så stort press på seg selv og andre. 

Bare lei den konstante praten om tiden som ikke strekker til. Tidsklemma....ja men gjør noe med det? Neinei da har man ikke noe å klage på lenger...

 

Anonymkode: f2765...9d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her. Poenget mitt var jo at når man har barn, så trenger man ikke å presse barn inn på 3 aktiviteter for å så klage på dårlig tid og tidsklemma. 

Man trenger ikke å måtte klage over selvpålagte aktiviteter eller sysler som er helt frivillig. Tror stressnivået til de fleste er skyhøyt fordi man legger så stort press på seg selv og andre. 

Bare lei den konstante praten om tiden som ikke strekker til. Tidsklemma....ja men gjør noe med det? Neinei da har man ikke noe å klage på lenger...

 

Anonymkode: f2765...9d5

Igjen: frivilligheten er ikke alltid reell, og alternativet kan være enda verre. 

For eksempel meg: jeg bruker mye tid på å trene. "Frivillig", sier du kanskje. Men for meg er det ikke det. Jeg sliter med angst og depresjoner, og trening er det som holder de psykiske plagene mine i sjakk. 

Så valget for meg er enten trene, og da altså slite med at det tar fryktelig mye tid (for jeg er nødt til å trene minst 5 dager i uken), eller la være å trene og få økte psykiske problemer. 

Noen ganger må man velge mellom pest og kolera, og da er det helt innafor å klage. 

Forøvrig, hvorfor er det greit at du sitter og klager, som er det du gjør i dette innlegget, mens andre ikke skal få klage..? 

Anonymkode: ab9ab...f82

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Igjen: frivilligheten er ikke alltid reell, og alternativet kan være enda verre. 

For eksempel meg: jeg bruker mye tid på å trene. "Frivillig", sier du kanskje. Men for meg er det ikke det. Jeg sliter med angst og depresjoner, og trening er det som holder de psykiske plagene mine i sjakk. 

Så valget for meg er enten trene, og da altså slite med at det tar fryktelig mye tid (for jeg er nødt til å trene minst 5 dager i uken), eller la være å trene og få økte psykiske problemer. 

Noen ganger må man velge mellom pest og kolera, og da er det helt innafor å klage. 

Forøvrig, hvorfor er det greit at du sitter og klager, som er det du gjør i dette innlegget, mens andre ikke skal få klage..? 

Anonymkode: ab9ab...f82

Jo takk, trener selv flere ganger i uka. Og om du mener innlegget mitt handler om at du trener for psyken din så okey. 

Jeg skriver om ting som er faktisk frivillig, det å måtte ta vare på helse, psyke eller økonomi er ikke det jeg skriver om ovenfor her. Noen ting i livet er ikke frivillig, det vet enhver som har noen år på baken.

Og jeg er en av de som klager jeg også, men av andre grunner 👍

Anonymkode: f2765...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo takk, trener selv flere ganger i uka. Og om du mener innlegget mitt handler om at du trener for psyken din så okey. 

Jeg skriver om ting som er faktisk frivillig, det å måtte ta vare på helse, psyke eller økonomi er ikke det jeg skriver om ovenfor her. Noen ting i livet er ikke frivillig, det vet enhver som har noen år på baken.

Og jeg er en av de som klager jeg også, men av andre grunner 👍

Anonymkode: f2765...9d5

Men skjønner du ikke at ting ikke kan være så frivillig som du ser? 

Du nevner at ungene ikke MÅ gå på tre aktiviteter. 

Har du tenkt over at barnet kanskje sliter med å komme inn i en vennegjeng på skolen? Og at det å ikke delta på det som de andre deltar på, fører til at barn kan falle utenfor sosialt? Om alle de andre i klassen deltar på disse aktivitene, kan det kanskje være nødvendig for et barn som allerede sliter å få innpass, å delta. 

Det KAN være ting som du som utenforstående ikke ser og skjønner.... 

Anonymkode: ab9ab...f82

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Men skjønner du ikke at ting ikke kan være så frivillig som du ser? 

Du nevner at ungene ikke MÅ gå på tre aktiviteter. 

Har du tenkt over at barnet kanskje sliter med å komme inn i en vennegjeng på skolen? Og at det å ikke delta på det som de andre deltar på, fører til at barn kan falle utenfor sosialt? Om alle de andre i klassen deltar på disse aktivitene, kan det kanskje være nødvendig for et barn som allerede sliter å få innpass, å delta. 

Det KAN være ting som du som utenforstående ikke ser og skjønner.... 

Anonymkode: ab9ab...ffat 

Man må ikke på alle aktivitetene til medelever/venner for å komme inn sosialt. Eneste man oppnår er utslitte barn eller barn som er på 100% hele dagen fra de våkner til de sovner. Hele dagen er organisert fra a til å. Og når uken har gått kommer helgen med like mange aktiviteter som i uka som gikk.

Og det sosiale det krever samspill som man finner på aktiviteter, og det er veldig viktig for utviklingen til ungene.

Men nei, jeg har ingen forståelse for det jaget foreldre har for barna sine idag. De må ikke kjeppjages inn på forskjellige aktiviteter hele uka. Det er som sagt frivillig. 

For å så klage på at de har knapt tid til å kjøre og organisere hele bøtteballetten. 

Anonymkode: f2765...9d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er 100% selvvalgt å få barn.

Anonymkode: 5f4ac...d86

Det går an å ha barn uten å være i tidsklemma. Vi har 4 barn, full jobb og 2 hunder. Har klart oss helt fint. Alle barna har fått velge 1 aktivitet hver som de går fast på. I tillegg blir de kjørt og hentet etter kinobesøk, vennebesøk og andre spontane aktiviteter. Vi har ingen problem med å si "Nei, i dag passer det ikke".... Er faktisk helt skremt over hvor opptatt foreldre er av at barna skal ha mest mulig aktiviteter. Barna er slitne før de er myndige og lærer ikke å slappe av eller å ha tenkepauser. Det går i ett fra de popper dem ut til de ligger der som ung tenåring og er psykisk utslitt. Og tenk nesten halvparten (her gjetter jeg, aner ikke hvor mange det gjelder) av barna har i tillegg skilte foreldre, så de sendes frem og tilbake der også og må omstille seg fra en familie til en annen hver eneste uke. 

Anonymkode: 1b0d4...3fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men skjønner du ikke at ting ikke kan være så frivillig som du ser? 

Du nevner at ungene ikke MÅ gå på tre aktiviteter. 

Har du tenkt over at barnet kanskje sliter med å komme inn i en vennegjeng på skolen? Og at det å ikke delta på det som de andre deltar på, fører til at barn kan falle utenfor sosialt? Om alle de andre i klassen deltar på disse aktivitene, kan det kanskje være nødvendig for et barn som allerede sliter å få innpass, å delta. 

Det KAN være ting som du som utenforstående ikke ser og skjønner.... 

Anonymkode: ab9ab...f82

For de aller fleste er dette frivillig! Mange foreldre blir livredde hvis ikke deres barn er med på mest mulig. Tenk hva andre sier.... Av dem jeg kjenner som holder på slikt, så har ikke barna noe problem med venner. Kjenner også barn som ikke ønsker alle disse aktivitetene, da de heller ønsker å være hjemme og være med venner, men det har de aldri tid til. Ikke bra! 

Anonymkode: 1b0d4...3fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Stemmer!! :) 

Helt enig!

Nei, du kan jo la være å bli gravid. Bruke hodet ditt litt, sterilisere deg kan du også. Det gjorde jeg som 30-åring.

Anonymkode: fd084...fd1

Tror du alle graviditeter er planlagte?

Anonymkode: fdf65...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidsklemma er bare tull. 

Anonymkode: 928fc...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tidsklemma er bare tull. 

Anonymkode: 928fc...372

Hilsen barnløs og arbeidsløs.

Anonymkode: 1a489...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...