Gå til innhold

Kan man kaste ut leietaker med barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 5.6.2023 den 23.27):

Det er ulovlig (og skadelig) å røyke inne om det bor barn der. Dere kan melde bekymring til barnevernet.

De fleste vil nok flytte da, som en bonus.

Anonymkode: 6585c...d4e

Det er ikke ulovlig å røyke inne i sitt eget hjem selv om det bor barn der. Ja, barn har rett til et røykfritt miljø, men det er ikke ulovlig i sitt eget hjem. Dette blir uansett ikke straffet med straff og bøter. Røyking i eget hjem tilhører den private sfære og kan ikke nektes, uansett om det bor barn der. 

Om noen melder bekymring til barnevernet om at foreldrene røyker, så blir dette neppe undersøkt (hvis det er det eneste grunnlaget). 

Jeg røyker ikke selv, men begge foreldrene mine røykte. Jeg la ikke merke til røyklukten, da jeg var vant til den. Det var når jeg først flyttet ut at jeg la merke til at det luktet veldig røyk i hjemmet til mine foreldre og av ting/klær barna våre fikk av de. 

Uansett hvor mange vitenskapelige undersøkelser man har om røyking og passiv røyking, så kan ingen (ikke en gang regjeringen) bestemme over hva du kan og ikke kan gjøre i ditt eget hjem, da det tilhører den private sfæren. Nei, jeg forsvarer ikke foreldre som røyker inne med barn selv om jeg skriver dette. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, Kittykat said:

Det er ikke ulovlig å røyke inne i sitt eget hjem selv om det bor barn der. Ja, barn har rett til et røykfritt miljø, men det er ikke ulovlig i sitt eget hjem. Dette blir uansett ikke straffet med straff og bøter. Røyking i eget hjem tilhører den private sfære og kan ikke nektes, uansett om det bor barn der. 

Om noen melder bekymring til barnevernet om at foreldrene røyker, så blir dette neppe undersøkt (hvis det er det eneste grunnlaget). 

Jeg røyker ikke selv, men begge foreldrene mine røykte. Jeg la ikke merke til røyklukten, da jeg var vant til den. Det var når jeg først flyttet ut at jeg la merke til at det luktet veldig røyk i hjemmet til mine foreldre og av ting/klær barna våre fikk av de. 

Uansett hvor mange vitenskapelige undersøkelser man har om røyking og passiv røyking, så kan ingen (ikke en gang regjeringen) bestemme over hva du kan og ikke kan gjøre i ditt eget hjem, da det tilhører den private sfæren. Nei, jeg forsvarer ikke foreldre som røyker inne med barn selv om jeg skriver dette. 

Jeg er i stor grad enig i dine poenger, men det er vel ikke akkurat relevant for TS sitt problem?

Jeg tenker at de rådene som har kommet om å inspisere noe i leiligheten er de beste her. Det kan en huseier fint gjøre, men det skal varsles i god tid, hvis ikke det er fare for noe akutt.

Røyker de hele dagen lang i en leilighet, kan jeg skrive under på at det vil være særdeles merkbart, uansett hvor mye hvitløk de måtte svi i panna. Siden TS har såpass lite håndfast å gå på, så ville jeg meldt ifra at vedkommende ønsker en inspeksjon av leiligheten for å sjekke XX, noe som er helt lovlig. Da vil TS raskt finne ut om det røykes der eller ikke.

Anonymkode: 4aee5...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ts her.

 

Barnet vårt har blitt testet for allergier og det er kun røk hn reagerer på.

Vi lager selv sterk krydret mat hjemme uten at barnet reagerer. Vi har kjent svakt røyklukt av og til, men det var så svakt og druknet i hvitløkslukta. Det er alltid hvitløk de steker når de er våkne. 
 

Det kan være fra 05 om morgenen til 03 på natta de steker hvitløk hver dag. 
 

 

Anonymkode: 9a3a6...faf

Du virker jo litt besatt som vet at de steker hvitløk nesten 24/7 i leiligheten sin. 

Anonymkode: 79c0a...cd1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Du virker jo litt besatt som vet at de steker hvitløk nesten 24/7 i leiligheten sin. 

Anonymkode: 79c0a...cd1

Da jeg bodde i leilighet luktet jeg stadig vekk hva de under meg lagde til mat - i hvert fall så luktet det mye forskjellig (de var fra utlandet og lagde nok en del mat jeg ikke er kjent med).

Så akkurat den delen finner jeg ikke så rart. Men jeg synes det er snålt at det er hvitløkslukt og ikke røyklukt som dominerer. Røyklukt setter seg veldig, og forsvinner ikke akkurat på en helg.

Anonymkode: 4aee5...3af

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjirafff skrev (På 5.6.2023 den 20.48):

Da sitter du jo potensielt på ett enda større problem! Rørene kan gå tett. Det er plast i filtrene på sigaretter, så de skal IKKE i toalettet

Blir ikke tett hos ts med mindre rørene holder på å bli helt tett fra før av hår etc, det er filter lengre ned i systemet som kan få trøbbel. Men det gjelder først og fremst større ting, som bind, klut, bleier etc. 

Anonymkode: f2b63...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Blir ikke tett hos ts med mindre rørene holder på å bli helt tett fra før av hår etc, det er filter lengre ned i systemet som kan få trøbbel. Men det gjelder først og fremst større ting, som bind, klut, bleier etc. 

Anonymkode: f2b63...ea8

Toaletter har lenge hatt som standard at man skal legge det opp til 110mm rør (diameter). Som du er inne på, det skal særdeles mye til for å tette et 110-rør med sneiper, da er det i så fall andre feil på rørsystemet som bidrar (for eks. motfall/svanker).

Så om man finner sneiper eller ikke ville jeg ikke lagt stor vekt på. De kan også enkelt kastes i søpla, og jeg antar (og håper) at TS ikke er gal nok til å gå igjennom søpla til leieboeren.

Men igjen, røyklukt holder seg lenge, særlig når det røykes hele dagen lang som det kan virke som om TS tror. Med andre ord, en tur inn i leiligheten av div. årsaker vil raskt avdekke om det røykes der eller ikke.

Anonymkode: 4aee5...3af

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså hallo i luken, du kan jo ikke kaste folk ut fordi du mistenker at de røyker uten et snev av bevis. Dette virker jo svært merkelig. Man skal være ganske tett i nepa hvis man tilbereder sterk eller krydret mat bare for å skjule tobbaksrøyk. Da er det vel strengt tatt mindre jobb å gå seg en 5 min tur for å ta seg en sigg. 

 

Hvis det er noe barnet deres reagerer på vil jeg tro at det er mer logisk at det kanskje handler om matstekingen deres? Steker de med masse os? Må gå an å ta dette opp med dem eller evt installere en skikkelig kjøkkenvifte. 

Anonymkode: f2b63...ea8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare finne på en unnskyldning til å besøke de? Noe som må sjekkes i leiligheten, en beskjed du må gi eller lignende. Røykes det, merker du det ved et lite besøk

Anonymkode: 11a0f...bbb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare latt de leie ut tiden. Vanskelig å kaste de ut selv om de bryter kontrakten. Røyking burde vært ulovlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra en hvit løgn om at dere har vann lekkasje om må inn til leietaker for å sjekke  om det er noe hos de. Da får du vel sett om det er sneiper etc samtidig

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da jeg bodde i leilighet luktet jeg stadig vekk hva de under meg lagde til mat - i hvert fall så luktet det mye forskjellig (de var fra utlandet og lagde nok en del mat jeg ikke er kjent med).

Så akkurat den delen finner jeg ikke så rart. Men jeg synes det er snålt at det er hvitløkslukt og ikke røyklukt som dominerer. Røyklukt setter seg veldig, og forsvinner ikke akkurat på en helg.

Anonymkode: 4aee5...3af

Men kontrollerte de at de gjorde det fra 05 om morgenen til 03 om natta? Hele historien virker snål. 

Anonymkode: 79c0a...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde hos pappa og han giftet seg med en som røykte kjente jeg røyklukten når hun røyket nede på kontoret til pappa og jeg satt oppe i stua. Hun røykte aldri i andre rom. Dørene var lukket. Likevel luktet jeg med en gang når hun gjorde det. Fikk stadig kommentarer på at jeg umulig kunne kjenne det, men det gjorde jeg jo. Det var egen ytterdør dit så jeg visste sjeldent at hun var der før jeg luktet røyken. Derfor tror jeg på TS når hun mistenker røyking, men uten konkrete bevis er det lite annet å gjøre enn å si at kontrakten ikke blir fornyet.

Anonymkode: 1ce27...42e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Jeg er enig i at dette har du vanskelig for å bevise. Dere kan ikke vite at det er røyk barnet reagerer på. Min datter har for eksempel slitt en del med det samme de siste månedene. Vi var overbevist om at det er allergi (jeg har mye allergi), men prøvene var negative. Vi har forøvrig ingen leietakere. Poenget er at barn kan ha symptomer som ligner på allergi av andre årsaker enn allergi, og de kan også ha allergi som (ennå) ikke slår ut på tester. 

Jeg ville nok varslet en inspeksjon av leiligheten basert på sykdomssymptomer og mistanke om råte/fukt/mugg, og også behov for å sjekke ventilasjon. Dere må selvfølgelig si at dere gjør samme sjekken i egen bolig (late som, hvertfall). 

Om røyking ikke kan bevises må dere likevel vurdere om det er noe dere kan gjøre for å dempe lukten, hvis andre årsaker er helt utelukket (fukt og mugg). Hvorfor siver lukten av hvitløk inn til dere? Kan ventilasjon settes opp annerledes for å unngå dette? Er det noen dører mellom boenhetene som ikke er tette? Mine foreldre fikk bukt med alle problemer med lukt fra naboene da ventilatorsystemet og dørene ble skiftet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje he tenner røkelse, stearinlys, duftlys etc, mange som reagerer på sånt....

Anonymkode: b9599...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.6.2023 den 8.25):

Ts her.

 

Barnet vårt har blitt testet for allergier og det er kun røk hn reagerer på.

Vi lager selv sterk krydret mat hjemme uten at barnet reagerer. Vi har kjent svakt røyklukt av og til, men det var så svakt og druknet i hvitløkslukta. Det er alltid hvitløk de steker når de er våkne. 
 

Det kan være fra 05 om morgenen til 03 på natta de steker hvitløk hver dag. 
 

 

Anonymkode: 9a3a6...faf

Ungen deres er vel ikke testet for alt i hele verden. Dessuten så har du en allergi kan du lett utvikle flere 

Anonymkode: db3a4...ab2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men kontrollerte de at de gjorde det fra 05 om morgenen til 03 om natta? Hele historien virker snål. 

Anonymkode: 79c0a...cd1

Ja jeg tror det er en trolletråd. Mye merkelige svar fra ts her. Som gir 0 mening.  

Anonymkode: db3a4...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Albbas
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kanskje he tenner røkelse, stearinlys, duftlys etc, mange som reagerer på sånt....

Anonymkode: b9599...3f4

Godt poeng. Jeg er allergisk mot røyk, men sterkt parfymerte duftlys er verre. 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.6.2023 den 8.25):

Ts her.

 

Barnet vårt har blitt testet for allergier og det er kun røk hn reagerer på.

Vi lager selv sterk krydret mat hjemme uten at barnet reagerer. Vi har kjent svakt røyklukt av og til, men det var så svakt og druknet i hvitløkslukta. Det er alltid hvitløk de steker når de er våkne. 
 

Det kan være fra 05 om morgenen til 03 på natta de steker hvitløk hver dag. 
 

 

Anonymkode: 9a3a6...faf

Du sier barnet sliter med pust. Har dere sjekket barnet for astma? 
(jeg fikk påvist astma i alder av 28) så ville sjekket dette! 
Og kan være andre ting (folk på butikk, går turer osv) som barnet ditt kan reagere på. 
 

men virker som dere er fast bestemt på at det er leietakerne som er problemet. 
ville tenkt litt mer hva barnet er utsatt for ila en hverdag. 
ikke sikkert det er hos leietakerne problemet ligger i det hele tatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.6.2023 den 23.27):

Det er ulovlig (og skadelig) å røyke inne om det bor barn der. Dere kan melde bekymring til barnevernet.

De fleste vil nok flytte da, som en bonus.

Anonymkode: 6585c...d4e

 
Det gis ingen straffer for å røyke hjemme når man har barn hjemme. Selv om loven sier at barn har rett til et røykfritt miljø. Egentlig en ganske virkningsløs lov da, med andre ord.
 
 
Barn har en lovfestet rett til et røykfritt miljø jf. tobakksskadeloven § 28 (lovdata.no). Dette er en holdningsskapende bestemmelse som det ikke er knyttet tilsyn eller sanksjoner til. Alle som er ansvarlige for barn skal medvirke til at denne retten blir oppfylt.

Anonymkode: 94112...28a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...