Gå til innhold

Kan man kaste ut leietaker med barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan i alle dager klarer sigarettrøyk å sive fra en leilighet og inn i en annen? Med denne logikken kunne ikke blokk/rekkehus/etc funket. Ikke at jeg synes røyk inne er en uting, men dette får jeg ikke helt til å forstå utover at man selvfølgelig skal forholde seg til kontrakt å unngå røyk. 

Anonymkode: 8a5fb...70c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvordan i alle dager klarer sigarettrøyk å sive fra en leilighet og inn i en annen? Med denne logikken kunne ikke blokk/rekkehus/etc funket. Ikke at jeg synes røyk inne er en uting, men dette får jeg ikke helt til å forstå utover at man selvfølgelig skal forholde seg til kontrakt å unngå røyk. 

Anonymkode: 8a5fb...70c

Naboen under meg røyker inne, det kommer lukt inne hos meg om jeg bruker kjøkkenviften uten å ha terrassedøren åpen. Røykelukten kommer også inn via åpne vinduer og ventiler, så det er ikke akkurat vanskelig å kjenne om naboen røyker!

Anonymkode: aacec...0bd

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS med mindre du har klare bevis, mao ikke synsing som er alt jeg leser du har nå, så er alt du kan gjøre å vente til kontrakten løper ut. Husk å gi de beskjed i god tid at leieforholdet ikke vil bli fornyet.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Dere kan jo i alle fall trampe ned og virkelig fortelle dem i KLARTEKST at det de holder på med er brudd på kontrakten og helseskadelig. Rens av leiligheten vil trekkes fra depositum. Herregud hadde mitt barn tatt skade av av leietaker røyker INNENDØRS hadde jeg klikket i vinkel og virkelig blitt utleier fra helvete. Her må dere bare sette hardt mot hardt. 

Anonymkode: 94d65...661

Greit nok, og forståelig. Du skulle levd å sett hvordan de røyka inne med hele familien på 80 og 90 tallet.. Da trodde man det var sunt.

Anonymkode: 993bb...ace

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De steker hvitløk veldig ofte og mye. Ofte starter det tidlig på morgenen fra 05 og av og til frem til 03 på natta. 
 

ts

Anonymkode: 9a3a6...faf

Kan det være hvitløken som barnet ditt blir dårlig av? 

Hvis de ikke røyker, og barnet ditt er friskt når de er bortreist så må du se etter andre ting de gjør som kan trigge sykdom.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke først og fremst prøve med en vanlig dialog. Uten å klage.

Bare si at det er ett eller annet dere gjør i leiligheten barnet vårt reagerer sterkt på, og blir syk, kan vi finne ut av hva det er så barnet slipper å bli syk. Alt gikk bra når dere var borte, i påsken. Så hadde vært fint å finne ut hva barnet reagerer på. 

Anonymkode: db3a4...ab2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke forstå hvordan du kan påstå at det er røyking de holder på med, når du aldri har kjent lukten av røyken. Det er jo umulig. Røyklukt trenger seg frem overalt, og røykes det inne, ville du garantert kjent det.

Finn på et påskudd, noe å spørre dem om eller noe du må undersøke i leiligheten deres (sjekke under kjøkkenvasken etter lekkasje etc) sånn at du kan gå inn. Er det røyket der, kjenner du det garantert.

Synes du har litt svakt grunnlag for å hevde at de røyker inne. Ingen lukt av røyk er nevnt, noe som er nesten umulig å skjule, men røyking mener du likevel de driver med?

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de røyker eller ikke, det skal jeg ikke si noe om, men hvem i alle dager lager mat for å dekke over røyklukt? Det er både dyrt og tidkrevende, kan ikke tenke meg til at det er tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjirafff
21 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan i alle dager klarer sigarettrøyk å sive fra en leilighet og inn i en annen? Med denne logikken kunne ikke blokk/rekkehus/etc funket. Ikke at jeg synes røyk inne er en uting, men dette får jeg ikke helt til å forstå utover at man selvfølgelig skal forholde seg til kontrakt å unngå røyk. 

Anonymkode: 8a5fb...70c

Dette har jeg opplevd flere steder, og her jeg bor nå så røyker noen med vinduet åpent, og da kommer røyken inn i lufteanlegget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper også at det er all krydderosen som irriterer luftveiene. Særlig hvis barnet er allergisk vil det kunne være partikler i dampen/osen som gir hoste.

Anonymkode: 3d411...393

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.6.2023 den 20.24):

Kan man? 
 

Vi har tatt imot en familie til å leie i 1.etg hos oss for snart et halvt år siden. 
 

Vi informerte at vi kun leier ut til ikke-røykere da vi er allergikere. Begge sa da at de verken røyker eller snuser. 
 

De lager en del mat som lukter sterkt til ulike tider i døgnet, men skjønner nå at dette var for å dekke over røyklukten.

 

Siden de flyttet inn har barnet vårt vært konstant dårlig med pusteproblemer, slim og hoste uten at vi skjønte hvorfor. Legen spurte rett ut om vi røyket innendørs, men vi tåler det heller ikke. 
 

Familien som leier hos oss har vært borte siden pinsehelgen og da har barnet vårt ikke hatt problemer med pusten frem til de kom hjem igår kveld.


Vi har kjent svakt røyklukt, men kunne ikke skjønne hvor det har kommet fra. Leietakerne nekter selvsagt for at de røyker, men mistenker at det er dem som røyker under oss.

 

Hvordan gå fram? Vi har tegnet 1års kontrakt.

 

Anonymkode: 9a3a6...faf

Vent til den er gått ut...så ikke forny.

Du får ikke kastet de ut med namnsmannen pga dette, det ville uansett tatt så lang tid at du har passert året med kontrakten.

Anonymkode: a06fa...0ea

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med andre. Neppe røyking, og mer sannsynlig noe fra matosen. Vanskelig å nekte dem og lage mat, da. Ikke forny leieavtalen, hold alt vennskapelig (så de betaler ut leieforholdet og du har mulighet til å bruke depositumet dersom de faktisk har røyka inne). Og test barnet deres for matallergier?

Anonymkode: f91c4...bdc

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

 

Barnet vårt har blitt testet for allergier og det er kun røk hn reagerer på.

Vi lager selv sterk krydret mat hjemme uten at barnet reagerer. Vi har kjent svakt røyklukt av og til, men det var så svakt og druknet i hvitløkslukta. Det er alltid hvitløk de steker når de er våkne. 
 

Det kan være fra 05 om morgenen til 03 på natta de steker hvitløk hver dag. 
 

 

Anonymkode: 9a3a6...faf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan vet du at barnet reagerer på det leietakerne gjør og ikke det dere gjør? Her tror jeg du har hengt deg opp i hva leietakerne gjør heller enn å faktisk undersøke hva det kan være. Har dere hatt profesjonelle til å sjekke for råte, sopp, etc? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimma skrev (1 time siden):

Hvordan vet du at barnet reagerer på det leietakerne gjør og ikke det dere gjør? Her tror jeg du har hengt deg opp i hva leietakerne gjør heller enn å faktisk undersøke hva det kan være. Har dere hatt profesjonelle til å sjekke for råte, sopp, etc? 

Som ansvarlig utleier, sjekkes utleiedelen og huset for råte, sopp, vannlekkasje etc før det evt flytter inn leietakere. 
 

Vi har hørt alle de skrekkhistoriene fra våre leietakere om tidligere plasser de har leid og ønsker ikke å være en av disse sleipe utleiere.

Vi har hatt leietakere lenge og det er kun etter at nye leietakere flyttet inn at barnet har blitt mye syk. Det er først nå nylig at vi har tenkt dette skyldes leietakere, siden barnet fikk merkbart dårligere pust etter at leietakerne kom tilbake etter en ferie. 
 

 

Anonymkode: 9a3a6...faf

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her.

 

Barnet vårt har blitt testet for allergier og det er kun røk hn reagerer på.

Vi lager selv sterk krydret mat hjemme uten at barnet reagerer. Vi har kjent svakt røyklukt av og til, men det var så svakt og druknet i hvitløkslukta. Det er alltid hvitløk de steker når de er våkne. 
 

Det kan være fra 05 om morgenen til 03 på natta de steker hvitløk hver dag. 
 

 

Anonymkode: 9a3a6...faf

Du får klage på de, hver dag.

Men IKKE fornye kontrakten når den er ute, etterpå kan det også bli vanskelig å få de ut. Selv om de fortsatt ikke er leietakere, husk en ting, det er KUN namsmannen som kan kaste de ut uansett. Ikke du.

Anonymkode: a06fa...0ea

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 6/5/2023 at 8:24 PM, AnonymBruker said:

Kan man? 
 

Vi har tatt imot en familie til å leie i 1.etg hos oss for snart et halvt år siden. 
 

Vi informerte at vi kun leier ut til ikke-røykere da vi er allergikere. Begge sa da at de verken røyker eller snuser. 
 

De lager en del mat som lukter sterkt til ulike tider i døgnet, men skjønner nå at dette var for å dekke over røyklukten.

 

Siden de flyttet inn har barnet vårt vært konstant dårlig med pusteproblemer, slim og hoste uten at vi skjønte hvorfor. Legen spurte rett ut om vi røyket innendørs, men vi tåler det heller ikke. 
 

Familien som leier hos oss har vært borte siden pinsehelgen og da har barnet vårt ikke hatt problemer med pusten frem til de kom hjem igår kveld.


Vi har kjent svakt røyklukt, men kunne ikke skjønne hvor det har kommet fra. Leietakerne nekter selvsagt for at de røyker, men mistenker at det er dem som røyker under oss.

 

Hvordan gå fram? Vi har tegnet 1års kontrakt.

 

Anonymkode: 9a3a6...faf

Off glad jeg ikke må leie hos deg, ganske kald og kynisk er du.

Anonymkode: 08b5b...450

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (På 5.6.2023 den 20.27):

Har dere snakket med de st deres barn faktisk reagere på dette ?

Holy shit, tror du de bryr seg? De sørger for at sitt eget barn vil dø av kreft og faenskap. Og du tror de vil ta hensyn til et fremmed barn?

De som fortsatt røyker i vår herrens år 2023 er psykopater og sadister.

Anonymkode: 8f51e...e99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ts her.

 

Barnet vårt har blitt testet for allergier og det er kun røk hn reagerer på.

Vi lager selv sterk krydret mat hjemme uten at barnet reagerer. Vi har kjent svakt røyklukt av og til, men det var så svakt og druknet i hvitløkslukta. Det er alltid hvitløk de steker når de er våkne. 
 

Det kan være fra 05 om morgenen til 03 på natta de steker hvitløk hver dag. 
 

 

Anonymkode: 9a3a6...faf

Så lenge du ikke kan bevise at de faktisk røyker inne, så det må du legge fra deg. Du kan sende anonym melding til bv om at barna blir utsatt for passiv røyking.

Men som sagt tidligere, du informerer de NU om at kontrakten ikke vil bli fornyet med de. Du bør gjøre det slik at de har tid til å finne seg noe nytt, hvis ikke så kan du bli stuck med de.

Anonymkode: ad5e9...d91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig vanskelig for å tro at noen blir syke av at det kanskje røykes i leiligheten i huset.   

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...