Gå til innhold

Harmageddon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Lurven
Snok1 skrev (1 minutt siden):

Skapelsesberetningen er fullstendig umulig gitt den kunnskapen vi har om evolusjon.

Hvor skal Gud i tilfelle være? Du mener vel ikke at Gid kan være noe sjelelig som ikke har et fysisk legeme?

Hele konseptet Gud er helt pling i bollen.

Skapelsesberettningen er jo skrevet av mennesker. Gud kan vel likevel eksistere.

Han kan eksistere selv om du ikke kam se han, eller tror du bare på ting du kan se?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 5.6.2023 den 16.55):

Hvor nært er det til Guds dommedag?

Anonymkode: 022eb...2ac

Den enkleste måten å debunke et gitt tidspunkt for en forestående dommedag er det faktum at vi har tidsoner som umuliggjør at noen skal kunne si når. Da måtte man i såfall si at det skulle skje på et gitt tidspunkt på et gitt sted - og hvis du da ser på synet i Johannes Åpenbaring å faller det hele samme som et korthus...

Jeg skal ikke påstå at ikke menneskeheten selv klarer å ødelegge livsgrunnlaget på planeten vår men om det skulle være pga guddommelig inngripen så er ikke Biebeln en troverdig kilde dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurven skrev (31 minutter siden):

Skapelsesberettningen er jo skrevet av mennesker. Gud kan vel likevel eksistere.

Han kan eksistere selv om du ikke kam se han, eller tror du bare på ting du kan se?

Du mener at man ikke kan stole på Bibelen? Skapelsesberetningen er jo liksom ikke en uvesentlig kort passasje…. OK, da sier vi det slik.

Som realist så tror jeg på det som er observerbart, målbart og som -på tross av at det er falsifiserbart- ikke lar seg falsifisere.

Å godta et hierarkisk bilde av universet som blir fremmet på grunnlag av sagn og myter fra prehistorisk tid tilfredsstiller ikke mine krav til aksept.

Jeg er klar for å ta (en) Gud til meg når dennes eksistens tilfredsstiller disse kriteriene.

Hvordan valgte du din Gud? Det er ca 3000 av dem. Forskjellen mellom deg og meg er at du avviser kun 2999 guder, mens jeg avviser 3000. 

Vi tenker egentlig ganske likt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofiemyr skrev (41 minutter siden):

Den enkleste måten å debunke et gitt tidspunkt for en forestående dommedag er det faktum at vi har tidsoner som umuliggjør at noen skal kunne si når.

Det er slettes ikke umulig, det er ganske lett og gjøres hele tiden f.eks. i forbindelse med luftfart.

Endret av Snok1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/6/2023 at 2:54 AM, AnonymBruker said:

Med den veien det går med pride, abort, fyll, narkotika, forurensing og kriger får man håpe det skjer snart. Mennesker ødelegger jorda og seg selv.

Anonymkode: 94db2...16f

Pride? Dop?? Abort??? Feil fokus!

...og feil fokus er vel i grunnen hovedårsaken til at det går dit høna sparker for oss snart.

Det er alltids noen som (kortsiktig) tjener på å avlede vår oppmerksomhet fra de virkelige problemene og som hyrer lobbykrefter for å få til avledningsmanøvrene.

Jeg ser klima, atomkrig, forurensing, ressursmangel=overforbruk=overbefolkning som våre største problemer.

Anonymkode: 6915f...ee4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/6/2023 at 4:48 AM, AnonymBruker said:

Gud eksisterer, det er for lengst bevist. At ateister benektrer vitenskapen for å spre hat er ikke nytt.

Hvis alt MÅ ha en skaper, hvem skapte Gud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 5.6.2023 den 16.55):

Hvor nært er det til Guds dommedag?

Anonymkode: 022eb...2ac

Religiøse idioter har ventet et par tusen år.. Det er på sin plass å minne om at dette er eventyr.. Solen er ca halveis i sin livssyklus, så vi har 5-7 milliarder år igjen. Om vi som art driter oss ut ved å ikke ta vare på jorda eller om en asteroide eller annet fenomen i verdensrommet tar oss før det er ikke godt å si. Nick Bostrom har en ide om "the urn of invention" der han argumenterer at teknologi kan ha utilsiktede konsekvenser, så selv om en teknologi kan virke som noe som bedrer vårt liv, så kan det han konsekvenser vi ikke tenker over. Si at du har en urne full med baller, du plukker en hvit ball, en teknologi som hjelper oss, la oss si polio vaksine. Supert, en teknologi som bedrer vår eksistens. Med så kan du plukke en grå ball, f.eks AI eller kjernefysisk, dette er teknologi som hjelper oss, men som kan ha negative og potensielt katastrofale følger, men i urnen, så kan det også være en sort ball, en teknologi som vil utslette oss. Kanskje noe som lett kan lages med tilgjengelige materialer, men som totalt kan utslette oss, som f.eks en nervegift eller et virus som er så dødlig at det utsletter oss som sivilisasjon.

Endret av K.B.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (1 time siden):

Du mener at man ikke kan stole på Bibelen? Skapelsesberetningen er jo liksom ikke en uvesentlig kort passasje…. OK, da sier vi det slik.

Som realist så tror jeg på det som er observerbart, målbart og som -på tross av at det er falsifiserbart- ikke lar seg falsifisere.

Å godta et hierarkisk bilde av universet som blir fremmet på grunnlag av sagn og myter fra prehistorisk tid tilfredsstiller ikke mine krav til aksept.

Jeg er klar for å ta (en) Gud til meg når dennes eksistens tilfredsstiller disse kriteriene.

Hvordan valgte du din Gud? Det er ca 3000 av dem. Forskjellen mellom deg og meg er at du avviser kun 2999 guder, mens jeg avviser 3000. 

Det er en myte at det bare har vært 3000 guder folk har trodd på. Vi er veldig mange forskjellige folk på jorden, og alle folk har funnet på nye guder når de har gått lei de gamle. Så det må nok være hundretusener av guder i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (12 minutter siden):

Det er en myte at det bare har vært 3000 guder folk har trodd på. Vi er veldig mange forskjellige folk på jorden, og alle folk har funnet på nye guder når de har gått lei de gamle. Så det må nok være hundretusener av guder i verden.

3000 er et «tenk på ett tall»-estimat. Du har helt rett, og det understreker mitt poeng.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurven
Snok1 skrev (8 timer siden):

Jeg tror personlig at det finnes kun en Gud. De forskjellige religionene er bare menneskers forsøk på å forstå Gud.

Men hva tror du på? Hvordan ble universet og alt innholdet i det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurven skrev (25 minutter siden):

Jeg tror personlig at det finnes kun en Gud. De forskjellige religionene er bare menneskers forsøk på å forstå Gud.

Men hva tror du på? Hvordan ble universet og alt innholdet i det til?

Det er ikke godt å si. Ingen vet jo det.

The Big Bang er en godt etablert og (altfor?) lite utfordret teori. Jeg velger idag å tro på den.

Men den svarer jo ikke ut hva som begrenser universet -om noe- og hva som var før The Big Bang.

Før vi lager så lange tidslinjer bør vi kanskje få en bedre forståelse av hva tid egentlig er?

Konseptet God svare jo heller ikke ut hva som er begynnelsen av tid, så det er ikke slik at myten om en gud gir flere svar, det er bare et narrativ, en bok med sjabloner du kan fargelegge men hvor mønstrene er forutbestemte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (20 timer siden):

Skapelsesberetningen er fullstendig umulig gitt den kunnskapen vi har om evolusjon.

Hvor skal Gud i tilfelle være? Du mener vel ikke at Gid kan være noe sjelelig som ikke har et fysisk legeme?

Hele konseptet Gud er helt pling i bollen.

Evolusjonsteorien er bare tull og strider med vitenskapen. Gud er bevist av vitenskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Pride? Dop?? Abort??? Feil fokus!

...og feil fokus er vel i grunnen hovedårsaken til at det går dit høna sparker for oss snart.

Det er alltids noen som (kortsiktig) tjener på å avlede vår oppmerksomhet fra de virkelige problemene og som hyrer lobbykrefter for å få til avledningsmanøvrene.

Jeg ser klima, atomkrig, forurensing, ressursmangel=overforbruk=overbefolkning som våre største problemer.

Skrev forurensing, kunne godt tatt med klima også. Det var eksempler på problemer vi står overfor, og mennesker ser ut til å bare gjøre det verre.

En økende andel ikke-troende, pride, liberale abortlover, økende narkotikabruk, fyll er tegn på at mennesket vender seg bort fra Gud, og som det advares mot i Bibelen som tegn på at endetiden er nær.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvis alt MÅ ha en skaper, hvem skapte Gud?

Gud ble ikke skapt, Han har vært og vil alltid være.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Evolusjonsteorien er bare tull og strider med vitenskapen. Gud er bevist av vitenskapen.

Du har åpenbart kjøpt løgnene til kreasjonistene:

https://forskning.no/forskningsformidling/derfor-tror-ikke-folk-pa-evolusjonsteorien/610772

Evolusjonsteorien er kanskje vitenskapshistoriens sterkeste teori NETTOPP FORDI den har så sterke motstandere og stadig blir utfordret.

Husk vitenskapsfilosofien du lærte på ex.phil. Svarene er der. Kreasjonistene tar feil.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (6 minutter siden):

Evolusjonsteorien er kanskje vitenskapshistoriens sterkeste teori NETTOPP FORDI den har så sterke motstandere og stadig blir utfordret.

Husk vitenskapsfilosofien du lærte på ex.phil. Svarene er der. Kreasjonistene tar feil.

Evolusjonsteorien er en tulleteori uten vitenskaplig grunnlag og som ikke engang henger sammen, hvordan mennesker gikk fra fisk til aper til mennesker har de aldri klart å bevise. Kreasjonisme og Guds eksistens er bevist av vitenskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Evolusjonsteorien er en tulleteori uten vitenskaplig grunnlag og som ikke engang henger sammen, hvordan mennesker gikk fra fisk til aper til mennesker har de aldri klart å bevise. Kreasjonisme og Guds eksistens er bevist av vitenskapen.

Her er litt innføring i evolusjonteorien og om dens status innen vitenskapen.

Det står også litt om motstanden mot evolusjonsteorien.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Evolusjonsteori

Du vil ha godt av å lese dette.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (56 minutter siden):

Her er litt innføring i evolusjonteorien og om dens status innen vitenskapen.

Det står også litt om motstanden mot evolusjonsteorien.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Evolusjonsteori

Du vil ha godt av å lese dette.

Som sagt finnes det ingen sammenheng og ingen beviser for teorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Som sagt finnes det ingen sammenheng og ingen beviser for teorien.

Du er i godt selskap når du forsøker å falsifisere evolusjonsteorien. Paradokset er jo nettopp at jo flere mislykkede forsøk på å falsifisere yeorien som foretas, jo sterkere vil teorien være. 
Etter over 160 år, er evolusjonsteorien en av vitenskapens aller mest solide teorier, mye rakket være angrepene mot den.

Nå skal det sies at ditt angrep er noe av det slappeste og flaueste jeg har sett, men jeg regner deg likevel inn. Jeg er raus slik, og dessuten tjener det -som forklart- en hensikt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (9 minutter siden):

Du er i godt selskap når du forsøker å falsifisere evolusjonsteorien. Paradokset er jo nettopp at jo flere mislykkede forsøk på å falsifisere yeorien som foretas, jo sterkere vil teorien være. 
Etter over 160 år, er evolusjonsteorien en av vitenskapens aller mest solide teorier, mye rakket være angrepene mot den.

Det har aldri vært noen solid teori, det er en usammenhengende teori som ikke kan eller har blitt bevist av vitenskapen. Hvordan vi gikk fra fisk til mennesker har de aldri kunnet forklare. Les deg opp på the missing link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...