HeleneHS Skrevet 5. juni 2023 #1 Del Skrevet 5. juni 2023 Hei dere, Jeg skal snart (ventetid på noen uker) utredes for habituell abort. Skal snakke med fastlegen min uansett, men jeg lurte på hva dere som har vært gjennom det samme kan si om hvordan utredningen fungerer? Jeg har tatt blodprøve allerede for å avdekke trombose greie, men den var negativ (altså ikke funnet noe årsak). Hva blir neste stegene? Hvor gjorde dere undersøkelsen? Er det noe vits p ta det privat hvis ventetiden er lang? Fortsatt dere å prøve i mellomtiden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neutral90 Skrevet 5. juni 2023 #2 Del Skrevet 5. juni 2023 Hei! Så leit du går gjennom dette ❤️ Det er flere blodprøver som tas. Om dere er genetiske bærere av sykdommer som gjør at et foster/embryo går til grunne. Det er ikke vits å ta dette privat. Tror kanskje heller ikke disse prøvene tas privat? Det er strenge regler rundt disse prøvene. Fint om noen retter på meg om jeg tar feil. Men jeg vil si at du bør også pushe på for å få hysteroskopi med test av livmorslimhinnen. Det kan være forholdene i livmoren som gjør det. Det kan du evnt gjøre privat. Lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HeleneHS Skrevet 5. juni 2023 Forfatter #3 Del Skrevet 5. juni 2023 Takk for svar! Hva gjør man hvis man finner ut at man har genetisk sykdom? Må man da gi opp å prøve å få biologiske barn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neutral90 Skrevet 5. juni 2023 #4 Del Skrevet 5. juni 2023 HeleneHS skrev (50 minutter siden): Takk for svar! Hva gjør man hvis man finner ut at man har genetisk sykdom? Må man da gi opp å prøve å få biologiske barn? Nei, men da får du dekt pgd behandling der de gentester embryo før innsett. Embryo med genfeil blir destruert,men friske embryo blir tilbakeført. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HeleneHS Skrevet 5. juni 2023 Forfatter #5 Del Skrevet 5. juni 2023 Ah, jeg tenkte ikke ivf enda, ble gravid på tradisjonell måte alle tre gangene. Takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #6 Del Skrevet 5. juni 2023 Skal gjennom det samme som deg, og er veldig spent selv! Håpte liksom aldri at jeg skulle komme i denne situasjonen:( Har time på gyn på sykehuset neste torsdag, håper kanskje jeg får litt svar på prosessen videre da. Men har vel skjønt at de tar forskjellige blodprøver av både meg og samboer, samt at han kanskje må avlevere sædprøve… vi prøver i mellomtiden, skulle jeg bli gravid før vi rekker utredning kommer jeg til å be om progesteron og blodfortynnende for se om det har effekt 😊 har hatt en sa i uke 7, en blæremola og en ma i uke 10. Anonymkode: 4a0b6...5e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HeleneHS Skrevet 5. juni 2023 Forfatter #7 Del Skrevet 5. juni 2023 Lykke til med utredningen! Skriv gjerne en ny kommentar hvis du har lyst å dele hvordan det gikk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HeleneHS Skrevet 6. desember 2023 Forfatter #8 Del Skrevet 6. desember 2023 Meg igjen.. tenkte å skrive videre her heller enn å starte ny tråd. Har nå etter 6mnd ventetid endelig fått time på sykehuset. Men den gikk altså overhodet ikke som forventet eller som du beskrev... Ble tatt en del blodprøver og så UL, har veldig lav AMH, diverse andre ikke ideelle verdier i tillegg, men ingen trombose problemer. Mannen sin utredning var å levere sædprøve, som "ser fint ut". Ingen av oss ble testet for kromosomavvikk. Fikk anbefalt progesteron støtte (selv om progesteron ikke var med på blodprøvene og det er ingen andre indikasjoner på lav progesteron) og skal prøve det i tre sykluser nå, ellers "blir det IVF" (virket nesten som trussel). Selv om både jeg og mannen spurte flere ganger om spontanaborten og at vi ønsker å finne ut hvorfor dem skjer, så var det ingenting å hente der.. Vi har egentlig lite lyst å bruke masse tid, penger og energi på IVF, hvis det blir bare "dyre" spontanaborter. Vi har lang reisevei til neste sykehus med IVF tilbud og vil helst utelukke at det er noe genetisk før vi bruker masse tid og penger på det. Også er det så rart at jeg skal ha lav AMH, ble gravid ved første forsøk to ganger - det hele timer bare ikke. Jeg får ta ny AMh prøve om litt, for å sjekke at den stemmer. UL viste en del eggposer heldigvis. Men det store spørsmålet er nå, hvordan får jeg dem til å faktisk utrede for habituelle abort, heller enn å forberede til IVF? Er det noen som kan anbefale private gynekologer? Så at det var ei tysk lege i Oslo, men vi bor ganske langt unna - noen med erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #9 Del Skrevet 6. desember 2023 HeleneHS skrev (41 minutter siden): Meg igjen.. tenkte å skrive videre her heller enn å starte ny tråd. Har nå etter 6mnd ventetid endelig fått time på sykehuset. Men den gikk altså overhodet ikke som forventet eller som du beskrev... Ble tatt en del blodprøver og så UL, har veldig lav AMH, diverse andre ikke ideelle verdier i tillegg, men ingen trombose problemer. Mannen sin utredning var å levere sædprøve, som "ser fint ut". Ingen av oss ble testet for kromosomavvikk. Fikk anbefalt progesteron støtte (selv om progesteron ikke var med på blodprøvene og det er ingen andre indikasjoner på lav progesteron) og skal prøve det i tre sykluser nå, ellers "blir det IVF" (virket nesten som trussel). Selv om både jeg og mannen spurte flere ganger om spontanaborten og at vi ønsker å finne ut hvorfor dem skjer, så var det ingenting å hente der.. Vi har egentlig lite lyst å bruke masse tid, penger og energi på IVF, hvis det blir bare "dyre" spontanaborter. Vi har lang reisevei til neste sykehus med IVF tilbud og vil helst utelukke at det er noe genetisk før vi bruker masse tid og penger på det. Også er det så rart at jeg skal ha lav AMH, ble gravid ved første forsøk to ganger - det hele timer bare ikke. Jeg får ta ny AMh prøve om litt, for å sjekke at den stemmer. UL viste en del eggposer heldigvis. Men det store spørsmålet er nå, hvordan får jeg dem til å faktisk utrede for habituelle abort, heller enn å forberede til IVF? Er det noen som kan anbefale private gynekologer? Så at det var ei tysk lege i Oslo, men vi bor ganske langt unna - noen med erfaringer? Jeg har hatt fem aborter, både med og uten ivf. Ivf er ikke løsningen på habituell abort, det er som du skriver; en kostbar spontanabort. Vi gikk privat for å få utredning, men det var fordi det offentlige nektet å gi oss utredning da de mente det er «helt vanlig å være 26 år, ha prøvd i 4 år og hatt 5 spontanaborter». De fant ingenting på utredning, men har nå hatt et ivf forsøk privat der jeg har fått en haug av støttemedisiner; albyl-e, progesteron, prednisolon og klexane. Akkurat hatt innsett, så vet ikke utfallet enda, men håper det gjør susen. Vi har gått til klinikk Hausken på Lysaker, og ble for første gang tatt på alvor. Anonymkode: b3ad1...0cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HeleneHS Skrevet 6. desember 2023 Forfatter #10 Del Skrevet 6. desember 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har hatt fem aborter, både med og uten ivf. Ivf er ikke løsningen på habituell abort, det er som du skriver; en kostbar spontanabort. Vi gikk privat for å få utredning, men det var fordi det offentlige nektet å gi oss utredning da de mente det er «helt vanlig å være 26 år, ha prøvd i 4 år og hatt 5 spontanaborter». De fant ingenting på utredning, men har nå hatt et ivf forsøk privat der jeg har fått en haug av støttemedisiner; albyl-e, progesteron, prednisolon og klexane. Akkurat hatt innsett, så vet ikke utfallet enda, men håper det gjør susen. Vi har gått til klinikk Hausken på Lysaker, og ble for første gang tatt på alvor. Anonymkode: b3ad1...0cd Takk for at du deler. Det høres jo forferdelig ut hvordan dere ble behandlet! Uansett alder, så er det ikke "helt vanlig" å prøve å lenge å ha så mange spontanaborter. Jeg blir skikkelig sint på dine vegne nå. Krysser alt jeg har for at dette innsett er faktisk spiren som sitter og at du snart er i mål. 🤞🤞🤞 Glad å høre at du endelig ble tatt på alvor og får hjelp! Ble du/dere utredet for kromosomavvikk hos klinikk Hausken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #11 Del Skrevet 6. desember 2023 HeleneHS skrev (Akkurat nå): Takk for at du deler. Det høres jo forferdelig ut hvordan dere ble behandlet! Uansett alder, så er det ikke "helt vanlig" å prøve å lenge å ha så mange spontanaborter. Jeg blir skikkelig sint på dine vegne nå. Krysser alt jeg har for at dette innsett er faktisk spiren som sitter og at du snart er i mål. 🤞🤞🤞 Glad å høre at du endelig ble tatt på alvor og får hjelp! Ble du/dere utredet for kromosomavvikk hos klinikk Hausken? Tusen takk! Ja, vi ble utredet for kromosomavvik. Ingen funn på noe. Veldig glad for det, men litt frustrerende også. Tok også scan av livmor og eggstokker med kontrast for å se om det var noe inni livmor som kunne ødelegge. Det koster endel å gjøre privat, men er absolutt verdt det! Anonymkode: b3ad1...0cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lurvine Skrevet 11. desember 2023 #12 Del Skrevet 11. desember 2023 Jeg skal utredes nå, og det er sagt at jeg må vente 3 mnd etter siste SA før blodprøver kan tas. Jeg har for lave eggreserver på å vente på noe som helst. Finner ikke noe i litteraturen som tilsier at man må vente så lenge, er det noen som vet årsaken? (jeg skal spørre legen altså, men det tar så lang tid å få svar). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #13 Del Skrevet 12. desember 2023 Lurvine skrev (7 timer siden): Jeg skal utredes nå, og det er sagt at jeg må vente 3 mnd etter siste SA før blodprøver kan tas. Jeg har for lave eggreserver på å vente på noe som helst. Finner ikke noe i litteraturen som tilsier at man må vente så lenge, er det noen som vet årsaken? (jeg skal spørre legen altså, men det tar så lang tid å få svar). Er pga hormoner som kan gi feil svar på prøver. Er vel da særlig koagulsjonsprøvene som kan gi feil svar Anonymkode: b3ad1...0cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HeleneHS Skrevet 12. desember 2023 Forfatter #14 Del Skrevet 12. desember 2023 7 hours ago, Lurvine said: Jeg skal utredes nå, og det er sagt at jeg må vente 3 mnd etter siste SA før blodprøver kan tas. Jeg har for lave eggreserver på å vente på noe som helst. Finner ikke noe i litteraturen som tilsier at man må vente så lenge, er det noen som vet årsaken? (jeg skal spørre legen altså, men det tar så lang tid å få svar). Det er særlig en prøve som kan påvirkes av graviditet, S Protein hvis jeg husker riktig. Du KAN ta prøven rett etter SA (jeg gjorde det etter min 2.), men da kan den være falsk positiv og prøven må taes igjen etter 3mnd. Men hvis den er negativ, så er det rimelig sikkert at den faktisk er negativ. Resten av prøvene er så vidt meg bekjent ikke nødvendig å vente med. Men som posteren over meg skriver kan jo en del hormoner påvirkes av graviditet og spontanabort (særlig progesteron, østrogen, prolaktin), AMH igjen er rimelig uavhengig og kromosomprøven skal uansett ikke påvirkes. Hør med legen den hva hen mener. Og selv om tre måneder høres veldig lenge it, så går tiden faktisk ganske fort. Men sørg for at du får henvisning til det offentlige allerede nå, fordi ventetiden kan være lang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå