Glow Skrevet 5. juni 2023 #1 Skrevet 5. juni 2023 Hei! Vi har nå hatt møte med advokat og min familie ang overdragelse av en gård som har tomannsbolig, fjøs, garasje, forsamlingshus og en camping. Gården har ikke dyr og drives ikke som en gård lengere. Min far ønsker å fordele «arv» før han dør. Han har 6 unger og har mest kontakt med 3 av de. Han ønsker at de 3 han har minst kontakt med, skal få minst mulig🙄 For min del hadde det vært best om alle fikk likt. For da må den som tenker å overta gård og camping kjøpe ut de andre når den tid kommer. Min far ønsker å selge gård og camping veldig billig til min bror som ønsker å overta. Han får kjøpe den til 1million og verdien/taksten er 15 millioner. Søsteren min får et hus verdi 1.5 millioner. Jeg er den eneste som bor med min far på denne gården i en tomannsbolig. Jeg ønsker at min del av tomannsboligen blir tinglyst på meg, slik at jeg eier den og at den går i arv til mine barn, ikke mine brors barn. Og alt av oppussing og påbygg er en investering for meg og mine etterkommere. Dette nekter min bror på, og vil heller ha en privat avtale om at jeg får bo gratis livet ut når han overtar. Så basicly ser det sånn ut: 3 søsken får ingenting, jeg får bo gratis, søster får hus og bror får gård og camping. Jeg syns at jeg kunne ha fått noe av verdi jeg også, og resten av søsknene… syns det hele er slitsomt! Så kommer det egentlige spm; er det vanskelig å skille fra ene halvpart fra tomannsbolig i en sak som dette? Noen sier at det ikke er lov, siden det er en gård? 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #2 Skrevet 5. juni 2023 Så jævlig smålig gjort å gjøre dette mot sine barn.. for ikke å snakke om hvordan det setter splid mellom dere. Din bror som ikke vil tinglyse boligen og sikre deg, er jo helt idiot. Anonymkode: 95662...d0c 24 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #3 Skrevet 5. juni 2023 Det er ofte veldig vanskelig å skille ut et frittstående hus på en gård (f.eks kårhus). Sikkert ikke noe lettere med en del av en tomannsbolig hvis det er våningshuset på gården. Anonymkode: cc00a...07f 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #4 Skrevet 5. juni 2023 Hva har denne broren gjort for at far nærmest gir bort alt han har til han? For en bedriten far og bror. Det der hadde jeg virkelig flyttet fra. Faren din ber jo om bråk og konflikter. Anonymkode: 80d84...b82 10 2 6
Hedda-78 Skrevet 5. juni 2023 #5 Skrevet 5. juni 2023 Men er din del av tomannsboligen egentlig verdt noe? Hva ville den ha blitt solgt for på det åpne markedet? Det er vel svært få (utenom familien) som ville ønske å bo i en tomannsbolig på en gård som noen fremmede eier? 7 6
Glow Skrevet 5. juni 2023 Forfatter #6 Skrevet 5. juni 2023 Den er verd noe for meg, da jeg ikke eier noen ting. Jeg er dessverre det sorte får i familien, er uføretrygdet, enslig og alenemamma. Dessverre er faren vår en narsissist som ikke tenker normalt og favoriserer barna sine ut i fra hvem som er der for han! Ironisk nok er det jeg som har vært der mest for han, siden jeg ikke er i jobb. Men etter jeg ble mor så måtte jeg fokusere på meg selv og da har han glemt alt jeg har gjort for han. Ja, det er en bedriten måte å gjøre det på og jeg kommer til å være bitter på han. Alle søsknene mine eier hus og har alt på stell, så skulle selvfølgelig ønske at han kunne ha hjulpet meg litt på den måten å ha gjort det likt for alle… jeg er oppvokst her jeg bor, er hjemmekjær og plassen er kjempefin for sønnen min å vokse opp på, jeg har kjempefint forhold til min bror som tar over, men kjenner litt på sjalusien allikevel. Jeg kommer ikke til å flytte uansett, da husleie er kjempedyrt og jeg vil komme til å bo på mindre plass. Lån får jeg ikke da jeg er enslig og uføretrygdet. Jeg skulle ønske så inderlig at jeg har kunnet arbeidet og fått litt ting på stell, men sånn ble det dessverre ikke for meg. Jeg må vel bare akseptere ting som det er og bite i det sure urettferdige sjalusi-eplet. Min far har alltid gjort ting for seg selv og elsker å ha makt til å gjøre det han vil. Jeg får spørre om han kan testamentere bilen på meg da🙄🙄🥹 10
Pillarguri Skrevet 6. juni 2023 #7 Skrevet 6. juni 2023 Jeg lurer litt på hva advokaten dere var på møte hos mente om denne saken. Syntes han at dette var greit ? 11 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #8 Skrevet 6. juni 2023 Halvparten av en to-mannsbolig på en gård er jo ikke verdt en krone på det åpne markedet. Det er umulig å omsette der. Så om det blir tinglyst livsvarig borett på deg og dine livsarvinger på den delen du bor i så er det egentlig en god deal for deg. Anonymkode: 00cf9...36a 5 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #9 Skrevet 6. juni 2023 Jeg hadde flyttet fra gården. Kontaktet husbanken og ordnet egen bolig. Man får enormt gunstige lån. Dersom din far faktisk gir deg en livsvarig bruksrett så kan du leie ut huset du kjøpte og bygge opp noe til egen pensjon/barna. Anonymkode: 10c20...89c 3
Apis Skrevet 6. juni 2023 #10 Skrevet 6. juni 2023 Du burde se om du har råd til å ta en time eller to med rådføring fra enten advokat, regnskapsfører eller firma som gir økonomisk råd innen landbruk, 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #11 Skrevet 6. juni 2023 Glow skrev (14 timer siden): Den er verd noe for meg, da jeg ikke eier noen ting. Jeg er dessverre det sorte får i familien, er uføretrygdet, enslig og alenemamma. Dessverre er faren vår en narsissist som ikke tenker normalt og favoriserer barna sine ut i fra hvem som er der for han! Ironisk nok er det jeg som har vært der mest for han, siden jeg ikke er i jobb. Men etter jeg ble mor så måtte jeg fokusere på meg selv og da har han glemt alt jeg har gjort for han. Ja, det er en bedriten måte å gjøre det på og jeg kommer til å være bitter på han. Alle søsknene mine eier hus og har alt på stell, så skulle selvfølgelig ønske at han kunne ha hjulpet meg litt på den måten å ha gjort det likt for alle… jeg er oppvokst her jeg bor, er hjemmekjær og plassen er kjempefin for sønnen min å vokse opp på, jeg har kjempefint forhold til min bror som tar over, men kjenner litt på sjalusien allikevel. Jeg kommer ikke til å flytte uansett, da husleie er kjempedyrt og jeg vil komme til å bo på mindre plass. Lån får jeg ikke da jeg er enslig og uføretrygdet. Jeg skulle ønske så inderlig at jeg har kunnet arbeidet og fått litt ting på stell, men sånn ble det dessverre ikke for meg. Jeg må vel bare akseptere ting som det er og bite i det sure urettferdige sjalusi-eplet. Min far har alltid gjort ting for seg selv og elsker å ha makt til å gjøre det han vil. Jeg får spørre om han kan testamentere bilen på meg da🙄🙄🥹 Dårlig gjort av faren din. Arv bør være rettferdig og da mener jeg i kroner og øre, ikke ‘rettferdig’ etter hva noen syns og mener basert på diverse familieforhold. Men hvis du får bo gratis så kan du sette av penger hver måned til sønnen din? Som han kan få når han blir voksen. Når situasjonen nå er som den er. Anonymkode: 90455...c24 1 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #12 Skrevet 6. juni 2023 Glow skrev (18 timer siden): jeg er oppvokst her jeg bor, er hjemmekjær og plassen er kjempefin for sønnen min å vokse opp på, jeg har kjempefint forhold til min bror som tar over, Om du får bo gratis resten av livet ditt, kan du nok fint klare å spare et par millioner på 20 år. Siden dere har et supert forhold, hadde jeg heller sikret meg og vært glad for dette. Bare sørg for å få en vanntett avtale på dette. Du er ufør og trives der du er, tror jeg hadde laget en god avtale på dette. Anonymkode: 114b5...383 4 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #13 Skrevet 6. juni 2023 Glow skrev (På 5.6.2023 den 12.55): Hei! Vi har nå hatt møte med advokat og min familie ang overdragelse av en gård som har tomannsbolig, fjøs, garasje, forsamlingshus og en camping. Gården har ikke dyr og drives ikke som en gård lengere. Min far ønsker å fordele «arv» før han dør. Han har 6 unger og har mest kontakt med 3 av de. Han ønsker at de 3 han har minst kontakt med, skal få minst mulig🙄 For min del hadde det vært best om alle fikk likt. For da må den som tenker å overta gård og camping kjøpe ut de andre når den tid kommer. Min far ønsker å selge gård og camping veldig billig til min bror som ønsker å overta. Han får kjøpe den til 1million og verdien/taksten er 15 millioner. Søsteren min får et hus verdi 1.5 millioner. Jeg er den eneste som bor med min far på denne gården i en tomannsbolig. Jeg ønsker at min del av tomannsboligen blir tinglyst på meg, slik at jeg eier den og at den går i arv til mine barn, ikke mine brors barn. Og alt av oppussing og påbygg er en investering for meg og mine etterkommere. Dette nekter min bror på, og vil heller ha en privat avtale om at jeg får bo gratis livet ut når han overtar. Så basicly ser det sånn ut: 3 søsken får ingenting, jeg får bo gratis, søster får hus og bror får gård og camping. Jeg syns at jeg kunne ha fått noe av verdi jeg også, og resten av søsknene… syns det hele er slitsomt! Så kommer det egentlige spm; er det vanskelig å skille fra ene halvpart fra tomannsbolig i en sak som dette? Noen sier at det ikke er lov, siden det er en gård? Sikkert minst du da? Er selv vært i samme situasjon. Men ikke med far, men etter en tante og en onkel uten barn som gikk bort. Min søster fikk alt. Jeg ingenting. Saken er at tanten min har holdt et vilt helvete og skapt splid i familien på grunn av en Odelsrett på gården hun mente ikke var lovlig. År etter år, helvetiserte hun og igle opp hele familien, uvennskap osv. Var veldig vondt for min mormor. Men enda på viset var at hun gjorde akkurat det samme selv. Ga alt til en og ingenting til den andre. ( de hadde testament ) Alt hun sto for og alt hun gjorde har veldig lite betydning for meg for meg etter at de døde, jeg føler meg fremmedgjort for familien og føler jeg ikke er en del av den. Anonymkode: 9a791...87d 1
Glow Skrevet 6. juni 2023 Forfatter #14 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Halvparten av en to-mannsbolig på en gård er jo ikke verdt en krone på det åpne markedet. Det er umulig å omsette der. Så om det blir tinglyst livsvarig borett på deg og dine livsarvinger på den delen du bor i så er det egentlig en god deal for deg. Anonymkode: 00cf9...36a Det blir tinglyst en privat avtale mellom meg og min bror at jeg får bo gratis der livet ut. Mine livsarvinger får ikke borett der etter meg, og alt jeg evt gjør av oppgradering av boligen går til min bror og hans etterkommere. Boligen trenger noe oppussing på et soverom, nytt gulv i gang, ny dørstokk, ny verandadør. Badet er ekstremt lite og drømmen min var å bygge på, slik at jeg fikk eget vaskerom. Det irriterer meg at mine investeringer går til han, i tillegg må han godkjenne slike ting, siden det blir hans hus og tomt. 2
Gjest takinova Skrevet 6. juni 2023 #15 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Halvparten av en to-mannsbolig på en gård er jo ikke verdt en krone på det åpne markedet. Det er umulig å omsette der. Så om det blir tinglyst livsvarig borett på deg og dine livsarvinger på den delen du bor i så er det egentlig en god deal for deg. Anonymkode: 00cf9...36a For noe tull. En tomannsbolig kan ha masse verdi. Hvis faren din går gjennom med dette, hadde jeg bare flyttet og latt dem seile sin egen sjø. Droppet all kontakt med dem. Ta heller opp kontakten med de andre søsknene dine. Hvem er eldst forresten? Kan det tenkes at bror din går på en smell her mtp odel?
Glow Skrevet 6. juni 2023 Forfatter #16 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Sikkert minst du da? Er selv vært i samme situasjon. Men ikke med far, men etter en tante og en onkel uten barn som gikk bort. Min søster fikk alt. Jeg ingenting. Saken er at tanten min har holdt et vilt helvete og skapt splid i familien på grunn av en Odelsrett på gården hun mente ikke var lovlig. År etter år, helvetiserte hun og igle opp hele familien, uvennskap osv. Var veldig vondt for min mormor. Men enda på viset var at hun gjorde akkurat det samme selv. Ga alt til en og ingenting til den andre. ( de hadde testament ) Alt hun sto for og alt hun gjorde har veldig lite betydning for meg for meg etter at de døde, jeg føler meg fremmedgjort for familien og føler jeg ikke er en del av den. Anonymkode: 9a791...87d Føler VELDIG med deg! Hvorfor kan ikke det være rettferdig… jeg er nest yngst. Søsteren min som får hus til 1,5 millioner er yngst, fordi hun er 9 år og umyndig, og er «synd i» fordi faren mest sannsynlig lever sine siste år og ikke kan hjelpe til i fremtiden…
Gjest takinova Skrevet 6. juni 2023 #17 Skrevet 6. juni 2023 Glow skrev (19 timer siden): jeg er oppvokst her jeg bor, er hjemmekjær og plassen er kjempefin for sønnen min å vokse opp på, jeg har kjempefint forhold til min bror som tar over, men kjenner litt på sjalusien allikevel. En bror som oppfører seg som en sånn gjennomført drittsekk mot deg og de andre søsknene sine? Hvordan klarer du ha et "kjempefint" forhold til ham?
Glow Skrevet 6. juni 2023 Forfatter #18 Skrevet 6. juni 2023 takinova skrev (4 minutter siden): For noe tull. En tomannsbolig kan ha masse verdi. Hvis faren din går gjennom med dette, hadde jeg bare flyttet og latt dem seile sin egen sjø. Droppet all kontakt med dem. Ta heller opp kontakten med de andre søsknene dine. Hvem er eldst forresten? Kan det tenkes at bror din går på en smell her mtp odel? Min bror har odel.
Glow Skrevet 6. juni 2023 Forfatter #19 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dårlig gjort av faren din. Arv bør være rettferdig og da mener jeg i kroner og øre, ikke ‘rettferdig’ etter hva noen syns og mener basert på diverse familieforhold. Men hvis du får bo gratis så kan du sette av penger hver måned til sønnen din? Som han kan få når han blir voksen. Når situasjonen nå er som den er. Anonymkode: 90455...c24 Ja, det er slik jeg tenker. Jeg skal spare noen tusen i mnd til min sønn. ♥️ 2
Gjest takinova Skrevet 6. juni 2023 #20 Skrevet 6. juni 2023 Glow skrev (4 minutter siden): Min bror har odel. Hvis dette går gjennom før din far dør, så tror jeg som jeg skriver over at jeg hadde droppet all kontakt med broren din. Bo der på hans nåde er jo bare ekkelt for deg. Du kan ikke henge opp et bilde uten å spørre ham om lov. Samtidig som du kommer til å sitte og se på at han blir styrtrik på verdier som burde tilhøre alle dere søsken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå