Gå til innhold

Hvorfor take-away sushi så dyrt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jdz skrev (5 timer siden):

Litt enig, Sabrura er sushiens Egon, men man får det man betaler for.

Jeg bor ikke nær den restauranten, men sjekket menyen, og den så jo veldig ok ut. Vil ikke kalle den for dårlig eller noe sånn sett utenfra. Er enig med deg i at en ikke alltid trenger å gå på de dyreste, sånn gjør jeg her jeg bor også. Jeg synes noen av de billige og enkle er ganske så gode de og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Daisy-love skrev (1 time siden):

Jeg bor ikke nær den restauranten, men sjekket menyen, og den så jo veldig ok ut. Vil ikke kalle den for dårlig eller noe sånn sett utenfra. Er enig med deg i at en ikke alltid trenger å gå på de dyreste, sånn gjør jeg her jeg bor også. Jeg synes noen av de billige og enkle er ganske så gode de og. 

Litt enig med deg også. Sabrura er litt fast food, men av og til er det faktisk helt greit 😋

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen og jeg må ha ca 40 biter til sammen, dette betaler vi litt over 500 for.

Sushi er ett stykke håndverk og er ok at de tar seg betalt.. men om man veier laksen / scampi i gram så er det jo ikke veldig mye… sånn sett er jeg enig i at det er litt dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

159,- for 15 biter på Sushi&Wok i Skippergata er min standard lunsj de gangene kantina ikke har noe godt på menyen ;) Blir bra mett av det, og jeg er mann på drøye 90kg. Har prøvd 20 biter et par ganger men det blir for mye for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 biter maki koster 169-209 her. Det er veldig dyrt. 

Anonymkode: 28da3...4a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (14 timer siden):

Litt enig med deg også. Sabrura er litt fast food, men av og til er det faktisk helt greit 😋

Ja det er virkelig helt greit av og til. Hender jeg får en fiks ide om sushi, og det er en billig sushi rett ved bussholdeplassen. Raskt og digg, tross det ikke er det mest «fancy». 😋

 

Edit: den nevnte plassen har 8 maki fra 75kr til 115kr ser det ut som på nett. Så får mye mat for ganske så ok pris. 

Endret av Daisy-love
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke rart sushi er dyrt - de må beregne vesentlig mer svinn enn f.eks på en pizza- eller kebabsjappe. Fisken som brukes til sushi har som regel allerede vært fryst (tror faktisk det er krav om det, for at det skal være tillatt for kommersielt salg). Dvs at den ikke kan fryses igjen. Fisken som er tint opp til salg en gitt dag, må dermed kastes hvis de ikke får brukt den opp i løpet av få dager (den blir dårlig). Fisk er en dyr ingrediens, så når fisk må kastes påvirker det selvsagt prisen. I en hamburgersjappe er det burgerkjøttet som er den dyreste ingrediensen, men på de fleste fast food burgersjappe lages den jo av frosne hamburgere. Altså null svinn. De får kanskje noe svinn på salat, oppskårne tomater etc, men det koster jo veldig lite ift kjøttet (og fisken, på sushisjapper). Samme på pizzasjapper - de har jo veldig mye mindre kostnader knyttet til svinn enn hva man må påregne i en sushisjappe. Hvis de sitter igjen med ost, skinke, kjøttboller etc kan det også fryses ned dersom de vet at de ikke får brukt det i løpet av de nærmeste dagene.

Anonymkode: 1f41d...ccd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at det kan fort bli dyrt for sushi om man ikke er småspist av seg. Vi beregner ca 60 biter nigiri/maki + litt sashimi og kimchi/sjøgressalat. Det er nok til at vi blir greit mette, vi er 2 voksne, slanke personer. At noen klarer seg med 16 biter til middag viser jo at vi er veldig forskjellige på hva vi trenger. 

Anonymkode: 88c6d...5fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.6.2023 den 21.27):

Er det bare jeg som synes at Sushi er alt for dyrt i forhold til hva man får?

Skal man kjøpe et anstendig priset brett med sushi, så får man ofte kun veldig enkle maki og nigiri med bare laks og reker. Ofte er det for lite mat, og man må kjøpe ekstra i tillegg.

Vi snakker at det fort kan bli over 500kr per person hvis man skal ha nok til å bli litt mett og ha noe som er litt mer spennende enn det som er basic. Spiser man på en ordentlig restaurant så er det en pris som kan forsvares, men når det gjelder sushi som take-away så synes jeg man får veldig lite for pengene. I hovedsak kokt ris med noen tynne slicer fisk.

Er det noen som klarer å skjønne hva det er som forsvarer den høye prisen?

Anonymkode: b4f34...2f8

Uhm, på sjappa jeg alltid handler sushi, så får man 44 biter for 450 kr og 68 biter for 599 kr, så det er JÆVLIG dyrt der hvor du handler.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg og kjæresten kjøper rundt 30 biter, da har vi alltid til overs til en liten brunch etter at vi er mer enn mette nok. Kjøper fra litt forskjellige steder, men har vel aldri blitt over 500 totalt. 

Anonymkode: 02750...f9f

Spiser dere gammel sushi...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Enig at det kan fort bli dyrt for sushi om man ikke er småspist av seg. Vi beregner ca 60 biter nigiri/maki + litt sashimi og kimchi/sjøgressalat. Det er nok til at vi blir greit mette, vi er 2 voksne, slanke personer. At noen klarer seg med 16 biter til middag viser jo at vi er veldig forskjellige på hva vi trenger. 

Anonymkode: 88c6d...5fd

Jepp, at noen kan få i seg 30 biter er over min fatteevne ;) Og jeg spiser fort 75% av en stor pizza fra Pizzabakeren om vi har det en lørdag, så er ikke akkurat småspist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe imot å betale dyrt når det er snakk om kvalitet på sushi.
Dårlig kvalitet gjør at sushien smaker møkk, så det gidder jeg ihvertfall ikke kaste bort pengene på.

Jeg for min del er mett på ca 12 biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vi bestiller ligger prisen på rundt 500,-  for sushi for to. Sikkert ikke det billigste, men langt fra 500 per pers. Fra Sabi.

Anonymkode: e1413...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...