AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #221 Del Skrevet 6. juni 2023 Sofakona skrev (På 4.6.2023 den 21.20): Jeg er hjemme mamma,(aap) og jeg kan si at det ikke r så moro som du tror... Jeg vet ikke, men det kan jo hende det er gøy hvis man ikke er syk. Mvh. ufør. 😪 Som gjerne skulle fått til å jobbe. Anonymkode: a8d06...9e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #222 Del Skrevet 6. juni 2023 Mange som ikke greier å skille mellom rett til og plikt til. Det er kjempet fram rettigheter for kvinner, det betyr ikke at alle har PLIKT til å benytte seg av de. Det er masse nedrakking på de som vil gjøre et annet valg;" tenk at de er så dumme! " , er det som man leser tydelig mellom linjene. DET er trist det! Anonymkode: ffcf5...a21 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #223 Del Skrevet 6. juni 2023 Yodas skrev (4 timer siden): Ja, for alle som synes fulltids kontorarbeid er slitsomt eller lite meningsfylt drømmer om å være bondekone anno 1750. Det finnes ingen mellomting. Det er ikke det jeg sier. Jeg sier at vil man være hjemme og trakter etter det så er det helt greit, men ikke gå i fella som TS gjør med å romantisere historien. Den hjemmeværende idylliske humoren TS drømmer om har knappest sett eksistert, i tilfelle i noen få tiår. Faktum er at TS og de fleste har friheten til å velge, feks velge å være hjemme, men da må man forsake noe. Anonymkode: ece37...4b8 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
storetora Skrevet 6. juni 2023 #224 Del Skrevet 6. juni 2023 Ok, hvis mannen din støtter dine meninger rundt dette så er det vell ikke noe problem. Dette er vell kanskje ting som burde vært avklart før dere fikk barn? Jeg ville aldri valgt å gå hjemme da å vær sevstendig å bidra til samfunnet står veldig sterkt hos meg å jeg blir gjerne litt forbauset over kvinners valg om å stille seg så avhengig av en annen person. Men respekterer absolutt damer som velger anderledes å står for sine valg. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #225 Del Skrevet 6. juni 2023 Samme her Anonymkode: 40b2c...9d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannhetsøkende Skrevet 6. juni 2023 #226 Del Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Noen kvinner var i lønnet arbeid selv om de var hjemmeværende på 50 tallet også. Blant annet så var det noen kvinner som jobbet som syersker hjemme på den tiden. Og hadde vel så mye jobb som ektemannen. Anonymkode: 5e9c9...b8c Selvsagt kan man tjener godt på passiv inntekt også, men ts ønsket å leve på mannen fikk jeg inntrykk av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helgekarjol Skrevet 7. juni 2023 #227 Del Skrevet 7. juni 2023 Helt greit å ikke ville jobbe. Men ikke forvent å bli sponset av staten. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #228 Del Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 4.6.2023 den 21.46): Kom meg ut av arbeidslivet, ble trygda. Mannen jobber fullt, passer oss utmerket. Jeg styrer alt hjemme, han tar seg av det økonomiske. Så glad jeg slipper å jobbe, det er jo slaveri. Anonymkode: ff8fe...521 Det er greit å gå hjemme uten lønn og med en mann som forsørger. Men du høres ut som alle de unge mødrene som skaffer seg trygd for å være hjemmeværende. Anonymkode: dbe86...1e8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #229 Del Skrevet 7. juni 2023 Helgekarjol skrev (5 timer siden): Helt greit å ikke ville jobbe. Men ikke forvent å bli sponset av staten. Staten er pliktig til å gi deg tak over hodet og mat i følge loven. Så staten skal sponse deg når du ikke ha inntekt. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er greit å gå hjemme uten lønn og med en mann som forsørger. Men du høres ut som alle de unge mødrene som skaffer seg trygd for å være hjemmeværende. Anonymkode: dbe86...1e8 Man har nok å bruke tiden sin på uten arbeidslivet, trygd er heller ikke noe man får uten grunn. Er NAV som bestemmer hvem som skal få det. Anonymkode: ff8fe...521 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 7. juni 2023 #230 Del Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 6.6.2023 den 14.22): Noen kvinner var i lønnet arbeid selv om de var hjemmeværende på 50 tallet også. Blant annet så var det noen kvinner som jobbet som syersker hjemme på den tiden. Og hadde vel så mye jobb som ektemannen. Anonymkode: 5e9c9...b8c Det er klart, men 50-tallet er nok tiåret da færrest kvinner var i jobb, sannsynligvis noen sinne. Kvinner jobba mer både før og etter. Men det betyr selvsagt ikke at ingen kvinner hadde lønna arbeid. Og mange tok småjobber som å sy eller vaske for å spe på økonomien. Men greia er at fra 1930-tallet og fram til utpå 60-tallet en gang var det en villet politikk at hver familie bare skulle ha én inntekt. Det skyldes arbeidsledigheten i mellomkrigstida. Det ble sett på som "umoralsk" av gifte kvinner å "stjele" en jobb fra en arbeidsledig mann. Dersom både mannen og kvinnen hadde jobb, ble de også skattlagt sammen (samskatt) slik at mye av kvinnens inntekt ble spist opp av skatt. Det var en måte å gjøre det mindre fristende for kvinner å ta lønna arbeid på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #231 Del Skrevet 7. juni 2023 Anonymus Notarius skrev (1 minutt siden): Det er klart, men 50-tallet er nok tiåret da færrest kvinner var i jobb, sannsynligvis noen sinne. Kvinner jobba mer både før og etter. Men det betyr selvsagt ikke at ingen kvinner hadde lønna arbeid. Og mange tok småjobber som å sy eller vaske for å spe på økonomien. Men greia er at fra 1930-tallet og fram til utpå 60-tallet en gang var det en villet politikk at hver familie bare skulle ha én inntekt. Det skyldes arbeidsledigheten i mellomkrigstida. Det ble sett på som "umoralsk" av gifte kvinner å "stjele" en jobb fra en arbeidsledig mann. Dersom både mannen og kvinnen hadde jobb, ble de også skattlagt sammen (samskatt) slik at mye av kvinnens inntekt ble spist opp av skatt. Det var en måte å gjøre det mindre fristende for kvinner å ta lønna arbeid på. Skulle ønske den politikken hadde fortsatt. Anonymkode: f6e8d...138 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 7. juni 2023 #232 Del Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skulle ønske den politikken hadde fortsatt. Anonymkode: f6e8d...138 Det tror jeg ikke du hadde ønska om du hadde opplevd det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #233 Del Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skulle ønske den politikken hadde fortsatt. Anonymkode: f6e8d...138 🫠🤦♀️ Anonymkode: 525ed...071 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #234 Del Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skulle ønske den politikken hadde fortsatt. Anonymkode: f6e8d...138 Er du seriøst? Hvis den politikken hadde fortsatt så ville blant annet helsevesenet, hjemmesykepleie og eldreomsorgen vært nesten ikke-eksisterende. Anonymkode: f0a84...1b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvenna Skrevet 7. juni 2023 #235 Del Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 4.6.2023 den 21.08): Dette er ren sutring, men jeg vil ikke jobbe!! Jeg vil være hjemmeværende mamma, stelle hus og hjem for mann og barn. Sørge for god og næringsrik mat. Ordne rene klær og kunne stryke mannens skjorter med glede. Jeg vil ikke være et surt, stresset hespetre som hater livet. Men sånn føler jeg meg. Alt er et mas og et jag - kun fordi jeg må selge 8 timer av dagen min til en uinteressant arbeidsgiver (alle arb.givere er uinteressante for meg, jeg vil ta meg av familien, har 0 karrierebehov) for at vi skal kunne ha tak over hodet. Føles så urettferdig og dritkjipt at fordums kvinner har kjempet for dette jaget. De vet ikke hva de hadde, og nå er samfunnet så lagt opp til å være 2 økonomier under samme tak at en skal sitte ekstremt godt i det for å kunne ha noen valgmulighet. Føler meg fanget i en tilværelse andre har satt meg i. og før argumentene kommer: jeg driter i pensjon (min generasjon får sikkert ikke gå av før fylte 80 uansett), jeg driter i at jeg kan velge å gå fra mannen og stå på egne ben (jeg ønsker ikke gå fra mannen, kunne gjerne vært økonomisk avhengig av han), jeg driter i stemmerett og jeg driter i at jeg har samme rettigheter som min mann. Jeg vil bare være i fred, men den valgmuligheten finnes ikke, for jeg har jo så mange rETtigHeTer jeg aldri kommer til å benytte meg av 🙄 Anonymkode: f6e8d... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannhetsøkende Skrevet 13. juni 2023 #236 Del Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 7.6.2023 den 20.31): Skulle ønske den politikken hadde fortsatt. Anonymkode: f6e8d...138 Kan ikke du og likesinnede danne dere et eget amishsamfunn da? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #237 Del Skrevet 13. juni 2023 Både kvinner og menn har større muligheter til å velge enn tidligere. Men valg betyr ikke at alt detter ned i fanget ditt. Det betyr bare at det er en mulighet som du kan jobbe mot å nå. Det er greit å velge å være hjemmeværende, men ansvaret for å tilrettelegge for det ligger hos deg selv. Anonymkode: 49953...541 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chantielle Skrevet 14. juni 2023 #238 Del Skrevet 14. juni 2023 Ryddet for brukerdebatt,samt svar til dette. Chantielle mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #239 Del Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 4.6.2023 den 21.08): Dette er ren sutring, men jeg vil ikke jobbe!! Jeg vil være hjemmeværende mamma, stelle hus og hjem for mann og barn. Sørge for god og næringsrik mat. Ordne rene klær og kunne stryke mannens skjorter med glede. Jeg vil ikke være et surt, stresset hespetre som hater livet. Men sånn føler jeg meg. Alt er et mas og et jag - kun fordi jeg må selge 8 timer av dagen min til en uinteressant arbeidsgiver (alle arb.givere er uinteressante for meg, jeg vil ta meg av familien, har 0 karrierebehov) for at vi skal kunne ha tak over hodet. Føles så urettferdig og dritkjipt at fordums kvinner har kjempet for dette jaget. De vet ikke hva de hadde, og nå er samfunnet så lagt opp til å være 2 økonomier under samme tak at en skal sitte ekstremt godt i det for å kunne ha noen valgmulighet. Føler meg fanget i en tilværelse andre har satt meg i. og før argumentene kommer: jeg driter i pensjon (min generasjon får sikkert ikke gå av før fylte 80 uansett), jeg driter i at jeg kan velge å gå fra mannen og stå på egne ben (jeg ønsker ikke gå fra mannen, kunne gjerne vært økonomisk avhengig av han), jeg driter i stemmerett og jeg driter i at jeg har samme rettigheter som min mann. Jeg vil bare være i fred, men den valgmuligheten finnes ikke, for jeg har jo så mange rETtigHeTer jeg aldri kommer til å benytte meg av 🙄 Anonymkode: f6e8d...138 Fordums kvinner JOBBET hjemme. Min nå avdøde bestemor kokte klær hver tirsdag, hadde bakedag hver torsdag, hentet vann i brønn, varmet opp vann så alle kunne få bade på lørdager, vasket huset på fredager, foret dyr to ganger om dagen, stelte syke svigerforeldre, fødte barn, stelte barn, passet barn, sydde klær, reparerte klær, strikket og heklet, gjorde slåttonn, luket grønnsaker i hagen, prekeverte kjøtt og fisk - bar mat og fisk til og fra fryseri - da det kom. Bestefar jobbet på anlegg og kom hjem hver lørdag kveld, og reiste søndag ettermiddag - i 15 år, for det måtte til for økonomien. De JOBBET hjemme, for å livberge seg selv. De satt ikke og så på Netflix mens de ventet på vaskemaskinen. Folk har jobbet for livets opphold til alle tider. Full jobb, og hus og hjem er mye. Men det er ikke så mye at det er uoverkommelig. Næringsrike middager tar ikke særlig med tid enn usunn mat. Anonymkode: 6b282...ce7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannhetsøkende Skrevet 15. juni 2023 #240 Del Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 6.6.2023 den 17.23): Mange som ikke greier å skille mellom rett til og plikt til. Det er kjempet fram rettigheter for kvinner, det betyr ikke at alle har PLIKT til å benytte seg av de. Det er masse nedrakking på de som vil gjøre et annet valg;" tenk at de er så dumme! " , er det som man leser tydelig mellom linjene. DET er trist det! Anonymkode: ffcf5...a21 Det er alltid dumt å gjøre seg avhengig av andre. AnonymBruker skrev (På 13.6.2023 den 15.06): Både kvinner og menn har større muligheter til å velge enn tidligere. Men valg betyr ikke at alt detter ned i fanget ditt. Det betyr bare at det er en mulighet som du kan jobbe mot å nå. Det er greit å velge å være hjemmeværende, men ansvaret for å tilrettelegge for det ligger hos deg selv. Anonymkode: 49953...541 Nettopp. Det finnes flust av muligheter i dag. Kan tjene godt, men må bare finne sin nisje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå