AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #1 Skrevet 3. juni 2023 Dette er ikke ment som kritikk eller negativt i det hele tatt. Jeg hører bare om mange rundt meg som har katt, som må ut med flere tusen bare for å få ordnet en tann. Samtidig er det mange uføre, pensjonister og mennesker i lavtlønnede yrker som har katt. Hvordan klarer dere det, økonomisk? Hilsen ei som jobber i et lavtlønnet yrke selv 😊 Anonymkode: bc0f6...19c
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #2 Skrevet 3. juni 2023 Denne tråden er jo kliss lik "hvordan har dere råd til hund?". Men jeg kan svare, da du kanskje helt oppriktig lurer på det samme, bare med katt:) Jeg kjøpte en Maine Coon på forvertavtale da jeg gikk på AAP. Oppdretter var utrolig grei som ga meg en litt lavere pris enn markedspris på hva forverteravtale lå på da jeg signerte kontrakten. Det vil si at jeg betalte en lavere pris for selve katten enn om jeg bare hadde kjøpt den vanlig og at oppdretter stod for utgifter tilknyttet graviditet og utgifter tilknyttet kattunger. Forsikring, mat til min katt, kattesand osv har jeg alltid stått for. Det er lenge siden nå at katten ble helt min og jeg har de 2 siste årene vært ung ufør (katten er 8 år nå). Det handler mye om prioriteringer. Jeg kjøper heller kvalitetsfor, kattesand og betaler forsikring fremfor nye klær / dra på fest / dyr mat / osv. Forsikring er allefall noe av det dummeste man kan gjøre å la være å ha. Pus måtte ha en operasjon nå nylig. Uten forsikring hadde dette kostet meg 13K, men istedenfor betalte jeg 2K i egenandel. Svært få forsikringer dekker tannsykdommer, men noen gjør, dette bør man være obs på. Ønsker du katt, men har dårlig råd er egentlig mine beste tips å sjekke ut om du har råd til i ditt månedlige budsjett å sette av til hva mat og forsikring koster, eventuelt kattesand. Så bør du ha en buffer til egenandel til forsikring. Ellers er det prisen for innkjøp og utstyr. Leker, klorestativ, vann/matskål, børste, kloklipper, dokasse: slike ting må kjøpes inn før man får katten og noe av det må byttes ut etterhvert, men det koster ikke skjorta (velger du å kjøpe er stort og fange klorestativ koster det jo, men du MÅ ikke ha det). Kjøper du rasekatt er den så og si alltid ferdig vaksinert, kastrert og chippet, kjøper du en katt som ikke er rasekatt må du ofte legge inn dette i budsjettet, men noen selger katter som det alt er ordnet med. Husk også å sette av litt i måneden til årlig vaksinering (eventuelt gjøre som meg å sette av en ekstra sum en måned i året for å ordne med dette). Anonymkode: c02ae...05a 3
Mannen 40 Skrevet 3. juni 2023 #3 Skrevet 3. juni 2023 Jeg har råd til katt fordi jeg har en jobb ved siden av å være eier av en katt 2 1
Teardrop Skrevet 3. juni 2023 #4 Skrevet 3. juni 2023 Forsiking! Kan fortsatt bli veldig dyrt, men da slipper man unna ved å betale egenandel! Det er kjempedyrt når noe skjer med kjæledyret!
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #5 Skrevet 4. juni 2023 God forsikring. Betaler kanskje 300 kr i mnd for mat, 200 for kattesand, 100-200 for snacks/våtfôr i helgene og en og annen leke. Rundt tusenlappen for årlig helsekontroll og vaksine og 3000-ish for tannrens med et par års mellomrom. Rundt 200 i mnd for forsikring og da kan katten skade seg for rundt 80.000 i året mens jeg betaler rundt 2000 kr i egenandel+15%. Det er jo penger, men det er en risiko vi gjerne tar for all gleden katten gir oss Anonymkode: fea24...f08
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #6 Skrevet 4. juni 2023 Alt i alt bruker jeg nok rundt 700-800 i mnd i gjennomsnitt fordelt på alt, men utgiften er ikke like stor hver måned. Sosialstønad/AAP i perioden jeg har hatt katt. Har en mann som kan trå til hvis jeg trenger ekstra hjelp 🥰 Anonymkode: c7ba2...728
tøydokka Skrevet 4. juni 2023 #7 Skrevet 4. juni 2023 Jeg har 2. De er over 10 begge, så det har vært en del utgifter med diverse sykdom og skader. Har forsikring, jeg har valgt forholdsvis høy egenandel for å få de faste innskuddene lavere. Går an å betale høyere forsikringspremie og dermed få lavere egenandel. Det er jo en vurdering man må ta for hver katt. Om jeg hadde hatt en kranglefant/ulykkesfugl(katt) som stadig havnet i trøbbel ville jeg valgt en dyrere forsikring. Veterinærutgifter kan bli veldig kostbare, så en forsikring må man ha. Ellers er det veldig lave utgifter med katt. Bruker kanskje 1000 kr på sand og mat per mnd, pluss at jeg jevnlig bytter ut klorestativ er da de fort blir slitt. Kattene gir så mye glede og trivsel, så kostnadene tenker jeg ikke så mye på. Hvordan har jeg råd var visst spørsmålet. Jeg har en jobb, som folk flest har og har årlig inntekt på ca 800 000 før skatt.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #8 Skrevet 4. juni 2023 De aller fleste som har katt har ikke forsikring eller går til dyrlege utenom avlivning. (som oftest ikke da heller). Sånn har det alltid vært, bare i nyere tid at dyr blir behandlet som barn. Anonymkode: f48a9...60b 3
Helene Skrevet 4. juni 2023 #9 Skrevet 4. juni 2023 Jeg har ikke råd til å ikke ha katt. Ts spør et legitimt spørsmål. Helt ærlig og åpent. De første kattene jeg hadde, ingen forsikring eller oppfølging. De levde i nesten 20 år. Det var en sorg da de gikk bort. 20 år av livet er en lang tid. I dag har jeg katter på nytt. I dag er de forsikret og vaksinert, chippet og sterilisert. Ja dette koster noe. Jeg er økonom i utgangspunktet. Forsikringen koster 400 pr mnd for alle kattene. Jeg har tjent dette inn flere ganger. Verdt hver en krone. Må også få presisere, jeg bruker ikke Agria dyreforsikring. De er rådyre. Jeg har ganske enkelt brukt mitt forsikringsbyrå gjennom mange år. Hus, innbo, bil, og spurte om husdyrforsikring. Kattene gir meg så mye i hverdagen. Kan ikke sette ord på det. 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #10 Skrevet 4. juni 2023 Mannen 40 skrev (11 timer siden): Jeg har råd til katt fordi jeg har en jobb ved siden av å være eier av en katt 😂😂😅 Anonymkode: f9526...e9a
Taluno Skrevet 4. juni 2023 #11 Skrevet 4. juni 2023 Jeg tar meg råd. Pr måned går det tusenlapp til mat og godis, hundrelapp til strø til kassene, 500 til forsikring, og så har pusene en sparekonto hvor det er satt av til to egenandeler på forsikring, pluss litt ekstra. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #12 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Denne tråden er jo kliss lik "hvordan har dere råd til hund?". Men jeg kan svare, da du kanskje helt oppriktig lurer på det samme, bare med katt:) Jeg kjøpte en Maine Coon på forvertavtale da jeg gikk på AAP. Oppdretter var utrolig grei som ga meg en litt lavere pris enn markedspris på hva forverteravtale lå på da jeg signerte kontrakten. Det vil si at jeg betalte en lavere pris for selve katten enn om jeg bare hadde kjøpt den vanlig og at oppdretter stod for utgifter tilknyttet graviditet og utgifter tilknyttet kattunger. Forsikring, mat til min katt, kattesand osv har jeg alltid stått for. Det er lenge siden nå at katten ble helt min og jeg har de 2 siste årene vært ung ufør (katten er 8 år nå). Det handler mye om prioriteringer. Jeg kjøper heller kvalitetsfor, kattesand og betaler forsikring fremfor nye klær / dra på fest / dyr mat / osv. Forsikring er allefall noe av det dummeste man kan gjøre å la være å ha. Pus måtte ha en operasjon nå nylig. Uten forsikring hadde dette kostet meg 13K, men istedenfor betalte jeg 2K i egenandel. Svært få forsikringer dekker tannsykdommer, men noen gjør, dette bør man være obs på. Ønsker du katt, men har dårlig råd er egentlig mine beste tips å sjekke ut om du har råd til i ditt månedlige budsjett å sette av til hva mat og forsikring koster, eventuelt kattesand. Så bør du ha en buffer til egenandel til forsikring. Ellers er det prisen for innkjøp og utstyr. Leker, klorestativ, vann/matskål, børste, kloklipper, dokasse: slike ting må kjøpes inn før man får katten og noe av det må byttes ut etterhvert, men det koster ikke skjorta (velger du å kjøpe er stort og fange klorestativ koster det jo, men du MÅ ikke ha det). Kjøper du rasekatt er den så og si alltid ferdig vaksinert, kastrert og chippet, kjøper du en katt som ikke er rasekatt må du ofte legge inn dette i budsjettet, men noen selger katter som det alt er ordnet med. Husk også å sette av litt i måneden til årlig vaksinering (eventuelt gjøre som meg å sette av en ekstra sum en måned i året for å ordne med dette). Anonymkode: c02ae...05a Jeg har to rasekatter. Ca 2000,- hver mnd inkl forsikring, kvalitets kattemat og ditto sand samt årlig sjekk og vaksiner. Eldste er nå 15 år. Jeg har egentlig ikke råd fordi jeg er minste ufør, men pusser tenna mine ekstra godt slik at jeg selv ikke behøver å gå til tannlege, klipper håret mitt selv slik at jeg slipper frisørutgifter og dropper ferier til utlandet. Snur på hver krone og det går helt supert! Har ellers alt jeg trenger og eier bolig selv som er ny og dermed lite behov for diverse vedlikehold. Når disse to har levd livet ferdig, blir det ingen nye. Jeg er nå i en ny fase i livet og behovet for kjæledyr er ikke lenger så stort. Men disse får tipp topp stell helt til de legger på røret. Anonymkode: f7fa4...da1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #13 Skrevet 4. juni 2023 Hva mener du, katten tjener jo inn nesten alt av kostnader vi har til den? Anonymkode: 8d4ff...1dc
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #14 Skrevet 4. juni 2023 Det koster ja. Men er nok mange som ikke gjør det nødvendige for katten mtp vaksine, sjekk, chip, kastrering, tannrens osv, pga uvitenhet eller dårlig holdninger. Så man skal vurdere om man har råd, gjerne og å spare noen kroner hver mnd, i tillegg til forsikring når man har dyr. Det er et liv med rettigheter til å bli tatt skikkelig vare på. Mat koster jo litt uansett. Ser mange kjøper billig mat og klager på at katten spiser mye så det blir dyrt, og så tenker de ikke på at ved å kjøpe kvalitet blir katten mer mett, holder seg friskere og da til ganske tilsvarende pris som å kjøpe haugevis med billig mat. Anonymkode: 4f054...523
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #15 Skrevet 4. juni 2023 Vi har 3 innekatter (med stort utebur der de kan fange mus - uteburet kostet forresten ca 3000 kr i materialer for 4 år siden). Bruker ca 500 kr mnd på mat (de får spesialfôr) og 200-300 kr på sand. Eldste kattene er 8 og 6 år. De to eldste er kastrert, og den ene har pådratt seg dyrlegeregninger på rundt 6000 kr utenom kastrering og vaksiner. Den andre 0 kr. Så det blir jo ikke mange kronene i året. Fikk også begge to gratis fra gårder i området. Yngste som er kattunge betalte vi 250 kr for. Den er fremdeles for liten for kastrering. Så 3 katter totalt koster oss rundt 1000 kr/mnd i snitt, inkludert mat, sand, utstyr og dyrlege. For 1 katt burde det da bli rundt 350 kr. Med tanke på hvor mye livskvalitet en katt betyr for mange ensomme mennesker så høres jo det ut som en god investering. Anonymkode: 18cf1...a9d
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #16 Skrevet 4. juni 2023 Har to katter..gatemix begge to. Går en stor sekk med mat hver annen mnd,koster 500 pluss litt våtfor/fisk. En tusenlapp på de hver til kattevaksine og sjekk x 1 pr år. Forsikring ca 160 på de begge pr mnd. Den ene er veldig gammel, rundt 14 og ho lille rundt 6-7. Når de avgår en naturlig død er vi ferdig med katter💛 Anonymkode: 1934b...15a
Mardina Skrevet 4. juni 2023 #17 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Dette er ikke ment som kritikk eller negativt i det hele tatt. Jeg hører bare om mange rundt meg som har katt, som må ut med flere tusen bare for å få ordnet en tann. Samtidig er det mange uføre, pensjonister og mennesker i lavtlønnede yrker som har katt. Hvordan klarer dere det, økonomisk? Hilsen ei som jobber i et lavtlønnet yrke selv 😊 Anonymkode: bc0f6...19c Hvorfor oppretter du en nesten identisk tråd som den med hund? 🤔 La folk få bruke penger på det dem vil 🙄
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #18 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Dette er ikke ment som kritikk eller negativt i det hele tatt. Jeg hører bare om mange rundt meg som har katt, som må ut med flere tusen bare for å få ordnet en tann. Samtidig er det mange uføre, pensjonister og mennesker i lavtlønnede yrker som har katt. Hvordan klarer dere det, økonomisk? Hilsen ei som jobber i et lavtlønnet yrke selv 😊 Anonymkode: bc0f6...19c Vi har forsikring som dekker mye. Vi har ok lønninger begge to. Ellers kjenner jeg norn som har katt, men som ikke egentlig har råd til å ha dem. Anonymkode: e9de5...992
Grüner Skrevet 4. juni 2023 #19 Skrevet 4. juni 2023 Hund er mye dyrere og mer arbeidsomt enn katt. En katt kan du få gratis også, hvis du ikke skal ha rasekatt med stamtavle. Alt mulig utstyr til katten som klatrestativ, leker osv trenger du ikke, og stell av pels avhenger litt av rase. Men chipping, kastrering, vaksinering og en liten buffer til evt. dyrlegebesøk er lurt. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #20 Skrevet 4. juni 2023 Har to katter, Er uføre, har forsikring på dem. Har en grei avtale med fastlegen til kattene. Har jeg ikke råd til å betale hele beløpet der å da, får jeg faktura. De får bra mat, maten varer lenge. Samt får de ny godis og leker titt og ofte. Prioriterer dem. Anonymkode: fe0d1...2a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå