Gå til innhold

Hadde du kontaktet legevakt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det skader ikke å ta en telefon til legevakten. 

Anonymkode: 68776...9ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du har legetime om et par dager. Da kontakter du ikke legevakten. Den instansen er for akutt hjelp/skade som kan være farlig.

Hold deg god og varm frem til du skal til legen.

Anonymkode: f9b17...044

Har man høy feber så bør man vel heller sørge for å holde tempen litt nede. Ingen grunn til å "pakke seg inn" i tepper og dyner.

Anonymkode: 19607...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vet jeg legger ut en tråd og bør tåle meninger , men trenger ikke være spydig🙈

vet godt hva legevakten er til… men hva som er akutt og ikke er ikke alltid like lett å se selv… 113 er for livsnødvendig helsehjelp, og legevakta  er for akutte ting ja; men også forverring etc….  takk for svar 

Anonymkode: acc7e...4d7

Ikke meg du siterer, men jeg leser overhode ingenting spydig i innlegget du reagerte på. 
 

for meg høres det ikke ut som legevaktmat, men er du redd kan du alltids ringe. Jeg ville prioritert hvile, fått i deg drikke fremfor å bruke krefter du ikke har på legevakten.

Anonymkode: 517ac...25d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange mener du ikke skal ringe legevakt fordi du har time om 2 dager… håper du lukker ørene litt for det og heller ser om du kan svare ja på disse:

IMG_2533.thumb.jpeg.6dc2c6562fd965e10125e9655722a452.jpeg

ref.: helsenorge.no

Anonymkode: 0516e...c43

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du blitt dårlegare ikveld, eller vert du dårlegare kvar kveld (normalt ved feber at ein blir meir sleten/febersjuk etter ein lang dag)?

Eg ville gått ut kuren du fekk no og sett etter det. Du kan heller kontakte legevakta imorgon om du framleis er like dårleg. Er einig at legevakta er for akutte/forverring. Men om du har gått lik ei stund no, og står på antibiotika som ikkje er fullført enda vil dei nok truleg be deg vente til imorgon uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader ikke å ta en telefon. De begynner triagering allerede da, så hvis det ikke er noe de kan gjøre eller situasjonen din kan vente til mandag, så tar de deg ikke inn heller. Så du skal ikke være redd for å kontakte dem. Bedre en gang for mye enn en gang for lite, men folk her inne er visst livredd for at folk skal ta i bruk helsevesenet. Helsevesenet er til for oss, deg også. Ta den telefonen, så vil du få komme inn eller få gode råd til hva du kan gjøre inntil fastlegetimen ❤️

  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan fint ringe og høre om man bør ta turen innom :) 

Anonymkode: 929b9...08f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo bare å ringe de, kanskje de har råd for natten? kanskje mener de du kan vente, kanskje vil de ha deg inn.

 

ikke noe medisinske råd fra meg, men legevakten kan veilede deg i å ta mer smertestillende og febernedsettende for å se om det kan fungere.

 

 

god bedring!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg datt og slo hånden.. fikk sånn smerte å den hovnet opp, sånn at jeg ringte legevakten i panikk. Ble anbefalt å oppsøke fastlegen. Fikk time 2 dager etter, det var klemskade å ble sykemeldt i 2 uker.

Anonymkode: 8afbf...429

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg datt og slo hånden.. fikk sånn smerte å den hovnet opp, sånn at jeg ringte legevakten i panikk. Ble anbefalt å oppsøke fastlegen. Fikk time 2 dager etter, det var klemskade å ble sykemeldt i 2 uker.

Anonymkode: 8afbf...429

Javel, hvordan er det relevant for ts? 🤔

Anonymkode: b0566...833

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde tatt kontakt med legevakt. Du har ikke kontrollert crp at den er på vei ned (at antibiotika virker) og du har høy feber. Infeksjon som er uavklart. Legevakten er helt innafor tenker jeg. 

Anonymkode: 5b506...fcf

 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ring legevakten du. Det er de som avgjør om du burde bli sett til før mandag. Rundt 40 i feber er mye for en voksen og ved antibiotika burde du begynne å merke en forbedring etter 48timer. 
 

 

Anonymkode: 0516e...c43

Jeg er enig i dette, jeg.

Anonymkode: 9a657...a20

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vert trøtt, slapp og mye syk over lang tid og blir bare værre . Prøvd en antibiotika kur uten virkning ( 1 uke), dro til legen noen dager etterpå og fikk det han kalte en hestekur på 3 dager… Gått 2 dager, og skal til legen om 2 dager igjen… Er livredd for å være hypokonder. Men har feber i ett sett, orker ikke noe, tungt å puste og er forvirret/omtåka. Samtidig har jeg ringt legevakta tidligere( om noe helt annet) og fått følelsen av at de syns jeg overdriver( viste seg senere at det var noe galt, bare ikke kjempe akutt)…. 
hvor går din grense for legevakta når du allerede har fått legehjelp?   Vet at det nødvendigvis ikke er helsepersonell som svarer( fint om noen er det altså), men mer for å høre om andres terskel… 

Anonymkode: acc7e...4d7

 

 

Hva fikk du egentlig antibiotika mot da? Hvor høy CRP? Hvilke symptomer har du utenom feber? Det har jo litt å si. Mange får (fortsatt) antibiotika uten spesifikk utredning, bare ‘for sikkerhetsskyld og uten å finne ut hvilken bakterietyper det er snakk om eller om det i det hele tatt er bakterieinfeksjon. Mange virusinfeksjoner har være ganske heavy. Om feberen kommer og går kan det tyde på det. Samme om febernedsettende fungere bra. Funker febernedsettende dårlig og feberen er vedvarende uten opphold er det mest sannsynlig noe bakterielt. Men du må vite hvor infeksjonen ligger.Så lenge du fortsatt er syk og du kke blir noe nedre av behandlingen legen tilbyr, så er det helt riktige å gjøre å dra tilbakestille legen. Det skal ikke være slik.

Anonymkode: 1f78b...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva fikk du egentlig antibiotika mot da? Hvor høy CRP? Hvilke symptomer har du utenom feber? Det har jo litt å si. Mange får (fortsatt) antibiotika uten spesifikk utredning, bare ‘for sikkerhetsskyld og uten å finne ut hvilken bakterietyper det er snakk om eller om det i det hele tatt er bakterieinfeksjon. Mange virusinfeksjoner har være ganske heavy. Om feberen kommer og går kan det tyde på det. Samme om febernedsettende fungere bra. Funker febernedsettende dårlig og feberen er vedvarende uten opphold er det mest sannsynlig noe bakterielt. Men du må vite hvor infeksjonen ligger.Så lenge du fortsatt er syk og du kke blir noe nedre av behandlingen legen tilbyr, så er det helt riktige å gjøre å dra tilbakestille legen. Det skal ikke være slik.

Anonymkode: 1f78b...422

Måtte redigere litt de galne skrivefeilene mine..;

Hva fikk du egentlig antibiotika mot? Hvor høy CRP? Hvilke symptomer har du utenom feber? Det har jo litt å si. Mange får (fortsatt) antibiotika uten spesifikk utredning, bare ‘for sikkerhetsskyld og uten å finne ut hvilken bakterietyper det er snakk om eller om det i det hele tatt er bakterieinfeksjon og ikke vitus. Mange virusinfeksjoner har være ganske heavy. Om feberen kommer og går kan det tyde på det. Samme om febernedsettende fungere bra. Funker febernedsettende dårlig og feberen er vedvarende uten opphold er det mest sannsynlig noe bakterielt. Men du må vite hvor infeksjonen ligger. Så lenge du fortsatt er syk og du ikke blir noe bedre av behandlingen legen tilbyr, så er det helt riktige å gjøre å dra tilbake til  legen. Det skal ikke være slik.

Anonymkode: 1f78b...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet jeg legger ut en tråd og bør tåle meninger , men trenger ikke være spydig🙈

vet godt hva legevakten er til… men hva som er akutt og ikke er ikke alltid like lett å se selv… 113 er for livsnødvendig helsehjelp, og legevakta  er for akutte ting ja; men også forverring etc….  takk for svar 

Anonymkode: acc7e...4d7

Har ikke vært spydig.

Anonymkode: f9b17...044

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er CRP på? Feber er ikke godt nok når det kommer til alvorlig syk. Da må du gå på kaldsvette/kuldetokter/puls. Hvis alt dette er ute av normalen bør du absolutt besøke legevakten snarest!

Anonymkode: af4d4...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du bør ringe legevakt. 

Anonymkode: f1c0d...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vert trøtt, slapp og mye syk over lang tid og blir bare værre . Prøvd en antibiotika kur uten virkning ( 1 uke), dro til legen noen dager etterpå og fikk det han kalte en hestekur på 3 dager… Gått 2 dager, og skal til legen om 2 dager igjen… Er livredd for å være hypokonder. Men har feber i ett sett, orker ikke noe, tungt å puste og er forvirret/omtåka. Samtidig har jeg ringt legevakta tidligere( om noe helt annet) og fått følelsen av at de syns jeg overdriver( viste seg senere at det var noe galt, bare ikke kjempe akutt)…. 
hvor går din grense for legevakta når du allerede har fått legehjelp?   Vet at det nødvendigvis ikke er helsepersonell som svarer( fint om noen er det altså), men mer for å høre om andres terskel… 

Anonymkode: acc7e...4d7

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

 

Burde ringt tidligere heller.. men tenkte kanskje mer på å gi det litt tid, og blitt værre nå i kveld.. men typisk at feber stiger ved kvelden forsåvidt… så ja.. bør nok bare vente ja…

Anonymkode: acc7e...4d7

Ja, er ikke uvanlig at feberen stige om kvelden. Hva har du tatt av febernedsenkende medikamenter?

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet jeg legger ut en tråd og bør tåle meninger , men trenger ikke være spydig🙈

vet godt hva legevakten er til… men hva som er akutt og ikke er ikke alltid like lett å se selv… 113 er for livsnødvendig helsehjelp, og legevakta  er for akutte ting ja; men også forverring etc….  takk for svar 

Anonymkode: acc7e...4d7

Forverring av hva da mener du? Influensa? Forskjølelse? Hva tenker du legevakten skal hjelpe med?

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg datt og slo hånden.. fikk sånn smerte å den hovnet opp, sånn at jeg ringte legevakten i panikk. Ble anbefalt å oppsøke fastlegen. Fikk time 2 dager etter, det var klemskade å ble sykemeldt i 2 uker.

Anonymkode: 8afbf...429

?

Klemmeskade? Det er jo bra at hånda hovnet opp, legevakten hadde ikke gjor noe med denne uansett uren mistanke om brudd. 

Anonymkode: 4b891...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg er helsepersonell og ved tungpust, feber på 41 grader og forvirring hadde jeg ikke nølt med å ringe legevakten. 

Anonymkode: 5c4be...406

Dette kan jeg skrive under på, spesielt om du bor alene.  Her inne synes jeg terskelen for å anbefale legevakt generelt er altfor høy.  Legevakt er ikke stedet dersom det står om livet (da håper jeg man ringer ambulanse!), det finnes da en mellomting mellom hjerteinfarkt og trenger resept på allergimedisin, liksom.

Det er sikkert ikke spesielt behagelig å sitte på venterommet i verste fall i flere timer i denne tilstanden, men det er en annen sak.

 

Anonymkode: d2999...985

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette kan jeg skrive under på, spesielt om du bor alene.  Her inne synes jeg terskelen for å anbefale legevakt generelt er altfor høy.  Legevakt er ikke stedet dersom det står om livet (da håper jeg man ringer ambulanse!), det finnes da en mellomting mellom hjerteinfarkt og trenger resept på allergimedisin, liksom.

Det er sikkert ikke spesielt behagelig å sitte på venterommet i verste fall i flere timer i denne tilstanden, men det er en annen sak.

 

Anonymkode: d2999...985

Hvor tenker du ambulanse drar med alvorlig syke? Legevakt selvfølgelig. Dersom alle skal til legevakt med luftveissykdommer, magesjau eller øresmerter de har hatt flere uker, så blir det knapt med ressurser til andre. 

Anonymkode: 4b891...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...