Gå til innhold

Hadde du kontaktet legevakt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vert trøtt, slapp og mye syk over lang tid og blir bare værre . Prøvd en antibiotika kur uten virkning ( 1 uke), dro til legen noen dager etterpå og fikk det han kalte en hestekur på 3 dager… Gått 2 dager, og skal til legen om 2 dager igjen… Er livredd for å være hypokonder. Men har feber i ett sett, orker ikke noe, tungt å puste og er forvirret/omtåka. Samtidig har jeg ringt legevakta tidligere( om noe helt annet) og fått følelsen av at de syns jeg overdriver( viste seg senere at det var noe galt, bare ikke kjempe akutt)…. 
hvor går din grense for legevakta når du allerede har fått legehjelp?   Vet at det nødvendigvis ikke er helsepersonell som svarer( fint om noen er det altså), men mer for å høre om andres terskel… 

Anonymkode: acc7e...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er temperaturen din rektalt før paracet og ibux? Hvor ofte og mye tar du av paracet og ibux? 

Drikker du nok?

Anonymkode: 85b78...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å vurdere utifra smertegraden. Er det uutholdelig og jeg vet en lege kan ordne opp, så klarer jeg ikke på en fredag å vente til mandag. Sier ikke hva du skal gjøre, men hadde jeg vært sånn plaget som du, der jeg allerede har hatt vurdering av lege, fått medisin og attpåtil skal til lege igjen om to dager hadde ikke jeg orket legevakt nå. Du har ikke vondt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva er temperaturen din rektalt før paracet og ibux? Hvor ofte og mye tar du av paracet og ibux? 

Drikker du nok?

Anonymkode: 85b78...64e

 

Tantemor skrev (5 minutter siden):

Jeg pleier å vurdere utifra smertegraden. Er det uutholdelig og jeg vet en lege kan ordne opp, så klarer jeg ikke på en fredag å vente til mandag. Sier ikke hva du skal gjøre, men hadde jeg vært sånn plaget som du, der jeg allerede har hatt vurdering av lege, fått medisin og attpåtil skal til lege igjen om to dager hadde ikke jeg orket legevakt nå. Du har ikke vondt? 

Tempen svinger mellom 39-41… rektalt , orker ikke feilmeldinger😅

prøver å drikke, men sliter litt med å få i meg nok… tatt Paracet som anvist på pakken, men gitt litt opp nå.. føles bortkasta ut…

ikke direkte smerte, mer at jeg er redd for å ikke få puste i det hele tatt/svime av… men så har en del nær familie som har hatt litt lignende symptomer over tid også strøket med akutt pga hjertestans … så er kanskje litt vell hypokonder… litt redd for å ikke våkne opp imorgen og møte barna … samtidig skal det vell litt til før man sjekker ut så enkelt…  har en mann som fort bagatelliserer, og sier at: er det din tur, så er det bare det… sa vell indirekte at han kunne håpe han bare strøyk med på den måten selv.: 

så ikke så mye råd å hente der.. derfor jeg endte opp med en tråd her😅

Anonymkode: acc7e...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske stor forskjell på 39 og 41. Hva blir tempen 1 time etter inntak av Paracet? Klarer du å slappe av? Koble av å se hvordan kroppen reagerer da?

Anonymkode: 1b713...a03

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg TS, så hadde jeg ikke kontaktet legevakta i dag. Det tar tid før medisiner virker og du føler deg bedre. Det er liksom ikke noe mer som kan gjøres før medisinene har fått virke. Er feberen opp mot 40 og du ikke får den ned med febernedsettende så ville jeg ringt. Du er  jo ikke ferdig med en siste kuren.  I tillegg så kunne du kontakte legen din i dag på fredag.   Selv har jeg veldig høy terskel for å bruke legevakta.  Skjer det noe akutt, fredag etter stengetid hos legen min og jeg forstår at jeg må til lege, så er det noe annet.                                                                                 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ganske stor forskjell på 39 og 41. Hva blir tempen 1 time etter inntak av Paracet? Klarer du å slappe av? Koble av å se hvordan kroppen reagerer da?

Anonymkode: 1b713...a03

Ja vet.. ligger jevnt på 40, men så litt opp og ned.. ikke noe endring av Paracet …

sitter pal i sofaen… men ja, kanskje vente litt er lurt…

Endret av Anonym00031800
Sendte for fort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ringte du ikke til fastlegen tidligere i dag?

Anonymkode: ae626...7c8

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg, du er jo faktisk veldig redd og har en magefølelse på at noe er galt. For alt vi vet kan det være du har rett også, og jeg tenker det skader jo ikke å ringe 116117 og rådføre deg med de. Såvidt jeg vet er det sykepleiere som tar tlf og uansett skal de ha erfaring nok til å evt forstå alvor. Du må nå da ikke bagatellisere det selv i allefall, men heller smøre på litt så du faktisk får komme til en lege. 

Anonymkode: 13d94...51f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belima skrev (4 minutter siden):

Hvis jeg var deg TS, så hadde jeg ikke kontaktet legevakta i dag. Det tar tid før medisiner virker og du føler deg bedre. Det er liksom ikke noe mer som kan gjøres før medisinene har fått virke. Er feberen opp mot 40 og du ikke får den ned med febernedsettende så ville jeg ringt. Du er  jo ikke ferdig med en siste kuren.  I tillegg så kunne du kontakte legen din i dag på fredag.   Selv har jeg veldig høy terskel for å bruke legevakta.  Skjer det noe akutt, fredag etter stengetid hos legen min og jeg forstår at jeg må til lege, så er det noe annet.                                                                                 

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ringte du ikke til fastlegen tidligere i dag?

Anonymkode: ae626...7c8

Burde ringt tidligere heller.. men tenkte kanskje mer på å gi det litt tid, og blitt værre nå i kveld.. men typisk at feber stiger ved kvelden forsåvidt… så ja.. bør nok bare vente ja…

Anonymkode: acc7e...4d7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at når du kan skrive innlegg her og svare kan du fint vente til mandag.

Jeg har hvert såpass syk at jeg bare lå i senga en hel uke uten mat, mobil og lyd. Kontaktet ikke legen før jeg var ferdig med antibiotika. Fordi jeg visste selv at fastlegen ikke kunne gjøre noe mer.

Så ro ned TS.

Anonymkode: 6d876...037

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Føler med deg, du er jo faktisk veldig redd og har en magefølelse på at noe er galt. For alt vi vet kan det være du har rett også, og jeg tenker det skader jo ikke å ringe 116117 og rådføre deg med de. Såvidt jeg vet er det sykepleiere som tar tlf og uansett skal de ha erfaring nok til å evt forstå alvor. Du må nå da ikke bagatellisere det selv i allefall, men heller smøre på litt så du faktisk får komme til en lege. 

Anonymkode: 13d94...51f

Ja.. har aldri aldri kjent på den måten å være syk på, om det kan sies.. så tenker jo at det er noe mer en vanlig influensa etc.. men man vet jo aldri.. kanskje man bare tåler sykdom dårlige en før…

Anonymkode: acc7e...4d7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at når du kan skrive innlegg her og svare kan du fint vente til mandag.

Jeg har hvert såpass syk at jeg bare lå i senga en hel uke uten mat, mobil og lyd. Kontaktet ikke legen før jeg var ferdig med antibiotika. Fordi jeg visste selv at fastlegen ikke kunne gjøre noe mer.

Så ro ned TS.

Anonymkode: 6d876...037

Regnte med noen kom til å kommentere dette…  ser den helt… hadde vert noen annet om jeg visste hva det kom av, eller hadde kjent no lignende før..

men av og til må man bare få noen råd for å roe seg ned… 

Anonymkode: acc7e...4d7

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har legetime om et par dager. Da kontakter du ikke legevakten. Den instansen er for akutt hjelp/skade som kan være farlig.

Hold deg god og varm frem til du skal til legen.

Anonymkode: f9b17...044

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva trodde legen feiler deg? Hva hadde du i CRP? Feber på 40-41 hørtes veldig mye ut

Anonymkode: 5b506...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har legetime om et par dager. Da kontakter du ikke legevakten. Den instansen er for akutt hjelp/skade som kan være farlig.

Hold deg god og varm frem til du skal til legen.

Anonymkode: f9b17...044

Vet jeg legger ut en tråd og bør tåle meninger , men trenger ikke være spydig🙈

vet godt hva legevakten er til… men hva som er akutt og ikke er ikke alltid like lett å se selv… 113 er for livsnødvendig helsehjelp, og legevakta  er for akutte ting ja; men også forverring etc….  takk for svar 

Anonymkode: acc7e...4d7

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva trodde legen feiler deg? Hva hadde du i CRP? Feber på 40-41 hørtes veldig mye ut

Anonymkode: 5b506...fcf

Legen visste ikke hva det var , og syns det var rart.. dum som jeg var fikk jeg ikke spurt om CRP , han sa bare den var høy, og burde gått ned sist kur… 

Ja; aldri hatt feber på denne måten… ( ja kan skrive her, men surrer rundt om jeg ser meg ut i lufta og svetter så sofaen er våt)…

kanskje sånn det er å bli gammel og syk 🙈

Anonymkode: acc7e...4d7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring legevakten du. Det er de som avgjør om du burde bli sett til før mandag. Rundt 40 i feber er mye for en voksen og ved antibiotika burde du begynne å merke en forbedring etter 48timer. 
 

 

Anonymkode: 0516e...c43

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Legen visste ikke hva det var , og syns det var rart.. dum som jeg var fikk jeg ikke spurt om CRP , han sa bare den var høy, og burde gått ned sist kur… 

Ja; aldri hatt feber på denne måten… ( ja kan skrive her, men surrer rundt om jeg ser meg ut i lufta og svetter så sofaen er våt)…

kanskje sånn det er å bli gammel og syk 🙈

Anonymkode: acc7e...4d7

Jeg hadde tatt kontakt med legevakt. Du har ikke kontrollert crp at den er på vei ned (at antibiotika virker) og du har høy feber. Infeksjon som er uavklart. Legevakten er helt innafor tenker jeg. 

Anonymkode: 5b506...fcf

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ring legevakten du. Det er de som avgjør om du burde bli sett til før mandag. Rundt 40 i feber er mye for en voksen og ved antibiotika burde du begynne å merke en forbedring etter 48timer. 
 

 

Anonymkode: 0516e...c43

Takk! Får vente litt og se, tydelig mang delte meninger…. Logger av her nå, takk for svar

Anonymkode: acc7e...4d7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...