Gå til innhold

Å slutte med bleier


Kosejente

Anbefalte innlegg

Har en gutt på tre år og to mnd. som absolutt ikke har tenkt å slutte med bleier....

Han bryr seg ikke om naboguttene som er like gamle ikke har bleier.....han skal iallefall ha....! (meget bestemt på dette...)

Han går med på å sitte på toalettet så det er ikke noe problem.

Har ikke lyst til å begynne med "pressing"... tror det kan gjøre vondt verre....

Har noen andre her lignende erfaringer og hva gjorde dere i tilfelle...???

Er det best å bare vente og se...eller...??

Håper noen har noen gode tips å komme med....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bleiemamma

Min erfaring er at det er best å vente til barnet selv finner ut av dette. Skjønner jo egentlig at du syns han er stor nok nå til å kunne klare seg uten bleier, men måten han reagerer på tilsier at han psykisk ikke er klar for å slutte med bleier.

Jeg syns du skal oppfordre han til å gå på do, kanskje spørre om morningen om han vil ha truse eller bleie på, velger han bleie så la han få det uten videre kommentarer. Så kan du jo spørre ved hvert bleieskift om han vil sitte på do litt før han får på ny bleie og prøve å se om han må tisse så ikke den nye bleien blir våt igjen med engang f.eks.

Men som sagt, ta det med ro, ikke stress med dette.... jeg tror ikke det er så mange månedene før han selv bestemmer seg for å slutte, og da kommer det til å gå meget fort og uten særlig uhell av noe slag. Jo større barna er, jo lettere går bleieavvenningen når barnet selv er instilt på å ikke ha bleie på stumpen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hei,

enig med forrige her - ikke stress dette. Men du kan gjøre besøket på doen til en hyggelig ting. F eks at dere leser bok når han sitter på do. Og så innføre dotider - dvs han går på når han står opp, etter frokost før han skal ut osv. På denne måten blir det en vane for han å gå på do og en dag så ønsker han ikke bleien lenger.

lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lett tema ligge til barna selv ga signaler om at de var klare for avvenning. Den minste er 3 1/2 år, og sluttet med bleie for 4 uker siden. Da sa hun selv at hun ville tisse på do. Er nok riktig av deg og ikke stresse eller presse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Perser*

Jenta vår sluttet med bleie på dagtid når hun var 2,5år!

Hun har hat 4uhell siden da, og det er ikke masse.....

Vi fant ut endag at det var bare nok, hun tok av seg bleien og jeg tok på henne trusen hihi, så etter det så har hun sagt i fra at hun ville tisse ;)

Og nå sier hun tissealarm hver gang hun må på do :ler: hihi ;)

Jeg har ingen tips, enn at dere kan prøve dere fram uten bleie litt og ikke lage stor show hvis han tisser på seg, men lære ham og si at han skal tisse, prøve det noen timer til dagen og slik at han blir vant med å gå uten bleie!

Lykke til det kommer nok til å gå så bra så!

grunnen til at han ikke vil slutte er bare pga han føler seg trygg med bleien... og når han kan stole at dere tar ham på do når han må på do, så vil han selv ikke gå med bleien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.. :)

Dette med å spørre om han vil ha bleie eller truse har vi prøvd...han velger konsekvent truse...

Ser ut til at vi bare får vente og se....

Med den eldste gutten vår som nå er 7 var dette "plankekjøring"...men de er veldig forskjellige i mye...ikke bare dette... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Vi har samme problem, datteren vår blir 3 i Januar, hun har overhodet ikke tenkt å slutte med bleie. Jeg synes det er helt forferdelig når andre barn som er yngre enn henne har slutta helt!!

Føler meg mislykka. Vi sitter litt på potte innimellom og det er greit. Har også prøvd å la henne gå uten bleie etter parken og fram til leggetid, men når jeg har 4 uhell pr dag begynner dette å bli litt i det meste lag for meg.

Hun viser ikke noe tegn til at hun vil gå føre hun har gjort i buksa....

Forferdelig frustrerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi har samme problem, datteren vår blir 3 i Januar, hun har overhodet ikke tenkt å slutte med bleie. Jeg synes det er helt forferdelig når andre barn som er yngre enn henne har slutta helt!!

Føler meg mislykka. Vi sitter litt på potte innimellom og det er greit. Har også prøvd å la henne gå uten bleie etter parken og fram til leggetid, men når jeg har 4 uhell pr dag begynner dette å bli litt i det meste lag for meg.

Hun viser ikke noe tegn til at hun vil gå føre hun har gjort i buksa....

Forferdelig frustrerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bleiemamma

Beklager siste gjest, men jeg blir både skremt og oppriktig lei meg når jeg leser hva du skriver her:

Jeg synes det er helt forferdelig når andre barn som er yngre enn henne har slutta helt!!

Føler meg mislykka.

Med en slik holdning kommer du til å få mange tunge stunder fremover, dersom du tar det slik innover deg at andre barn mesterer ting som ditt barn ikke mestrer.

Det å slutte med bleie er ofte fysisk betinget, og om datteren din ikke er utviklet nok enda til å gå uten bleie så er hun ikke det, det spiller da ingen som helst rolle at andre yngre barn er tørre!! Det finnes vitterligen barn som er eldre enn datteren din også som ikke er tørre enda.

Jeg håper virkelig ikke du lar barnet ditt få inntrykk av at hun er håpløs og at du utbasunerer en masse frustrasjon over dette, for det vil gjøre henne usikker.

Dersom datteren din ikke viser noen tegn til at hun må "noe" før hun har gjort i buksen, så er det et tegn på at hun ikke er klar enda. La henne få ha bleie, vent et par måneder også prøv igjen og se om hun da er klar. Det sparer både ungen og deg for denne frustrasjonen dersom hun rett og slett ikke er klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja bleiemamma jeg blir litt fortvilt over meg selv også.

Men jeg må innrømme det, jeg er helt oppgitt over situasjonen.

Prøver hele tida innimellom å la henne gå uten bleie, forklarer at når hun må tisse så må hun si ifra så skal jeg hjelpe etc.

Bare idag da vi kom fra parken, tok jeg bleie av henne, hun fikk truse , men føre det så satte jeg henne på potta...der kom det ingenting og hun sa hun ikke måtte....Det hadde ikke gått 2 min føre hun tissa på gulvet på barnerommet. Da blir jeg virkelig oppgitt og fortvilet. Og jeg blir sint.

Prøver å ta meg sammen men greier det ikke helt.

Men nå skal jeg gjøre som du sier vente ett par mnd og prøve på nytt.

Jeg er samtidig redd for at hun kanskje vil gå men er så vant med bleie at hun ikke gidder......Men det er kanskje ikke tilfelle akkurat nå...?

Jeg aner ikke ....har bare 1 barn så alle "nye" ting med henne er nytt for meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magret2

Herregud, du bør ihvertfall ikke bli sint på det stakkars barnet. Ho kan sikkert ikke noe for det. Barn er individuelle mennesker de og. Noen slutter med bleie tidlig og andre ikke. Og jeg synes nå at det ikke er noe unormalt med et barn som fyller tre i januar fortsatt bruker bleier.

Om du skal sammenligne ditt barn med andre, og når hun kommer til "kort" reagere med sinne, da bidrar du bare til å skape usikkerhet hos ditt eget barn.

Min egen jente har nå begynt å intressere seg for potta. Jeg lar det gå etter hennes eget tempo. Jeg har ikke noe tro på å presse barnet på potta. De finner vel selv ut når de er moden for å slutte med bleie.

TIL SISTE GJEST: STRESS NED

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest; Jeg håper virkelig du hører på Bleiemamma og Margret2!!!!!

Dere kommer til å få det tøft hvis du skal konstruere problemer slik som dette! Hadde barnet ditt vært et år eldre skjønner jeg at du hadde stusset litt, men nå..???

ta på bleia og ikke stress med det før barnet tar initiativet selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...