Gå til innhold

Sjef som spør om grunn til sykmelding


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke min heller. En av tingene jeg skulle få som tilrettelegging var en leselampe på pulten min på kontoret. Det har nå gått elleve måneder og jeg har fortsatt ikke fått den. Jeg har spurt etter den regelmessig både skriftlig og muntlig, men så ga jeg opp. Hva er poenget med å lage en regel om at arbeidsgiver skal tilrettelegge når det ikke får noen konsekvenser når de ikke gjør det? 

Anonymkode: 3a103...341

«Regelen» er at arbeidsgiver skal tilrettelegge «så langt det lar seg gjøre».. det er dermed arbeidsgiver selv som må si noe om hvor mye de kan tilrettelegge, og da er det vanskelig å gi «konsekvenser» om en mener arbeidsgiver ikke har tilrettelagt «tilstrekkelig».

Med det sagt mener jeg at det er litt stusselig både fra arbeidsgiver og arbeidstaker sin side at man ikke klarer å hoste opp ei leselampe. Hva med å kjøpe den du ønsker deg selv og be arbeidsgiver refundere beløpet på neste lønning? (Jeg tenker nesten at her ligger det mer i bunn enn motvilje til å kjøpe ei leselampe hvis den skulle forhindre videre sykmelding til en ønsket arbeidstaker) 

 

Endret av Full Ugle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I 9 av 10 tilfeller vil det alltid gagne arbeidstaker å være ærlig med sin arbeidsgiver hvorfor man er syk og trenger sykemelding. 

For meg er det helt uforståelig at enkelte arbeidstakere driver dette hemmeligholdet, for på et tidspunkt så kommer det likevel frem for en dag i forbindelse med tilrettelegging på arbeidsplassen for å få arbeidstaker tilbake på jobb.. 

 

Anonymkode: 0c3ba...941

Hørt om privatliv? :)

Du kan fint tilrettelegge uten å vite hva problemet er. Hvis jeg sier "jeg kan ikke jobbe hele dagener" så fikser vi det. Om jeg sier "jeg trenger en hev/senk pult", så kan det ordnes. Ekstra pauser? Ok. Du må ikke vite årsak. 

Anonymkode: 7f011...7d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full Ugle skrev (1 time siden):

Med det sagt mener jeg at det er litt stusselig både fra arbeidsgiver og arbeidstaker sin side at man ikke klarer å hoste opp ei leselampe. Hva med å kjøpe den du ønsker deg selv og be arbeidsgiver refundere beløpet på neste lønning? (Jeg tenker nesten at her ligger det mer i bunn enn motvilje til å kjøpe ei leselampe hvis den skulle forhindre videre sykmelding til en ønsket arbeidstaker) 

 

Hva tenker du ligger i bunn da? Lederen min sier han glemmer det. Han skriver det ned på mobilen sin, lover at han skal fikse det og så skjer det ingenting. 

Jeg har privat lampe nå, men det forandrer jo ikke på at jobben ikke tilrettelegger. Og det er en liten og veldig konkret ting som har mye å si for meg (kronisk migrene som utløses av blant annet å anstrenge øynene i for mørkt/dårlig lys). 

Anonymkode: 3a103...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elendig leder. Enkelt og greit. Mulig det er lovstridende å spørre om det også.

Det fører sjeldent noe godt ved seg å avkle seg på denne måten foran en leder. Heller tvert om. Fordi ledere er altfor dårlig på menneskelig håndtering og empati, samt skyr uhelse, og aner ikke hvordan de skal håndtere dette. Bedre blir det heller ikke når ledere ofte kun tenker på seg selv og sin egen jobb/bedrift. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hva tenker du ligger i bunn da? Lederen min sier han glemmer det. Han skriver det ned på mobilen sin, lover at han skal fikse det og så skjer det ingenting. 

Jeg har privat lampe nå, men det forandrer jo ikke på at jobben ikke tilrettelegger. Og det er en liten og veldig konkret ting som har mye å si for meg (kronisk migrene som utløses av blant annet å anstrenge øynene i for mørkt/dårlig lys). 

Anonymkode: 3a103...341

«Mer i bunn» kan jo eksempelvis være at lederen din selv ikke har oversikt/tid/evner å prioritere dette og som du nå sier så har du allerede en lampe, ergo arbeidsgiver tenker kanskje ikke at det å kjøpe en ny lampe er øverst i prioriteringsbunken? 

Kan du ikke bare be om penger for den private lampen ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har din sjef ingenting med. Men dersom dette er en arbeidsplass du tenker å fortsette å jobbe ved, og du ønsker å opprettholde et godt forhold til sjefen din, kan du svare på en fornuftig måte uten å fortelle hva du er sykemeldt for. Du kan si at "det ønsker du ikke å dele, men årsaken til sykemeldingen er ikke arbeidsrelatert, og du skal si fra dersom arbeidsgiver kan være behjelpelig med tilrettelegging".

Anonymkode: 4359b...8bb

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det har din sjef ingenting med. Men dersom dette er en arbeidsplass du tenker å fortsette å jobbe ved, og du ønsker å opprettholde et godt forhold til sjefen din, kan du svare på en fornuftig måte uten å fortelle hva du er sykemeldt for. Du kan si at "det ønsker du ikke å dele, men årsaken til sykemeldingen er ikke arbeidsrelatert, og du skal si fra dersom arbeidsgiver kan være behjelpelig med tilrettelegging".

Anonymkode: 4359b...8bb

Ts her

hun vet at vi har stått i en meget tøff situasjon. Så regnet jo med at hun skjønte hvorfor. Så jeg skrev bare hvorfor. 
Angrer på at jeg svarte på meldingen om dette, da det er uhørt at hun spør på melding hvorfor jeg er sykmeldt. 
burde heller ringt å snakket med henne. 
 

Anonymkode: f1b1f...8c7

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Har du tall på at det i 9 av 10 tilfeller gagner arbeidstaker? 

9 av 10 er tall ...

Og jeg er for øvrig enig i at det i all hovedsak vil være til hjelp å ha en åpenhet mot arbeidsgiver, men selvsagt finnes det unntak og mange dårlige sjefer der ute. Likevel er det en plikt for leder å undersøke muligheter for tilrettelegging, og arbeidstaker er ikke helt fritatt plikter heller.

Kommunikasjon kommer man ofte langt med, også i arbeidslivet, men som sagt er det jo noen unntak.

Anonymkode: 852e1...d83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver har rett til å spørre, du er ikke pliktig til å svare på spørsmål om diagnose.

Arbeidsgiver har krav på å få vite om det er arbeidsrelatert, så spørsmålet kan tolkes dithen og du kunne bare svart at det ikke skyldes forhold på arbeidsplassen

arbeidsgiver skal ha dialogmøte med deg etter 4 uker, der man skal diskutere mulig tilrettelegging for å få deg tilbake i jobb. Det er i din interesse å være åpen nok til at arbeidsgiver vet tilstrekkelig til å oppfylle sin rolle. Hvis de ikke vet, og skyves vekk vil du også møte mindre forståelse og mindre tilrettelegging enn du burde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.6.2023 den 10.12):

I 9 av 10 tilfeller vil det alltid gagne arbeidstaker å være ærlig med sin arbeidsgiver hvorfor man er syk og trenger sykemelding. 

For meg er det helt uforståelig at enkelte arbeidstakere driver dette hemmeligholdet, for på et tidspunkt så kommer det likevel frem for en dag i forbindelse med tilrettelegging på arbeidsplassen for å få arbeidstaker tilbake på jobb.. 

 

Anonymkode: 0c3ba...941

Det kommer jo ikke frem for en dag om man bare er sykemeldt i noen uker feks. 

Anonymkode: 6115a...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare syntes åpenhet var en fin ting.

Når jeg har hatt tøffe tak i livet har det vært til enorm hjelp at leder og de nærmeste vet. Jeg har ikke opplevd annet en støtte, omsorg og tilpasninger. 

Om arbeidsplassen ikke er av den typen ville jeg heller sett meg om etter noe nytt. 

Anonymkode: 58990...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...