Gå til innhold

Sjef som spør om grunn til sykmelding


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hatt en ubehagelig situasjon i går. 
ble sykmeldt i går, og får sms fra sjefen der hun spør hvorfor er du sykmeldt og hva er grunnen?? 
For det første har hun ingenting med hvorfor jeg er sykmeldt, og for det andre setter hun meg i en ubehagelig situasjon da hun er sjef og jeg ansatt. 
Jeg har opplevd dødsfall i nær familie pluss at jeg holdt på å miste mitt eget barn som ble akutt syk. Dette har satt seg i kroppen og jeg går i konstant alarmberedskap, har angst og mareritt. 
Jeg skal starte opp med psykolog i morgen for å bearbeide traumet jeg står i. 
Måtte forklare alt dette til sjefen og føler meg ganske avkledd. Hun vet hva som har skjedd, men det å fortelle at jeg er så nede synes jeg var kjipt 

Anonymkode: f1b1f...8c7

  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hatt en ubehagelig situasjon i går. 
ble sykmeldt i går, og får sms fra sjefen der hun spør hvorfor er du sykmeldt og hva er grunnen?? 
For det første har hun ingenting med hvorfor jeg er sykmeldt, og for det andre setter hun meg i en ubehagelig situasjon da hun er sjef og jeg ansatt. 
Jeg har opplevd dødsfall i nær familie pluss at jeg holdt på å miste mitt eget barn som ble akutt syk. Dette har satt seg i kroppen og jeg går i konstant alarmberedskap, har angst og mareritt. 
Jeg skal starte opp med psykolog i morgen for å bearbeide traumet jeg står i. 
Måtte forklare alt dette til sjefen og føler meg ganske avkledd. Hun vet hva som har skjedd, men det å fortelle at jeg er så nede synes jeg var kjipt 

Anonymkode: f1b1f...8c7

Du skulle svart at det har hun ingenting med… 

Anonymkode: f821b...71e

  • Liker 14
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du måtte ikke forklare dette, nei. Dette er ikke noe sjefen har krav på å få vite. 

Sjefen har lov å spørre litt om sykdommen for å vite om du trenger tilpasninger, osv. Men de kan ikke sørre om detaljer rundt sykdommen. 

Så her skulle du bare svart at du er sykemeldt av personlige årsaker. 

Anonymkode: f4e82...579

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er trist at du følte ett behov for å fortelle sjefen din dette.

Hun fant deg i ett svakt øyeblikk. 

 

Synes du burde tenke over dette den dagen du eventuelt er ferdig med sykemeldingen og skal tilbake til arbeidsplassen. Om sjefen under noen omstendigheter bruker dette mot deg, så burde du slutte. En sånn sjef er ikke verdt arbeidsplassen. 

Anonymkode: b6534...710

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært helt åpen med min sjef om grunner til sykemelding. Opplever å bli møtt med mye mer forståelse da. Dessuten er sjefen pålagt å forsøke å tilrettelegge så du kan komme tilbake på jobb; og det er jo vanskelig uten å hvite årsak. Tror ikke sjefen din har ment noe vondt med spørsmåmet 

Anonymkode: 0a7b3...559

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 9 av 10 tilfeller vil det alltid gagne arbeidstaker å være ærlig med sin arbeidsgiver hvorfor man er syk og trenger sykemelding. 

For meg er det helt uforståelig at enkelte arbeidstakere driver dette hemmeligholdet, for på et tidspunkt så kommer det likevel frem for en dag i forbindelse med tilrettelegging på arbeidsplassen for å få arbeidstaker tilbake på jobb.. 

 

Anonymkode: 0c3ba...941

  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer jo litt an på hvordan spørsmålet er stilt.

Arbeidsgiver har vel rett til å få svar på spørsmål om sykmelding kan unngås ved riktig tilrettelegging og har plikt til å tilrettelegge. 

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I 9 av 10 tilfeller vil det alltid gagne arbeidstaker å være ærlig med sin arbeidsgiver hvorfor man er syk og trenger sykemelding. 

For meg er det helt uforståelig at enkelte arbeidstakere driver dette hemmeligholdet, for på et tidspunkt så kommer det likevel frem for en dag i forbindelse med tilrettelegging på arbeidsplassen for å få arbeidstaker tilbake på jobb.. 

 

Anonymkode: 0c3ba...941

Har du tall på at det i 9 av 10 tilfeller gagner arbeidstaker? 

For det tror jeg nemlig ikke noe på i det hele tatt. 

Er det virkelig uforståelig for deg at folk unnlater å opplyse om grunn, når man vet at det er så mye fordommer mot blant annet psykisk sykdom, og også diverse andre fysiske plager? 

Tone har vært sykemeldt pga stress. Et halvt år senere er det et stort og viktig prosjekt på jobben, og Tone gleder seg til å delta. Men så får hun beskjed om at hun ikke får være med på prosjektet. Kan det muligens være fordi sjefen er redd for at Tone er svak psykisk og kommer til å knele under presset? 

Osv. 

Og ja, jeg har opplevd slikt selv: jeg var åpen rundt en psykisk diagnose, og simsalabim, plutselig fikk jeg bare små drittjobber og fikk ikke være med på noe som helst som var litt tidskritisk eller viktig. 

Anonymkode: f4e82...579

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du tall på at det i 9 av 10 tilfeller gagner arbeidstaker? 

For det tror jeg nemlig ikke noe på i det hele tatt. 

Er det virkelig uforståelig for deg at folk unnlater å opplyse om grunn, når man vet at det er så mye fordommer mot blant annet psykisk sykdom, og også diverse andre fysiske plager? 

Tone har vært sykemeldt pga stress. Et halvt år senere er det et stort og viktig prosjekt på jobben, og Tone gleder seg til å delta. Men så får hun beskjed om at hun ikke får være med på prosjektet. Kan det muligens være fordi sjefen er redd for at Tone er svak psykisk og kommer til å knele under presset? 

Osv. 

Og ja, jeg har opplevd slikt selv: jeg var åpen rundt en psykisk diagnose, og simsalabim, plutselig fikk jeg bare små drittjobber og fikk ikke være med på noe som helst som var litt tidskritisk eller viktig. 

Anonymkode: f4e82...579

De fleste ledere skjønner at det er «noe psykisk» når arbeidstaker ikke vil si noe om årsaken til sykemeldingen. Har man en vond rygg eller lignende sier man det jo som regel.
Som leder respekterer jeg selvsagt de som ikke vil si noe om årsak til sykemelding, men samarbeidet er uendelig mye enklere i de tilfellene der man er åpen om hva som er utfordringen og hva vi kan legge til rette for at vedkommende skal klare å komme tilbake til jobb. 

Anonymkode: 5384c...bc4

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

I 9 av 10 tilfeller vil det alltid gagne arbeidstaker å være ærlig med sin arbeidsgiver hvorfor man er syk og trenger sykemelding. 

For meg er det helt uforståelig at enkelte arbeidstakere driver dette hemmeligholdet, for på et tidspunkt så kommer det likevel frem for en dag i forbindelse med tilrettelegging på arbeidsplassen for å få arbeidstaker tilbake på jobb.. 

 

Anonymkode: 0c3ba...941

Poenget er at arbeidsgiver har tråkket over her. Arbeidsgiver har ingen rett til innsyn i sykefraværs årsak
Det arbeidsgiver kunne ha spurt om er:

»Hvordan går det med deg»? Og «tror du at det er noe vi kan gjøre for å tilrettelegge for deg». 
 

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hatt en ubehagelig situasjon i går. 
ble sykmeldt i går, og får sms fra sjefen der hun spør hvorfor er du sykmeldt og hva er grunnen?? 
For det første har hun ingenting med hvorfor jeg er sykmeldt, og for det andre setter hun meg i en ubehagelig situasjon da hun er sjef og jeg ansatt. 
Jeg har opplevd dødsfall i nær familie pluss at jeg holdt på å miste mitt eget barn som ble akutt syk. Dette har satt seg i kroppen og jeg går i konstant alarmberedskap, har angst og mareritt. 
Jeg skal starte opp med psykolog i morgen for å bearbeide traumet jeg står i. 
Måtte forklare alt dette til sjefen og føler meg ganske avkledd. Hun vet hva som har skjedd, men det å fortelle at jeg er så nede synes jeg var kjipt 

Anonymkode: f1b1f...8c7

Du kan rapportere dette til øverste leder/HR/verneombud.

Fint at du har SMSene, da står det sort på hvitt. Leder har ingen rett til å vite sykefravær årsak, og det skal leder vite utmerket godt selv når vedkommende har sykefraværsoppfølging. 

Endret av Full Ugle
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste ledere skjønner at det er «noe psykisk» når arbeidstaker ikke vil si noe om årsaken til sykemeldingen. Har man en vond rygg eller lignende sier man det jo som regel.
Som leder respekterer jeg selvsagt de som ikke vil si noe om årsak til sykemelding, men samarbeidet er uendelig mye enklere i de tilfellene der man er åpen om hva som er utfordringen og hva vi kan legge til rette for at vedkommende skal klare å komme tilbake til jobb. 

Anonymkode: 5384c...bc4

Nei. Veldig mange er ikke åpen om at de er sykemeldt pga tidlige svangerskapsplager, "pinlige" plager osv osv. Det er mange grunner til å også holde tilbake informasjon om fysisk sykdom . Som nevnt over: også fisyske plager kan bli brukt mot deg senere. Har du hatt vond rygg én gang, kan du få det igjen, så best å ikke ha deg med på dette viktige prosjektet her, for tenk om du får vondt i ryggen igjen midt i innspurten... 

Anonymkode: f4e82...579

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

I 9 av 10 tilfeller vil det alltid gagne arbeidstaker å være ærlig med sin arbeidsgiver hvorfor man er syk og trenger sykemelding. 

For meg er det helt uforståelig at enkelte arbeidstakere driver dette hemmeligholdet, for på et tidspunkt så kommer det likevel frem for en dag i forbindelse med tilrettelegging på arbeidsplassen for å få arbeidstaker tilbake på jobb.. 

 

Anonymkode: 0c3ba...941

Det varierer jo litt med diagnosen da. Har selv opplevd å være åpen og at dette ikke ble møtt med forståelse, men derimot negative konsekvenser. Så man bør trå varsomt og helst kjenne leder/bedriften godt.

Anonymkode: 38be3...a7c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hatt en ubehagelig situasjon i går. 
ble sykmeldt i går, og får sms fra sjefen der hun spør hvorfor er du sykmeldt og hva er grunnen?? 
For det første har hun ingenting med hvorfor jeg er sykmeldt, og for det andre setter hun meg i en ubehagelig situasjon da hun er sjef og jeg ansatt. 
Jeg har opplevd dødsfall i nær familie pluss at jeg holdt på å miste mitt eget barn som ble akutt syk. Dette har satt seg i kroppen og jeg går i konstant alarmberedskap, har angst og mareritt. 
Jeg skal starte opp med psykolog i morgen for å bearbeide traumet jeg står i. 
Måtte forklare alt dette til sjefen og føler meg ganske avkledd. Hun vet hva som har skjedd, men det å fortelle at jeg er så nede synes jeg var kjipt 

Anonymkode: f1b1f...8c7

Du skulle ha svart,  at akkurat det har du ikke lyst til å drøfte med noen. Men st du for øyeblikket er hindret i arbeid. Og henvise til hvor lenge sykmeldingen er i første omgang 

Anonymkode: 06400...337

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen er veldig nysgjerrige, og forstår ikke hvor utidig det er. Jeg har selv opplevd dette, hvor det å si at det ikke er arbeidsrelatert sykdom og at det ikke trengs tilrettelegging på jobb ikke var nok til å stilne spørsmålene.

Jeg selv spør aldri om sykdom ut over det jeg trenger å vite som leder (nettopp, er det arbeidsrelatert, og trengs det tilrettelegging). Jeg opplever likevel at mange åpner seg om hva det gjelder i samtaler med meg fordi jeg bruker mye tid på å snakke med mine ansatte i det daglige, og genuint bryr meg om dem. Men det er aldri et ønske fra min side å få vite, for det er en privatsak, og jeg tenker at disse nysgjerrigperene har litt vei å gå med tanke på lederrollen.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

 

Tone har vært sykemeldt pga stress. Et halvt år senere er det et stort og viktig prosjekt på jobben, og Tone gleder seg til å delta. Men så får hun beskjed om at hun ikke får være med på prosjektet. Kan det muligens være fordi sjefen er redd for at Tone er svak psykisk og kommer til å knele under presset? 

Osv. 

Og ja, jeg har opplevd slikt selv: jeg var åpen rundt en psykisk diagnose, og simsalabim, plutselig fikk jeg bare små drittjobber og fikk ikke være med på noe som helst som var litt tidskritisk eller viktig. 

Anonymkode: f4e82...579

Har nøyaktig samme erfaring og anbefaler virkelig ingen å være åpen. Jeg hadde heller løyet på meg en ryggskade eller leddgikt enn å fortelle om psykiske årsaker til sykemelding. 

Sjefen min tar fra meg arbeidsoppgaver uten å fortelle meg det, og det er liksom for å «Skåne meg», men jeg føler meg bare utestengt og stakkarslig. Det er ikke synd på meg, jeg er ikke på jobb for å forskjellsbehandles. Tilrettelegging er noe helt annet, men det får jeg ikke i det hele tatt. 

Anonymkode: 3a103...341

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ikke vært åpen. Jeg er gradert sykemeldt nå pga ptsd. Min leder har ikke spurt om noe i forhold til sykemeldingen, hun har bare bedt meg si ifra om jeg trenger tilrettelegging. Jeg har mulighet til å jobbe hjemmefra de dagene jeg er for dårlig til å være på kontoret. 
 

jeg tenker det er viktig å sette grenser for en selv. Tenk gjerne gjennom hva du ønsker å si i forkant så du ikke blir pushet til å fortelle mer enn du er komfortabel med. Jeg sier bare at formen varierer så det er begrenset hva jeg får til.

Anonymkode: a7712...d4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har lært og aldri fortelle sjefen grunn til sykmelding. Du kan si at du ikke ønsker og fortelle men de er pliktig og tilrettelegge uten og vite grunn. Opplevde flere ganger at det slo tilbake på meg selv om jeg ble oppfordret av b.la Nav og fortelle. Siste gang  jeg var sykmeldt fra sjefen rasende da jeg ikke ville fortelle grunnen. I oppfølgingsmøte med lege, nav og sjef mente han at han skulle vite grunnen. Det var snakk om tilrettelegging noe som gjorde at de tok fra meg arbeidsoppgavene mine og ga til en annen. 

Anonymkode: 4d205...c5d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har sjefen din ingenting med, det er kun den som sykemelder deg som vet årsaken og vedkommende har taushetsplikt. Diagnosekoden er sensurert for arbeidsgiveren din av en grunn: beskytte deg. Dårlig oppførsel av sjefen din, jeg hadde svart av personlige årsaker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen min gidder ikke tilrettelegge uansett, så hvorfor skulle jeg avsløre årsak til sykmelding? 

Anonymkode: 57fb6...5a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sjefen min gidder ikke tilrettelegge uansett, så hvorfor skulle jeg avsløre årsak til sykmelding? 

Anonymkode: 57fb6...5a2

Ikke min heller. En av tingene jeg skulle få som tilrettelegging var en leselampe på pulten min på kontoret. Det har nå gått elleve måneder og jeg har fortsatt ikke fått den. Jeg har spurt etter den regelmessig både skriftlig og muntlig, men så ga jeg opp. Hva er poenget med å lage en regel om at arbeidsgiver skal tilrettelegge når det ikke får noen konsekvenser når de ikke gjør det? 

Anonymkode: 3a103...341

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...